Gabe Newell: "Steam går med sanslöst mycket vinst"

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Melodi Glassbilen

- Vi lurar små barn, vi lurar små barn, hela långa dan.

"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopeng" är det väl ändå? Det var det när en själv va ung i alla fall

Sen ang priserna på Steam så visst, dom är dyra, men det är som så många andra säger utvecklarna som själva sätter priserna på sina spel, och utöver detta så lär ju Steam ta ut royalties för att utvecklarna använder deras teknik. Så det är kostnad för spelet + moms + royalties, som gör spelen lite dyrare än butik. Å andra sidan så slipper man hålla reda på skivor och nycklar till höger och vänster, så sammanfattat så är Steam en grym tjänst.

Medlem

Jag har helt slutat handla av Steam sedan de på vissa spel införde 5 installationer max. Och det är just Steam som håller i nycklarna. Steam är inte som det var från början. Då kunde man komma åt sina spel från vilken av sina datorer man ville. Nu räcker visst 3 ominstallationer av OS för att man inte ska kunna spela mer (och installerat på 2 andra datorer).

Jag har till slut gått över till Piratsidan. De spelen håller år ut och år in. Men har 52 köpta Steam-spel vilka alla inte går att installera igen efter mitt byte till Windows 7 pga DRM smitta.


signatur

Det var detta...

Medlem

Undrar när vi får se Steam light, som inte bloatar datorn med reklam, popups och liknande
Ett DRM som bara gör sitt jobb som dRM och sedan kan tas bort...
Att de ska sätta vettiga priser är ju tyvärr inte möjligt, tur D2D och andra finns, annars hade jag nog fått gå över helt till konsol :/

Medlem
Skrivet av raefzm88:

för att inte nämna deras vidriga betalsystem. Hur vi svenskar. som förövrigt INTE är med
i EMU (tack och lov>_<) och därmed INTE har euro - ändå tvingas använda denna valuta vid betalning. 1$ är inte 1€. Vi får ofta betala dubbla, ibland tredubbla vad amerikanska kunder får pröjsa. Det är rent ut sagt vidrigt.

MOMS!

En dollar står i 6,5kr just nu. En euro på 8,7kr.

Momssatsen på spel i stora delar av Europa (däribland Sverige) är 25%.

6,5/4 = 1,63

6,5 + 1,63 = 8,13

Känns det surt att bli "lurad" på ~50öre per Euro? Du köper ett spel för 435kr (50 Euro), du blir "lurad" på 25kr.

I staterna betalar man inte skatt på internetköp i vissa stater. I andra är skatten betydligt lägre än i Europa. Ni blir inte lurade, ni har bara glömt att tänka efter.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av raefzm88:

för att inte nämna deras vidriga betalsystem. Hur vi svenskar. som förövrigt INTE är med
i EMU (tack och lov>_<) och därmed INTE har euro - ändå tvingas använda denna valuta vid betalning. 1$ är inte 1€. Vi får ofta betala dubbla, ibland tredubbla vad amerikanska kunder får pröjsa. Det är rent ut sagt vidrigt.

MOMS!

En dollar står i 6,5kr just nu. En euro på 8,7kr.

Momssatsen på spel i stora delar av Europa (däribland Sverige) är 25%.

6,5/4 = 1,63

6,5 + 1,63 = 8,13

Känns det surt att bli "lurad" på ~50öre per Euro? Du köper ett spel för 435kr (50 Euro), du blir "lurad" på 25kr.

I staterna betalar man inte skatt på internetköp i vissa stater. I andra är skatten betydligt lägre än i Europa. Ni blir inte lurade, ni har bara glömt att tänka efter.

Här kan man se: http://www.steamprices.com
Shogun 2 t.ex. kostar 29.99£ i UK och 49.99€ här, det är mer än 100 kronors skillnad...tur att jag har en kompis där som kan gifta spel till mig.

http://www.steamcalculator.com/id/rhazak

Medlem

Steamrealisationerna är fantastiska. Har sparat många kronor på dessa.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av wickerman_156:

Här kan man se: http://www.steamprices.com
Shogun 2 t.ex. kostar 29.99£ i UK och 49.99€ här, det är mer än 100 kronors skillnad...tur att jag har en kompis där som kan gifta spel till mig.

http://www.steamcalculator.com/id/rhazak

Jag påstår inte att prissättningen är densamma överallt, jag försöker bara få folk att förstå att $1 = €1 inte har lett till högre priser för europeer.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Vet inte om någon påpekat den konstiga kostnaden 60 euro som några har sagt att nya spel på Steam kostar..

Iaf varför säger ni de? Det e bara Call of Duty me pengakåta Activition in baken som har 60 Euro på sina spel på Steam, samtliga andra nya spelsläpp kostar max 50 Euro. 50 Euro är fortfarande ca 100kr mer än i affär på nya spelsläpp, men 60 är betydligt mer, och inte sant. & Sen går de inte komma ifrån att i många fall kostar nya spel upp mot 450kr på t.ex dustinhome, Komplett osv, så att sådär jättemkt dyrare är de inte på Steam.

Skillnaden är främst att de tar längre tid innan de går ner i pris på Steam. & andra sidan har steam relativt ofta gigantiska reor, kölpte själv Mafia 2 för ca 50kr på Steam under julen, kostar numera 400kr både i retail och på Steam.

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Tobblish:

För vad jag vet så kostar inte Crysis 2 600kr.

Va?

Skrivet av Tobblish:

Crysis 2 Limited Edition $59.95 - EA Store US
Crysis 2 Limited Edition 449kr -EA Store Sv
Crysis 2 Limited Edition (59€)600kr - Steam sv (wild guess)
Crysis 2 Limited Edition 499kr - Prisjakt

Det var lika dant med BC2, så i slutändan handlar det inte om moms.

Nej, det handlar inte bara om moms. Däremot så har det inte blivit dyrare att handla på Steam än det var innan man valutakonverterade. Steam är dyrare än vissa andra kanaler, men Steam har inte blivit (märkbart) dyrare sen de började räkna in moms direkt i priset. Tidigare fick man en moms (VAT) som en extra post när man checkade ut, det får man inte längre.

Jag säger som sagt inte att Steam är billiga, men hela det här ramaskriet över att man översatte 1 dollar till 1 euro är löjligt.

Här är en jämförelse jag gjorde över nya spel och prisättningar på Steam, billigast i USA via Google Products och billigast i Sverige via Prisjakt. (vid Google products och Prisjakt har jag inte tagit med specialerbjudanden vissa affärer hade utan hållt mig till medelpriset hos de billigaste).

Spel..........................Steam.........Google Products...Prisjakt.nu
Black Ops: ..................60€ (552kr).....45$ (301kr)........... 350kr
BFBC2:.........................50€ (460kr)....20$ (134kr).............200kr
Test Drive 2 U:............45€ (414kr).... 45$ (301kr).............350kr
Two World 2:...............40€ (368kr).....40$ (268kr).............280kr
NFS HotPursuit:.........50€ (460kr).....40$ (268kr).............250kr

Jag har räknat med forex.se valutakurs som brukar stämma överens ganska väl med paypal, som jag brukar använda för att köpa steamspel. Detta fall $ = 6.7kr och € = 9.2kr

Medelpris
Steam:.....................450kr/spel
Google Products:..254kr/spel
Prisjakt:...................286kr/spel

Mellanskillnad i medel mellan steam och prisjakt: 164kr

Är det mer moms att sälja ett spel över internet? Med 25% moms blir ändå skilladen markant:
Priset gånger 1,25 -> 286*1,25 = 357kr. En total differens på över 90kr per spel.

Medlem

Men det beror INTE på att Steam sätter en euro som en dollar. Försök att läsa mina inlägg så slipper jag förklara samma sak 5 gånger.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Men jag frågar juh dig om det är lika mkt moms över internet som i vanliga butiker? Hur kan spel säljas av andra återförsäljare för över 160kr mindre i medel?

