Valve: Försäljningssiffror för den digitala marknaden inte intressanta

Robot
Valve: Försäljningssiffror för den digitala marknaden inte intressanta

Half-Life-gänget fortsätter att hemlighålla hur många spel som säljs via Steam.


Medlem
Valve: Försäljningssiffror för den digitala marknaden inte intressanta

okej..

Lite över en miljard skulle jag tippa...

Förresten, det är halva priset på "Metro 2033", den här helgen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är mkt som Valve inte anser vara intressant, Episode 3/HL3, att priserna för digitala downloads ska vara baserade på realistiska utgifter såsom fysiska medier är osv.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

En sak är i alla fall säker: om de någon gång kommer att börja presentera statistik så kommer bilden av pc-spelandets tillstånd att förändras rejält. De siffror som faktiskt finns för den digitala pc- och Mac-marknaden visar så klart bara toppen av isberget. Kom igen nu, Valve!

Medlem

Är övertygad om att det handlar om väldigt (läs: helt jävla äckligt) stora siffror, och det skulle helt klart vara intressant att veta exakt hur stora.

Medlem

vem fan bryr sig?

Medlem

Den dagen, om den kommer då Valve tänker börsnotera sig så är tänker jag att sätta mina pengar i Valve. Först då kommer vi att få se försäljningssiffror och jag tror att bolaget kommer stiga snabbt i värde när världen få se hur galet mycket spel dom säljer.

Medlem

För alla konsolspelare verkar det spela enormt stor roll hur många exemplar ett spel säljer. Gillar att Valve inte avslöjar då de inte vill ha så mycket fokus på det. Dock så hade ju Steam krossat hela konsolmarknaden om de nu valt att släppa dessa siffror.

Medlem
Skrivet av simulacra:

Det är mkt som Valve inte anser vara intressant, Episode 3/HL3, att priserna för digitala downloads ska vara baserade på realistiska utgifter såsom fysiska medier är osv.

Steam hade bra priser i början, men de blev tvingade att höja priserna för att inte konkurera ut alla fysiska återförsäljare. Så det kan du knappast skylla på dem.

Medlem

Det är väl bara att beställa en årsredovisning så ser man hur bolaget går.
Detaljer om viss sektor är väl svårare.

Men som sagt, vem bryr sig.

Medlem

bullcrap så klart.

Medlem

Om jag hade varit med och utvecklat ett indie-spel hade jag varit intresserad av att veta hur mycket liknande spel tenderar att sälja på Steam. Visserligen skulle det inte spela roll; om jag fick chansen skulle jag försöka få upp det på steam hursomhelst, för jag kan gissa på att siffrorna är rätt höga.

Inaktiv

behåll er statistik äckliga valve...

Medlem

haha, fan vad det blev Valve Rage nu då Är det ledigheten som gör folk griniga eller är det bara en annan grupp människor som kommenterar här?

Skrivet av Jakob Svärd:

En sak är i alla fall säker: om de någon gång kommer att börja presentera statistik så kommer bilden av pc-spelandets tillstånd att förändras rejält. De siffror som faktiskt finns för den digitala pc- och Mac-marknaden visar så klart bara toppen av isberget. Kom igen nu, Valve!

Förändras för vem? Jag antar att det du far efter är att utvecklare och förläggare ska se att PC är en lönsam plattform att utveckla till? Dessa parter har redan tillgång till statistiken för sina produkter, och vad det är lönsamt att fokusera på...

Inaktiv

Varför ska man sänka priserna när spelen fortfarande säljer? Många orkar inte vänta 2-4 dagar extra för att få Css eller MW2 så man payar med morsans eller farsans kreditkort. Steam ÄGER!

Medlem
Skrivet av trasen:

haha, fan vad det blev Valve Rage nu då Är det ledigheten som gör folk griniga eller är det bara en annan grupp människor som kommenterar här?

Tror nog många är irriterade på Valve, inkl mig själv, för att dom tillåter helt sjuka priser på digitaltmedia. Även om Valve inte bestämmer priserna borde dom ta "ansvar" och styra upp det.


signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Skrivet av Baxalasse:
Skrivet av trasen:

haha, fan vad det blev Valve Rage nu då Är det ledigheten som gör folk griniga eller är det bara en annan grupp människor som kommenterar här?

Tror nog många är irriterade på Valve, inkl mig själv, för att dom tillåter helt sjuka priser på digitaltmedia. Även om Valve inte bestämmer priserna borde dom ta "ansvar" och styra upp det.

Problemet är ju inte att Steam sätter såna höga priser, problemet är att dom säljer många spel till det priset. Varför sänka priset när många köper till ockerpriser? Skyll på konsumenterna istället.

Medlem
Skrivet av Baxalasse:
Skrivet av trasen:

haha, fan vad det blev Valve Rage nu då Är det ledigheten som gör folk griniga eller är det bara en annan grupp människor som kommenterar här?

Tror nog många är irriterade på Valve, inkl mig själv, för att dom tillåter helt sjuka priser på digitaltmedia. Även om Valve inte bestämmer priserna borde dom ta "ansvar" och styra upp det.

Ajo det kan jag förstå, men då steam är lite av ett monopol så skulle en sån sänkning förstöra för den fysiska marknaden. Jag personligen tycker också att det suger, men hela marknaden kan inte gå genom Steam, så är det helt enkelt

Alternativet är ju att öppna steam för allt och alla, betala där, få spelet direkt och ge pengar till den fysiska marknaden. Man pekar ex. på webhallen då man betalar och säger att det är hit en del av pengarna ska gå samt i sin tur kunna sänka priser till ett mer.. ah.. en mer passande kostnad helt enkelt.
Bara en idé.

Ett till alternativ är ju att skriva ihop ett eget steam, lägga det halvt som halvt öppet för utvecklare att släppa titlar och administrera priser själva. Men där skulle man nog också få ganska mycket skit för att man petar för mycket i den fysiska marknaden

Medlem

Köper minst lika mycket digitalt som fysiska skivor som det är idag. Långt bekvämare, och i och med ofta förekommande reor billigare!

Medlem

Jag köper bara om det är 50-75% rea på Steam spelen. Senast köpte jag Batman Arkham Asylum för max 50 kr på Steam. Jag har inte spelat det men kan tänka mig det var ett av världens bästa spelköp. Om man tänker på priset och kvaliteten.

Annars gillar jag fysiska omslag och kartonger. Mass Effect 3 och Battlefield 3 lär bli fysiska köp!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Skitsnack såklart. Fast det spelar ju ingen roll, billigare att köpa via Steam än i butik ändå.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av ibib:

Skitsnack såklart. Fast det spelar ju ingen roll, billigare att köpa via Steam än i butik ändå.

Då vill jag veta vad du grundar det på Ge oss några exempel som inte är indiespel.

Medlem
Skrivet av ibib:

Skitsnack såklart. Fast det spelar ju ingen roll, billigare att köpa via Steam än i butik ändå.

Enda gångerna steam är billigare är ju när dom har helg rea eller liknande, annars är dom dyra med nya spel, ta t.ex. Portal 2, 349 kr på Elgigantens online shop, inkl frakt mot 49,99 euro på steam (ca 470kr).

Inaktiv

Priserna var ju "bättre" förut, men då kom ju den extra skatten in som en egen summa brevid priset på spelet, nu betalar du ju för båda i samma summa, så det är ju därför det är dyrt i sverige.

Det blir billigare ifall du har en polare i USA som "giftar" dig ett spel, då $=€ på internet.

Medlem

Smart drag, man vill ju inte att andra ska börja vilja pilla i kakburken.

1
Skriv svar