Sällskapsspel! Våra rekommendationer, mina videorecensioner :)

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Hur som helst... Har du spelat det här brädspelet?
http://boardgamegeek.com/image/100395/magic-robot-quiz-game

Det är ett spel som funnits i familjen sedan föräldrarna var små. Vi plockar fram det ibland för en stunds trevlig gemenskap. Kanske inte världens bästa, men tradition är ju tradition. Haha! Det blir roligare efter lite julglögg. Det uppskattas alltid väldigt mycket av de yngre i familjen.

Såg nu när jag googlade att det är skapat av Gösta Knutsson 1935.

Nej jag har sett bilder från det sedan tidigare men aldrig spelat! Ser verkligen galet ut med den där roboten i mitten ^^ Förstår om det är ett spel som ni plockar fram mer för traditionen än underhållningsvärdet!

Medlem

http://i.imgur.com/se5ZD.jpg

Blood Bowl-säsongen är igång! De sex lagen i Team Managers' Union ställs mot varandra genom ett antal vänskapsmatcher samt turneringar men här i Blood Bowl: Team Manager är det viktigaste inte nödvändigtvis att vinna utan i första hand att som lagkapten lyckas få så många fans att hålla på det egna laget som möjligt.

Medlem

http://i.imgur.com/jVJp3.jpg

Upplev den zombie-apokalyps som Robert Kirkman skapat med sin serie The Walking Dead och försök att rädda såväl dig själv som andra från de evigt analkande levande döda. Frågan är om du vågar gå ensam eller sluter dig till en grupp i jakten på en säker plats att stanna på - väl medveten om människans brist att deras egen säkerhet många gånger går före andras i en pressad situation där livet står på spel.

Medlem

Lite trist om man inte kommer med i en grupp... :/


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

"Med andra ord" är de roligaste spelet på denna jord

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Lite trist om man inte kommer med i en grupp... :/

Jodu men då får man åtminstone lite utmaning! ;P Ensam är stark! Det kan vara kul det också - en av polarna som jag testade spelet med gjorde det till värsta grejen och gick total bärsärkargång vilket var himla underhållande för oss övriga spelare

Skrivet av M.Biiz:

"Med andra ord" är de roligaste spelet på denna jord

Om man kastar bort den där förbannad pip-grejen innan spelet börjar så är det riktigt underhållande, ja 8)

Inaktiv

PipPgrejen är ju hela spelet. Man ser hur de försöker tänka men hör bara vårt pipPande och till slut får de ett utbrott :D!

Medlem

http://i.imgur.com/BbGpg.jpg

Årets Spel i kategorierna Barnspel, Familjespel, Vuxenspel och Huvudbry avgörs varje år av Leksakshandlarna.se och de titlar som vinner i varje kategori tilldelas utmärkelsen Guldtärningen. I denna temaspecial synas 2011 års alla vinnare i sömmarna för att ta reda på om de är värda att kallas för Årets Spel och dessa är i ordning Hit the Hat, LEGO Champion, Boggle Flash samt Hollywood.

Medlem

Härligt... blir att titta på imorgon.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

http://i.imgur.com/BuYWs.jpg

Power Grid fyller 10 år och detta firas av skaparen Friedemann Friese med ett helt nytt spel som lånar spelmekanik från originalet men erbjuder ett högre tempo och mindre komplex spelmekanik. Power Grid: The First Sparks handlar om att expandera sin stam med hjälp av mat samt redskap för att försöka bli fler till antalet än motspelarnas stammar när spelet väl avslutas.

Medlem

http://i.imgur.com/4m0o1.jpg

Det är dags för ett återbesök i landet Westeros när jag nu tar mig an den andra utgåvan av sällskapsspelet A Game of Thrones för att syna Fantasy Flight Games i sömmarna i detta makt- och konfliktspel för 3-6 deltagare som slåss om herraväldet i det kalla kungarike känt från såväl böcker som TV.

Medlem

http://i.imgur.com/zNeVN.jpg

Trä eller lera? Pengar eller mat? Kapell eller Stenbrott? Valmöjligheterna i Ora & Labora är många när spelarna försöker ta beslutet vad de vill se för byggnad bli rest härnäst i samhället som de försöker bygger upp - vilket då också påverkar vilka resurser som man kan utvinna samt även de varor som går att tillverka.

