DRM för Dragon Age 2 förklarat

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av V1per:
Skrivet av mg:

Och nu ska vi visst betala extraavgifter för våra hårddiskar också, helt underbart, känns ju nästan som man är berättigad att wärcha ett spel nångång ibland =P

Vad har högre priser på hårddiskar med att tanka/köpa spel att göra?

Dom har ju extra priset på hårddiskar pga "piratkopiering".

Så man for sota för piratkopieringen även fast man aldrig tankat ett spel någonsin.

CopySwede hittar anledningar till att ta ut extra betalt överallt. Spelar ingen större roll om ingen tankat spel, eller om alla hade gjort det


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Och som några redan nämnt så slipper piratkopierare kopieringsskydd helt. När ska utvecklarna inse att när det gäller kopieringskydd är det "less is more" som gäller?

Jag tror faktiskt inte det, det är väldigt många som inte orkar hålla på med cracks och diverse skumma lösningar för att få sina spel att fungera, och dessa stoppas från att tanka hem spel gratis om det finns ett DRM-skydd på spelet, vilket ger spelföretagen mer välbehövliga pengar i kassan


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av V1per:
Skrivet av apanbajs:

Vad händer om en 10 år då man kanske vill spela spelet igen och EA inte stödjer spelet längre, kommer man inte kunna starta det då? Tänk va mycket pengar dom hade sparat in på att strunta i pirat kopierings skydd kanske kunde ge pengarna till dom anställda som bonus eller sänkt priset på spelen så även dom som pirat kopierar hade tyckt det var ok att köpa. Som axfred sa bara vi som betalar som råkar illa ut, and it sux.

Pröva att läsa artikeln innan du börjar gnälla;

Efter en tid kommer också alla kontroller att patchas bort.

Det var väl inte så svårt?

Jag vill tillägga att jag har minst 5 spel med SecuROM/DRM från EA, Mirror's Edge, Dead Space, Spore, Crysis Warhead och Mass Effect 1 som fortfarande inte har patchat bort DRM eller givit mig tillbaka mina installs som de påstår att jag använt.

Medlem
Skrivet av Kharif:
Skrivet av V1per:
Skrivet av apanbajs:

Vad händer om en 10 år då man kanske vill spela spelet igen och EA inte stödjer spelet längre, kommer man inte kunna starta det då? Tänk va mycket pengar dom hade sparat in på att strunta i pirat kopierings skydd kanske kunde ge pengarna till dom anställda som bonus eller sänkt priset på spelen så även dom som pirat kopierar hade tyckt det var ok att köpa. Som axfred sa bara vi som betalar som råkar illa ut, and it sux.

Pröva att läsa artikeln innan du börjar gnälla;

Efter en tid kommer också alla kontroller att patchas bort.

Det var väl inte så svårt?

Jag vill tillägga att jag har minst 5 spel med SecuROM/DRM från EA, Mirror's Edge, Dead Space, Spore, Crysis Warhead och Mass Effect 1 som fortfarande inte har patchat bort DRM eller givit mig tillbaka mina installs som de påstår att jag använt.

Har dem sagt att DRM skydden ska patchas bort för dessa spel?

Om dem inte har sagt det, så ser jag inte hur detta skulle vara relevant till diskussionen?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

mg
Medlem
Skrivet av V1per:

Vad har högre priser på hårddiskar med att tanka/köpa spel att göra?

För det är en extra avgift som ska gå till upphovsmän för att täcka upp för förlorad inkomst pga piratkopiering.

Medlem

blir tanka tänker inte skaffa ett ea konto för att spela ett singelplayer spel..


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Inaktiv

Jag skulle verkligen vilja veta hur utvecklarna tänkte där egentligen. Vem är det egentligen som gynnas av den här sortens DRM? Stoppas piraternas verksamhet? Ökar det betalningsviljan hos kvasipiraterna? Stärker det lojaliteten hos de betalande kunderna? Vojne vojne...

Medlem

Förutom EA-kontodelen så känndes det rättså vettigt, bättre än många andra DRM iaf

Medlem

"Du kan spela offline men efter några dagar, oklart hur många, måste du autentisera spelet igen"

Så om jag vill spela i min stuga i de norrländska skogarna så tvingas jag alltså piratkopiera spelet? Synd, jag betalar annars gärna för mig.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Angående högre pris på hårddiskar så är det för att täcka "privatkopiering", d.v.s. kopiering mellan nära vänner och familj. Finns även på CD/DVD-skivor, resultatet är "Hej Tyskland, vi såg att ni har bra pris på CD/DVD-skivor, vi köper från er i stället och skiter i CopySwes avgift och säljer sedan vidare dem i Sverige". Man skjuter Sveriges ekonomi i foten lite grann bara.

Inaktiv
Skrivet av V1per:

Har dem sagt att DRM skydden ska patchas bort för dessa spel?

Om dem inte har sagt det, så ser jag inte hur detta skulle vara relevant till diskussionen?

Yes det har dem.

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/32617.page
Kan se andra posten så ser du direkt

Orkar inte hitta alla andra poster, men jag antar att du får lita på mig om du själv inte orkar hitta det på nätet.

Medlem
Inaktiv

Så otroligt trött på all drakonisk DRM. Vad är fördelen med det överhuvudtaget? Alla spel piratkopieras ju ändå, oavsett hur hemska DRM metoder dom kommer på. Det är bara vi som betalar för oss som får lida när DRM krånglar.

Medlem

Blev oerhört besviken på första dragon age, detta lär floppa något så otroligt.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag känner för att piratkopiera spelet och bara skicka $50 i ett kuvert till utvecklarna istället.
Win-win?

Medlem
Skrivet av V1per:
Skrivet av smuts:

Det låter som om det utan tvekan blir ett Steam-köp då. Om ett år eller två, då priset inte är ett skämt dvs.

Signature edition för 290 kr tycker jag verkligen inte är något skämt, tycker det är ett väldigt överkomligt pris för ett spel idag, särskilt för en specialutgåva.

Du får gärna berätta vart du hittar spelet för det priset...

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag känner för att piratkopiera spelet och bara skicka $50 i ett kuvert till utvecklarna istället.
Win-win?

Haha, sådär har jag tänkt många gånger med. Speciellt med Windows Games Live, läs GTA IV och Dirt2. Ett helvete att få igång båda två.

Medlem

Inget DRM skydd kan hålla fildelarna borta. LoLoLoLoLoL

Medlem
Skrivet av Remus:

Blev oerhört besviken på första dragon age, detta lär floppa något så otroligt.

Oh, så eftersom du inte tyckte om Dragon Age så kommer Dragon Age 2 att floppa? Det har jag väldigt, väldigt svårt att tro. Personligen tror jag att Dragon Age kommer gå riktigt, riktigt bra!

Medlem
Skrivet av Charstone:
Skrivet av Remus:

Blev oerhört besviken på första dragon age, detta lär floppa något så otroligt.

Oh, så eftersom du inte tyckte om Dragon Age så kommer Dragon Age 2 att floppa? Det har jag väldigt, väldigt svårt att tro. Personligen tror jag att Dragon Age kommer gå riktigt, riktigt bra!

Ska inte Dragon Age 2 vara mindre av precis allt? Mindre speltid, mindre öppna ytor, mindre ställen att besöka etcetera etcetera.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Confuzed:
Skrivet av V1per:
Skrivet av smuts:

Det låter som om det utan tvekan blir ett Steam-köp då. Om ett år eller två, då priset inte är ett skämt dvs.

Signature edition för 290 kr tycker jag verkligen inte är något skämt, tycker det är ett väldigt överkomligt pris för ett spel idag, särskilt för en specialutgåva.

Du får gärna berätta vart du hittar spelet för det priset...

Game.co.uk... Dem har skitbra priser

Skrivet av Remus:

Blev oerhört besviken på första dragon age, detta lär floppa något så otroligt.

Nej, det tror jag verkligen inte. Dem som gillade ettan kommer med stor sannolikhet köpa 2an, och de som gillar mer action-inriktade RPGs och som därför inte köpte ettan, kommer nog köpa 2an.

Skrivet av anon_98854:

Jag skulle verkligen vilja veta hur utvecklarna tänkte där egentligen. Vem är det egentligen som gynnas av den här sortens DRM?

Speltillverkarna gynnas av den här sortens DRM


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

När jag såg rubriken DRM blev jag först väldigt missnöjd, men efter att ha läst så tycker jag nog att detta drm går att leva med.
Blir nog ett köp så småningom eftersom jag gillade första delen.

Medlem

Release den här månaden? Mars har jag som datum på min pre-book.. har dom ändrat någon?


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

förundras över att folk gnäller om moraliskt hit eller dit.. DRM är knappast moraliskt det heller.. nära nog alla former av dessa styggelser drar med sig massa problem.. jag tror på allvar att kopieringsskydd försämrar inkomsterna för spelen.. dom som köper sina spel kommer alltid göra det.. jag gör det.. inte för att jag ska vara präktigt laglig och moraliskt korrekt utan för att jag vill ha boxen.. manualen.. kartan etc etc.. men på senare år köper jag mindre och mindre spel.. mestadels pga DRM..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Vettigt att ta bort kontrollerna efter en tid, blir problematiskt annars om någon vill spela spelet om några år igen.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Ser inge problem med det! Är itte helt såld på spelet ändå..

Medlem
Skrivet av shaitan:

förundras över att folk gnäller om moraliskt hit eller dit.. DRM är knappast moraliskt det heller.. nära nog alla former av dessa styggelser drar med sig massa problem.. jag tror på allvar att kopieringsskydd försämrar inkomsterna för spelen.. dom som köper sina spel kommer alltid göra det.. jag gör det.. inte för att jag ska vara präktigt laglig och moraliskt korrekt utan för att jag vill ha boxen.. manualen.. kartan etc etc.. men på senare år köper jag mindre och mindre spel.. mestadels pga DRM..

Det är väl klart att tillverkarna vill skydda det som åstadkommit. Du har väl säkert lås på huset/lägenheten, lås på bilen, etc...

Och DRM gör som sagt att dem som inte vill hålla på med cracks och skumma lösningar att dem köper spelet istället för att tanka ner det gratis, vilket ökar intäkterna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Låter som ett bra DRM

Medlem

bryr mig inte om det e drm eller inte, om det är så att man måste vara online för att kunna spara och ladda eller inte.... jag kommer inte köpa skiten oavsett

Medlem

Det låter ju...rätt harmlöst. Inget åt Ubisoft-hållet, i alla fall. Jag ska nog skaffa det via Steam i vilket fall, men ändå.

123
Skriv svar