Spelåret 2010

Medlem
Spelåret 2010

Spelåret 2010 har faktiskt varit ganska svag förutom några få riktigt heta titlar. Spelåret 2011 ser ut att bli så mycket bättre om spelen jag syftar på håller sina releasedatum. Men här kommer i alla fall mina vinnare, som är uppdelade i olika kategorier, från år 2010:

Årets spel
Mass Effect 2

- Mass Effect 2 bjuder på precis allting som man kan önska sig. Handlingen bygger vidare på den redan starka grunden som Mass Effect lade, upplägget av uppdragen var som en trappa upp till klimax, svåra val som verkligen påverkar handlingen, sci-fi musik i världsklass, spännande nya karaktärer och så har Mass Effect 2 en enorm livslängd som ger så mycket värde för pengarna.

Årets ljud
Battlefield: Bad Company 2

- Ljudet i Bad Company 2 utklassar all konkurrens under 2010 och kanske all konkurrens någonsin t.o.m. Ljudet känns så äkta satt man nästan duckar för kulor som visslar förbi en i spelet. Man känner sig så närvarande i striderna tack vare det briljanta ljudet. DICE har satt en ny standard för ljuddesign med Bad Company serien.

Årets onlinespel
StarCraft 2: Wings of Liberty

- Jag har aldrig spelat ett onlinespel som kräver så mycket koncentration som StarCraft 2: WoL kräver för att kunna vinna. Det handlar bara om taktik, kunskap, erfarenhet och timing. Anfaller din motståndare med en viss unit så måste du inte bara reagera snabbt, utan du måste reagera på rätt sätt med rätta units. Alla units och olika taktiker har sina för- och nackdelar. Det gäller bara att utnyttja dem från både din och din motståndares sida.

Årets nedladdade
Amnesia: The Dark Descent

- Amnesia, tillsammans med "Penumbra" serien som är skapad av samma utvecklare från Sverige, är utan tvekan de läskigaste spelen som jag någonsin har upplevt. Jag som älskar och är van vid skräckspel/filmer sitter på helspänn då jag spelar Amnesia i total mörker och med hög volym. Det som gör spelet så fruktansvärt läskigt är att man inte har någonting att försvara sig med och därför känner man sig helt försvarslös. Man spelar inte bara som huvudrollen, utan man ÄR huvudrollen. Spelet innehåller väldigt mycket pussel samtidigt som man befinner sig i mörkret och har känslan av att man är jagad. Det gör spelet så fantastiskt och därmed kategorins vinnare.

Årets expansion
Red Dead Redemption: Undead Nightmare

- Expansioner (DLC) brukar oftast kännas "mjölkiga". Alltså att utvecklarna bara har pengar i sinne. Men Rockstar visar den raka motsatsen med Undead Nightmare. Här märks det att Rockstar har lagt ner mycket själ och tid på expansionen. Manuset, handlingen och upplägget är i lika hög klass som själva spelet. Dessutom tog det runt 10 timmar för mig att klara expansionen, och jag har inte ens gjort allting som expansionen har att erbjuda. Grymt prisvärt och otroligt bra.

Årets story
Red Dead Redemption

- Det bästa med Red Dead Redemption, liksom alla spel som Rockstar skapar, är hur välskrivet manuset är. Det känns som att man kollar på en Quentin Tarantino film. Manuset är en väldigt viktig del av handlingen, och därför känns handlingen i RDR så mycket starkare och mer äkta än sina konkurrenter. Huvudkaraktären letar efter sin familj som har blivit kidnappade och är beredd på att göra precis allting för att lyckas. Jag blev helt fängslad av John Marston och hans personlighet. Det märktes på honom att han innerst inne inte ville göra det han var tvungen att göra för att hitta sin familj. Handlingen var känsloladdad, intensiv och välskriven. Alltså en klar vinnare.

Årets besvikelse
Alan Wake

- Alan Wake var bra. Men inte lika bra som jag hade förväntat mig. Handlingen var spännande och spelsättet var unikt. Trots det så kändes spelet inte fulländat. Det saknades variation, och det är där spelet brister. Spelet var alldeles för enformigt. Alan Wake hade potential att bli så mycket bättre, men så blev det tyvärr inte.

/Walter

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Spelåret 2010

Bra lista, jag måste verkligen orka mig igenom Mass effect 1 så att jag kan testa tvåan som hyllas så mycket överallt.

Medlem

Tack!
Det bör du verkligen göra.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Riktigt fin lista. Grymt!

Medlem

Tackar tackar!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar