Quake fyller år

Medlem

Ojojoj, vilka minnen.. Mestadels från Q2, som jag faktiskt lirar än idag, finns enligt mig inte något spel som är i samma klass. Förr gjordes spel för att man skulle fastna och inte kunna sluta spela, nu görs dom bara för att vara så snygga som möjligt. Vilket suger. Har förresten för mig att det är Rob Zombie som gjort musiken till Quake II - Operation Overlord . Men inte säker.

Medlem

Jag minns när demot släpptes, det nötte man många timmar innan spelet i sig släpptes!

Medlem
Citat:

Det där samplade förvrängda skriket som finns i den låten, och som är nästan ensamt mot slutet av låten - visst är väl det samma skrik som är under tiden man har Quad damage i Doom3...?


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Inaktiv
Skrivet av b0ne:
Skrivet av flashkan:

nää quake 1 var aldrig någon höjdare.... men quake 2 däremot mums vilka minnen man har av det där spelet. minst 5000+ timmar LAN på det, sen moddarna till det var ju det bästa! actionquake och gloom testa på för er som missat tiderna bästa moddar.

Quake1 (QW) var det bästa, och de som inte tyckte det var de som aldrig fick något häng på det, de som aldrig fick in skillen.

Sen kom Q2 som var lite "enklare", därför uppskattade många det. Det var helt enkelt lite långsammare.

Jag måste dock hålla med dig om att actionquake och gloom var de genom tiderna bästa addonsen. Flera flera timmar gick åt att försöka hitta alla fienders ägg xD.

Quake 1 var ju det som startade så gott som allting, Rocketarena, ctf medmera, så kul som man hade när man lirade QW har man inte haft i något annat spel, man körde sportser flash 28 modem till att börja med, och laggade mest runt på Algonets Quakeservrar där snubben som hade hand om servrarna styrde och ställde som han ville, Nightmare Gay hette fjanten.

Sen kom ju openGL och dom första bra grafikkorten, och Q1 fövandlades från 4 nyanser av brunt till ettenastående färggrant spel,
man önskar ofta att man kunde vrida tillbaks klockan och kom tillbaks till den dagen man första gången lirade Q1 demot. och fick uppleva alla år med Q1 och alla kul snubbar på Quakenet.


signatur

Knower of the unknown

Medlem
Skrivet av Mang:

Quake II är väl det jag har mest minnen av, var 10 när det släpptes. Så otroligt underbart soundtrack, spännande som satan var det med. Fattar inte grejen med dagens orkestersoundtrack till fps, langa lite NiN eller Sonic Mayhem!

Quake I Theme - http://www.youtube.com/watch?v=Mv5Jvr2Fp48&feature=related

Quake II - Operation Overlord - http://www.youtube.com/watch?v=hDftonDspqQ

Quad Machine inte att glömma!

Medlem

Grattis Quake
Och tack till alla er som gjorde spelet till vad det var när det begav sig, det var ju spelarna som gjorde det kul.
Kommer ihåg hur man spelade mot och med samma folk varje dag på Icon of Pain's servrar, det var väldigt gemytligt.

Medlem

Fortfarande världens bästa kompetetiva shooter! Helt överlägset!

Medlem

ctf mod till qw... oj va många timmar.
[LORDS]
[OFF]
[YD]
[HELL]
[C]
och så många fler. vilka minnen. mipcap 3! lol

Inaktiv
Skrivet av b0ne:

Quake1 (QW) var det bästa, och de som inte tyckte det var de som aldrig fick något häng på det, de som aldrig fick in skillen.

Bara att hålla med, QW var brutalt tävlingsinriktat, det var bara att lära sig eller bli utskåpad.

Jag har fortfarande en QuakeSM-tröja från Nine kvar, fattar dock inte vad jag gjorde där då jag blev utslagen i två raka FFA och var aldrig nära en elitspelare. Men det var kul att få se toppspelarna som DOOMer, Xenon, Nikodemus, med flera.
http://wiki.quakeworld.nu/Clan_9

Inaktiv

FZ borde lägga till länk till reportaget Quakers också, som gjordes med några av QW-essen för 5 år sen.
http://www.fz.se/artiklar/artikel/20061212/quakers

Medlem
Skrivet av cammo:

Quake är och förblir det största som hänt i spelvärlden nånsin.

