Ämne Historia - USA revolution

Medlem
Ämne Historia - USA revolution

Sitter och grubblar på min sista fråga, är någon som är bra på sammafatta ett vettigt svar på följande fråga.

Det handlar om Amerikanska revolutionen.

"Hur har den amerikanska revolutionen påverkat styrelsesättet och det politiska livet i dagens USA"

Medlem

Ja.
Republikanism, liberalism (staternas självbestämmande osv), konstitutionen, "the american dream", den nya Tea Party-rörelsen. Och mycket mer.

Du kommer säkert på en hel del när du tänker på det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem

den fria vapen lagen som fortfarande råder


signatur

Suup homie

Medlem

i vissa stater bara ska tilläggas, vilket är många men iaf


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Tja, förutom det så var den en kopia av den Franska Revolutionen på många sätt, finns massor att läsa ute på nätet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Tja, förutom det så var den en kopia av den Franska Revolutionen på många sätt, finns massor att läsa ute på nätet.

Så vitt jag vet så var Amerikanska revolutionen runt tio år före Franska revolutionen.

Hur kopierar man framtiden?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Den amerikanska revolutionen har inte bara påverkat USA, men också många andra länder. USA va de första demokratiska landet i modern tid, och hade de inte varit något Boston tea party så vågar jag inte ens tänka på hur världen skulle ha sett ut idag. Slavhandel hade kanske fortfarande varit lagligt. Kanske inte den industriella revolutionen hade ägt rum och vi hade inte ens suttit här och haft denna diskussion över internet.

Det liv vi lever idag hade garanterat sett annorlunda ut om den amerikanska revolutionen aldrig hade hänt, men hur den hade sett ut kan man bara spekulera om.

Säga vad man vill om USA idag, men jag är glad för den amerikanska revolutionen. Sen kan man ju diskutera om dagens USA beror på den amerikanska revolutionen eller på kristendomen.

Medlem

Tja efter den amerikanska revolutionen så har hyrorna bara stigit och har resulterat i "The Rent Is Too Damn High Party".

Antikvitet

Amerikanernas livsstil och politik präglas mycket av revolutionen i den form att de är väldigt patriotiska. Det är ett ungt land, där invånarna relativt nyligen fått kämpa för sin frihet och självständighet. Många andra väst-länder har inte behövt göra den resan på många hundra år fler, varför vi glömt bort kämpaglöden. Men amerikanerna har den i relativt färskt minne.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

patriotism och skrämsel medel andvänds flitigt för att hålla ihopp nationen.
Frågan är hur länge fungerar det?


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem
Skrivet av John:

Amerikanernas livsstil och politik präglas mycket av revolutionen i den form att de är väldigt patriotiska. Det är ett ungt land, där invånarna relativt nyligen fått kämpa för sin frihet och självständighet. Många andra väst-länder har inte behövt göra den resan på många hundra år fler, varför vi glömt bort kämpaglöden. Men amerikanerna har den i relativt färskt minne.

Au contraire. Jag vågar påstå att fransmän och andra eupeiska medborgare (eller var det konsumenter...?) har större benägenhet att säga ifrån än vad amerikanska ... ehum... konsumenter har. De enda som för ett väsen i USA är fackföreningarna som tyvärr gör det på fel premisser (tron på evig tillväxt).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Word ang. arbetarrörelsen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar