Alla hjärtans dag

Ambassadör
League of Legends
Alla hjärtans dag

Jag erkänner inte att jag har så starka känslor för denna dag. Det är troligtvis för att jag inte har någon käraste att dela den med.
Vad är egentligen meningen med alla hjärtans dag? Enligt min åsikt är det nog att sprida glädje till de nära och kära. Jag får väl erkänna att det inte är min starkaste sida men jag gör så gott jag kan.
FZ däremot bevisade att det var alla hjärtans dag idag. Så mycket glädje som jag fick under mitt besök här på hemsidan har jag inte fått på länge.
Att låten Baba Yetu, komponerad av Christopher Tin, vann en Grammys värmde mitt hjärta något ofattbart. När jag tänker efter kan det vara en av de låtar jag har lyssnat mest på, tidsmässigt, i mitt liv. En maffig låt till ett maffigt spel.
FZ:s glädjespridning slutade inte där, lanseringen av det nya forumet och en underbar film av Portal-gänget gjorde att min glädjeyra steg till max.

Så tack FZ för glädjen ni spred till mig idag. Det behövde jag efter en traumatiserad hemfärd från skolan.
Jag cyklade lugnt och försiktigt där alla andra cyklade. Gatan är rätt smal, cyklister och bilar får samsas över en begränsad yta. Sen att det inte är parkeringsförbjud på gatan gör inte saken bättre. Trots allt brukar det alltid fungera bra. Det gjorde det idag med, till en början.

Jag mötte tre bilar på den korta sträckan. De två första körde lugnt och höll god marginal till både mig och de parkerade bilarna. Den sista däremot ansåg att det är mycket bättre att ha mer marginal åt den parkerade bilen som den snart passerar gentemot mig.
Så när jag cyklar så nära trottoaren jag möjligtvis kan, blir jag fruktansvärt förvånad när den mötande bilen svänger ut precis framför mig. Endast för att ha ett enormt avstånd till den parkerade plåtburken därjämte. Mina kattlika reflexer gjorde att jag lyckades slänga mig upp på trottoaren och slippa den smärtan som en möjligtvis krock skulle kunna åstadkomma.
Förhoppningsvis skulle föraren hem till sin älskade så jag är förstående för dennes beteende med förhoppningar att han/hon kollar sig bättre för nästa gång.

Som avslutning tänker jag ge er en fråga som står i min övningsbok. Lösningen till frågan är mer suspekt än frågan i sig och jag kanske delar med mig av det vid ett annat tillfälle. Frågan lyder:
"I samband med kemiska reaktioner avges eller upptas värme. Dessa kallas exoterma respektive endoterma reaktioner. Cementets reaktion med vatten är exempel på en exoterm reaktion. Frågeställningen kan utvecklas till att även gälla mer komplexa samband. Ett exempel på ett sådant är följande: Är helvetet exotermiskt eller endotermiskt? Svaret skall motiveras."

Frågan är kanske inte jätte underhållande men under en två timmars övning sent på eftermiddagen blir man lätt underhållen och förvånad när denna frågan dyker upp. Med tanke på att de tidigare är seriösa.

Hoppas ni har en fortsatt trevlig dag!

#blogg

Medlem
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag är en högtid som är påhittad av handeln för att öka inkomsterna mellan jul och påsk då det inte finns några "riktiga" högtider i kalendern.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Ambassadör
League of Legends

Sant så sant. Jag har lyckats hålla mig borta från alla hjärtans dag-konspirationen och ser hellre att den står för att sprida glädje

Medlem

Att det dras igång konsumtionsdrev kring "högtider" är väl knappast en konspirationsteori...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Ambassadör
League of Legends

okej, konspiration kanske inte var det bästa ordvalet. Men för många år sen när detta var relativt borde man väl kunna se det som en konspiration av handelsmännen?

1
Skriv svar