Gran Turismo 5
Måste hålla med i slutpläderingen, välskriven recension!
En bra summering är att GT5 är som tidigare GT på gott och ont. Satsning på simulering, racing som de flesta oinvigda tycker är trist och stel, nedskärning på grafisk bling i förmån för 1080p 60fps och fysiksimulering. Det hela är perfekt för skäggiga farbröder som tycker om menymusiken - yours truly
Gud, och att få racea online utan att betala något extra <3
Jag är numera långhårig enbart i sinnet.
Bristerna finns där, men trots sina brister så ger GT5 enligt mig mycket mer valuta för pengarna än t.ex. Forza 3.
Jag tror bristerna är där för att Yamauchi fick STOR press från Sony. Ett spel i denna massiva storlek kräver lång utveckling, och både Sony och vi spelare har varit otåliga för länge nu så Sony bestämde sig för att spelet ska ut, och vi skiter i om det har brister, folk lär gilla det i alla fall.
Förhoppningsvis lär GT6 innehålla färre brister då det finns en hel del att jobba med redan. Premium bilarna är t.ex. av tillräckligt hög kvalité att dom lär följa med över till 6an, och många banor lär få följa med också. Jag tror dom har tänkt till lite extra och haft GT6 i tankarna när dom arbetat med 5an, parallellt arbete.
Hur som helst så tycker jag att GT5 är ett riktigt grymt spel, och det kommer nog hålla i flera år, till skillnad från Forza 3 som ligger och dammar numera.
Spelet skulle ju kommit ut för drygt 2 år sen ju,
dom borde väl ha haft lång utveckling på sig,
2 år försenad, och före det så har väl dom hållit på några år också.
Knower of the unknown
FZ har rätt! Forza är världens bästa bilspel!
Forza = 5/5
GT5 = 4/5
http://img4.hostingpics.net/pics/965714datagif.gif
Men jag ska inskaffa GT5 också! äger båda konsolerna!
Give it a rest, snälla. Innan du får näsblod.
Helt klart en högintressant titel om man hade haft ett PS3, även om simulatorer inte riktigt är min grej. Midnigt Club: LA, där har vi ett bilspel min smak.
Är lite orolig över vissa grejer måste jag säga. Är riiiktigt sugen på att ratta bilarna runt banorna, men är rädd att saker som ljudet, standardbilarna och sånt kommer göra mig besviken. Jag vill också köra rally. Är där många rallyrace? Känns inte som det. Vad skulle jag välja istället då? Dirt2? Dirt? Tycker det fattas en HEL DEL BILAR! Är inte jätteintresserad av superbilar, mer av vanliga bilar. Gillar jag audi så har jag TT '09 och RS6 '08 att välja på. 1000 bilar? jo visst, men jag vill inte köra Veyron, Ferrari och Lamborghini eller 10 olika Skyline. Jag är tveksam... Men tycker inte det finns lämpliga alternativ heller. Ge mig Audi A/S/RS-5!
FZ har rätt! Forza är världens bästa bilspel!
Forza = 5/5
GT5 = 4/5
http://img4.hostingpics.net/pics/965714datagif.gif
Men jag ska inskaffa GT5 också! äger båda konsolerna!
Hur vet du att FZ har rätt när du inte har GT5 än?
Kommer skaffa detta förr eller senare, är en titel jag sa jag skulle köpa när jag skaffade min gamla tjockis PS3:a för ett bra tag sedan nu, G25:an kommer gå varm (bokstavligt talat).
Förvånar mig inte att folk tycker detta har bättre bil egenskaper än i Forza 3. Jag tycker Gt5 har lite sämre känsla (handkontroll båda spel).
Lite som att folk tycker colin mcrae spelen had bra känsla, vilket sög rejält. Dirt 2 fick till det bra bättre hur en bil sladdar.
2 punkter som båda spelen suger rejält på är motorljuden, gör som GTR och spela in ljuden ur bilen när de ändå ska 3d rendera dem.
Men annars är det många timmar nöja, im pleased!
Förvånar mig inte att folk tycker detta har bättre bil egenskaper än i Forza 3. Jag tycker Gt5 har lite sämre känsla (handkontroll båda spel).
Lite som att folk tycker colin mcrae spelen had bra känsla, vilket sög rejält. Dirt 2 fick till det bra bättre hur en bil sladdar.
2 punkter som båda spelen suger rejält på är motorljuden, gör som GTR och spela in ljuden ur bilen när de ändå ska 3d rendera dem.