Cammo - Icon of Pain

Precis, resten är bara quake cloner


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Serien är ju död, hur kan den då fylla år? N00bs

Medlem

Hooooray...tack för alla fina gib's!!

Inaktiv
Skrivet av Plastankan:

Känns udda att fira något som har dött ut, men grattis då!

Dött ut my ass. Det är mer aktivt än många andra FPS-spel därute.

http://www.quakeworld.nu
http://www.nquake.com


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av Plastankan:

Känns udda att fira något som har dött ut, men grattis då!

För halva världen firar ju inte Jesus en gång om året? etc.etc.etc.

Inaktiv

Hail Quake! Spelar det än idag om än i perioder men har alltid lika kul.

Extremt hög inlärningskurva men oerhört tillfredsställande. Inga onödiga, meningslösa och fåniga achievements, inga puckade ranks, perks eller annat svammel.

Fullt ös från första till sista sekund.

www.nquake.com


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Happy Birthday too yoooou!

Medlem

Shit vad gammal man känner sig. Många fina LAN-minnen från Q1. Blev en del LAN på den tiden, och eftersom det inte fanns internet på dessa LAN så spelade man faktiskt! Shit vad kul det var. Q1 + moddar som Team Fortress med flera var det som gällde.

Medlem

Oj, 15 år redan, känns som det var igår jag satt och lanade quake med bästa polaren

Grattis Quake!

Medlem
Skrivet av Wartex:
Skrivet av Mang:

Quake II är väl det jag har mest minnen av, var 10 när det släpptes. Så otroligt underbart soundtrack, spännande som satan var det med. Fattar inte grejen med dagens orkestersoundtrack till fps, langa lite NiN eller Sonic Mayhem!

Quake I Theme - http://www.youtube.com/watch?v=Mv5Jvr2Fp48&feature=related

Quake II - Operation Overlord - http://www.youtube.com/watch?v=hDftonDspqQ

Quad Machine inte att glömma!

Quad Machine är en helt fantastisk låt, lätt min favorit bland alla låtar från Quakes soundtrack.

/ LordDaimos

Medlem

Troublegum -> Trevlig läsning. Jag känner igen mig. Var med på "den tiden" också men var aldrig någon LAN kille. Ganska nyligen jag upptäckte tjusningen med MP. Innan var det SP för hela slanten. Men minns första gången man spelade Quake. Helt fantastisk grafik tyckte man! hahaha!

Medlem

Har inte lagt så mkt tid på något annat spel. QW är det bästa fps'et i multiplayer punkt slut! Genom det spelet har man fått kompisar över hela landet och har hur mkt minnen som helst innehållandes sena nätter, Jolt Cola, sönderslagna möss och obeskrivlig glädje när man spöat skiten ur en polare.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Var inget stort fan av quake när det kom, men quake 2 däremot, KUNGLIGT!


signatur

OORRYYEE!!

Medlem

Finns inget annat FPS som kan mäta sig med QW, lirar det än i dag!
Om ni inte förstår vad jag menar, så kan kanske denna film hjälpa er förstå.

---> http://www.youtube.com/watch?v=cALELmIo8zk&hd=1 <---

Medlem

Är det bara jag som känner att hardcore gaming dog med quake 1/2? quake 3 (casual i min mening) var ju 100ggr saktare än quake 2 gick ju inte o missa med railgunnen i 3:an..

Och för er som tyckte att q2:an gick sakta skulle testat spelet med grapplehooks då gick det helt sjukt snabbt att ta sig fram och ändra FOVen illusionen av att det gick än snabbare.

