Alan Wake slutspelat

Flakmonkey
Alan Wake slutspelat

För en timme sedan fick jag se slutscenen i #Alan Wake och tänkte har försöka mig på en enkel recension med samma upplägg som tex Kotaku för att helt enkelt se hur det fungerar

Gillade
Stämningen
Om det är någon del som kan förstöra ett skräckspel helt och hållet så är det stämningen och som tur är för #Alan Wake så är det spelets kanske största styrka. Det är verkligen inte det mest tekniskt imponerande spelet på något sätt, men med rätt enkla medel lyckas Remedy sätta en riktigt tät stämning som många gånger höjer pulsen rejält.

[ia=25096; large]

Det visuella
Många gånger känns #Alan Wake rätt ålderstiget medan det i andra lägen är riktigt vackert. Framförallt är det ljuset och avsaknade av det som jag imponeras av samt vyerna som gjorde att jag titt som tätt var tvungen att stanna upp och vrida kameran ett extra varv för att kunna suga in allt.

Handlingen
Jag gillar skräck som baseras mer på en intressant handling än en massa monster som hoppar fram till höger och vänster. När det är mer psykologisk terror än att fiender med stora vapen hoppar fram i parti och minut. Därför så var det verkligen kul att sjunka in i #Alan Wakes story som verkligen känns annorlunda och faktiskt rätt oförutsägbar. Tyvärr håller den inte riktigt hela vägen in i mål, men för att vara ett spel är det riktigt bra.

Ogillade
Striderna
Det känns faktiskt lite trist att klaga på striderna för jag gillar verkligen konceptet med att först behöva använda ljus för att överhuvudtaget kunna skada fienderna och sen slå ut dem med lite traditionella vapen. Till en början så är det också rätt kul, men i takt med att du spelar det så blir det allt mer slentrian och i slutet är det mest irriterande att tvingas in i ännu en batalj.

Bilpartierna
De är inte många och inte långa och det är förbannat tur det.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=4455" type="text/javascript"></script>

Sista kapitlet
Jag vet inte vad det är men jag tycker att utvecklare tycks ha förbannat svårt att avsluta sina spel på topp. Det känns ofta som att de helt enkelt får slut på idéer vilket gör att sluten ofta blir ett sorts antiklimax istället för det crescendo som det borde vara. I #Alan Wake är tyvärr ett typexempel på det här fenomenet.

Slutord
#Alan Wake lämnar mig tämligen tudelad. Det finns väldigt mycket jag gillar samtidigt som det finns nästan minst lika mycket som jag stör mig på. När jag sammanfattar det hela så är det dock det positiva som står ut mest. VIktigast i ett skräckspel är trots allt att det ska vara stämningsfullt och skrämmande och för mig levererade #Alan Wake på både de punkterna. Lägg därtill att det är ett gediget hantverk, även om det kanske inte direkt glänser, och du har ett bra spel helt enkelt. Och nu när man kan få det för 200 spänn i vilken spelbutik som helst så är det bra köp på alla sätt och vis.

#blogg

Medlem
Alan Wake slutspelat

På tal om utsikten. Kommer ihåg att min starkaste utsiktsupplevelse var från den stora stenaltanen på behandlingshemmet. Först en paradisvy med skinande sol för att sedan bytas ut mot de mörkaste moln jag någonsin skådat ackompanjerat av en svag dimma. Därefter vetskapen om att jorden skulle öppna sig under behandlingshemmet, bildligt talat.

1
Skriv svar