Hackers orsaken till PSN-avbrottet

Medlem

Som tur är så brukar jag allttid ta bort mina kreditskorts uppgifter direkt efter jag handlat nåt. Snacka om att man är glad för det nu. "Hack Sony don´t hack gamers"

Inaktiv
Skrivet av kaem79:

jag tror att de har klåpat sig o i stället för att ta ansvar skyller de på hackers. lågt SONY...

Inte om man ska tro detta: http://www.youtube.com/watch?v=JUqYuanc1Lc&feature=feedlik
Vet inte hur legit det är men ändå.

Medlem
Medlem
Skrivet av andreashal91:

Go hackers and pirates! We can win this battle!

Skräll att en tanig 91a tycker att detta är jättebra

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Jävla hacker-äckel. Antar att de känner sig "coola" nu.
Sony har utvecklat konsolen och borde få göra som de vill.

This,
Som sagt det är dem som utvecklat ps3an, end of story.

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Jävla hacker-äckel. Antar att de känner sig "coola" nu.
Sony har utvecklat konsolen och borde få göra som de vill.

Om det nu är en attack mot Sony så tycker jag det är fel eftersom det drabbar privatpersoner i så pass stor utsträckning. Att säga att Sony ska få göra som de vill eftersom de utvecklat konsollen och mjukvaran är väl ändå att ta i på sprickargränsen ? Tycker fortfarande att det är katastrof att de tog bort möjligheten att köra ett annat OS på PS3; först skryter de som bara den och har med det i marknadsföringen och reklam att det är en spännande möjlighet och senare så tycker de visst att det var en dålig idé så de patchar bort den funktionen.

Att låta stora företag göra precis som de vill kanske inte alltid är den bästa idén

Medlem

@Tassel
Så du tycker att man bör ha sympati för idioter som dig? Jag känner ingen sympati för majoriteten av spelarna, vissa känner jag sympati för, men inte för majoriteten utav dem, då dem består utav okunniga casual gamers som inte kan ett skvatt om teknik eller bakgrunden till denna attack och som "ragar" på hackers och anser att dem bara är idioter som bor i källare.

Faktum är att de förmodligen är cirka tre gånger smartare än valfri person som klagar på dem som hackar PSN med argument såsom "öh derp, finniga töntar, öh derp, skål Pjär, fy fan vilket HS bröööl!".

Blir så trött på folk som bara tror att tidigare attacker hänt för Linux stödet tagits bort (vilket Sony borde kompenserat köparna för), Sony är emot att information sprids på nätet, information, inte olagliga filer, inte kopieringskyddat material, utan INFORMATION. Information kräver att vara fri, Sony motarbetar det. De får ta skit för det.

Inaktiv

Jag kan inte direkt påstå att jag tycker det här drar ned byxorna på Sony, de sk. "hackarna" faller på eget grepp.
Finns väl i stort sett inte en enda existerande nättjänst som är helt säkert från intrång och angrepp á la DDOS.
Jag tror nog att de flesta av oss som ogillar Sony av diverse anledningar inte direkt sympatiserar med "hackarna" som inte drar sig för att förstöra för många miljoner användare för att dela ut ett tjuvnyp mot ett företag.

Medlem
Skrivet av eagiz:

@Tassel
Så du tycker att man bör ha sympati för idioter som dig? Jag känner ingen sympati för majoriteten av spelarna, vissa känner jag sympati för, men inte för majoriteten utav dem, då dem består utav okunniga casual gamers som inte kan ett skvatt om teknik eller bakgrunden till denna attack och som "ragar" på hackers och anser att dem bara är idioter som bor i källare.

Faktum är att de förmodligen är cirka tre gånger smartare än valfri person som klagar på dem som hackar PSN med argument såsom "öh derp, finniga töntar, öh derp, skål Pjär, fy fan vilket HS bröööl!".

Blir så trött på folk som bara tror att tidigare attacker hänt för Linux stödet tagits bort (vilket Sony borde kompenserat köparna för), Sony är emot att information sprids på nätet, information, inte olagliga filer, inte kopieringskyddat material, utan INFORMATION. Information kräver att vara fri, Sony motarbetar det. De får ta skit för det.

Så du tycker att information som kunders konton ect ska vara tillgängligt för vem som helst?
Snacka om att du är en idiot.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ett otyg att företag sparar kreditkortnr av skäl som detta med intrång plus att man aldrig kan veta att alla anställda på större företag inte har brottsliga avsikter och det försvinner backuper med miljoners kreditkort(som ju händer lite då och då).

Handlar aldrig på amazon eller har paypal av detta skälet.

Trots att jag använder virtuella kortnr för varje köp som är ställda på begränsad summa och kan användas en enda gång inom utsatt tid så är det massa extratjaffs att uppdatera listan med kort hela tiden eftersom dom envisas med detta.

Deras tjänst är uppenbart gjort för att användas med fysiska kort och det är riskfyllt. Det är till för att minska tröskeln till att köpa saker - bekvämlighet.

Kolla om inte din bank har detta system med virtuella kort. Swedbank har i alla fall. Bra system som fungerar i det flesta fall(några ggr i tyskland har det inte gått).

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Så du tycker att information som kunders konton ect ska vara tillgängligt för vem som helst?

Tror det där är något Sony kör på bara, om nu Anon attackerar Sony så är de inte ute efter att skada kunderna så mycket, det jag menar är att information som Sony försökt stoppa bör vara fri. Privat information som involverar personlig integritet bör inte vara fri.

Låt oss säga att PSN är nere, bara för att vara nere, och att inga kunduppgifter är i fara. Då vill ju Sony försöka rikta ilskan bort från dem, vilket man gör utmärkt med att säga att hackers kanske kan få tag i deras kortuppgifter.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av eagiz:

@Tassel

Han snackar om information om själva konsolen, inte information vad gäller konton på PSN.

Medlem

Säg vad ni vill, men det är bara så rätt. Sen finns det idioter som äger ett ps3 som är ett stort fan av SONY. Ni bör tänka om. Ni blir bara så blååååsta...

Sony gör lika mycket fel som Hackers/pirates

signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Tassel:

Ni som "stödjer" dessa nötter som troligtvis ligger bakom att psn ligger nere kan ta och växa upp.
Av alla miljoner sålda konsoler så är det ett extremt liten del av köparna som faktiskt lider av det Sony gjort, typ ta bort linux stöd.
Det är även en liten del av er som köpt ps3 som står på barrikaderna och skriker er hesa över att ni ska fan få göra som ni vill med er hårdvara (håller förvisso med er, men bryr mig inte skvatt över ert whine...).

Men ni som hyllar denna "attack" kanske kan ägna en tanke på miljoner och åter miljoner personer som är vanliga gamers som just nu har en ytterst amputerad konsol.
Inte fan kommer Sony backa för några finniga töntar lyckas ta sig in i deras system, dom kommer dragandes med stora lagboken under ena armen och ban-hammaren i den andra.
Tro inget annat.

Ni pc tomtar, kryp ni tillbaka till er del av forumet och gråt lite över att nästintill inga bra spel släpps till era burkar. Vi som lirar konsol vet inte hur vi ska hinna lira alla sköna lir som kommer hela tiden.

Din kommentar "made a lot of sense". Fast sen lästa jag ditt påstående om att det inte kommer några bra spel till PC och där försvann precis allt förtroende. Hoppas du skämtar?
On topic: Man kan ju inte annat än att bli sur på Hackers och dylikt. Hoppas det fixar sig för PS3 spelare.

signatur

PIRANHA BYTES FTW

Medlem

Jag har en PS3. Lite less på att PSN är väck. Men ... Sony had it coming.

Varför? http://feber.se/spel/art/203389/geohots_beskare_lmnas_ut_till...

Jag hoppas de orsakar SONY ekonomiska skador å det grövsta. Jag hoppas även de gör det om och om och om igen. SONY är ena riktiga ärkesvin som behöver sig en rejäl näsbränna.

Inaktiv

Sony förtjänar det absolut, men det är förmodligen interna fel i deras urusla s.k nätverk... Lättare att skylla på folk utifrån, man får mer sympatier då och hatet vänds mot andra. Kanske de ska skylla det på Microsoft?

Man får vad man betalar för gott folk, http://kotaku.com/#!5795055/does-sony-owe-you-anything-for-th...

Jag ska spela lite gears of war 3 beta nu, följt av lite portal 2 över xbox live.....

Inaktiv

Haters gonna hate! Varför bryr sig folk om att PSN är nere? Det här kan väl vara ett bra tillfälle för er alla att öppna ögonen och se att det finns finare saker här i världen är en liten låda med pianolack? Jag vet att ett tiotal personer tycker att jag är ett jävla troll ollon just nu men det skiter jag fullständigt i. Tyck att jag är omogen, tyck att jag är ett svin, men vem bryr sig om att PSN ligger nere? Förstår inte varför folk sitter här och whinar och skriver "jävla hackers" o.s.v. och klankar ner på AnonOps och skit. Hahah, alltså, är ni med i någon jävla _underground_ hacker organisation själva eller? Kom med något bättre själva innan ni klassar AnonOps som wannabe kids.Dessutom vet ni ju inte ens om det är Sony som har klantat till det själva. Det skulle väl knappast förvåna någon på detta forum om det är Sony som tryckt på fel knapp eller något?

Ase
Medlem

Kan dom ha skitföretag lägg ner istället

Medlem

Ok hur blev ni lurade av sony? Själv har jag bara blivit "lurad av" min pc gång på gång oftast så är det spel som inte funkar (som tex ljudet stöds inte eller spelet är för gammalt/nytt för att funka). Har aldrig blivit lurad av sony en utan bara andra företag. Har själv tyckt att jag blivit lurad av com hem mekonomen olika företag på internet mm.

Medlem
Skrivet av Deamon:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Deamon:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Deamon:

Om det är hackare som gjort detta så tycker jag det är helt rätt gjort av dom. Och alla Mr. Adult som sitter här och säger att "det är tråkigt att vi ska behöva lida" och massa annat tjaffs, flytta över skiten till PC och använd er av lite mer värdiga företag så kommer era liv garanterat bli bättre.

Ty

(För att förtydliga, det ni håller på med nu är samma sak som att hyra en billig prostituerad och sedan whina över att ni fått herpes...) Blaim yerselfs!

Trodde först du skulle skriva något vettigt, men nu när jag läst den måste jag säga att det förmodligen är en av de drygaste kommentarerna än så länge.

Allt vi vet är spekulationer at best, förstår inte meningen med att bli upprörd när man inte har all oberoende fakta.

Kommentaren är gjord för att vara dryg till 100 % så då har jag ju uppenbarligen lyckats! Ganska humoristiskt att du svarar genom att vara dryg när du tyckte mitt inlägg var drygt. Hypocrisy till 110 % ikväll! Är du ännu en liten Sony fanboy som har en uppblåsbar Masaru Ibuka i ditt vardagsrum eller är du neutral?

Gå och lägg dig troll.

Varför skulle jag gå och lägga mig? Alla online-tjänster jag behöver är ju online tillskillnad från ditt krypin.

Haters gonna hate! Varför bryr sig folk om att PSN är nere? Det här kan väl vara ett bra tillfälle för er alla att öppna ögonen och se att det finns finare saker här i världen är en liten låda med pianolack? Jag vet att ett tiotal personer tycker att jag är ett jävla troll ollon just nu men det skiter jag fullständigt i. Tyck att jag är omogen, tyck att jag är ett svin, men vem bryr sig om att PSN ligger nere? Förstår inte varför folk sitter här och whinar och skriver "jävla hackers" o.s.v. och klankar ner på AnonOps och skit. Hahah, alltså, är ni med i någon jävla _underground_ hacker organisation själva eller? Kom med något bättre själva innan ni klassar AnonOps som wannabe kids.Dessutom vet ni ju inte ens om det är Sony som har klantat till det själva. Det skulle väl knappast förvåna någon på detta forum om det är Sony som tryckt på fel knapp eller något?

Jag skiter i PSN själv då jag kör custom firmware, jag bara ville påpeka att man inte ska skylla på någon utan att ha alla fakta, när du själv erkänner att din kommentar var 100% trolleri kan jag inget annat än att konstatera att du är ett troll som borde gå och lägga sig, klockan är mycket.

Medlem

Även om jag tycker hacking kan vara coolt ibland så stör jag mig på människor som sabbar för ett sånt stort community som PSN. Jag tycker att man får skylla sig själv om man är så fattig att måste modda sin konsol. 599 kr är inte så farligt dyrt i jämförelse med vad själva konsolen kostar. Dessutom finns det butiker som Webhallen där man rear ut spel efter nån månad.

Medlem

Inte orolig. Om man är så naiv att man gör sådan information tillgänglig i högre grad än vad som är nödvändigt så får man väl skylla sig själv kan jag tycka. Har bara använt PSN vouchers just för att något sånt här inte skulle hända. Till exempel facebook, PSN eller något annat stort nätverk är givetvis ett stort mål för hackers, just för att de kan komma åt en sådan enorm kvantitet persondata.

Lägg ihop: Dina personuppgifter är känslig data+det finns väldigt erfarna hackers som kan hacka NASA, Pentagon eller i princip vad som helst.

=
Man ska kanske tänka sig för två gånger innan man uppger sitt kontonummer, eller åtminstone vara lite försiktig och restriktiv med hur man låter andra hantera känsliga personuppgifter.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Ni som "stödjer" dessa nötter som troligtvis ligger bakom att psn ligger nere kan ta och växa upp.
Av alla miljoner sålda konsoler så är det ett extremt liten del av köparna som faktiskt lider av det Sony gjort, typ ta bort linux stöd.
Det är även en liten del av er som köpt ps3 som står på barrikaderna och skriker er hesa över att ni ska fan få göra som ni vill med er hårdvara (håller förvisso med er, men bryr mig inte skvatt över ert whine...).

