Homefront-försäljningen överlägsen till 360

Medlem

Jag köper gärna en konsol...

Samma dag som jag kan uppgradera grafikkortet + CPU, trycka 24 GB DDR3 minne + en SATA3-SSD - och köra Eyefinity med 2st Projektorer så jag har en hel vägg att spela på.

Nej - det är sant, vi PC spelare ÄR aldrig nöjda med våra burkar, men konsollspelare FÅR nöja sig med sina.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Räknas försäljningen på steam då? No? värdelöst att jämföra då.

+ 1
Steamsiffrorna ändrar nog rätt ordentligt på den där statistiken.

Medlem

Hemma hos polarna i deras hyllor står där rader med brända Xbox 360 spel.. Så snacka inte om att folk inte piratar till anuslådan!

Medlem
Skrivet av eCore:

Hemma hos polarna i deras hyllor står där rader med brända Xbox 360 spel.. Så snacka inte om att folk inte piratar till anuslådan!

Haha, ja de är lite komiskt. Jag känner inte någon som köper alla sina spel som folk påstår om konsoller... Förutom de få dom verkligen känner är värt pengarna (ca 5% av alla spel dom har) såklart...

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Har visserligen inte spelat Homefront själv men som ägare till både konsol och pc kan jag med en gång säga att jag inte tilltalas det minsta av ett spel som både är kort och som hela tiden ska ledsaga en. Hatar spel som fördummar spelaren och detta verkar Homefront göra gång på gång.

Varför ska de bry sig om pc spelare, tja om det inte varit för fansen hade för det första spel varit något som kommit och gått. Vet inte om du är medveten om det men spel har inte alltid inneburit en massa pengar, snarare var det tidigare något man gjorde för man älskade det, hade man tur lyckades man förena denna hobby med att klara av maten för dagen. WoW har tydligt visat att det finns en anledning att bry sig om sina fans, de är mer än villiga att betala rejält med pengar så länge de tycker om det som utvecklaren/utgivaren förser dom med. Men det är inte bara till att sälja samma sak i ny förpackning och därför är det få som lyckas. Blizzard tillhör utan tvekan det företag som lyckats bäst, synd bara att de numera ägs av ett av de girigaste företagen på marknaden.

Jag är ganska säker på att pc spelare generellt (och nu menar jag inte mainstream spelare) kräver mer av spelen än konsolspelarna gör. Det räcker bara att kolla på hur bra varje nytt CoD spel säljer eller varje Halo spel (som i stort sett är samma spel med några tweaks här och där) säljer för att se vad jag menar.

Ställ dig istället frågan, varför skulle en pc spelare köpa detta när BF 3 snart kommer och det spelet kommer garanterat erbjuda en längre kampanj och, med tanke på Dice tidigare spel, ett MP som få kan matcha.

Du tycks ha missat att deras första spel sålde rätt tåldigt och att det inte ens var PC-exklusivt, lol. Visst kan jag hålla med om att Singelplayer är väl simpel, men Battlefield har inte heller haft en SP som imponerat någon direkt, då det funnits alls

Däremot vill jag påstå att konsolspelare, iaf hardcore och core gamers, kräver mer än PC-dio. Visst, PC spelare är bra på att gnälla om allt möjligt och pirata spel av ren girighet. Om man kollar konsol-exklusiva spel så utvecklas de ständigt, blir allt svårare och mer komplicerade.
På PC gäller det motsatta, ska ett spel sälja ska det helst vara på casual-light nivå tyvärr. WoW, sims, farmville, SC, Diablo, alla blir de allt enklare och enklare för varje release, och säljer allt bättre.

Spel som Gears, Halo, Killzone eller Uncharted, Heavy Rain, blir allt svårare och kräver mer av spelaren men säljer ändå bättre och bättre. Battlefield är en serie med bara ett fåtal tweaks, medan halo har utvecklats rejält för varje nytt spel, till och med misstaget Reach (som jämförelse). Visst säljer casual-spel som CoD, men det är också en storsäljare på PC, så det är samma smörja där. Skillnaden är att på konsol kan du även sälja lite mer avancerade spel, medan de floppar rejält på PC. Casual or gtfo, det enda som säljer som inte är casual är upphypade uppföljare och det Steam har rea på, oavsett eventuell kvalité.

Visst, du kan köpa Bf3, om över ett halvår. Gott om tid att våga testa något nytt, testa ett spel som inte bara är en själlös uppföljare med bättre grafik men samma gameplay. Battlepoints och Battlecommander är större nyheter än BF serierna presterat de senaste 5 åren, ochd et är bara ett spel.
Men visst, Bf3 blir väl snyggt och förenklat, det kan vi räkna kallt med. Har vi tur kanske vi får ändra grafik och har stöd för DirectX 10 men räkna inte med det, spelet säljer ju i vilket fall som helst. Moddvektyg kan vi också glömma, DLC och mappacks är tidens melodi. Sen ska vi väl ha en 4-6 olika klasser, "squads" med samma trasiga squad spawn, samma odödliga medics, samma hönor som snort ens fordon, upplåsning och rank med exp som i´CoD, ska vi hoppas på ett par mysiga Killstreaks också?
Man kan ju hoppas att de denna gång iaf lyckas patcha spelet och fixa sina hitboxar, även om de helt skiter i att fixa bristerna ovan som varit med sen seriens start. Kända namn säljer, de kan släppa en Cod klon och döpa den till BF eller Crysis och folk kommer ändå att köpa den oavsett innehåll. Dagens gamers = casuals, och undantagen blir allt färre...

Skrivet av Blazing_Angel:

Som en smart man en gång sa, konsol-spelare har lägre IQ än PC-spelare.

Jasså, det måste ju ha varit någon som var med i Big Brother eller liknande, samma intelligensnivå,. Vilka spel är det som blir enklare jämfört med föregångarna? Jo PC spel, medan konsolspelen utvecklas och blir svårare. Gör om och gör rätt pojken ^^

Skägg.
10 Chambers

Såså, då slutar vi att kasta bajspaj på olika plattformar.

On topic: skulle Steam räknas med skulle det nog se väldigt annorlunda ut.


signatur
Medlem
Skrivet av Idono:

Så är det när all reklam är gjord till Xbox och när kräsna PC spelare märker fail.

Snarare när PC spelare laddar ner alla spel och förstör för spelindustrin istället för att köpa dom... -_-

Medlem

[quote=Grumbledock]

Skrivet av PcGamer:

Har visserligen inte spelat Homefront själv ...

...

...

Skrivet av Blazing_Angel:

Som en smart man en gång sa, konsol-spelare har lägre IQ än PC-spelare.

Jasså, det måste ju ha varit någon som var med i Big Brother eller liknande, samma intelligensnivå,. Vilka spel är det som blir enklare jämfört med föregångarna? Jo PC spel, medan konsolspelen utvecklas och blir svårare. Gör om och gör rätt pojken ^^

Det var utan tvekan det dummaste jag läst. Konsolspel, svårare?

I utvecklarnas huvud när säljstatistiken rullade in:
"Jaha. Så kul var det att släppa en pc-version"

Sen surfar dom in på forum som detta och läser trådar som denna, och möts av horder av whinande pc-gamers som (möjligen utan att inse det själva) totalt pissar över det verk som de ägnat hela sitt liv åt under de senaste åren. Kommer dom vara särskilt peppade på att göra PC-spel i framtiden?

PC-spel tycks vara inne i en rejäl nedåtgående spiral just nu. Gamers whinar för att pc-spelen blir sämre. Utvecklarna lägger mindre kärlek på pc-versionerna för att det inte är kul att göra spel till en whinande publik. Producenterna skyller på piratkopiering och fördelar större delar av budgeten till konsoll-spel. PC-spelare piratkopierar för att pc-versionerna fått för lite budget. o.s.v.

Vem ska bryta den onda cirkeln? Läser man lite trådar på FZ så är det uppenbart att det inte är "fansen" i alla fall.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

I utvecklarnas huvud när säljstatistiken rullade in:
"Jaha. Så kul var det att släppa en pc-version"

Sen surfar dom in på forum som detta och läser trådar som denna, och möts av horder av whinande pc-gamers som (möjligen utan att inse det själva) totalt pissar över det verk som de ägnat hela sitt liv åt under de senaste åren. Kommer dom vara särskilt peppade på att göra PC-spel i framtiden?

PC-spel tycks vara inne i en rejäl nedåtgående spiral just nu. Gamers whinar för att pc-spelen blir sämre. Utvecklarna lägger mindre kärlek på pc-versionerna för att det inte är kul att göra spel till en whinande publik. Producenterna skyller på piratkopiering och fördelar större delar av budgeten till konsoll-spel. PC-spelare piratkopierar för att pc-versionerna fått för lite budget. o.s.v.

Vem ska bryta den onda cirkeln? Läser man lite trådar på FZ så är det uppenbart att det inte är "fansen" i alla fall.

Whinar och whinar, det är väl snarare att tills utvecklarna/utgivarna upptäckte hur bra deras spel säljer på konsoler så kunde de inte göra ett spel på bara några månader eftersom det inte hade sålt. Och detta beror till stor del på att pc spelare helt enkelt förväntar sig mer av ett spel än samma spel i ny förpackning. Blizzard har blivit så stora som de är tack vare att de ALDRIG släppt ett enda spel som de inte stått för och ser man hur det gått för dom så har detta lönat sig många gånger om.

Att det skulle bero på piratkopiering köper jag inte för fem öre, tjänster som Steam och GoG visar med all tydlighet att många vill göra rätt för sig. Men, och detta är ett stort men, de vill inte ha en massa sabla DRM som kräver aktiv uppkoppling (Ubisoft har förhoppningsvis lärt sig efter blundern med AC2) eller liknande DRM.

Så svaret är ganska enkelt, gör ett spel som känns som ett spel utvecklat för pc som huvudplattform, använd inte drakonisk DRM och spelet kommer nog sälja rätt så bra om det är ett spel som är bra. Jag är övertygad om att BF 3 kommer sälja riktigt bra och till och med kanske slå CoD Black Ops i försäljning.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

I utvecklarnas huvud när säljstatistiken rullade in:
"Jaha. Så kul var det att släppa en pc-version"

Sen surfar dom in på forum som detta och läser trådar som denna, och möts av horder av whinande pc-gamers som (möjligen utan att inse det själva) totalt pissar över det verk som de ägnat hela sitt liv åt under de senaste åren. Kommer dom vara särskilt peppade på att göra PC-spel i framtiden?

PC-spel tycks vara inne i en rejäl nedåtgående spiral just nu. Gamers whinar för att pc-spelen blir sämre. Utvecklarna lägger mindre kärlek på pc-versionerna för att det inte är kul att göra spel till en whinande publik. Producenterna skyller på piratkopiering och fördelar större delar av budgeten till konsoll-spel. PC-spelare piratkopierar för att pc-versionerna fått för lite budget. o.s.v.

Vem ska bryta den onda cirkeln? Läser man lite trådar på FZ så är det uppenbart att det inte är "fansen" i alla fall.

Eller så kan ju spelmakarna göra ett bra spel istället för ett kasst?

Helt ärligt så är det inte en nedåtgående spiral för dom som bara är ute efter att mjölka pengar och totalt skiter i om det dom ägnar sin tid åt går ju bara och går spel till consoler, då slipper ju vi PC Gamers att spela skiten dom gör.

Och alltid lika roligt när "fakta" inte baseras på riktig fakta
"Hej här har ni er försäljningsstatistik men...hmm..Den riktiga försäljningen kan vi inte ta reda på för hmm.. vi hittar ingen statistik på digitalt sålda produkter..."
IDIOTER!

Medlem
Skrivet av elmackonr1:
Skrivet av Idono:

Så är det när all reklam är gjord till Xbox och när kräsna PC spelare märker fail.

Snarare när PC spelare laddar ner alla spel och förstör för spelindustrin istället för att köpa dom... -_-

Jo för att folk piratar ju inte till konsoler... tänk lite innan du postar, tack

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

***klipp***
... skulle Steam räknas med skulle det nog se väldigt annorlunda ut.

Ja det tror jag också. Åtminstone annorlunda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Tobblish:

Eller så kan ju spelmakarna göra ett bra spel istället för ett kasst?

Helt ärligt så är det inte en nedåtgående spiral för dom som bara är ute efter att mjölka pengar och totalt skiter i om det dom ägnar sin tid åt går ju bara och går spel till consoler, då slipper ju vi PC Gamers att spela skiten dom gör.

Och alltid lika roligt när "fakta" inte baseras på riktig fakta
"Hej här har ni er försäljningsstatistik men...hmm..Den riktiga försäljningen kan vi inte ta reda på för hmm.. vi hittar ingen statistik på digitalt sålda produkter..."
IDIOTER!

Et är EXAKT det här jag menar - nu sitter ni och förolämpar spelutvecklarna igen och hävdar att de är girbukar som bara vill mjölka pengar med dåliga spel till konsoller.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Den riktiga försäljningen kan vi inte ta reda på för hmm.. vi hittar ingen statistik på digitalt sålda produkter..."

Verkar dock som de nästa månad kommer ha med digital försäljning i USA iaf, ska bli intressant att se hur den ser ut. Frågan är bara om de kommer ta med tjänster som Steam eller de bara menar digital nerladdning via utgivarnas egna servrar.

Skrivet av PcGamer:

Att det skulle bero på piratkopiering köper jag inte för fem öre, tjänster som Steam och GoG visar med all tydlighet att många vill göra rätt för sig. Men, och detta är ett stort men, de vill inte ha en massa sabla DRM som kräver aktiv uppkoppling (Ubisoft har förhoppningsvis lärt sig efter blundern med AC2) eller liknande DRM.

Jag tror inte heller att det beror på piratkopiering, men missa inte poängen - Det spelar ingen roll vems fel det egentligen är. Så länge de som håller i resurserna TROR att det beror på piratkopiering så kommer PC att få mindre kärlek.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jag tror inte heller att det beror på piratkopiering, men missa inte poängen - Det spelar ingen roll vems fel det egentligen är. Så länge de som håller i resurserna TROR att det beror på piratkopiering så kommer PC att få mindre kärlek.

Ja det har du rätt i men jag tror samtidigt att vissa utgivare vill få det att verka som det beror på denna marknad för då kan de helt koncentrera sig på att göra spelen för endast konsoler och på frågan varför de inte fortfarande stödjer pc kan de bara säga "Vi har försökt med alla möjliga medel men pc är inte lönsamt tack vare piratkopiering".

Skrivet av slartibartfast:

Et är EXAKT det här jag menar - nu sitter ni och förolämpar spelutvecklarna igen och hävdar att de är girbukar som bara vill mjölka pengar med dåliga spel till konsoller.

Konstruktiv kritik är inte att förolämpa, det är att förklara varför man inte gillar något och ge förslag på vad som kan göras bättre. I Podcasts som Invisible Walls och Epic Battle Cry förklarar de väldigt bra varför pc spel inte säljer lika bra som konsolspel, att pc spelare förväntar sig mer medan de som köper till konsol oftast går med på mindre. Rekommenderar dessa till de som är intresserade vad som verkligen pågår inom industrin för spel, här är inget sabla skitsnack utan raka puckar som gäller.

Medlem

Vad är det för mening med att ha med PC i jämförelsen om man ändå inte räknar ALL försäljning till den plattformen? Siffrorna blir ju helt felaktiga och riskerar bara att späda på myten om PC-spelaren som snål pirat.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Tobblish:

Eller så kan ju spelmakarna göra ett bra spel istället för ett kasst?

Helt ärligt så är det inte en nedåtgående spiral för dom som bara är ute efter att mjölka pengar och totalt skiter i om det dom ägnar sin tid åt går ju bara och går spel till consoler, då slipper ju vi PC Gamers att spela skiten dom gör.

Och alltid lika roligt när "fakta" inte baseras på riktig fakta
"Hej här har ni er försäljningsstatistik men...hmm..Den riktiga försäljningen kan vi inte ta reda på för hmm.. vi hittar ingen statistik på digitalt sålda produkter..."
IDIOTER!

Et är EXAKT det här jag menar - nu sitter ni och förolämpar spelutvecklarna igen och hävdar att de är girbukar som bara vill mjölka pengar med dåliga spel till konsoller.

Efter den ena besvikelsen efter den andra och anklagelser om brottslighet till höger och vänster så kan jag förstå det klagas. Jag tror många PC-spelare känner sig uppgivna och frustrerade. Säger inte att gnällandet är rätt väg att gå (det är det inte) men jag har förståelse för att det uppstår. Sedan får man inte glömma att utgivare och spelutvecklare (med några få undantag) också gnäller och förolämpar spelarna en hel del och detta på betydligt lösare grunder.

Skrivet av PcGamer:

Konstruktiv kritik är inte att förolämpa, det är att förklara varför man inte gillar något och ge förslag på vad som kan göras bättre. I Podcasts som Invisible Walls och Epic Battle Cry förklarar de väldigt bra varför pc spel inte säljer lika bra som konsolspel, att pc spelare förväntar sig mer medan de som köper till konsol oftast går med på mindre. Rekommenderar dessa till de som är intresserade vad som verkligen pågår inom industrin för spel, här är inget sabla skitsnack utan raka puckar som gäller.

Att insinuera att konsollspel generellt sett är sämre, att PC är den bästa målplattformen och att spelutvecklare som gör spel mot konsollerna bara är ute efter tjäna pengar på dåliga produkter, det är inte konstruktiv kritik.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Att insinuera att konsollspel generellt sett är sämre, att PC är den bästa målplattformen och att spelutvecklare som gör spel mot konsollerna bara är ute efter tjäna pengar på dåliga produkter, det är inte konstruktiv kritik.

Jag insinuerar inte att det är det, personligen anser jag att så är fallet, väldigt få spel till konsol ger mig samma utmaning som de spel som finns till pc. Vidare anser jag att även bra produkter kan vara ett simpelt sätt att tjäna lätta pengar på, CoD är här ett ypperligt exempel på det. Skillnaden mellan Blizzards produkter och merparten av andras, är att Blizzard lägger ner den tid som krävs, släpper inte ett nytt spel varje år baserat på samma IP. Men de är visserligen i en sådan position där de utan problem kan göra detta för deras utgivare, andra har inte samma lyx. Så i första hand "anklagar" jag inte utvecklaren, det är utgivaren som ska ha skit för att många IP säljs i ny förpackning.

När jag skrev om konstruktiv kritik menade jag inte det jag själv skriver, det jag skrev ovan är möjliga förklaringar till varför pc spelare tycker som de gör.

För en sak är säker, de har behandlat datorspelare som skit, det är fakta.
Och om man då även tar med att det är tack vare dessa (alltså de som mer eller mindre varit med sedan start) som spel idag ens finns kvar så är det väl inte så konstigt att många är irriterade och har fått nog.

Medlem

Här har vi anledningen till varför utvecklarna konsollportar istället för att göra spel exklusivt till pc. Allt fler vet hur man piratkopierar, det är fan inte svårt idag.


signatur

Trust is for fools...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Tobblish:

Eller så kan ju spelmakarna göra ett bra spel istället för ett kasst?

Helt ärligt så är det inte en nedåtgående spiral för dom som bara är ute efter att mjölka pengar och totalt skiter i om det dom ägnar sin tid åt går ju bara och går spel till consoler, då slipper ju vi PC Gamers att spela skiten dom gör.

