Duke Nukem Forever

Medlem

Duke Nukem Forever är egentligen så gammalt att det har blivit fräscht! Folk säger att det är stereotypiskt, men det är det inte. DNF kanske hade varit stereotypsikt om det hade släppts runt 2004/2005 då korridorsFPS verkligen hade mjölkats ur riktigt ordentligt. Men det släpps 2011, då spel som CoD och Halo är stereotypiskt. Där FPS ska vara så himla allvarliga så att det blir löjligt.

Det är fräscht att få Duke Nukem som driver med allt utan att stanna upp och fråga om det är "ok". Duke är så gammal att han är ny 8)


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Ish
Medlem
Skrivet av T.Mani:

Duke Nukem Forever är egentligen så gammalt att det har blivit fräscht! Folk säger att det är stereotypiskt, men det är det inte. DNF kanske hade varit stereotypsikt om det hade släppts runt 2004/2005 då korridorsFPS verkligen hade mjölkats ur riktigt ordentligt. Men det släpps 2011, då spel som CoD och Halo är stereotypiskt. Där FPS ska vara så himla allvarliga så att det blir löjligt.

Det är fräscht att få Duke Nukem som driver med allt utan att stanna upp och fråga om det är "ok". Duke är så gammal att han är ny 8)

This guy gets it!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

duke är en ikon en legend och att det är ett FPS till spelar liksom ingen roll.
Duke är större än Deas space crysis mfl.
enligt mig då som är uppvuxen på wolfenstien 3D doom 1-2 Quake 1-4 mfl.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Spel är inte bra bara för att de är nostalgi. Så sluta dra "du är för ung"-argumentet, visa att ni är så "vuxna" som ni utger er för istället.
Facktum kvarstår att KlosterKatten har rätt i sin kritik. Människor klagar (oavsett ålder) på hur tunna FPS-spelen är (och även andra spel), men så kommer Duke Nukem Forever och det hyllas endast på grund av det faktum att det borde lagts ner för 10 år sen?
Som det har påpekats, skit säljs så länge skit köps.

Duke Nukem Forever har ingen plats i min spelhylla, och Duke Nukem 3D har för längesen flyttats ner till källarvåningen i bokhyllan.

Det beror på att Duke Nukem var banbrytande när det kom och det är tack vare spel som Duke ni "yngre" spelare kan spela dagens mer avancerade spel för det var dessa spel som drev utvecklingen. På samma sätt som Westwood kom med det banbrytande Dune 2 så tog Blizzard detta och ändrade helt på hur man såg på rts spel iom Starcraft.

Kan ta ett annat exempel. När jag var barn fanns det avsevärt bättre tecknade serier än idag. Enligt mig är det rena smörjan dagens barn får se på tv. På min tid fanns grymma serier som Jace & The Wheeled Warriors, M.A.S.K, Cops, Det var en gång:rymden för att bara nämna några av alla de serier som jag såg på som barn. Vad ser dagens barnen på idag? Pokemon och alla otaliga kopior av den.

Och det är detta som jag gillar med Duke, allting ska idag handla om moral hit och dit, Duke däremot kunde inte bry sig mindre. Jag kommer köpa detta oavsett om det är bra eller ej för att dels har jag väntat i vad som känns en evighet och dels vill jag äga ett stycke spelhistoria oavsett om spelet är bra eller inte.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Aldrig förstått hypen med duke, folk gnäller på hur stereotypa och tråkiga dagens FPS är, men det är ju okej sålänge det är duke?

Innan Duke kom var det lite samma sak med fps spelen på den tiden, de flesta spelen kunde lika gärna ha varit Doom fast med annan grafik. Jag minns än idag hur totalt annorlunda Duke 3D kändes mot andra fps, här kunde man interagera med saker i spelet, grafiken var inte heller dum (svårt att tro idag men så var det), ens alter ego kom med fyndiga kommentarer (vill minnas att detta var första gången någonsin i ett fps spel iaf).

För att förstå hypen måste man varit med när Duke gick ifrån att vara ett plattform spel till att bli ett fps spel. Eller så får man försöka få denna information via nätet vilket inte riktigt är samma sak som att ha upplevt det själv.

Medlem

Jag tyckte Duke Nukem 3d var skit när jag spelade det 96, kan vart för att jag började lira Quake 1 samma år som faktiskt är i 3d till skillnad mot vad Duke Nukem "3d" var (visst var miljöerna nästan i 3d) kommer ihåg hur sjukt fult det var när man tittade uppåt i spelet och hela världen bara smetade ihop sig.

Och skulle inte kalla duke nukem för banbrytande när det släpptes precis, med tanke på att Id software faktiskt gjorde något banbrytande det året när det kommer till fps genren.