Men annars är det många timmar nöja, im pleased!
colin mcrae 2 var ju as skönt ju!
Wii like to play? Or Do Wii?
Går det att instalera ps3 spelen helt på på ps3´s hårddisk för att minska laddningstider och att ett spel eventuellt går smidigare?
Man kan välja att installera GT5 om man vill, rekommenderas varmt för att snabba upp laddningstiderna något.
Ja Forza 3 är ju en jättebra bilsimulator. Alla vet ju att om en förare gör en dålig kurva kan han ju bara spola tillbaks tiden och göra om! *OBS*OBS*IRONI*
Å andra sidan... jag brände in i en barriär i +300 km/h i GT5. Bilen snurrade ett par varv, sen var det bara att köra vidare.
Känns mycket riktigt som att GT5 får bra mycket lägre betyg just för att det är GT5.
Jämfört med Forza 3 så ligger körkänslan, bilmodllerna samt cockpits hästvägar framför Forza, vilket för många är dom absolut viktigaste kriterierna för ett racingspel. Enspelarläget i Forza var ju inte heller mycket att hurra för, det gör GT bra mycket bättre.
Jag försökte verkligen bortse från förväntningarna och se spelet för vad det är. Hade jag baserat betyget på mina anteckningar (massor av klagomål som jag inte tog upp i recensionen) kunde det ha lutat åt en sänkning.
Det finns ju extremt få racingsimulatorer till konsol (kanske #Race Pro). Både #Forza och GT5 gör ett par ansatser men ingen av dem är så där riktigt skoningslösa. Det senare saknar ju t.ex. vanliga regler för gulflagg och sånt, för att inte tala om skademodell. Jag älskar Forza 3-känslan, man har otroligt bra kontroll på vad som händer, även med handkontroll. Men man får nog hålla sig till pc:n för de där riktiga bestarna, #Simbin-liren och #Live for Speed.
Men man får nog hålla sig till pc:n för de där riktiga bestarna, #Simbin-liren och #Live for Speed.
Ångrar lite att jag kört sådana spel så pass mycket som jag har (fast det är väl lite därför man skaffar en ratt), spel som försöker vara realistiska känns bara helt fel nu för tiden, arkad-aktiga spel funkar hur bra som helst men jag har väldigt svårt för spel som Shift och Grid till exempel, jag kan ta Out Run 2 och Hot Pursuit för vad dem är och faktist ha mer skoj med dem spelen.
Lite samma med GT5 skulle jag tro, go all out med realismen eller kalla det något annat än The Real Driving Simulator. Nu har jag inte testat GT5 men av att döma från filmerna så..
Hoppas lite på att dem patchar spelet ofta och ordentligt och att det inte blir som det blev med Prolouge som inte såg röken av en enda patch.
Bra skrivet Tomas!
Jag älskar verkligen spelet. Jag köpte nyss en C30, trots att jag hatade den, och trimmade den till max. Den har väl över 400 hästar nu och kan toppa lite över 400km/h om det är en lång, lång raksträcka. Den spinner så fint på framhjulen även på 2 växeln
Spelet har ändrat min uppfattning om c30n som jag nu gillar skarpt, förutom den fula bakdelen...
Men är det någon här som lyckats få tag i S60n??? Den ska väl finnas på beg bilar men det är inte lätt o tajma in det när den är där...
Ingen som skulle vilja byta någon bil mot S60n?
[quote=Tompa]
Går det att instalera ps3 spelen helt på på ps3´s hårddisk för att minska laddningstider och att ett spel eventuellt går smidigare?
Man kan välja att installera GT5 om man vill, rekommenderas varmt för att snabba upp laddningstiderna något.
Ja Forza 3 är ju en jättebra bilsimulator. Alla vet ju att om en förare gör en dålig kurva kan han ju bara spola tillbaks tiden och göra om! *OBS*OBS*IRONI*
Å andra sidan... jag brände in i en barriär i +300 km/h i GT5. Bilen snurrade ett par varv, sen var det bara att köra vidare.
Känns mycket riktigt som att GT5 får bra mycket lägre betyg just för att det är GT5.
Var hemma hos en polare och lirade Forza 3.
Tog två superbilar och körde rakt mot varandra. Vi var väl uppe i 350 i smällen så 700 in i en vägg då.
Hände inte så mycket första gångerna. Efter några såna smällar kunde man ju inte köra mer så jag tror inte Forza fansen ska gnälla så mycket på GT 5
Wii like to play? Or Do Wii?
