Quake fyller år

Inaktiv

Kommer det ens komma en femma??
Floppade inte 4´an rätt rejält??

Medlem

QW. DM4. Få (läs: inga) saker som toppar det.


signatur

Webbutvecklare, Egmont Tidskrifter AB

Medlem

Grattis gamle vän!
Minns det som igår när man installerade dig för första gången. <3


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

1996 var jag 13år gammal och satt mestadels och spelade Duke3D på datorn hemma. Men så fick en vän upp ögonen för multiplayer i Quake. Då jag hade egen PC och ett sprillans nytt 33.6k modem hemma så samlades kompisarna hemma hos mig för att spela Quake online. Vi spelade då enbart med tangentbordet och räkningarna för telefonen vart inte så roliga för min mor =). De dröjde tills Quake2 släpptes innan vi gick över till att börja spela med mus + tangentbord. Här införskaffade samtliga vänner 3dfx kort i stil med Voodoo 1 eller 2. Minns att jag fick mitt Voodoo2 kort i julklapp det året det släpptes. Även här blev det 56k modem och ca, 230ms ping till Quake servrarna. Jag och bästa vännerna lärde oss snabbt hur team play fungerade och började genast anordna LAN näst intill varje helg.
Till slut hittade vi 2 äldre killar ifrån samma stad som delade vårt intresse och klanen NiS skapades.
Då bredband än så länge bara var en dröm så införskaffade några av oss ISDN lagom tills Quake3 släpptes. Vi satsade nästan all fritid på att åka på lokala LAN tävlingar och slog praktiskt taget ut allt motstånd vi kunde hitta i Småland. Jag och barndomsvännen fick bla, ta ledigt ifrån plugget på högstadiet för att åka på Nordiska Mästerskapen i 1v1 i Stockholm. Mina föräldrar körde oss dit ifrån Kalmar och fixade boendet åt oss. Minns än idag hur vi satt tillsammans med legender så som Lakerman, doomer, treble, aim och resten av dåvarande Clan 9 och diskuterade spelomgångarna och matcherna. Även pele[pk] och den ryska eliten fanns på plats och var gärna med och pratade på knacklig engelska om hur de såg på framtiden inom E-sporten.

Ca 1,5år senare fanns de enbart ett fåtal personer i hemstaden Kalmar som hade bredband. Telia hade inte lanserat ADSL ännu vid denna tidpunkt, så få utvalda hus hade Bredbandsbolagets fiber och en av dessa råkade vara en nära vän till klanen.
Vi fick låna hans pappas lägenhet för att under 1 helg spela så mycket Quake3 vi ville.
Vi åkte dit med sikte på att utmana Skandinaviens bästa klaner vilket vi också lyckades med.
Vi mötte bla, lm, NWO(prozac & aims klan), 7th, TUK, CM, 2.0 och avrundade helgen med en match emot team9. Vi vann samtliga matcher även den emot team9 och kunde knappt tro våra ögon. Här kom vi ett gäng unga killar ifrån en liten småländsk stad och utmanade sk proffs klaner som hade sponsorer och tillgång till Bredbands uppkopplingar varje dag.
Jag minns särskilt vilken uppståndelse det blev på alla demo siter kring matchen mot team9.
Ingen hade någon aning om vilka vi var eller vart vi kom ifrån.
Vi fick efter detta kontakter hos olika företag som lovade sponsring med fiber om vi skaffade egen klan lokal.

Sagt och gjort införskaffades en lokal där klanens spelare mer eller mindre bodde i under 2års tid. Vid den här tiden hade jag börjat på gymnasiet så det vart plugg och Quake3 som gällde.
Har massor med minnen ifrån denna tid med alla klan kamrater både ifrån spelet och allt de sociala runt omkring. Bla, Nyårsafton 2000 firandet i lokalen.
Vi blev kort därpå även körda till tävlingen DWL i Nässjö där vi bla, spelade emot klaner som Northstars och ice climbers(ic). Vi vart ganska onöjda med vår placering på nr3 med kort därefter gick ic vidare och kom 2a i Eurocup3 och 1a på CPL's TDM tävling.
En av våra medlemmar slog ut ic-toxic(numera toxjq känd som världens bästa 1v1 spelare?) i semifinalen i 1v1 tävlingen och placerade sig 2a efter fox(fojji).