Men med det säger jag inte att det nya Duke kommer suga som Duke 3d gjorde, hoppas för de som gillade Duke förr kommer bli nöjda nu igen. Jag kanske tom kommer ger Duke en chans till.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag har för mig att Duke var det första fps spelet där man kunde interagera med själva miljön och det var i mitt tycke banbrytande. Humorn, våldet och de "erotiska" inslagen var även de, vill jag minnas, Duke först med i ett fps spel.

Visst var Quake bra det säger jag inget om men Duke Nukem 3D var nog mer min typ av spel då det inte tog sig självt på för stort allvar.

Jag tror att detta är något som även gäller för det kommande spelet, man måste nog gilla den typen av humor i spel. Är man ute efter ett seriöst spel som inte skämtar om sådant som är tabu numera så kommer man nog bli besviken. Jag hade däremot varit väldigt besviken om detta saknades då det är något jag förväntar mig i ett Duke spel.

Dark Forces var dock ett bättre spel som även det tillförde fps genren en hel del innovation (spelet kom före både Duke och Quake).

Inaktiv

Angående en 93 hade skrivit att han inte kan leva sig in i duke och inse vad som är hypen med det. Ladda ner dosbox och ladda ner dom gamla och lira dom.

Jag gjorde det och jag har spelat alla på pc nu då jag inte precis gillar dom som finns till ps1, n64 m.m.

Jag var 6 år då bror min kom hem med Duke nukem 3D och jag blev fräslt av det och ser det ännu som min barndomshjälte. Jag kunde spela om det flera gånger i rad utan att tröttna.

Därför kommer jag förhandsboka DNF och vet bara att maj månad kommer vara underbar :D:up::):D

Medlem

Dark Forces var dock ett bättre spel som även det tillförde fps genren en hel del innovation (spelet kom före både Duke och Quake).

Sant.
Det där med nostalgi går ju inte förmedla till annan person. Jag tror man associerar Duke Nukem med allt annat kul som hände "på den tiden" (när man var ung ). Det bidrar till att själva spelet blir kult.

Sen var det ju humorn och stilbildandet samt tekniksprånget som även lät oss fantisera om framtida spel. Hur kommer datorspelen se ut 2006 om DN levererar 1996, frågade vi oss.

På gott och ont har det visuella gott framåt och originaliteten (idéerna) gått bakåt. I de flesta fall. Det är nog anledningen att jag håller ett stort öga på dagens indie-projekt i.st.f. mainstream.

DNF blir ett köp utan tvekan.

Medlem

vart är brudarna?


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Medlem

på tiden spelet kommer, har väldigt låga krav på det.
Kommer så klart köpa det, det är ju Duke lixsom, men änndå.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Duke är den grymaste spelhjälten på 1900/2000 talet

3D Realms var ännu mer grymma 14 års utvecklingstid utan en enda läckt beta av spelet
(dock kanske lite sega på att ge ut spel)

men men, nu kommer äntligen en riktig uppföljaren på Duke 3d Atomic Edition
detta ska köpas i samlarutgåva


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Jag älskade liret när det släpptes, det fanns liksom inget annat i ens tankar än Duke just då, jag menar han är ju upphovsmannen till punchlines inom FPS genren(Kanske t.om alla spel genres?) . Men faktum är att all den här väntan har gjort att mitt intresse för DNF har svalnat rejält, även fast jag vet att det till slut kommer nu. Förhoppningsvis så är det ett bra tecken, då små förhoppningar på ett OK spel, brukar resultera i att bli riktigt grymma! Så allt annat än flopp välkomnas i mina ögon.

Och till er som gnäller på Duke Nukem 3D i detta topic har jag bara detta att säga: " I'll rip your head off and shit down your neck! " "Ahhh... much better! "


signatur

To be the man you gotta beat the man!

Medlem

vad är problemet med att det är okej bara för att det är duke? är det någon som ser någon annan stereotyp anabolätande, strippbetalande, one-linerdroppande, rymdvarelsedödande hjälte där ute? han är bra på samma sätt som grindhouse är bra.

duke är förresten okej för att det är duke och för att det bara är duke som ger de här möjligheterna, hade det inte varit duke hade inget spelföretag rört ett liknande ip med tång.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Skillnaden mellan CoD och duke.

Duke = Nostalgi.

CoD är bara samma smörja om igen och igen och igen. vad är vi på 5e 6e utgåvan? Detta är det andra duke..

Jag värdesätter nostalgi ger mig iaf mycket,.

detta är minst femte duke iaf om man räknar med duke nukem, duke nukem II ,duke nukem 3D och duke nukem: manhattan project...
just sayin' ^^

Skriv svar