Anade att det skulle bli bristande i en del aspekter, brukar ju bli så när ett spel försöker göra allt suveränt. Istället får man ju ett spel som är väldigt bra på sina ställen och dåliga på andra.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Fattar inte varför så många ska dra upp forza här, känns inte som att det finns ngn poäng med att ställa dem mot varandra.
Forza är ett bra spel, GT är ett bra spel båda har en hel del brister men även tillräckligt många bra sidor för att roa sin konsols spelare. Inget av dem är den perfekta racingsimulatorn. Är väl de vanliga försöken att trigga igång ena sidans fanboys.
Skulle man jämföra spelen är de bra/dåliga på olika saker,och en del samma då så klart, men båda spelen är ju bra det kan ingen förneka.
Tycker själv körkänslan i gt5 sladdrar mellan att vara bra till att i vissa bilar vara riktigt sunkig. Alla som spelat det måste ha råkat köra minst en bil som inte känns som en bil utan snarare en våt disktrasa som glider runt på en nersåpad diskbänk.
Sen vissa saker gör en mer eller mindre spyfärdig som det vanliga GT-plastiga dunket man hör när bilar krockar känns väldigt 1997.
Men många saker är rent underbara, känslan att pilla på och tunea sin bil så att den passar dig som tummen i tummvanten och sen göra ett perfekt race är fortfarande lika grym som den var när första GT kom till PS.
Tycker recensionen var fair, hade nog kallat det en stabil 4a för i sina bästa stunder är det svårt att slita sig och med tanke på antalet race/challenges/licenser osv så kommer det ge åtskilliga timmars underhållning.
Ursäkta det långa inlägget, kom precis från jobb o var taggad att läsa vad fz skrev om GT5
En mycket bra recension som tar upp de viktigaste punkterna.
Personligen för mig är detta mycket bättre än Forza 3, som saknar stöd för så många rattar också känns plastigt.
Men det är inte att GT5 är utan brister, helt klart. Vissa småsaker som att gokarts är lika snabbare i reverse som vanligt gear (ska inte ens ha reverse).
Snö rally är riktigt tråkigt, men väg & grusrally är sjukt kul.
Det är väldigt obalanserat men själva körningen har de fått nästan perfekt, och det är det som gäller för mig.
Hoppas patcherna får fix på multiplayer, för det är de jag väntar på mest.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Som så ofta så är man inte mest förtjust i dom exklusiva spelen, varken Forza eller Gran turismo faller mig i smaken, inte heller Killzone eller Gears of war,
nej det är multiplattformspelen som är roligast i mina ögon,
Grid, Blur, Colin Mcrea dirt, och speciellt Call of Duty och Battlefieldserien lockar mig mer än vad det såkallade bästa exklusiva erbjuder.
Knower of the unknown
Som så ofta så är man inte mest förtjust i dom exklusiva spelen, varken Forza eller Gran turismo faller mig i smaken, inte heller Killzone eller Gears of war,
nej det är multiplattformspelen som är roligast i mina ögon,
Grid, Blur, Colin Mcrea dirt, och speciellt Call of Duty och Battlefieldserien lockar mig mer än vad det såkallade bästa exklusiva erbjuder.
Konstigt, helt tvärt imot för mig. Jag hatar alla de utvattnade multiformats skräpet.
Jämfört med Forza 3 så ligger körkänslan, bilmodllerna samt cockpits hästvägar framför Forza, vilket för många är dom absolut viktigaste kriterierna för ett racingspel. Enspelarläget i Forza var ju inte heller mycket att hurra för, det gör GT bra mycket bättre.
GT5 är ju tyvärr inte heller utan brister, dom största problemen är enligt mig laddningstider samt menysystem, där båda två känns osmidiga och sega, en del grafiska problem dras det också med, dock inget man lägger märke till när man är mitt uppe i ett race.
Onlinedelen i GT5 skulle också behöva jobbas på, leaderboards i stil med det nysläppta NfS Hot Pursuit vore perfekt.
Även om dessa problem skulle vara en dealbreaker för många så är det i alla fall för mig inte det mest vitala, körkänslan med en bra ratt är så pass svårslagen att det mer än väl väger upp bristerna.
5 av 5 möjliga, trots bristerna.
Går du på crack eller? Skulle GT körkänslan vara bättre än FM3?? Jag har exakt samma uppsättning för både min krysslåda och min PS3a med en Fanatech 911 Turbo S wheel samt 100" skärm och ordentligt surround - GT5 är långt ifrån F3, tyvärr - jag har längtat efter GT5 men redan idag kan jag erkänna min besvikelse.
