Nya FZ är här!

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

En fråga till redaktionen:

Tycker ni att man har bättre översikt på den nya sidan som ser ut så här direkt på startsidan: Länk jämfört med den gamla versionen där man såg i stort sett alla nyheter, artiklar och tävlingar utan att behöver scrolla någonting?

Lol såg ju skitbra ut ju : ),
Sådär ser det ut hos mig med. fast jag kör rätt hög upplösning på en 24" skärm.

Ser ju ut som niklas och kalle 12-13 år har startat en spel sajt, Vi lägger in så mycket krims krams så det ser tufft ut. Men det blir totalt failed.

3 nyheter sen avbryts man av nån jävla blaffig senaste Artiklarna. Sen längre ner efter avbryts man återigen av nå ful blaffig hetas på Fz. LOL

Medlem

har ni ändrat på typsnittet också eller är det något annat som strular för mig? tycker texten i nyheter och annat är väldigt svår att läsa jämfört med när man kommer in på forumdelen, som ej har konverterats ännu.

bokstäverna liksom flyter in i varandra och grötas ihop.

ser jättebra ut på den här länken http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100817/nya-fz-ar-har men inte lika fullt bra på framsidan http://img690.imageshack.us/img690/1763/tmpn.jpg

tyckte det såg ut att vara ungefär samma skillnad (mellan förstasidans typsnitt och nyhetens) i ie8 som ff3.6.8.


signatur
Medlem

ånej ska ni också ändra forum layouten som mmo-champion.. förstår inte varför man går från perfekt till något sämre bara för att det måste vara nytt?? vbulletin är ju lätt den bästa forum mjukvaran.

Inaktiv

Lyckades efter lite trial and error få bort reklamen från kanterna utan att påverka flashrutan.

Lägg till "@@|http://adserver.adtech.de/*$domain=fz.se" under Add filter i Adblock Plus så verkar det lösa problemet.

Medlem

Jaja, får väl hoppas det lugnar ned sig snart.
Lite tråkigt att Adblock blockerar featured_items också.
Artikelsidorna fungerar inte riktigt som de ska i Google Chrome (dock i Minefield).

Att man inte når kommentarerna direkt från förstasidan är lite konstigt.
Att alla kommentarer kommer på en enda sida blir också väldigt jobbigt.

Redaktör
Skrivet av leper:

har ni ändrat på typsnittet också eller är det något annat som strular för mig? tycker texten i nyheter och annat är väldigt svår att läsa jämfört med när man kommer in på forumdelen, som ej har konverterats ännu.

bokstäverna liksom flyter in i varandra och grötas ihop.

ser jättebra ut på den här länken http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100817/nya-fz-ar-har men inte lika fullt bra på framsidan http://img690.imageshack.us/img690/1763/tmpn.jpg

tyckte det såg ut att vara ungefär samma skillnad (mellan förstasidans typsnitt och nyhetens) i ie8 som ff3.6.8.

Jag citerar från kodavdelningen:

Citat:

Förut var det Verdana, nu är det ändrat till Helvetica med fallback mot Arial och sen sans-serif.

Det såg märkligt ut, skulle tippa att något är fel med hans Helvetica faktiskt men typsnitt är alltid svåra.


signatur
Medlem
Skrivet av palwin:

Allt förutom belastning av serverar och databaser går att testa utförligt i testmiljö. Man behöver köra det i testmiljö i minst 3 månader. Det kommer alltid finns små buggar men med alla dessa problem som en del tydligen har så har ni inte testat tillräckligt.

T.ex så tog det igår ca 3,7 sek att ladda sidan igår och ni har 137 och 225 varningar i HTML-koden på första sidan. Fixa detta så kanske det löser något problem som någon har.

Jag använder FZ för att läsa nyheter men det har blivit mycket svårare att läsa nu, delvis för att layouten är anpassad för bilder istället för innehållet.

I alla fall, det blir nog bra tillslut men det tar sin tid. Jag vet vilket jobb det kan vara eftersom jag jobbar med just sånt här

Det är inte bara HTML, jag fick nyss upp felmeddelanden från php. Testa skriv så här i eran config:

<?php error_reporting(0); ?>

och dra alla errors i en test körning istället


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Räknade till inte mindre än 11 annonser på startsidan. Era annonsörer måste vara nöjda i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

Nu går det att nå kommentarerna direkt från framsidan genom att klicka på siffran (inte pratbubblan, men jag gissar att även den ska vara länkad).

Wocizon, och det var 9 (utan en omkringliggande bigbang) i den förra. På hösten är det högt tryck på annonser == mer pengar == mer innehåll (såsom FZ.tv, julkalendrar och så vidare). All is good.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Och, för er som får märkliga sidorenderingar, tryck ctrl+F5 för att ladda in sidan utan några cachade rester från förr.


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

(vi såg samma kritik vid förra lanseringen: färgval, layout, överskådlighet och reklamplaceringar.)

Precis, men är inte tanken att man ska lära sig av sina misstag?

