Medlem
Dagen...

Produktiv dag, ett par tidiga timmer med Dragon Age 2, köpt filter och olja till bilen och gett stackarn en efterlängtad dialysbehandling... bara att hoppas att den där kamaxelkedjan håller och att växellådan bara är lite cranky...
Men lär väl få slänga ut pengar på en mekaniker som får fixa kedjan om min vanliga tur fortsätter...

Näst upp lite tråkiga nyheter från jobbet, ska tydligen få lov att hoppa in och jobba några timmar imorgon...visst, jag sa ju inte nej och får skylla mig själv...
Men när jag ändå var förbi passade jag på att skaffa Amon Amarths nya album som pumpades i bilen. Och jag kände lite på nya SonyEricsson Play, något Bruce Lee spel som kanske inte var speciellt bra men telefonen kändes faktiskt rätt bra. Ska nog fortsätta med den imorgon...under arbetstid istället...fast känner man Sony rätt så lär den ha pajat tills dess...

Dessutom lite shopping till kylen och en inlämnad deklaration... kan det inte bli midsommar nu....
Ett par rediga köttbitar senare och man sitter i soffan i den vanliga matkoman och funderar på vad man ska göra nu...kl 2120 på kvällen, vart fan tog dagen vägen...och varför gick jag med på att jobba imorgon...

Läste att Jeremy Clarkson ska ha fått ihop det med en av sina "Top Gear"-kollegor...nu förstår man ju att redaktionen bakom programmet räknades in i det men man började ju fundera om det var James May eller Richard Hammond som var den lycklige...
Clarkson själv tar det hela med lite humor och ser sig som en ny Tiger Woods...dock ska han förneka det hela , han är ju faktiskt gift sedan 18 år tillbaka.
Har glott på BBC Knowledge en hel del och dom visar ju en massa Top Gear-avsnitt hela dagarna. Klockrent program.

Hittade ingen ny video så det får bli så här...

Rimfaxe hette hästen som drog Måne över himlavalvet i den nordiska mytologin. Måne var jagad av vargen Hate och hans syster Sol blev jagad av vargen Skoll. Dom båda vargarna var släkt med Månegarm, en varg som även den jagade Sol och Måne. Månegarm livnärde sig på de dödendes blod och var den som orsakade mån- och solförmörkelse.
Hate åt upp Måne under Ragnarök och Skoll åt upp Sol.
Så det finns alltså fakta bakom dagens varghatare...

Måne och Sol var dom vackraste varelserna vilket fick gudarna att se rött. Därför sattes dom i varsin vagn och jagades av vargarna. Natt var deras mor, som även var mor till Dag men med en annan man...otippat inom mytologier...
Dag och Natt sitter även dom i dom två vagnarna och följer Sol och Månes öde under Ragnarök.

Alla ni som undrar vartifrån daggen kommer så kan jag upplysa om att det är Rimfaxes fradga som faller ner till jorden...nu var det inte lika romantiskt med dimma och dagg på en sommarmorgon....

Måne gav det fornnordika namnet "manadagher" vilket idag betyder...måndag.
Sedan 1972 har måndag varit den officiella första dagen i veckan i Skandinavien...

#blogg

Medlem
Dagen...

Bra låt faktiskt. Tungt!

1
Skriv svar