Och alltid lika roligt när "fakta" inte baseras på riktig fakta
"Hej här har ni er försäljningsstatistik men...hmm..Den riktiga försäljningen kan vi inte ta reda på för hmm.. vi hittar ingen statistik på digitalt sålda produkter..."
IDIOTER!

Et är EXAKT det här jag menar - nu sitter ni och förolämpar spelutvecklarna igen och hävdar att de är girbukar som bara vill mjölka pengar med dåliga spel till konsoller.

Läste du ens ett ord av vad jag skrev?
Jag har min rätt att kasta skit på vem fan jag vill, finns en viss lag *hint hint*

Det jag sa var att dom företagen som BARA *läs nu* BARA är ute efter pengar och SKITER *ja läs* igen SKITER i kvalitet bara går till konsol och skippar pc *LÄS*.
Då måste ju kvalitén bli bättre på PC, rigth? *LÄÄÄÄÄÄS*

Medlem

Oj nu var man liten ochså för att man gillar konsoll typiskt pc(bara) folk som tror dom är 70+. Ps älskar segare styrning i spel har aldig fattat varför man ska ha ryck pc fart på styrningen. Här är några ...... & ,,,,,, extra.

Skrivet av Tobblish:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Tobblish:

Eller så kan ju spelmakarna göra ett bra spel istället för ett kasst?

Helt ärligt så är det inte en nedåtgående spiral för dom som bara är ute efter att mjölka pengar och totalt skiter i om det dom ägnar sin tid åt går ju bara och går spel till consoler, då slipper ju vi PC Gamers att spela skiten dom gör.

Och alltid lika roligt när "fakta" inte baseras på riktig fakta
"Hej här har ni er försäljningsstatistik men...hmm..Den riktiga försäljningen kan vi inte ta reda på för hmm.. vi hittar ingen statistik på digitalt sålda produkter..."
IDIOTER!

Et är EXAKT det här jag menar - nu sitter ni och förolämpar spelutvecklarna igen och hävdar att de är girbukar som bara vill mjölka pengar med dåliga spel till konsoller.

Läste du ens ett ord av vad jag skrev?
Jag har min rätt att kasta skit på vem fan jag vill, finns en viss lag *hint hint*

Det jag sa var att dom företagen som BARA *läs nu* BARA är ute efter pengar och SKITER *ja läs* igen SKITER i kvalitet bara går till konsol och skippar pc *LÄS*.
Då måste ju kvalitén bli bättre på PC, rigth? *LÄÄÄÄÄÄS*

Jag måste erkänna att jag efter mitt inlägg förstod att jag missuppfattat din trasiga grammatik totalt, mej jag pallade inte redigera. Sorry.

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av elmackonr1:
Skrivet av Idono:

Så är det när all reklam är gjord till Xbox och när kräsna PC spelare märker fail.

Snarare när PC spelare laddar ner alla spel och förstör för spelindustrin istället för att köpa dom... -_-

Jo för att folk piratar ju inte till konsoler... tänk lite innan du postar, tack

Jo klart dom gör men som du borde veta är det i hyffsat mycket större utsträckning på pc än på konsoler. Undrar vem det är som borde tänka efter och inte bara tänka "OOOH det där måste jag bara ta illa upp av för jag är pirat själv" -_- herregud...

Medlem
Skrivet av elmackonr1:

Jo klart dom gör men som du borde veta är det i hyffsat mycket större utsträckning på pc än på konsoler. Undrar vem det är som borde tänka efter och inte bara tänka "OOOH det där måste jag bara ta illa upp av för jag är pirat själv" -_- herregud...

Vad är då anledningen till att spel inte i samma grad piratkopieras för konsol? Beror det på att konsolägare vill göra rätt för sig mer än pc ägarna eller kan det bero på att det inte är lika lätt att köra brända spel på en konsol?

Så kom inte och påstå att konsolägare skulle vara mer "lagliga" än pc ägare för det hade kopierats lika mycket om inte mer om folk lätt kunde göra detta. Att tro annat är bara naivt...

123
Skriv svar