Vem är tidernas bästa spelhjälte?

Medlem
Skrivet av jonis:

Whoa, Alis Landale! Vem är PS-nostalgikern i gänget? Jag var fullkomligt absorberad av Phantasy Star som liten, först originalet (bäst) på Master System sen uppföljarna på Mega Drive.

Det var jag som nominerade Alis, Phantasy Star spelen är alla magiska, men orginalet är bäst.

Kul att se att någon annan kom ihåg fröken Landale.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tommy Angelo från det första Mafia spelet! Han är min favorit eftersom han var den första actionhjälten som var mänsklig i ett spel. Han slogs konstant med sitt samvete och visade att actionhjältar faktiskt kan vara mänskliga.

För övrigt...hur i hel**** kan Gordon Freeman leda? Spelen är bra, men man vet ju inte ett skit om honom. Han säger ingenting, gör ingenting...den enda gången man överhuvudtaget får se hans ansikte är när man kollar på spelets förpackning...bra spelhjälte


signatur

Game long and prosper

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Insomniac:

Vadfalls?
Raz från Psychonauts saknas!
*röstar på Gordon Freeman*

Ingen nominering, ingen kandidat!


signatur
Medlem

Jag antar ni med "Minecraft guy (Minecraft)" menar han man spelar som i Minecraft. Får dock påpeka att han inte heter så, utan "Steve?". Det är i alla fall vad Notch kallar honom. Ingen jättedetalj, ville bara nämna det ifall ni inte visste.

För övrigt röstade jag på Guybrush Threepwood. Han är bara så underbart grym att det är svårt att mäta sig med honom. Visserligen finns det många andra bra hjältar, men det finns ingen som löser problem som Guybrush.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Jag röstade på Ben ifrån Full Throttle. Full Throttle får mig att tänka på the good old days.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det var jag som nominerade Alis, Phantasy Star spelen är alla magiska, men orginalet är bäst.

Kul att se att någon annan kom ihåg fröken Landale.

Detsamma. Minns med värme de långa stunderna när man satt och letade efter de sista delarna till Laconian-settet på Dezoris (?). Falluckorna gjorde labyrinterna så galet intensiva (läs: hjärtklappning).

Måste erkänna att jag gillade PS2 mycket också, men trean flippade ur lite med alla generationsbyten. Lirade du nånsin fyran som kom mycket senare?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Lätt Minsc och Boo från Baldurs Gate!

h2o
Medlem
Skrivet av Forcie:

Varför röstar alla på en karaktär utan röst eller personlighet eller bakgrundshistoria eller någonting? Kan någon förklara? Att rösta på Gordon Freeman känns lite som att rösta på muspilen i MS Röj.

Det är för att DU är Gordon Freeman. Folk identifierar sig med honom för att de har "varit" honom, så känner jag iaf och det är därför han får min röst, utan tvekan.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Varför röstar alla på en karaktär utan röst eller personlighet eller bakgrundshistoria eller någonting? Kan någon förklara? Att rösta på Gordon Freeman känns lite som att rösta på muspilen i MS Röj.

Word. T.o.m. Super Mario har mer personlighet än Gordon.

I mitt fall blev det Max Payne. Kanske inte "bästa" spelhjälten per definition, men han är en av de mest minnesvärda.

Medlem
Skrivet av jonis:

Måste erkänna att jag gillade PS2 mycket också, men trean flippade ur lite med alla generationsbyten. Lirade du nånsin fyran som kom mycket senare?

Jag har faktiskt alla 4 spelen hemma i bokhyllan i både Europeisk och Japansk version samt den japanska Mega Drive versionen av ettan.

Tycker som du att 3:an är det svarta fåret i serien, tvåan och fyran är bra, men alla dessa onlinespel som serien förvandlats till tycker jag inte om alls.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Medlem

Manny Calavera såklart!

Medlem

Lätt Ratchet eller Commander Shepard. Dock fick Shepard min röst.

Medlem

Jag saknade fakstiskt Roger Wilco från Space Quest-spelen. Rätt mkt nya hjältar i listan måste jag säga, samt tre pers från Assassins Creed? - Japp gillar i gnälla! Sköj ändå! Jag röstade på Guybrush..

EDIT. Ah får skylla mig själv då när jag inte nominerat mina favoriter

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag har faktiskt alla 4 spelen hemma i bokhyllan i både Europeisk och Japansk version samt den japanska Mega Drive versionen av ettan.

Tycker som du att 3:an är det svarta fåret i serien, tvåan och fyran är bra, men alla dessa onlinespel som serien förvandlats till tycker jag inte om alls.

Trevlig samling! Håller helt med dig om Onlinespelen.

Kom det nånsin en översatt version av den uppfräschade ettan? Väntade och hoppades länge.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Kom det nånsin en översatt version av den uppfräschade ettan? Väntade och hoppades länge.

Nix, tyvärr så kom bara Phantasy Star Generation 1 & 2 ut i japan... Mycket synd.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Satan vad svårt det var. Finns många bra kandidater.
Valet står mellan
Cate Archer, Max Payne, Duke, Ben och Shepard. Svårt.

Medlem

Zoë Castillo. <3
Många bra kandidater som sagt... och man blir ju inte förvånad när man ser vilka som leder.
Skönt att Threepwood och Manny ligger högt iallafall.


signatur

Have a good time!

Medlem

Får tacka Jocke för att påminna mig om April Ryan, från The Longest Journey (15 röster). Något som jag själv hade glömt av. Sen får jag säga att alternativen som nämns i artikel får en tydlig fördel pga. "aha"-upplevelsen *blink blink*.

För mina egna nomineringar går det nästan bättre än vad jag trodde, Celes (FF3) har hela 2 röster, två röster har likaså en av mina absoluta favoriter, Yuffie från FF7. Yuffie lider säkert av att hon är en "secret character", och många har väl aldrig ens lagt till henne i sitt party. En tjuv ("theif/ninja" om man ska gå efter lore:en) med en fantastiskt självgod uppsyn och som dessutom inte har mycket till övers för könsskillnader, MEN som alltid är hjälpsam. Hon förtjänar helt klart mer uppmärksamhet.

Lite förvånad över att Chell inte vid skrivande stund har en enda röst. Portal som är ett såpass populärt spel borde ju locka röster från alla de andra som röstar på totalt platta karaktärer (Duke Nukem, Gordon Freeman, och dylikt). Tycker t.o.m. Chell är lättare att identifiera sig med, en vilsen karaktär som bara vill ha något gott att äta.

Att Samus Aran (Metroid) har såpass många som 39 röster förvånar mig inte. Som jag skrev redan när nomineringarna var på tavlan så tror jag spelet är spelat av många fler, och dessutom ett spel där karaktärer inte blandas (som FF-serien t.ex.). Dock har jag aldrig omfamnat henne som någon hjälte, och hon utstrålar inte speciellt många karaktärsdrag jag skulle vilja se i en medmänniska.

För att summera så säger jag:
Min röst faller på Yuffie, med motiveringen att jag tycker det är en modern tolkning av en person som inte "passar in". Hon står utanför samhällets ramverk (likt många i FF-serien), hon bryter mot juridiska och sociala lagar. Men på samma sätt är hon en älskvärd karaktär, med en stark personlighet och ett stort hjärta (trots att hon inte alltid visar det).

PS. Lite synd att redaktionens val saknar motiveringar. Annars så gillar jag den här typen av artiklar!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Skrattretande, Gordon?

En osynlig karaktär som varken för en dialog eller gör ljud ifrån sig och som är en "nutids" wannabe hjälte vinner en sådan här omröstning betyder bara en sak, att samtliga utav Sveriges Lil Wayne fans med sina korvtjocka fingar och Jolt cola i andra näven tryckte fram deras allra första spel, COUNTER-STRIKE SOURCE!1!1!!, menar HALF LIFE 2 !11ett!1!1!!!.

Som sagt skrattretande.

Även fast jag har tröttnat aningen på tjockis rörmokaren så är det ingen som har räddat dagen mer än lilla stumpen till italienare, tätt följt utav megaman på 80talet. Link på tredje plats.

Skriv svar