Medlem

Järnspikar, jag måste ta mig i kragen och titta igenom de recensioner jag missat!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Järnspikar, jag måste ta mig i kragen och titta igenom de recensioner jag missat!

Du har ju halva helgen på dig! ;D

Inte riktigt men, du har hela veckan på dig innan ett nytt kommer! ;P

Medlem

http://i.imgur.com/pXJSX.jpg

Utforska, utplåna, exploatera och expandera; fyra nyckelord för vad spelarna gör i Eclipse som utvecklats av våra finska grannar. Bygg upp ett galaktiskt imperium och sprid dig över rymdkartan under nio spelrundor i detta kluriga, poängjagande taktikspel.

Medlem

Du brädspelsguru! Har en fråga till dig faktiskt

På nyåret så körde jag Ticket to ride med ett gäng kompisar förförsta gången och blev helkär, tokroligt! Tänkte inhandla det men det verkar ju finnas sinnessjukt många olika varianter, råkar du ha några preferenser på vilken version som är "bäst" eller är det samma spel, bara på olika skalor (europa, amerika, norden etc)?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Du brädspelsguru! Har en fråga till dig faktiskt

Woho! Äntligen får man försöka visa sig kunnig och grejer ^__^

Skrivet av WildThing:

På nyåret så körde jag Ticket to ride med ett gäng kompisar förförsta gången och blev helkär, tokroligt! Tänkte inhandla det men det verkar ju finnas sinnessjukt många olika varianter, råkar du ha några preferenser på vilken version som är "bäst" eller är det samma spel, bara på olika skalor (europa, amerika, norden etc)?

Det finns väldigt många varianter ja, och de skiljer sig absolut från varandra bortsett från att bara ha en ny karta!

Ticket to Ride [2004] - originalet, inga konstigheter här utan bara allt det som TTR står för Kartan avbildar nordamerika.

Ticket to Ride: Europe [2005] - nyheterna som introduceras i denna utgåva är tunnlar (kräver ett framslumpat antal extra vagnar utöver vad finns tryckta på spelplanen), färjor (kräver så många lokomotiv som är tryckta på spelplanen) och tågstationer (sätts upp i en stad och tillåter då spelaren som äger stationen att få använda en tågsträcka som någon annan spelare har lagt). Kartan avbildar stora delar av Europa (Sverige är delvis synligt men ej våra grannländer).

Ticket to Rider: Märklin Edition [2006] - Har nå slags specialdesignade Märklin-tåg avbildade på korten och man kan även plocka upp passagerare längsmed sträckorna för att få extra poäng i slutändan. Kartan avbildar delar av Tyskland samt Österrike. Inget som jag har spelat.

Ticket to Ride: Nordic Countries [2007] - spelar sig som TTR Europe men saknar dock tågstationerna. En väldigt vackert och mysigt designad utgåva med snöklädda lokomotiv och tågvagnar som skänker en hög julstämning om man spelar under vinterhalvåret. Kartan avbildar Sverige, Finland, Norge samt Danmark och är den minsta i spelserien (om man bortser från expansioner).

Ticket to Ride: Switzerland [2007] - en expansion som kräver antingen originalet eller TTR Europe. Kommer med nya biljetter och använder sig av tunnlar (vilka lokomotiven används exklusivt för!) men inte färjor. Kartan avbildar Schweiz och är designad för endast 3 spelare. Vet att det existerar fler regelförändringar för bl.a biljetterna, men jag kan dem inte utantill då denna utgåva inte är någonting som jag har spelat.

Vilken av dessa som låter mest spännande får du bestämma! ^^ Inte helt oväntat så ligger TTR Europe i topp rent betygsmässigt @ BoardGameGeek.com eftersom spelet introducerar så många nyheter.

