Frustrerande spelögonblick #9 -- Rollercoaster Tycoon

Frustrerande spelögonblick #9 -- Rollercoaster Tycoon

Under mina år som obotlig spelfanatiker har jag lirat igenom hundratals och åter hundratals spel till alla möjliga format. Vissa spelögonblick har varit mer frustrerande än roliga, och några sådana listar jag här. Listan fylls på löpande alltefter jag kommer ihåg gamla störiga minnen och är alltså based on a true story. Kanske kan du relatera, men förhoppningsvis inte.

Frustrerande spelögonblick #9: att tiden går så vansinnigt långsamt i Rollercoaster Tycoon

Minns du Chris Sawyers klassiska Rollercoaster Tycoon -- spelet som egentligen skulle blivit en ny del i Transport Tycoon-serien innan den bäste herrn blev besatt av bergochdalbanor och sockervadd? Titeln är hur som helst ett alldeles utomordentligt välgjort spel fantastiskt nog ett enmansprojekt i princip helt skrivet i assembly (!).

Jag har varma minnen av Rollercoaster Tycoon och det är fortfarande ett spel jag gång på gång återvänder till för att bygga den ultimata nöjesparken. Det finns dock ett stort problem i det här spelet som irriterar mig något helt otroligt när man ska spela igenom kampanjens alla scenarion.

...
...
...

TIDEN! Jag menar, VAFAN!? Ponera att du har 20+ scenarion att ta dig igenom och du i princip klarat banan med hälften av scenariotiden kvar... vad gör du? Jo, spolar fram eller höjer hastigheten SÅKLART! Men kan man göra detta i Rollercoaster Tycoon? Neeeeeeeeej, istället får du sitta och vänta i timmar på att banan ska ta slut utan att göra ett smack! Än värre är att du inte kan lämna datorn under tiden, eftersom en urspårande bergochdalbana eller dylikt jäkelskap snabbt förvandlar din välmående park till en illa ansedd, nedskräpad soptipp om du inte konstant är på hugget.

VAD TÄNKTE DE MED!!??!?!!?? Efter mycket om och men klarade jag äntligen hela huvudkampanjen i Rollercoaster Tycoon tidigare i höstas. Det tog flera månader, men knappast för att spelet var svårt (det var det inte) eller att det inte var roligt (det var det). Vad som tog tid och kraft var istället den enorma dödtid varje scenario tvingade mig till, då jag bokstavligen satt som en idiot och stirrade på datorskärmen en timme eller två i väntan på att få upp grattis-skylten. Man kan säga att det hela var ett enda långt, utdraget frustrerande spelögonblick.

En snabb titt runt nätet visar att det finns två expansioner med helt galet mycket nya banor att ta sig igenom för den som orkar. Om jag ska spela de också?

...........................................................................................................................................................................................................................

#blogg

Frustrerande spelögonblick #9 -- Rollercoaster Tycoon

Jag testade spelet en gång i tiden, men det var inte särskilt kul...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Minnen! Sugen man blev att klara av kampanjen just for the hell of it! Mycket roliga minnen med det spelet men inte spelade man mycket av varje kampanj


signatur

Videomupp

walter:
Bah! Du har fel.

Wildthing:
Yeah! RCT håller fortfarande. Hade det inte bara varit för tiden och att scenario-målen (i alla fall i originalspelet) är lite väääl enkla) så hade jag tokälskat spelet. Sjukt mysigt.

Medlem

Åh, RCT. Har goda minnen av det spelet, men jag minns också att jag blev besviken på uppföljaren. Kan inte komma ihåg varför dock.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Oddman:
För att det var exakt samma sak en gång till... fast några år senare?

1
Skriv svar