Final Fantasy VI till Virtual Console

Robot
Final Fantasy VI till Virtual Console

På fredag får du chansen att återuppleva det kanske bästa japanska 2D-rollspelet genom tiderna.

#square-enix, #final-fantasy-vi, #nintendo


Moderator | Testpilot
Final Fantasy VI till Virtual Console

Lät basta FF spelet. Fuck FF7, överhypad skit. (Just had to )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Grymt bra spel, men gillar faktiskt FF 1, III, VII och IX bättre. Alla har olika smak och tycke och det respekteras. FF VI är lite överskattat i mina ögon, men ett helt fantastiskt spel. Men har det redan i form av Final Fantasy Anthology samt Final Fantasy VI Advance. Så hoppar VC versionen

Medlem

Ett av tidernas bästa spel: karaktärerna, och i synnerhet då Kefka, är makalöst välskrivna och intressanta. Musiken, stämningen (Narshe i inledningen!), dialogen. Har man det inte till PS1 (vilket jag har) så är det här ett givet köp.

Själv har jag svårt att välja mellan VI, VII och VIII. Älskar alla tre spelen men av helt olika anledningar. VI för det känns som höjdpunkten av den gamla skolans j-rpg. VII för det var en helt fantastisk start på något helt nytt. VIII är jokern i leken... kan inte ens själv förklara riktigt varför jag tycker om det så mycket. Men karaktärerna, miljöerna, musiken, Triple Triad och den helsnurriga storyn och stridssystemet gör att det förmodligen är det spel jag lagt ned mest tid på överhuvudtaget. Jag förstår mycket väl varför det är ogillat av vissa, men för egen del slår det an precis rätt sträng.

Trist att det mesta började gå åt helvete strax efter X... Men det var kul så länge det varade!

Medlem

Då man inte har en Wii (nästan värt att köpa en endast för VC-släppen.) så hade det faktiskt suttit rätt fint med en DS-version! Har IV på denna mackapär och även om jag inte lirat igenom det så tycker jag att formatet funkar ypperligt för dessa 2D-RPG! Mer DS-love!


signatur
Medlem

Dax och damma av gamla Wii igen då


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Trevligt, FF6 är min favorit av alla FF-spel

Skrivet av Sebastian Lind:

Trist att det mesta började gå åt helvete strax efter X... Men det var kul så länge det varade!

X var början på helvetet

Medlem

Va trevligt med folk som tycker olika

Själv tyckte jag nog 4an var bäst, i alla fall just då när jag spelade. Blandar jag ihop det eller var det, det spelet som man fick välja yrken själv på och som jag tror man åkte till månen i slutet?

Aja om jag kommer ihåg rätt så var det grymt. FF7 och FF6 är dock väldigt intressanta spel, med 2 olika inriktningar(typ).

9:an var för mig rätt kul men det var inte sådär jättemycket nytt? 8:an låna jag av en kompis och klara första skivan när det släpptes men just då så vart det för mycket saker som inte var bra förklarat i spelet. T.ex att man kunde förlora en lvl genom att visa en person i hallen ett magiskt trick, jag menar wtf ska jag förlora en lvl för, när jag utforskar spelet? Har för mig att det var lite besvär med att lvl:a med.

Skulle jag spela det idag så skulle jag nog förstå det bättre. FF9 så fastna jag på boken i slutet av någon skiva tror jag. Antingen så var han cp svår p.g.a att jag inte visste hur jag skulle klara honom eller så hade jag inte grind:at tillräckligt innan. Det var många år sen också, alltså när spelet släpptes

Bring on the remakes ffs och kan ni(spelutvecklare) inte göra en bra utveckling med remake, antingen göra som sony med GoW och ico/colosus och bara öka upplösning och fps.
Megaman X på PSP kändes som ett helt annat spel när dom gick in och ändra i handlingen. Jag tyckte att orginalet var klart bättre i handling men remaken var bättre spelmekaniskt.

Ni som har PS3 borde skaffa 3D dot game hero, eller bara prova det. Där har du typ en Remake(reinvention kanske låter bättre?). Dom skippa den djupa handlingen från zelda t.ex och gick mer in på gameplay och optimering. Spelet kosta 400 när det släpptes och beroende på hur man ser det så är det typ lika bra som Zelda: ALTTP

Aja så ser jag på det just nu

Nia
Medlem

Komplett löjligt att det tog så här lång tid

Skynda på och upplev det bästa FF hade att erbjuda innan det gick rakt utför!.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Moderator | Testpilot
Skrivet av Traveller in time:

Skynda på och upplev det bästa FF hade att erbjuda innan det gick rakt utför!.

Indeed. Jag har 12an på PS2 och försöker verkligen gilla det man inte fan har det något med ff att göra när du måste gå omkring o skit i strider. Det gick dock att spela om jag "glömde" det faktiskt var FF och Vaan... Den äckliga huvudkaraktärern..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Insert Tidus laugh here:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag tycker 6 an var bäst utav dom första 6 ff spelen. Sen9 av 7-9. Å sen senast 10an av 10-12(har aldrig ens prövat 11). 13 är en klass för sig men jag gillar den inte så mycket. 6/9/10

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Själv har jag svårt att välja mellan VI, VII och VIII. Älskar alla tre spelen men av helt olika anledningar. VI för det känns som höjdpunkten av den gamla skolans j-rpg. VII för det var en helt fantastisk start på något helt nytt. VIII är jokern i leken... kan inte ens själv förklara riktigt varför jag tycker om det så mycket. Men karaktärerna, miljöerna, musiken, Triple Triad och den helsnurriga storyn och stridssystemet gör att det förmodligen är det spel jag lagt ned mest tid på överhuvudtaget. Jag förstår mycket väl varför det är ogillat av vissa, men för egen del slår det an precis rätt sträng.

Kan inte hålla med mer. Helt fantastiska samtliga 3. Sen tycker jag FF-serien började gå åt skogen när Hironobu Sakaguchi lämnade Square. Hans nuvarande företag Mistwalker Studios känns betydligt mer som "gamla Square" än vad SquareEnix känns idag.


signatur

Webbutvecklare, Egmont Tidskrifter AB

1
Skriv svar