Vad gör man nu då? a-kassan, unionen och skit!

Medlem
Vad gör man nu då? a-kassan, unionen och skit!

Jaha, så Unionen ville verkligen inte tillåta mig inträde i a-kassan eftersom dom ansåg att jag inte var en "gränsarbetare" eller en "oäkta gränsarbetare".

En "gränsarbetare" är någon som tydligen åker hem till Sverige minst en gång i veckan. För att där besöka familj osv. En "gränsarbetare" behöver också ha sin familj kvar i Sverige med andra ord.

En "oäkta gränsarbetare" är någon som åker hem till Sverige mer sällan än en gång i veckan, dock är också kravet här att närmaste familjen finns kvar i Sverige eller att man har en så kallad säsongs-anställning, vilket innebär att du inte får ha en tillsvidare-anställning i det land du arbetar.

Jag hade med min flickvän till Irland där jag jobbade och jag återvände mer sällan än en gång i veckan, detta gjorde att jag inte föll under någon av de två kategorierna. Jag hade också en tillsvidare anställning.

Nu vet jag faktiskt inte vad jag ska göra... Pengarna är slut och jag har ännu inte fått något arbete. Jag kommer få 2700kr från försäkringskassan om två veckor, med den räcker inte ens till min hälft av hyran. Ännu mindre räcker det till min del av räkningarna samt mina egna räkningar.
Jag håller seriöst på att få riktig panik över hela situationen och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Det känns bara som om man kommer förstöra allt med lägenhet och boende pga det här.. Jag vill verkligen inte att vi ska förlora lägenheten, jag vet hur mycket Ingrid tycker om den och att hon verkligen vill bo kvar här.
Samtidigt kan jag ju inte förvänta mig att hon ska betala för allt, det känns ju liksom inte rätt heller. Att hon ska behöva lägga alla pengar hon tjänar (vilket inte ens är så mycket) på alla räkningar och mat just för att jag inte drar in några alls.

Fan, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns som om hela skiten bara håller på att gå i bitar och allt nästan är förlorat.....

önskar man bara kunde börja om och göra allt rätt från början :\........

#blogg


signatur

SO SEXY YOU FUCK MY SHADOW

Medlem
Vad gör man nu då? a-kassan, unionen och skit!

Oj, den är ganska tung. Ja du... har tyvärr inga kloka ord. Gör vad som känns bäst. Har du ingen möjlighet att få någon ersättning från någon? Har du ringt och pratat med unionen?

Värsta fall så får du väl prata med Soss..... :/

Medlem

Bostadsbidrag? Distanskurser? Alfa-kassa? Alfa kanske inte går nu när/om du är med i Unionen.

Medlem

Unionen ja, dom har jag bråkat med också. Inte roligt, dom var skyldig mig a-kassepengar, bråkade ett år, efter överklagningar som fick avslag, så orkade jag inte bråka nå mer och blev mer eller mindre utslängd därifrån.


signatur
Medlem

Bara vänta, hoppas och se. Skickat överklagan till unionen iaf, har väl inte speciellt mycket hopp en den men men. Den som lever får se.

Bara söka jobb som en idiot och hoppas på att den saken snart löser sig.


signatur

SO SEXY YOU FUCK MY SHADOW

1
Skriv svar