Varför kan GOG.com sälja mig nerladdningsbara spel i dollar utan extra tillägg eller sätta $ = € ?

Det måste vara bekvämt att sätta likhetstecken mellan $ och €, ta ut över 90kr mer än det borde och sedan förklara det med att momsen är inbakad.. per spel! Varför gör inte alla såhär? eBay? Microsoft? Amazon?

Förövrigt verkar det juh inte riktigt stämma som du säger att priserna inte är nämnvärt högre innan de bakade in skatten:

Call of Duty 4
USD+ VAT Tax
$49.99 + 19% ($9.49) = $59,4

Keep in mind some countries have VAT of more than 19% (22-25%) but it's STILL cheaper ($49,99 + $14,65 is the MAXIMUM = $64,68 ), but why does the WHOLE EUROPE have to pay the same amount? It was good how it was before.

EUROS with NO TAX
€49.99 = $70.59

källa: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=770231

Även om vi i Sverige har en hög moms på 25% och på det sättet påverkar oss mindre är det fult. De tar fortfarande ut omotiverade extraavgifter från alla européer och döljer det i en felaktig växlingskurs.

Medlem
Skrivet av Cheewie:

Men jag frågar juh dig om det är lika mkt moms över internet som i vanliga butiker? Hur kan spel säljas av andra återförsäljare för över 160kr mindre i medel?

Det är lika mycket moms på mjukvara som laddas ner som mjukvara som köpes på skiva.

Jag har sagt att Steam tar betalt för sina tilläggstjänster (community, tillgänglighet, automatisk patchning mm) och är därför dyrare än fysiska butiker i många fall. Det är helt enkelt inte samma som säljs på Steam som säljs i butik

Jag rekommenderar återigen att du läser mina tidigare inlägg.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Men frågan är då varför européer får betala mer än amerikanare för dessa tillläggstjänster? I exemplet med COD4 över $10 mer.

Samt jag har köpt flera spel online och butik som jag sedan aktiverat över steam, då har jag fortfarande tillgång till alla dessa underbara tilläggstjänster "helt gratis".

Medlem
Skrivet av Cheewie:

Men frågan är då varför européer får betala mer än amerikanare för dessa tillläggstjänster? I exemplet med COD4 över $10 mer.

Behövs mer än ett exempel för att kunna få en konkret bild av prissättningen.

Skrivet av virgol:

Man tycker ju att Steam borde ha lägre pris än butik då dom både slipper fysisk skiva, fordral - samt mellanhänder. Men nej, istället har dom många gånger ännu dyrare priser eftersom dom ju vill gå med så hög vinst som möjligt. Gabe Newell vill ju kunna skryta om att vara mer inkomstbringande per anställd än Apple.

Man kan tycka att spelbutiker borde vara billigare eftersom de inte erbjuder några kringtjänster utöver en kassa och okunnig personal. Spel i butik erbjuder inte samma upplägg som spel som köpts över Steam. Steam har skapat ett mervärde och det tar man, självfallet, betalt för.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Cheewie:

Men frågan är då varför européer får betala mer än amerikanare för dessa tillläggstjänster? I exemplet med COD4 över $10 mer.

Behövs mer än ett exempel för att kunna få en konkret bild av prissättningen.

Men herregud, du är rätt enkelspårig va?

Byt ut COD4 mot valfritt spel som kostade $50. Det är juh fortfarande samma procentsats på den dåvarande VAT/moms i varje land och fortfarande samma ungefärliga skillnad mellan $ och €.

Faktum är att medeleuropéen (med VAT 20%) betalar i ca 14% mer än amerikanare och motsvarande siffra för Sverige (med VAT 25%) är 10%, efter att de införde de nya systemet.

Uträkningar:
Dagskurs: 1 US-dollar = 0,727378528 euro, googla "dollar euro"
Per dollar gamla systemet:
$1: €0.73 + (0,73 * 0.2) = 0.876

Per dollar nya systemet
$1 = €1: 1

1 / 0.876 = 1.14 = 14% skillnad.

123
Skriv svar