Sport - meningslöst, men ändå så viktigt

Flakmonkey
Sport - meningslöst, men ändå så viktigt

Det är egentligen rätt lustigt hur engagerad man kan bli i sport. Jag menar på det stora hela är ju sport rätt meningslöst, speciellt det faktum att man håller på ett lag eller någon tävlande som man i de flesta fall har en rätt svag koppling till. Visst kan du ha spelat i någon klubbs ungdomslag, ha en pappa som spelat i någon klubb eller kanske kommer du från samma ort som någon och därför håller du på honom/henne, men ofta är det något ännu lösare än så.

Själv har jag tex ingen koppling till AIK, förutom att jag är från norrort som brukar klassas som AIK-land, men ändå så hejar jag på dem av hela mitt hjärta och slits ofta mellan hopp och förtvivlan när de spelar. Som ikväll tex när AIK:s hockeylag spelade den fjärde kvartsfinalen i en serie om bäst av sju matcher mot HV71 där en AIK-vinst skulle innebära ett sensationellt avancemang. Var på plats och såg matchen på Hovet och jag hade gåshud under store delar av matchen. Det var sån enorm stämning även när det gick motigt och när vi (märk att jag använder ordet vi) gjorde mål så var glädjen total både hos mig och i princip alla andra på arenan.

Sen ska vi ju inte ens tala om känslan när vi under slutet av matchen sjöng AIK-sången medan sekunderna tickade ner och segern var klar. Då sjöng man så att rösten nästan tog slut och det var jag knappast ensam om vilket är rätt kul med tanke på att flertalet av åskådarna säkert inte sjunger frivilligt i vanliga fall. Och allt detta alltså för att några spelare som jag inte känner på något sätt eller vis vann över några andra spelare i en fysisk aktivitet som inte påverkar världen på något sätt eller vis...

Men va fan, det gjorde ju min dag och förmodligen även några dagar framåt så vad spelar det då egentligen för roll att det är tämligen meningslöst? Det mesta här i livet är ju meningslöst så då kan man ju lika gärna glädja sig åt de små glädjeämnen man stöter på

#blogg

Medlem
Sport - meningslöst, men ändå så viktigt

Kollektiv psykos eller vad kallas det. Inte på något vis menat på ett elakt sätt men det finns ju ett ord för det när man inte kan sitta ner utan bara ställer sig upp och skriker/sjunger tillsammans med tusentals andra.

Medlem

11-3 i skott var det någon gång i tredje till hv, samma sak i två matcher.
massor med skott från hv, men Viktor håller tätt. hemskt jobbig kille, jo jag håller/höll på hv. såg inte dom två första matcherna, men både denna och förra tycker jag hv förtjänade bättre resultat.

nästa säsong hoppas jag hv köper viktor fasth och sätter honom som tredje målvakt, bara för att hämnas, jag skämtar såklart, lite.

Medlem

Nu väntar vi bara på att ni ska ut ur semin och bana väg för det riktiga AIK!

Flakmonkey

TruB: Jo Viktor Fasth har varit en jätte, men övriga laget har gjort det rätt "lätt" för honom. HV var i de matcher jag såg rätt dålig på att ställa sig ivägen framför Fasth och har målisen fri sikt så underlättar ju det rätt rejält. De får returer som han släppt har ju också tagits om hand om. Men men, man ska inte be om ursäkt, även om resultatet i framförallt förra matchen inte var det mest rättvisa kanske

Höglund: Tss, riktiga AIK... ofta släkten från norrland tar upp det och det enda man kan hänvisa till är ju när lagen bildades och då är de ju rätt klart att "Gnaget" är det rätta AIK

1
Skriv svar