I par om två
Ni får ursäkta de lite krystade rubrikerna. Är inne i en period där det är svårt att vara nyskapande med detta.
Bilderna däremot är nya, aldrig förr sedda. Ni är som vanligt först i världen med att beskåda dem!
Ytterligare en bild av min morfar. Den får starta kvällens inlägg. Tycker den representerar uttrycket "mellan tummen och pekfingret" så jäkla bra! Han gjorde något med handen precis innan jag knäppte den här bilden som på något vis personifierade hela hans väsen. Jag bad honom sträcka upp handen och peka igen och det blev så här. Jag är nöjd
Innan vi skulle åka hem igår söndag så var vi bjudna in till Oskarshamn där min ena bror och hans fästmö bor. De bjöd på supersmarriga söndagsvåfflor ihop med glass, grädde och sylt. En jättetrevlig stund där min bror och jag passade på att fotografera lite fiskar i hans akvarium. Inte helt lätt kan jag säga! De har ett enormt akvarium hemma i vardagsrummet och han är helt insnöad på malawi, yngel och fiskmat!
Sista bilden för kvällen är återigen från mitt gömsle från världen, Ramsö. Jag plåtade nästan hela tiden med min Canon 24/3.5 Tilt-Shift och den är förvånansvärt lättanvänd även utan stativ. Usch, jag står i valet och kvalet att göra mig av med den. Har svårt för att finansiera porträttgluggen om jag inte snabbt får in lite cash.... VILL INTE SÄLJA DEN!!!!
Kan det inte trilla ner en trisslott med typ 5000:- på eller nåt?? snälla.
"Bilderna däremot är nya, aldrig förr sedda. Ni är som vanligt först i världen med att beskåda dem! =)"
Det stämmer ju ändå inte, minst DU har ju sett dom innan
Snygga bilder! Long time reader first time comment ;>
Lite random fråga som är relaterad till stillbildsfotot. Är någorlunda involverad i film och TV världen och det är just nu all the rage att spela in reklam och även till viss del långfilmer med systemkameror pga att det ser så jäkla bra ut mot sitt billiga pris. Var bland annat med och spelade in en långfilm förra sommaren där fotograferna spelade in endast på tre systemkameror, vilket var en intressant upplevelse. Har du märkt av den utvecklingen alls eller funderat att ta det steget till rörligt foto?
Videomupp
Nu blev jag hungrig!
Välkommen in i kommentarstrådarna WildThing
Även bland oss stillbildsfotografer så rör det på sig så att säga.. dvs många av oss filmar mer idag än vi gjort tidigare. Den enkla anledningen tror jag är att möjligheterna finns. Förr var man ju tvungen att släpa med sig filmkamera ut också om man var intresserad av det rörliga mediat men nu är allt inbakat i systemkameran. Själv använder jag filmfunktionen ganska sporadiskt och har ännu inte använt den till något jobbrelaterat. Känner mig helt enkelt inte tillräckligt säker på funktionerna för att kunna erbjuda kunder det. Men jag filmar mer och mer helt klart, och lär mig också så sakteliga mer om hur jag rent tekniskt ska göra det snyggt.
Som det ser ut nu kommer jag inte erbjuda rörlig bild till kunder, inte detta året i alla fall. Men i och med nya studion (tillgång idag) så kan detta ändras. Kortare snuttar med film som utfyllnad eller "behind the scenes" är nog något som kan uppskattas och förverkligas. Men allt är i sin vagga och jag kommer med största sannolikhet fortsätta att vara en stillbildsfotograf till största del.
Carl> bara att åka hem o köra igång våffeljärnet! No time to spill
Filma, Det kan jag:)
Får jag föreslå boken Filma bättre av Erik Fagerholm, Handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett