Sällskapsspel! Våra rekommendationer, mina videorecensioner :)

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Oh, mer kortspel!

Visst är det förträffligt? 8) Blir alltid lika glad av att se nya spel i LCG-serien och särskilt när det görs på stora franchises som Star Wars

Medlem

http://i.imgur.com/m5BNYWW.jpg

I CO2 gäller det för spelarna att forska fram grön el som kan ersätta det fossila bränslet om världen ska kunna klara sig utan att förgiftas av de höga halterna koldioxid. Men även om alla tycks samarbeta för att uppnå samma mål, existerar det fortfarande ett eget intresse och frågan är vad man sätter högst: jordens framtid eller hur många poäng som man lyckas samla ihop på vägen dit.

Medlem

http://i.imgur.com/Y589uD8.jpg

Fångade inne i ett tempel vars förbannelse är på väg att begrava alla levande, måste spelarna i Escape: The Curse of the Temple samarbeta för att lyckas aktivera de magiska kristaller som kan lyfta förbannelsen och göra så att de tar sig ut. Med endast 10 minuter på sig och en förbannelse som även kan påverka deras tärningsslag, blir det hela en hektisk upplevelse där det är svårt att hålla huvudet kallt.

Medlem

Det är så fina titelbilder du får, Thomas
Ritar du dem själv?

Medlem
Skrivet av Ufosxm:

Det är så fina titelbilder du får, Thomas
Ritar du dem själv?

Oh nej, jag har bara färdigheter kopplade till talförmåga och skrivförmåga - men stora minustecken i alla stats som har med illustrering att göra Det är min vän Danny Ahrling @ Inkdragon Studio som sköter den biten!

Medlem

http://i.imgur.com/LmYPmag.jpg

Som en av tio superhjältar är det upp till varje spelare i Sentinels of the Multiverse att tillsammans lyckas rädda dagen, när de plockar och spelar ut kort med såväl superkrafter som smarta prylar. Hotet kommer förstås från en superskurk med domedagsplaner och som har sina egna krafter, prylar samt även följeslagare som spelarna måste överkomma för att lyckas med sitt uppdrag.

Medlem

http://i.imgur.com/w9C5MDd.jpg

År 110 före kristus befinner sig romarriket i sitt esse och det är vid denna tidpunkt som deltagarna i Trajan försöker få ett högre inflytande än sina motspelare. Genom diverse handlingar som påverkar såväl senaten som militären, drar spelarna in så mycket poäng de kan under ett helt spelår för att sedan kora en vinnare.

Ah, mer kvalitet att gotta sig i på onsdagskvällen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Att gräset skulle vara grönare på andra sidan är precis hur personerna i River Dragons (tidigare Dragon Delta) tänker, när de överger sin hemby för att försöka ta sig till en av grannbyarna. Problemet är bara den stora flod som separerar byarna och därför gäller det för samtliga spelare att med noggrant utplacerade stenar och plankor försöka bygga en bro över till andra sidan - och bli den som först lyckas ta sig över.

Medlem

I detta specialavsnitt tar Tomas upp två titlar som passar bra för de där riktigt små sällskapen - när man inte är fler än två personer! Le Havre: The Inland Port handlar om att resa upp byggnader i en hamnstad medan Agricola: All Creatures Big and Small förvandlar spelarna till bönder som föder upp olika djur.

Medlem

Bortsett från mina videorecensioner så publicerar jag ju som sagt även skrivna spelrecensioner med jämna mellanrum på Digitalescape.se! Och nu finns en ny sådan publicerad där jag avhandlar det spännande skräckäventyret Betrayal at the House on the Hill

Medlem

Min kära bror hittade ett gammalt "Dungeons and dragons"-brädspel från 80-talet begagnat. Där man fick spela som (så fint översatt) Alfer, dvärgar och barbarer. Tyvärr så saknades alla monster och karaktärsfigurer....

Annars ett väldigt roligt spel.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Min kära bror hittade ett gammalt "Dungeons and dragons"-brädspel från 80-talet begagnat. Där man fick spela som (så fint översatt) Alfer, dvärgar och barbarer. Tyvärr så saknades alla monster och karaktärsfigurer....

Annars ett väldigt roligt spel.

Doh, inte mycket till spel då utan komponenter och spelregler :/

Medlem
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av Apministern:

Min kära bror hittade ett gammalt "Dungeons and dragons"-brädspel från 80-talet begagnat. Där man fick spela som (så fint översatt) Alfer, dvärgar och barbarer. Tyvärr så saknades alla monster och karaktärsfigurer....

Annars ett väldigt roligt spel.

Doh, inte mycket till spel då utan komponenter och spelregler :/

Vi rev papperslappar och ritade monstern och karaktärer på dem


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av Apministern:

Min kära bror hittade ett gammalt "Dungeons and dragons"-brädspel från 80-talet begagnat. Där man fick spela som (så fint översatt) Alfer, dvärgar och barbarer. Tyvärr så saknades alla monster och karaktärsfigurer....

Annars ett väldigt roligt spel.

Doh, inte mycket till spel då utan komponenter och spelregler :/

Vi rev papperslappar och ritade monstern och karaktärer på dem

Så ska det låta - det finns inga hinder som inte går att överkomma! ;D

Och DnD-figurer är ju inte så värst dyra att få tag på heller, om man t.ex nöjer sig med de som Wizards of the Coast tillverkar Ser lagom bra ut, kommer målade och är förhoppningsvis av passande storlek.