Vet inte om det stämmer att CS bygger på actionquake kommer ihåg att det var det första jag tänkte på när jag spelade CS iaf.


signatur

Godspeed

Medlem

HA jag är äldre

Medlem

En del tycker att dom är gamla med stort G för att dom är gamla nog för att dom kommer ihåg när Quake kom ut, hur är det med oss som är så gamla så att vi inte kommer ihåg det?

Skämt o sido, det var tider det.

Även om jag inte fastnade så mycket för varken Quake I eller II, jag var mer en UT fan. Q3 spelade jag dock en del, men inte på långa vägar lika mycket som UT(99). Q skall dock ha creds för att ha drivit genren framåt, kanske med hjälp av, eller på grund av (beroende på hur man ser det), konkurrens från UT-serien.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Troublegum:

Gick i gymnasiet när Quake släpptes. Det var dyrt att surfa på nätet på den tiden och ping/packet loss var hög, så skolans datorsalar passade utmärkt för spel. Det anordnades turneringar på håltimmar och efter skolan. Något som inte alls gillades av den datoransvarige gubben och hans hejdukar av vaktmästare och lärare.

Plötsligt rycks dörren upp till datorsalen, Det är razzia!
Blixtsnabbt trycker folk på alt + tab och sitter och visslar medan de skriver vidare på ett arbete. Småningom upptäcktes detta och ett dörröga installerades på varje dörr till datorsalarna. Där kunde nu vaktmästaren titta in på oss och se vad som försiggick. Motdraget bestod i att sätta dit häftmassa eller någon papperslapp, schema eller någon lapp för dörrögat så de ändå var tvungna att rycka upp dörren.

Folk som ändå ertappades fick sitt login till nätverket bannat. Då lät vi folk gå förbi komvux, som delade nätverk med gymnasiet, på andra sidan stan och kolla deras gemensamma login som alltid stod uppskrivet på tavlan. Det byttes någon gång i månaden.

Till slut fixade man dit en stackars kille genom arbetsförmedlingen som skulle gå runt och kontrollera oss. Jag tyckte så synd om honom, kriget mot spelandet skulle aldrig lyckas. Han kliver in, ser oss. Han ser uppgiven ut. Alla vet. Han säger inget och går ut igen. Han är bara där för att han måste.

Ett tag höll jag på att skriva på en sida som skulle konkurrera ut FZ gällande quake. Det gick inte så bra. Sidan låg på geocities och såg ut som skit. Fragzone hade stor betydelse och verkade som en samlande kraft för svenska spelare och communityn.

Jag gillade aldrig quake II & III. Dessa kändes för långsamma och man for fram som ett kylskåp på drift. Tiden med alla lanpartyn var fantastiskt och det är verkligen så att den tiden var unik och så kul kommer jag aldrig mer att ha. Lanpartyn idag är inte samma sak längre. Folk spelar för mycket olika spel, folk åker på lan och spelar wow som de ändå kunde gjort hemma. Att internet inte var så tillgängligt på den här tiden bidrog också till att folk tvingades anordna lan för att slippa höga telefonräkningar och hög ping. Man reste till andra städer och lärde känna annat folk (även om det ibland var tryckt stämning med psykningar som innan en boxningsmatch). Sen fanns det förstås tillfälle att tanka porr, filmer och mp3. En samling då hade högt värde av kulturellt kapital. E-sports och lan som fenomen har quake att tacka mycket för. Det släpptes i rätt tid när förutsättingarna var de bästa och där nackdelarna verkade till dess fördel. Tacksam för att jag fick vara med under denna period som är unik i spelhistorien, det var ju där allt började.

Jo jag känner till dreamhack. Jag var med i amigasvängen också. Det var dock mer att betrakta som subkultur för demofluktare och programmerare. Hade inte e-sports tagit fart så hade DH inte varit vad det är idag. Till vissas förtvivlan som andras glädje.

Så trevlig läsning!

FragZone anno 1996.


signatur
Medlem

id... mycket kan sägas om dem..
q3 är det bästa quake liret imo.

Gratulerar.

Medlem

Quake med CTF och Team Fortress moddarna.. det var mumma det.. Många många timmar som gick åt där

123
Skriv svar