Dice-chefen: "Pc-spelandets död är bullshit"

Medlem
Skrivet av Brandter:

Ja och det finns en vääääääääldigt enkel anledning, det är nästan så uppenbart att jag håller på att gå sönder. Det kallas för PIRATKOPIERING!

Om ALLA som har spelat tex crysis skulle ha köpt det ist för att ladda ner det så hade de nog sålt nästan dubbelt så mycket. Samma sak med Deadspace 2 eller liknande spel.

Njadu, jag är inte säker på att det är så enkelt. Många av de som piratkopierar skulle inte köpt spelet om det inte var möjligt att ladda ner det. Varje nedladdning är inte en förlorad försäljning, det är ett förlorat säljtillfälle; inte mer, inte mindre.

Crysis sålde inte dåligt. Det piratkopierades mycket, ja, men spelet sålde fortfarande bra. Det finns inte mycket som tyder på att det hade sålt markant bättre om det vore omöjligt att piratkopiera det.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Jag vill gärna tro på hans tal om PC. Men jag vet hur det lät inför BC2 releasen, " vi har ett dedicerat PC team som kommer göra spelet grymt till PC" BC2 var en ren konsolport med halvfärdiga PC funktioner. Server browsern var ju ett rent skämt!

Så jag hoppas de lärt sig från sina misstag den här gången. Och att de visar upp PC versionen vid events bådar ju gott!

Inaktiv

Är ju inte DICE förtjänst direkt att PC spelandet fortfarande går hyfsat. Tomma löften om PC versioner och en massa konsolportar från dom, DICE är ju en utvecklare som satsar på konsoller främst.

Medlem

Härligt Dice nu hoppas jag verkligen att BF3 blir något att ha!


signatur
Medlem

Hoppas folk som gillar Battlefield köper Battlefield 3 om dem gillar det och inte laddar ned, då det kommer hjälpa Pc communityn otroligt mycket om folk gör det, även om ni laddar ned andra spel. Då Dice sticker ut nu med detta spel till PC som Blizzard ungefär gör med sina spel.


signatur

The King is Back

Medlem

Hehe, nu börjar dom smöra igen inför release av ett spel. Precis som dom gjorde innan BC2 skulle släppas, efter det va ute och alla betalat blev det tyst igen och supporten avstannade snabbt.

Det är fortfarande problem med rubberbanding i BC2, men inget händer. Kan ju hoppas sånt inte kommer hända med BF3.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

PC-versionerna ser lika ut som konsollversionerna nuförtiden eftersom det för en utvecklare inte är värt att lägga ner extra jobb på en PC-version som ändå inte säljer.

PC-spelare lägger sina cash på hårdvara istället för att betala för spel. Så för jag i alla fall. Kopierar alla mina PC-spel, köper mina konsollspel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Inaktiv
Skrivet av ohem:

PC må vara starkt, men konsoler får sig allt starkare fäste, man märker detta på diverse tävlingar som evemang och butiker (Webhallen tex.) håller i.

Det är billigare att köpa en konsol helt enkelt. Det är en enkel väg till att få en schysst spelupplevelse. Men verkligheten biter spelutvecklarna i röven nu och de börjar inse att de inte är begränsade när det gäller hårdvara prestanda och dev-kits. Konsolhajpen håller på att dö ut nu när PC'n verkligen kört flera varv runt om PS3 och XBOX 360 när det gäller teknik, hårdvara och prestanda. Så, konsolerna får sig knappast ett starkare fäste utan det var mer en spört som de inte orkar att hålla längre.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Så länge BF3 inte visar sig vara en konsolport så kommer jag köpa det av ren princip. Det var länge sedan det släpptes ett FPS spel till PC som inte var en halvkass konsolport.

Medlem
Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Horniak:

haha, det finns inga "hardcore" spel till konsol. (självklart en definitionsfråga)

Kom tillbaka när du klarat super meat boy

Klarade det på pc, med en level editor som kommer snart (och ett devmode)
Klara istället i wanna be the Guy: the movie: the game på pc, på högsta svårighetsgraden. 3 som har klarat det. Det är hardcore


signatur

[01:09] <+nWaz> Overcow har aspergers
[01:09] <@Overcow> Då skulle jag ju vara smart.

Skrivet av SToFo:

Det är billigare att köpa en konsol helt enkelt. Det är en enkel väg till att få en schysst spelupplevelse. Men verkligheten biter spelutvecklarna i röven nu och de börjar inse att de inte är begränsade när det gäller hårdvara prestanda och dev-kits. Konsolhajpen håller på att dö ut nu när PC'n verkligen kört flera varv runt om PS3 och XBOX 360 när det gäller teknik, hårdvara och prestanda. Så, konsolerna får sig knappast ett starkare fäste utan det var mer en spört som de inte orkar att hålla längre.

Har verkligen inte sett några tecken på att "verkligheten biter spelutvecklarna i röven" eller "konsollhajpen håller på att dö ut" (vilket hajp btw? Hajpen som faktiskt fanns runt hur kraftfull 360 och ps3 var? Den dog för många år sen, när vi fick våra motorer att rulla på våra devkits).
Snarare har utvecklarvärlden stabiliserats, och vi har blivit bekväma med konsollerna.