Medlem

talisman.. brrr jätteroligt och så, men tar på tok för lång tid och det känns mer som om man anmält sig frivillig för tortyr när man väl börjar komma till slutet, och sen råkar man dö och måste börja om..
heh, tidsåtgången som står på lådan är ju allt annat än verklighetsanknuten.. 6-8 timmar, lätt.

kan dock rekommendera en recension och införskaffning av Mall of horror. grymt kul med polarna.
tidsåtgång: mellan en halvtimme och en timme. kan köras flera gånger på raken utan att bli tråkigt.

http://boardgamegeek.com/boardgame/16772/mall-of-horror

i korthet, enkelt, väldigt roligt, man behöver inte ett kungligt palats för att kunna sätta upp grejerna.
(i'm looking at you, arkham horror)

Perfekt spel för att hugga polarn i ryggen lite, många *oh no you didn't* tillfällen

Medlem
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av WildThing:

Du brädspelsguru! Har en fråga till dig faktiskt

Woho! Äntligen får man försöka visa sig kunnig och grejer ^__^

Skrivet av WildThing:

På nyåret så körde jag Ticket to ride med ett gäng kompisar förförsta gången och blev helkär, tokroligt! Tänkte inhandla det men det verkar ju finnas sinnessjukt många olika varianter, råkar du ha några preferenser på vilken version som är "bäst" eller är det samma spel, bara på olika skalor (europa, amerika, norden etc)?

Det finns väldigt många varianter ja, och de skiljer sig absolut från varandra bortsett från att bara ha en ny karta!

Ticket to Ride [2004] - originalet, inga konstigheter här utan bara allt det som TTR står för Kartan avbildar nordamerika.

Ticket to Ride: Europe [2005] - nyheterna som introduceras i denna utgåva är tunnlar (kräver ett framslumpat antal extra vagnar utöver vad finns tryckta på spelplanen), färjor (kräver så många lokomotiv som är tryckta på spelplanen) och tågstationer (sätts upp i en stad och tillåter då spelaren som äger stationen att få använda en tågsträcka som någon annan spelare har lagt). Kartan avbildar stora delar av Europa (Sverige är delvis synligt men ej våra grannländer).

Ticket to Rider: Märklin Edition [2006] - Har nå slags specialdesignade Märklin-tåg avbildade på korten och man kan även plocka upp passagerare längsmed sträckorna för att få extra poäng i slutändan. Kartan avbildar delar av Tyskland samt Österrike. Inget som jag har spelat.

Ticket to Ride: Nordic Countries [2007] - spelar sig som TTR Europe men saknar dock tågstationerna. En väldigt vackert och mysigt designad utgåva med snöklädda lokomotiv och tågvagnar som skänker en hög julstämning om man spelar under vinterhalvåret. Kartan avbildar Sverige, Finland, Norge samt Danmark och är den minsta i spelserien (om man bortser från expansioner).

Ticket to Ride: Switzerland [2007] - en expansion som kräver antingen originalet eller TTR Europe. Kommer med nya biljetter och använder sig av tunnlar (vilka lokomotiven används exklusivt för!) men inte färjor. Kartan avbildar Schweiz och är designad för endast 3 spelare. Vet att det existerar fler regelförändringar för bl.a biljetterna, men jag kan dem inte utantill då denna utgåva inte är någonting som jag har spelat.

Vilken av dessa som låter mest spännande får du bestämma! ^^ Inte helt oväntat så ligger TTR Europe i topp rent betygsmässigt @ BoardGameGeek.com eftersom spelet introducerar så många nyheter.

Tackar! Det var europa vi körde, och kanske blir det den versionen jag inhandlar. Relativt lätt att komma in i men med nog av egna och speciella saker för att det skulle bli en hel del planerande och klurande.


signatur

Videomupp

Medlem

Är nu stolt ägare av Mansions of Madness och har även spelat det. Rekommenderas varmt! Jag tog mig an rollen som "keeper" eller vad det nu kallas. Fick nöjet att sätta skräck i de stackars utredarna. > : - )

Ville bara tacka för recensionen då vi tittade på den för att enklare lära oss reglerna. Det är ju en hel del olika kort att hålla reda på.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Är nu stolt ägare av Mansions of Madness och har även spelat det. Rekommenderas varmt! Jag tog mig an rollen som "keeper" eller vad det nu kallas. Fick nöjet att sätta skräck i de stackars utredarna. > : - )

Ville bara tacka för recensionen då vi tittade på den för att enklare lära oss reglerna. Det är ju en hel del olika kort att hålla reda på.