Efter att ha lirat Forza sedan förra året (och en snabb visit i GT5Prologue) så kan jag ärligt säga att PDs tid som kungar nu officiellt är över.
FM3 är en väldigt mycket bättre bilsimulator som dessutom är bättre även till "arkadfolket" tack vare deras geniala tilltag med bla. autobrake.
Grafikmässigt på en HD projektor kan jag säga att skillnaden mellan GT5 och FM3 ingame är minimal, men PD har lagt allt sitt krut på att få replays:en snygga istället för spelet. Sen alla jävla laddningstider trots 6.5 gb install, även offline.
Släpper man en sådan här dynghög med buggar efter 6 (SEX) års utvecklingstid så bör man nog försöka skaffa sig ett annat jobb.
De enda som kan säga att detta är bättre än tex NFS eller FM är fanboys. Tyvärr.
Jag rekommenderar folk att INTE köpa detta, sånt här ska inte uppmuntras.
2,5/5 från mig.
Mer än fem år att utveckla och hur många bilar och banor som helst och ni skriver en två sidor lång recension? Illa.
Så vad kräver du? Att FZ ska recensera alla 1000 bilar också?
Nåväl, blir inköp av GT5 idag sen får vi se hur det står sig emot Forza 3 som man nötit i x antal timmar.
"Var hemma hos en polare och lirade Forza 3.
Tog två superbilar och körde rakt mot varandra. Vi var väl uppe i 350 i smällen så 700 in i en vägg då."
Gör om gör rätt, mer exakt 350 in i en vägg.
Tror att 2 bilar som krockar och håller 350km/h vardera ger en rätt bra bild av hur krockfysiken är
För övrigt så är man ingen äkta gamer om man inte äger alla konsoller så man kan spela alla titlar ^^
Har Forza 3 och GT5, varför behöva välja är min filosofi när man kan få båda
Welcome to the Manglerdome
Man har alltid undrat vad som kan bli bättre med att köra med ratt, har visserligen aldrig haft tålamod att lära mig hantera ratt i bilspel,
men låt säga en verklig hejjare på att köra bilspel med gamepad, förlorar han mot en riktig hejjare som kör med ratt ?
Knower of the unknown
Man har alltid undrat vad som kan bli bättre med att köra med ratt, har visserligen aldrig haft tålamod att lära mig hantera ratt i bilspel,
men låt säga en verklig hejjare på att köra bilspel med gamepad, förlorar han mot en riktig hejjare som kör med ratt ?
Ja, han kommer inte ha en chans (om han nu inte kör med en massa hjälpmedel). Man kan ligga på gränsen hela tiden med en ratt då man känner skiftningarna i tyngdpunkten samt om hjulen håller på att släppa, samt att man kan hålla en mer exakt linje och mer finkänsla i såväl gas som broms.
Man har alltid undrat vad som kan bli bättre med att köra med ratt, har visserligen aldrig haft tålamod att lära mig hantera ratt i bilspel, men låt säga en verklig hejjare på att köra bilspel med gamepad, förlorar han mot en riktig hejjare som kör med ratt ?
Ja, han kommer inte ha en chans (om han nu inte kör med en massa hjälpmedel). Man kan ligga på gränsen hela tiden med en ratt då man känner skiftningarna i tyngdpunkten samt om hjulen håller på att släppa, samt att man kan hålla en mer exakt linje och mer finkänsla i såväl gas som broms.
Jag är svag för Forza 3 just för att känslan med handkontroll är så enormt bra. Ratt ger alltid bättre kontroll, men Turn 10 visar att man kan han en riktigt, riktigt bra racingupplevelse utan att behöva släpa fram en otymplig ratt. Saknar det i GT5.
Man har alltid undrat vad som kan bli bättre med att köra med ratt, har visserligen aldrig haft tålamod att lära mig hantera ratt i bilspel, men låt säga en verklig hejjare på att köra bilspel med gamepad, förlorar han mot en riktig hejjare som kör med ratt ?
Jag är svag för Forza 3 just för att känslan med handkontroll är så enormt bra. Ratt ger alltid bättre kontroll, men Turn 10 visar att man kan han en riktigt, riktigt bra racingupplevelse utan att behöva släpa fram en otymplig ratt. Saknar det i GT5.
Upplevde precis tvärtom i Forza, försökte gilla det med handkontroll då de inte vill ta min g25, men efter ett år med ratten (när det släpptes) så var det omöjligt att se över. Lite som att spela ett rts eller fps med kontroll, handikappat.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.