Medlem

De mystiska öarna i Bora Bora lockar spelarna till att bygga hyddor för män och kvinnor att flytta in i, sända ut präster till templen och komma med offergåvor till gudarna. Allt detta i strävan efter att få så många poäng som möjligt, men med tärningsslag som begränsar dina möjligheter och dessutom dina motspelares stammar som konkurrerar om såväl utrymme som spelbrickor, går det inte att ta ut någon seger i förskott.

Medlem

Året är 1914 och det första världskriget har just påbörjat efter skotten i Sarajevo, där kronprinsen Franz Ferdinand blivit skjuten. Nu står delar av världen uppdelade i två läger där Centralmakterna möter de allierade och för spelarna som axlar rollerna som de olika länderna, gäller det att antingen hålla endera stad av London och Paris, eller ta över Berlin, för att vinna kriget i Axis & Allies: WWI 1914.

Medlem

Coerceo är ett abstrakt spel som verkligen sätter hjärnan i arbete när två spelare ställs mot varandra och försöker omringa motspelarens spelpjäser, på en spelplan som blir allt mindre ju längre man spelar!

Jag har även publicerat en krönika om mitt besök på spelfestivalen Nordsken som ägde rum förra veckan från torsdag till lördag!! Läs gärna denna för mina intryck om hur festivalen var och vad som hände där

Medlem

14 fraktioner trängs om den jordyta som finns tillgänglig att expandera på i Terra Mystica, en yta som täcks av allt från träskmarker och skogar till öknen och sjöar. Eftersom varje fraktion har sin egen områdestyp där de frodas, gäller det för spelarna att först transformera landskapet och sedan upprätta olika byggnader som dels utökar ens rike, dels förser en med resurser och förmåner.

Medlem

Att bygga upp en attraktiv förort med butiker, parkeringsplatser, bostäder och industribyggnader är inte det lättaste - vilket deltagarna i Suburbia snabbt blir medvetna om. Noggrann planering av infrastrukturen är vad som dels påverkar din ekonomiska situation, men också förortens rykte och målet är att samla så många invånare som möjligt innan spelet tar slut.

Vinnare av Mensa Select 2013!

Medlem

Spelbrickor och ädelstenar är de två huvudingredienserna i Puzzle Strike där det förstnämnda används till att få det senare att flyga kors och tvärs mellan spelarnas spelbräden. Genom att kombinera olika karaktärers egenskaper med effekten av de många spelbrickorna, gäller det att hålla nere på antalet ädelstenar på sitt eget spelbräde och istället försöka få motståndarens att bli överfullt.

Medlem

Ett mord har just begåtts i distriktet där spelarna i Police Precinct arbetar inom poliskåren. Utredningen startar givetvis omedelbart men fortskrider inte helt problemfri, då den normala brottsligheten fortfarande måste bekämpas för att distriktet inte ska förfalla - något som stjäl både tid och resurser. Och hur var det nu med ryktet om att någon inom gruppen skulle vara korrupt...?

Medlem

I denna temaspecial behandlas tre snabbspelade titlar som är snabba att plocka fram, lära sig och spela igenom! Vi har det abstrakta överlevnadsspelet Tsuro, kärleksintriger och klurigheter i Love Letter, samt en mycket nyskapande speldesign i poängplockarspelet String Railway.

Medlem

I Zombicide försöker spelarna överleva den zombieapokalyps som råder, när de tar sig genom olika stadsdelar som kryllar av sagda varelser - en inte helt enkel uppgift som kräver såväl ett noggrant planerande som samarbete för att man inte ska bli fullkomligt överrumplad och uppäten!

Medlem

Finns det en lista på samtliga brädspel som går att köpa kommersiellt? Det är en riktigt kul form av spel, även om jag inte spelar så mycket själv.

Medlem

Det är nog lite för många för att gå att lista, skulle jag tro X) Om det nu bara hade fungerat att filtrera ut allt som är print-and-play samt utgångna artiklar på BoardGameGeek så hade det ju varit praktiskt, men jag tror dessvärre inte att den databasen har de möjligheterna - går nog bara att få samtliga i dagsläget 66.069st produkter listade, sorterat efter namn, rank eller betyg.

Medlem

66000 artiklar? Åh, om jag spelar ett om dagen så tar det bara ~180 år att testa allihop.

ConraDargo, du får nog öka takten på dina (utmärkta) recensioner!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag tror att jag klarar mig med 66.069 så länge. Tack!

Medlem
Skrivet av Tybalt:

66000 artiklar? Åh, om jag spelar ett om dagen så tar det bara ~180 år att testa allihop.

ConraDargo, du får nog öka takten på dina (utmärkta) recensioner!

Hahaha ja, man skulle ha kunnat livnära sig på detta och fixa 2-3 recensioner i veckan på nå vänster ^^ Hade ju inte haft något emot att få spela ännu fler nya titlar än vad jag redan gör

Skrivet av 73mpl4R:

Jag tror att jag klarar mig med 66.069 så länge. Tack!

Mycket nöje! Bara att ta sig igenom topp 10 eller 20 där är ju en ordentlig spelupplevelse

Medlem

Offtopic-fråga:

Gälls Warhammer som brädspel?


signatur

Everybody needs help.

Skriv svar