Tack det gläder mig att höra hur jag lyckats locka till köp och att spelet dessutom uppskattades!! Just precis den typ av feedback som gör mig som allra gladast eftersom det är precis det här jag hoppas på att folk får ut av mina recensioner

Medlem

Jag sitter och undrar om jag ska köpa Mage Knight The Board game eller inte. Det som lockar mig var möjligheterna till att spela antingen mot eller med sina vänner. Är det ett spel du provat på och har du något bra/dåligt att säga om det?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag sitter och undrar om jag ska köpa Mage Knight The Board game eller inte. Det som lockar mig var möjligheterna till att spela antingen mot eller med sina vänner. Är det ett spel du provat på och har du något bra/dåligt att säga om det?

Exklusiv information endast för FZ: jag kommer att recensera detta spel om två avsnitt!

Det blir alltså inte nu på måndag den 23:e, utan den 6:e februari. Spelet i sig planerar jag dock att hämta upp redan imorgon eller på torsdag och förhoppningsvis få spela flertalet gånger innan det är dags för recensionen, så jag kan återkomma hit med intryck när så har skett

Och jag tror f.ö att det kan bli ett av mina topp 10 spel om inte rent utav topp 5. Hype.

Medlem

http://i.imgur.com/ebc7W.jpg

Som modiga brandsoldater är det upp till spelarna att i Flash Point: Fire Rescue bege sig in i ett brinnande inferno och försöka rädda de liv som befinner sig i huset där elden härjar. Rökbildningar, explosioner och eldstormar bekämpas med såväl vatten som stängda dörrar men framförallt ett kallt huvud och bra strategi i detta kooperativa spel.

Medlem

Jag vill bara som allra hastigast få rapportera att jag spelat en omgång av Mage Knight: Board Game och det var oerhört underhållande; hände saker hela tiden, intressant spelmekanik överlag, inte alls så farligt svårt att lära sig, gott om variation och tilläggsregler.

Väldigt kul hade vi Spelade en omgång på tre pers och det tog ungefär 3 timmar. Skall testa solospel härnäst.

Medlem

kan rekommendera en titt på Munchkin.

riktigt skoj

Medlem
Skrivet av arachnid:

kan rekommendera en titt på Munchkin.

riktigt skoj

Och exakt hur skoj det är kan man höra mig förklara här! 8D

Medlem
Skrivet av ConraDargo:

Jag vill bara som allra hastigast få rapportera att jag spelat en omgång av Mage Knight: Board Game och det var oerhört underhållande; hände saker hela tiden, intressant spelmekanik överlag, inte alls så farligt svårt att lära sig, gott om variation och tilläggsregler.

Väldigt kul hade vi Spelade en omgång på tre pers och det tog ungefär 3 timmar. Skall testa solospel härnäst.

Känns det prisvärt?
Är speltiden exponentiell? Konstigt formulerat kanske. Ökar speltiden ju mer spelare man blir? Eller är det oförändrat - eller till och med mindre för en spelare?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av ConraDargo:

Jag vill bara som allra hastigast få rapportera att jag spelat en omgång av Mage Knight: Board Game och det var oerhört underhållande; hände saker hela tiden, intressant spelmekanik överlag, inte alls så farligt svårt att lära sig, gott om variation och tilläggsregler.

Väldigt kul hade vi Spelade en omgång på tre pers och det tog ungefär 3 timmar. Skall testa solospel härnäst.

Känns det prisvärt?
Är speltiden exponentiell? Konstigt formulerat kanske. Ökar speltiden ju mer spelare man blir? Eller är det oförändrat - eller till och med mindre för en spelare?

Visst blir det förstås så att speltiden ökar i och med att man blir fler spelare, rent logiskt - för det blir ju fler beslut som fattas och det av helt olika individer. Å andra sidan utforskas ju kartan/världen snabbare vilket gör att vissa scenarios avklaras snabbare.

Upplägget är nämligen som sådant att man inför varje ny spelomgång väljer vilket scenario som ska utspelas och detta bestämmer inte bara vad spelet faktiskt går ut på (erövra X antal städer, eliminera särskilda monster, utforska alla ruiner och gravar), utan också storleken på kartan och hur den faktiskt formas och läggs fram med mera.

Edit: spelet känns helt klart prisvärt, ja. Det erbjuder stor variation, mycket att göra för spelarna och det introduceras ständigt nya grejer i världen som håller en vaken och intresserad.

Medlem

Grymma recensioner!


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Skriv svar