Åren gick utan att klanen fick något utav de sponsorerna lovat oss bla uppkoppling till internet.
2001 knackade de på dörren till Lokalen och en kvinna klev in och presenterade sig och berättade att hon kom ifrån Kalmar läns museum. Vi hade blivit utvalda av ungdomar i länet att bli utställda på museumets ungdomsutställning. Så på museumet kort därefter fanns det en NiS monter som bla, visade demo ifrån matchen mot team9 samt bilder och intervjuer med våra spelare. Tror än idag att ingen klan har varit med om något liknande =)?

Kort därefter flyttade vissa hem sina datorer då ADSL lanserades av Telia inkl jag. Jag och barndomsvännen blev snabbt upptagna i olika klaner men så småningom hamnade vi under den legendariska klanen EYEballers [EYE]. Efter hjälpt till att bygga upp klanen igen lyckades vi ta oss in i Eurocup och det blev många tränings matcher emot QPO, ic och vikings som än idag anses vara bland de absolut bästa klanerna genom tiderna.
Vi blev inbjuda till Lanarena 7 i Paris det året men tyvärr kunde jag inte följa med pga studierna så standins fick ta min plats. Vi hade då sponsorer som icemat, Razer och Microsoft.
Här någonstans beslöt jag mig för att lägga spelet på hyllan och enbart spela för nöjes skull vilket jag än idag trots barn och familj hunnit att plocka upp igen iomed lanseringen av Quakelive.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Troublegum skrev:
Gick i gymnasiet när Quake släpptes. Det var dyrt att surfa på nätet på den tiden och ping/packet loss var hög, så skolans datorsalar passade utmärkt för spel. Det anordnades turneringar på håltimmar och efter skolan. Något som inte alls gillades av den datoransvarige gubben och hans hejdukar av vaktmästare och lärare.

Plötsligt rycks dörren upp till datorsalen, Det är razzia!
Blixtsnabbt trycker folk på alt + tab och sitter och visslar medan de skriver vidare på ett arbete. Småningom upptäcktes detta och ett dörröga installerades på varje dörr till datorsalarna. Där kunde nu vaktmästaren titta in på oss och se vad som försiggick. Motdraget bestod i att sätta dit häftmassa eller någon papperslapp, schema eller någon lapp för dörrögat så de ändå var tvungna att rycka upp dörren.

Folk som ändå ertappades fick sitt login till nätverket bannat. Då lät vi folk gå förbi komvux, som delade nätverk med gymnasiet, på andra sidan stan och kolla deras gemensamma login som alltid stod uppskrivet på tavlan. Det byttes någon gång i månaden.

Till slut fixade man dit en stackars kille genom arbetsförmedlingen som skulle gå runt och kontrollera oss. Jag tyckte så synd om honom, kriget mot spelandet skulle aldrig lyckas. Han kliver in, ser oss. Han ser uppgiven ut. Alla vet. Han säger inget och går ut igen. Han är bara där för att han måste.

Ett tag höll jag på att skriva på en sida som skulle konkurrera ut FZ gällande quake. Det gick inte så bra. Sidan låg på geocities och såg ut som skit. Fragzone hade stor betydelse och verkade som en samlande kraft för svenska spelare och communityn.

Jag gillade aldrig quake II & III. Dessa kändes för långsamma och man for fram som ett kylskåp på drift. Tiden med alla lanpartyn var fantastiskt och det är verkligen så att den tiden var unik och så kul kommer jag aldrig mer att ha. Lanpartyn idag är inte samma sak längre. Folk spelar för mycket olika spel, folk åker på lan och spelar wow som de ändå kunde gjort hemma. Att internet inte var så tillgängligt på den här tiden bidrog också till att folk tvingades anordna lan för att slippa höga telefonräkningar och hög ping. Man reste till andra städer och lärde känna annat folk (även om det ibland var tryckt stämning med psykningar som innan en boxningsmatch). Sen fanns det förstås tillfälle att tanka porr, filmer och mp3. En samling då hade högt värde av kulturellt kapital. E-sports och lan som fenomen har quake att tacka mycket för. Det släpptes i rätt tid när förutsättingarna var de bästa och där nackdelarna verkade till dess fördel. Tacksam för att jag fick vara med under denna period som är unik i spelhistorien, det var ju där allt började.