Men såklart gör ni ju som ni själv vill, ett tips är dock att lyssna på dem som gör att ni får era annonspengar, dvs oss besökare på sidan.

Skägg.
10 Chambers

Det jag menade med att vi fick samma kritik är att det tar en tid att vänja sig vid en ny skrud på något som man besöker dagligen. Avvakta några dagar och känn efter innan ni totaldissar den.

Spontant känns det som att många stör sig på att behöva avrulla ner till nyheterna, /nyheter kommer att lösa den pucken.


signatur
Medlem

Nån mer än jag som tycker topbannern skulle se bra mycket bättre ut utan PlayStation3/Beziers-vågen lågupplöst utsmetad genom hela?

En hel del i den nya designen har potential, vi får hoppas det rätar ut sig över de närmaste dygnen. Saknaden av förra versionen blir inte lättare av att man fortfarande har access till den här i forumdelen *snyft*.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det här med segheten beror på php och sql databasen. Det kommer inte hjälpa även om ni uppgraderar servern och gör den snabbare. Så länge sidorna är i kodad php och inte html så kommer det vara långsam på FZ.

Vad Fz kan göra är att göra 2 version av sidan eller mer där användare kan välja utseende.
Samma sak som skin man väljer. Eller varför inte ha den gamla Fz sidan och nya där användare själv väljer i deras profil.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Jag citerar från kodavdelningen:

Citat:

Förut var det Verdana, nu är det ändrat till Helvetica med fallback mot Arial och sen sans-serif.

Det såg märkligt ut, skulle tippa att något är fel med hans Helvetica faktiskt men typsnitt är alltid svåra.

antingen är det datorn på jobbet, eller så har ni ändrat nåt, för nu när jag är hemma så ser det jättebra ut

tack för infon iaf.


signatur
Medlem
Skrivet av Bonik:

Det här med segheten beror på php och sql databasen. Det kommer inte hjälpa även om ni uppgraderar servern och gör den snabbare. Så länge sidorna är i kodad php och inte html så kommer det vara långsam på FZ.

Du vet verkligen inte vad du pratar om... :/

Medlem

Är också väldigt ovan vid sidan, men jag vänjer mig nog precis som alla andra. Stör mig däremot på en del saker som nämts tidigare, men hoppas att detta fixas i framtiden.

Medlem

Vad exakt är det för funktioner som AdBlock blockerar?

Medlem

Vad exakt är det för funktioner som AdBlock Plus blockerar?

Gen
Medlem

Ser lite annorlunda ut men ändå hyfsat okej. Man vänjer sig väl. Synd på den enorma reklambilden.

Medlem

Tycker sidorna laddar mycket slöare nu, får ju t.o.m. vänta innan man kan läsa nyheter vilket är jobbigt i dessa tider. Designen är inte den bästa heller men det kan inte jag göra något åt.

W2k
Medlem

Hej,

vi har också märkt av prestandaproblemen, som alltid när kod som bara har levt i en testmiljö utsätts för verkligheten hittar man flaskhalsar. Jag hoppas att ni nu upplever forumet som mycket snabbare och vi har även fått upp takten på konverteringen av gamla forum. I andra delar av sajten har vi fortfarande prestandaproblem som vi jobbar på. Tack för tålamodet!


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Ser bra ut tycker jag. Likaså flyter det på bra...


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Börjar gilla hur nyhetssidorna ser ut nu när det mesta ser ut som det ska på denna. Hoppas dock att ni begränsar hur många kommentarer som får visas på en sida och kommer att dela upp det i flera sidor som tidigare. det blir lite för långt när det är så här många kommentarer.

Medlem

Riktigt snyggt kommer ta ett tag att vänja sig men så är det med allt nytt. en grej som är mycket irriterande och ser konstig ut i mina ögon är rubrikerna på "senaste artiklar" på startsidan, man ser typ bara en liten del av rubriken, ser konstigt ut och kan göra så man inte ens fattar ad artikeln handlar om. typ klipper av mitt i meningen. antar att den är begränsad till ett visst antal tecken eller?, hmm

Medlem

Mer lättanvänd? Mer funktionell? Mer ögonvänlig?

Knappast.
Jättestora bilder och moduler gör att någon form av överblick inte existerar. Konstig ordning på de olika modulerna, flera helt onödiga moduler som tar överdrivet stor plats.

FZ Vista.
Jag vill ha FZ XP tillbaka eller en snabb uppgradering till 7.

Medlem

Nyheterna är på tok för stora, alltså ramarna man måste ju scolla en halv sida nu för att gå igenom, otroligt jobbigt..

Medlem

Snyggt! Mycket bättre än den förra designen enligt mig.

Medlem

Jag gillar, men sidan känns rätt seg precis som förut. Och varför kan jag inte se min avatar?


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Medlem

Av någon anledning ser jag ofta en sista sida i forumdiskussioner helt utan inlägg (i denna tråd såg jag till exempel en nionde sida som var helt tom på inlägg).

Skriv svar