Nu är vi i den fas av konsollernas livscykel då man kan fokusera på att göra riktigt bra spel! Och jag menar spel, inte tech-demos eller "interaktiva filmer med dålig handling" eller vad man nu ska kalla uppsjön av spel-liknande produkter som saknar spelmekanik och spelglädje.
I början rådde en viss hybris angående hur mycket man kunde få en konsoll av denna generation att prestera, vilket skapade en turbulens i projekten som ledde till sämre spel. Den är borta nu.

Visst har PC'n kört flera varv runt konsollerna prestandamässigt. Men varför har vi inte sett någon utveckling som drar nytta av detta (förrän nu, med bf3)? Vilka spel har under de senaste åren använt PC'ns försprång bäst? Folk svarar fortfarande Crysis när man ställer den frågan. Spelet är tre och ett halvt år gammalt FFS! Hårdvarutillverkarna har inte legat på latsidan. Vad gör PC-spelutvecklarna?

Två-tre spelutvecklare som plockar upp facklan och springer gör inte en revolution. PC'n har inte varit så död som den är nu på åtminstonde 15 år.

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Konsollgamer här (och PC-gamer på den tiden innan ni var födda). Har själv kört två Xboxar sedan 2006, varav den senaste gått utan problem sen 2007.... kan inte klaga (känner inte någon som har problem med nyare Xboxar faktiskt!)

Du PC-spelare oven som lite ironiskt kommenterade Xbox med "RROD och det där" och som kört din PC i fyra år: OK, hur passé är din PC efter fyra år? Totalt = en hög med skit färdig för skroten..... *det* kallar jag PROBLEM.

Konsoll äger.

Medlem
Skrivet av Yoinkz:

Du PC-spelare oven som lite ironiskt kommenterade Xbox med "RROD och det där" och som kört din PC i fyra år: OK, hur passé är din PC efter fyra år? Totalt = en hög med skit färdig för skroten..... *det* kallar jag PROBLEM.

Tja, en dator är rätt fräsch efter 4 år. Valde man rätt komponenter vid köp går det förmodligen att göra mindre uppgraderingar för att hotta upp den. Är den så pass passé att den inte längre duger att uppgradera så kan man bygga om den till en mediadator, hemserver eller brandvägg. Datorn jag köpte för 5 år sedan gick i arv till föräldrarna när jag tröttnade på den efter 3 år. Har gått 2 år nu hemma hos dem och är en utmärkt kontorsdator. Vad gör du med en Xbox när den går sönder eller blir för gammal? Du slänger den. En dator går alltid att laga och använda till något annat.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Yoinkz:

Du PC-spelare oven som lite ironiskt kommenterade Xbox med "RROD och det där" och som kört din PC i fyra år: OK, hur passé är din PC efter fyra år? Totalt = en hög med skit färdig för skroten..... *det* kallar jag PROBLEM.

Tja, en dator är rätt fräsch efter 4 år. Valde man rätt komponenter vid köp går det förmodligen att göra mindre uppgraderingar för att hotta upp den. Är den så pass passé att den inte längre duger att uppgradera så kan man bygga om den till en mediadator, hemserver eller brandvägg. Datorn jag köpte för 5 år sedan gick i arv till föräldrarna när jag tröttnade på den efter 3 år. Har gått 2 år nu hemma hos dem och är en utmärkt kontorsdator. Vad gör du med en Xbox när den går sönder eller blir för gammal? Du slänger den. En dator går alltid att laga och använda till något annat.

När en ny spelplattform släpps, så handlar man . Så funkar det. Vem fan sitter och pillar med datorer på fritiden nuförtiden? Det är väldigt 1987 kan jag säga. Hemma vill jag ha bra paketerat kul, inget annat. Jobba gör jag på dagtid (inom IT dessutom... det räcker så tack.).

Medlem
Skrivet av Yoinkz:

När en ny spelplattform släpps, så handlar man . Så funkar det. Vem fan sitter och pillar med datorer på fritiden nuförtiden? Det är väldigt 1987 kan jag säga.

Många sitter och pillar med sina datorer på fritden. Man skulle kunna kalla det för ett intresse, du vet, något man gör för att man tycker det är kul och/eller intressant. Lite som att laga god mat, spela spel, titta på film, mm.

Skrivet av Yoinkz:

Hemma vill jag ha bra paketerat kul, inget annat. Jobba gör jag på dagtid (inom IT dessutom... det räcker så tack.).

Hemma vill jag ha det anpassat efter mig och mina behov. Jag ser det inte som ett straff (vilket du gör) att peta ihop en server eller en mediadator, jag ser det som ett nöje. Dessutom vet jag att jag får något som kommer fungera precis som jag vill att det ska fungera. Billigt är det också.

Att du tycker att det är plågsamt att mecka med teknik och hellre betalar mer för nytt än återanvänder det som går att återvända får stå för dig.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

123
Skriv svar