Jo jag känner till dreamhack. Jag var med i amigasvängen också. Det var dock mer att betrakta som subkultur för demofluktare och programmerare. Hade inte e-sports tagit fart så hade DH inte varit vad det är idag. Till vissas förtvivlan som andras glädje.

Jag går i gymnasiet nu och ville bara säga att det är fortfarande like dant, förutom att de kollar vilka program du har uppe så du måste Alt F4 istället för Alt tab

Medlem

Oj vad gammal man kände sig plötsligt..

Hatten av till spelserien som sådde fröet till gamern man är idag

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Plastankan:

Känns udda att fira något som har dött ut, men grattis då!

Dött ut my ass. Det är mer aktivt än många andra FPS-spel därute.

http://www.quakeworld.nu
http://www.nquake.com

nquake är värdelöst det är http://ezquake.sourceforge.net/ som gäller

Medlem

Nu känner jag mig lite borta men ajg hade ingen aning om att ni var i ifrån Kalmar. Visste inte att Kalmar hade representterat sig så pass i QUake sammanhang. Vet att det born ågon tok på Öland som är Galet bra på QW nuförtiden eller var det runt 2005 när jag mötte hans granne Gosux i Oskarshamn.

Kan du inte berätta mer om hur LAN-scenen såg ut i Kalmar på den tiden?


signatur

P.L.U.R

Medlem

Om man bortser från alla härliga deathmatches och team-deathmatches man lirat i Quake 1 (och tvåan) så är nog den absoluta höjdpunkten när jag spelade Team Fortress för första gången... Sådant lagarbete hade man inte skådat förr och vilken känsla dessutom!

Och förresten... Team Fortress + Voodoo 2 = fröjd för ögonen på den tiden!

Medlem

Ahhhhh Voodoo 2 världens bästa grafikkort för sin tid.... sen kom ju TNT2 vilket var "bättre" men höll klokt kvar i mitt voodoo så länge det bara gick...

Fattar inte varför dom inte kan göra ett spel med dubbelhopp och turbofart, så tråkigt med alla dessa CS kloner BF CoD och all den sktien.. Blir bara upprörd över allt grindande efter achievments och annat no skill vapen radiobilar och annat mög så sjuuuuuuuuuuuukt tråkigt.. men men 12 åringar måste också kunna få frags eller kills som det heter nu för tiden.

I JUST WANT rocketjump, speed and quad damage!


signatur

Godspeed

Medlem
Medlem

Spelande endast Q1 och Q3, Q1 spelades på gymnasieskolan, man fick fråga runt vad katalogen/genvägen hette för folk bytte namn hela tiden för att "IT experten" inte skulle hitta det. Den tidens expert på IT kan man ju skratta gott åt idag. Anyways spelade bara Q1 och Q3 hoppa över Q2 för de va så lamt jämfört med Q1 så de blev många år med Q1 för min del tills Q3 kom och man börja spela på seriös nivå. Gilla aldrig Half Life och Unreal, HL va för segt och Unreal va bara en klon. Börja spela Q4 men insåg de saknades nåt och börja spela Quake via nätet ett tag men kände att de gjort sitt och lämna eran när jag va på toppen av min quakekarriär

Inaktiv

underbar tråd! kommer själv ihåg hur Quake kändes första gången. lirade både quake och sen även duke3d, kommer ni ihåg hur man kunde få mer fps (fast då hade man ingen aning om vad fps var) genom att trycka på + och - och på så sätt minska skärmytan , varför försvann det? genialt!

Medlem

oj! redan 15år :S helt galet, vad tiden gått fort! O_O

Grattis på dej å tack för allt spelande med dej gubben


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Grattis.

Jag har spelat väldigt lite Quake. Lite Quake II blev det i gymnasiet med klasskamraterna på rasterna. Annars har jag inte spelat serien.

Medlem

Trevlig läsning, speciellt de noveller från StarCroW och Troublegum.

Quake har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta, främst Q3 för min del. Men har även spelat de andra mycket. Vårt LAN-crew trillade in på Q2 moddar främst AQ2(Action Quake 2) och Gloom, där det spelades i mycket stor omfattning och på relativt hög nivå. Vi var även ett par-tre stycken som snickrade ihop banor, med Qoole och QuArK. Man minns den gamla goda tiden som många pratar om, innan infrastrukturen sabbade vår gemenskap. Att spela det som fanns till hands och det fanns en viss prestige i att samla på sig mängder med filmer, spel, musik eller vilken nisch man riktade sig mot.

Vi hade en liten dedikerad skara som gärna suddade nätter och dygn i sällskap av rikliga mängder koffein i alla dess former. Både mindre kompis-LAN och LAN vi organiserade i något vi kallade CW-LAN(CyberWikings), där vi satt i skolans slöjdsal, fungerar utmärkt att byta ut symaskiner mot datorer kan jag meddela.

Inte så mycket med Quake-scenen att göra, blev bara litet nostalgisk..

Medlem

Jag kan fortfarande hoppa in i en match QW och älska, samt sparka rumpa.

Inget har gått upp mot dess rena nakna action och flyt sedan dess.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem

lider förresten med er som inte fick spela på er gymnasieskola.. vi satt ju med lärarna o spelade Wolfenstein och CS.. även om man hade föredragit quake:P


signatur

Godspeed

Medlem
Skrivet av gammel-FZ:

Glöm inte Fragfest '96 - en sammandrabbning mellan de bästa Quake-spelarna i landet. Tävlingen hålls i Ingenjörsvetenskapsakademiens lokaler, Grev Turegatan 16, Stockholm, i morgon lördag, och vinnaren får en Pentium 200 från Gateway 2000 med ALLT (och då menar vi allt - 4 gig hd, subwoofers som kan väcka upp döda, 12x CD-ROM och bla bla bla bla...). Tävlingen börjar vid 12-tiden på lördag och håller på tills en Fragmaster korats. Det finns fortfarande biljetter, både för åskådare och spelare. Missa inte detta tillfälle att promenera hem med dina drömmars burk!

/drool

Medlem
Skrivet av timon:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Plastankan:

Känns udda att fira något som har dött ut, men grattis då!

Dött ut my ass. Det är mer aktivt än många andra FPS-spel därute.

http://www.quakeworld.nu
http://www.nquake.com

nquake är värdelöst det är http://ezquake.sourceforge.net/ som gäller

nQuake är i och för sig ett paket med just ezQuake plus det mesta annat som man brukar vilja installera när man ska börja spela QuakeWorld, så din kommentar är rätt konstig.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

Grattis till moppen i efterskott Gamla goda minnen dyker upp hur man hade ett sånt övertag som en LPB(Low Ping Bastard) med ISDN. DM6 var min favoritbana. På andra plats var E1M1. Haha... Tugga lite slime

Inaktiv
Skrivet av timon:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Plastankan:

Känns udda att fira något som har dött ut, men grattis då!

Dött ut my ass. Det är mer aktivt än många andra FPS-spel därute.

http://www.quakeworld.nu
http://www.nquake.com

nquake är värdelöst det är http://ezquake.sourceforge.net/ som gäller

Killen med koll ser jag.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Får ångest nu....de flesta i min klass spela Quake i klan men jag hade min Super Nintendo o Playstation >:(
Tog nåt år efter det innan jag förstod att datorer var bättre än konsoller men jag lärde mig till sist....

Ni som har alla dessa historier om att spela i datorsalen, kan ni inte skapa en blogg? Jag vill höra mer! Dörren rycks upp, varenda jävel alt + tabbar och låtsas som ingenting.
Dörrhål sätts upp, ni klistrar lappar över de --> vaktis blir förbannad, rycker upp dörren o svär en ramsa --> alla sitter igen som UFOn o låtsas som om det regnar

Vill verkligen höra mer av det

123
Skriv svar