Men ni som hyllar denna "attack" kanske kan ägna en tanke på miljoner och åter miljoner personer som är vanliga gamers som just nu har en ytterst amputerad konsol.
Inte fan kommer Sony backa för några finniga töntar lyckas ta sig in i deras system, dom kommer dragandes med stora lagboken under ena armen och ban-hammaren i den andra.
Tro inget annat.

Ni pc tomtar, kryp ni tillbaka till er del av forumet och gråt lite över att nästintill inga bra spel släpps till era burkar. Vi som lirar konsol vet inte hur vi ska hinna lira alla sköna lir som kommer hela tiden.

Till att börja med är en hacker som tar sig in på PSN knappast en finnig tonåring. För 15 år sedan var det kanske så, men idag sitter inte hackers i sin mammas källare utan organiserar sig i professionella nätverk.

För det andra så är det jävligt svårt att bevisa vem som har gjort vad. Du kan ju alltid FÖRSÖKA spåra hackern, men med tanke på hur extremt lätt det är att skaffa sig en IP-adress i ett helt annat land (och gud vet vad annat, jag är inte alls så insatt som en hacker) så tror jag inte att några lagböcker och krav på återbetalning kommer hjälpa. =\

Medlem

Varför ska dessa idioter vara så jävla produktiva när det gäller att sabba för andra. Har man godkänt användaravtalet så har man, bygg en egen jävla konsol som är fri och allt det där. Gör något eget istället för att jävlas med andra. Patetiska snorungar.

Ursäkta franskan...

Medlem

Sonys största misstag var att ta bort stödet för OtherOS, så dom har sig själv att skylla. Synd bara att PS3-användare som inte jailbreakat sin PS3 ska behöva lida. Men som man brukar säga, No victory without sacrifice.

Medlem

Har hackers inget bättre för sig att göra? Vad är det som är så roligt?

Medlem

Jag tycker det var fel av SONY att ta bort OtherOS. Dock så förstår jag mig inte på folk som klankar ner på SONY för att dom skyddar sin egendom. Tror SONY hade skitit blanka fan i allt om man hade valt att inte släppa root nycklar osv. vilket medförde att andra snabbt tog reda på de nycklar som krävdes för att signera spel osv. Det fanns *inget* annat mål bakom detta släpp än att skada SONY ekonomiskt. Det GeoHot osv. har gjort har främjat illegal verksamhet på många plan väldigt väldigt mycket, *självfallet* var SONY tvugna att ge sig efter dessa människor.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:
Skrivet av trasen:

Lite dagens Robin Hood Annonomys.

No, myten om robin hood menar att han var på de fattigas sida mot överheten. Detta slår mot fattiga(users) och rika(sony).
De som inte lider av det är de som redan är kriminella(pirater, inte homebrewfolk...rätt betydande skillnad) eller inte är kunder alls.

Suck, internetpolis. Nej Robin Hood var inte korrekt metafor och i vilket sammanhang lider en viss person mer än en annan för att PSN ligger nere?

Medlem

Jag förstår att många blev sura när de tog bort Linux stödet men vi får inte glömma att orsaken de gjorde det var för att PS3 blev för enkelt att hacka sig in i med Linux. Hade de låtit Linux stödet vara kvar och någon använde det för att sno kontouppgifter så hade Sony fått skiten för det. Det är också orsaken varför de inte ger ut konsollinfo fritt eller låter folk modda.
Inte som att M$ låter folk göra som de vill med XBox 360 heller.

Och vad är det för snack om att folk blir lurade av Sony? Jag har aldrig blivit lurad av dem. M$ däimotr lurade mig när de inte skrev något om att när man köper Gold så måste man fortsätta betala det, annars blir man spärrad från Live, och för att avsäga sig Giold så måste man ringa dem.
Sony har därimot gratis multiplayer och man får demo direkt de släpps istället för att behöva vänta i ett par veckor som man får med XBox Live om man inte har Gold.

Tillbaka till saken i fråga, den här attacken var svinigt gjord av en grupp nätverksterrorister till anakister som tror att de gör en skillnad om de förstör för företag och anser att allt ska vara gratis.

MFZ
Medlem

sonys problem är att dom sålde en produkt med en utlovad funktion (otherOS) som dom sedan tog bort.

lite som att sälja en 6-växlad bil för att sedan kräva en service som gör den 5-växlad.

signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Skriv svar