Medlem
Attityd och yta

Tråden handlar förstås om spel, även om rubriken kan uppfattas som allmän.

Vad jag har märkt i spelbranschen är att så otroligt ytligt och mycket är attitydstyrt, och så har det egentligen alltid varit (men jag har inte insett dess enorma spännvidd om man får kalla det så). I början på 90-talet blev Sonic tonåringarnas favorit eftersom han var mycket coolare än Mario som bara barnen spelade. Att även de gamla Sonic-spelen var nästintill ospelbara om man inte nötte in varenda bana minst tio gånger om spelade egentligen ingen roll. När kompisarna kom hem till en drog man fram Sonic the Hedgehog och visade att man minsann hade vuxit ifrån den trinde lille rörpularen. Innerst inne visste man att hans spel var mycket roligare men på något sätt övertalade man sig själv att Sonic var bättre.

Första Mortal Kombat är en annan klassiker. SNES-versionen censuerades eftersom det på den tiden inte fanns åldersgränser på Nintendos spel som det gör idag. Blodet var borta (eller byttes ut mot svett) och de grymma avrättningarna blev mindre grymma. Jag minns fortfarande vilket otroligt ramaskri det blev och hur folk kallade SNES-versionen för helt värdelös trots att det spelmässigt var minst lika bra som Mega Drive-versionen. Återigen handlade det om attityder som denna gång media till stor del byggde upp.

Hur många är det som vågar spela Pokémon? Jag är nästan 30 år och älskar Pokémon, och trots att inga av mina arbetskolleger hånar mig öppet så vet jag ändå att de bakom ryggen tycker jag är ett litet barn som fortfarande spelar "barnspel". Det märks liksom på kroppsspråk, tonfall och andra indikationer. När man är vuxen ska man ju gå ut och supa efter varje löning och skaffa familj, bil och villa. Och inte fan ska man gilla söta små fantasifigurer, man ska kolla på Batman Dark Knight eller kärlekskomedier. Då är man vuxen.

Jag kan inte låta bli att bli irriterad när jag ser folk jämra sig över att man kan skaka Nintendo 3DS för att brösten ska dallra på tjejerna i Dead or Alive Dimensions. "Fy fan vad löjligt" är en vanlig kommentar. Jag skulle vilja byta ut "löjligt" mot "roligt" och "sexigt". Vad har dessa personer för problem egentligen? Dead or Alive försöker inte vara ultrarealistiskt utan bjuder på vackra kvinnor skapade med manlig fantasi och så klagar gnällspikarna. Är tjejerna för snygga för det perfekt politiskt korrekta och jämställda Sverige kanske? Jag minns ju hyllningarna till bruden i Mirror's Edge eftersom hon inte hade stora bröst. Varför tror alldeles för många idag att tv-spel alltid måste reflektera verkligheten? Är det bara för att grafiken har blivit så bra, eller är det för att en del har usel verklighetsuppfattning?

Jag skulle kunna dra upp ännu fler exempel men inser att startposten redan blivit väldigt lång.

Tycker ni det är för mycket yta och attityd som har makt över folks spelsmak? Vågar ni spela spel med söta figurer fram polarna eller måste det vara våld i HD med riktiga röstskådespelare? Kan ni njuta av bröst- och skinkdaller på kvinnliga karaktärer eller har ni fått en inre spärr som säger att det är fel fast ni egentligen inte vet varför?

Medlem

En sak som stör mig med "studsande bröst" och liknande är att jag känner mig förolämpad.

Om brösten är ett stort försäljningsargument och jag köper spelet så antas jag ha köpt det till viss del för de stora guppande bröstens skull, när jag egentligen inte kunde bry mig mindre...

Samma sak i när det gäller attityd med macho-protagonister även om det där brukar kännas aningen mindre malplacerat.

Det känns så "billigt" att sälja sex. Och jag känner mig lite smutsig om jag köper ett spel som anspelar på detta, även om det inte är därför.

Minns en gång när man var liten och spelade Tomb Raider. Jag hörde morsan mumla något om "hur riktiga kvinnor ser ut". Jag blev frustrerad. Det var ju inte på grund av Laras former jag spelade!

Det är väl just den där stämpeln som är ett av problemen. Man vill inte få stämpeln mansgris/barnunge/våldsdyrkare av andra... Speciellt inte om man inte är det

Det andra problemet är väl att det ofta är väldigt malplacerat. Det känns orealistiskt och "påklistrat" ioch förstör ofta helhetsupplevelsen.

Medlem

Det är ju just detta jag menar. Du känner trycket från andra, eller kanske snarare trycket från en generell åsikt som skapats kring dallrande bröst och skinkor. Det känns inte lika "billigt" att sälja på HD-grafik, eller hur? Varför? Både HD-grafik och daller handlar om yta, yta, och yta. HD-grafik i sig tillför ingenting till spelet förutom en snyggare yta som är trevligare att titta på.

I feminismens Sverige i synnerhet har det blivit "tabu" att gilla snygga tjejer i spel. Trots att det bara handlar om fantasier och verklighetsflykt.

Inaktiv

Som man ska man spela QuakeWorld, dricka öl och starksprit och se på porr. Annars är man bög.


signatur

You must construct additional pylons.

Inaktiv

Jag gillar Spyro, Tombi och Klonoa.
Skitroliga spel med söta karaktärer.
Har spelat en hel del av nya generationens hd-spel, men jag känner nog att jag föredrar PS1- och PS2-epoken. Det var speciellt att första gången ge sig ut på gatorna i Silent Hill eller att utforska herrgården i Resident Evil.
Inte riktigt fått den känslan igen av nyare spel.
Kanske för att jag börjar bli gammal och att när dom spelen kom så var det nyhetens behag.

Jag är 23 och spelade igenom Pokémon Black när det släpptes och tyckte det var skoj, så du är i alla fall inte ensam, herr trådskapare! Personligen så bryr jag mig inte så mycket av vad som anses "vuxet" eller "barnsligt" utan spelar alltifrån myspysiga gullegullfester till avancerade simulatorer, beroende på vad jag är mest sugen på för stunden. Stå på dig!

Det är viktigt med yta, men det får absolut inte stå som substitut istll för spelets inramning och generella handling.
Vissa spelserier har bara blivit mer yta som ni tidigare har beskrivit.
Det intressanta nu är att västvärlden (ja västerländska spelare) är påväg att ändra attityd ifrån "anything goes" till
att framföra hur tröttsamt det blivit.
Exempelvis från denna webbcomic som glirar åt senaste R.E och dess påstodda fanbase.

Denna serie skall inte tas som ett definitivt bevis, bara som ett exempel på hur vart den nya vinden blåser. Till och med kommentatorer på youtube som nästan lever på att skapa lets play's, även dem gör narr utav tvivelaktig kostumering och ointelligenta val som spelkaraktärer gör.

Jag ser fram emot att se hur den allmäna Gamer attityden ser ut om ca 2 år.

EDIT: Jag tog bort bilden då den blev lite stor, men för den som vill se så är detta länken:
Another Videogame webbcomic.
www.digitalpimponline.com


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar