Fler spel från id Software själva?
Producenten Jason Kim tror att de är redo att själva utvecklare uppföljare på Quake och Wolfenstein.
#id-software, #doom-3-2, #raven-sofware, #quake-4, #wolfenstein
Håller med, Doom 3, Quake 4 är inget vidare. RTC Wolfenstein - är ändå ett hyfsat bra spel. Nivåerna under stdane med brinnande skelett samt slutet lämnar ju övrigt att önska, men så så fint MP delen frodats - RTCW betydde mycket för MP spelandet.
Sedan får vi välse om ID har vad som krävs - Rage ser ju ut att kunna bli kul, men närmaste konkurenterverkar ju snarare bli Duke Nukem än BF3 eller Deus Ex HR... efter vad jag sett...
A badly drawn wolf
Id gjorde som bäst saker på den tiden då det räckte men en tajt gameplayloop för att göra världens bästa spel. Säga vad man vill om Carmacks programmeringsgeni, men det är knappast häftiga algoritmer för att rita skuggor som gjort att Id förtjänat sin plats i spelhistorien.
Nej, skit i AAA-spelen istället. Skala ner teamet till ~15 pers igen, tänk bortom dom gamla uttjatade FPS-koncepten och gå tillbaka till utvecklingsmodellen som skapade de spel som revolutionerade hela spelbranschen för femton år sedan. Idag finns det en ständigt växande marknad för småspel och oldschool-utveckling, Id om några borde vara intresserade att haka på.
"id" var först med många saker, men man måste förnya sig själv om man ska hänga med in i framtiden. Människor är bara lojala till en viss utsträckning, vilket man såg med "Doom 3", ett spel jag har försökt att spela igenom två, tre gånger, men blir uttråkad och ger upp. Jag hoppas "Rage" är mycket bättre och att de lärt av tidigare misstag.
"id" skapade fps-spelen som vi känner dem idag, jag tror inte det skulle ha legat i deras intresse att hoppa över till ett annat spår, som att sätta en Toyota-motor i en Ferrari.
Återanställ Romero och få lite rock i huset!
"id" skapade fps-spelen som vi känner dem idag, jag tror inte det skulle ha legat i deras intresse att hoppa över till ett annat spår, som att sätta en Toyota-motor i en Ferrari.
Jättekonstig liknelse. Ferrari gör sportbilar. Dessa bilar slits och tar slut, modemedvetna konsumenter vill ha ny design och snabbare bilar, därför finns det en marknad för att forsätta producera.
Spel är inte bilar. Spel slits inte ut på samma sätt, femton år senare är det samma spel. Spel slits genom att konsumenter tröttnar och vill ha något nytt. Då funkar det inte att göra samma spel om och om igen, men med ytterst små uppdateringar (det är ju till och med värt att diskutera om Id's uppdateringar på dom gamla koncepten verkligen gjort spelen bättre, eller om dom snarare lyckats tappa bort det som var bra).
Id har sin plats i spelhistorien som stora innovatörer. Men nu har dom inte bidragit med någon innovation på många, många år.
"id" skapade fps-spelen som vi känner dem idag, jag tror inte det skulle ha legat i deras intresse att hoppa över till ett annat spår, som att sätta en Toyota-motor i en Ferrari.
Jättekonstig liknelse. Ferrari gör sportbilar. Dessa bilar slits och tar slut, modemedvetna konsumenter vill ha ny design och snabbare bilar, därför finns det en marknad för att forsätta producera.
Spel är inte bilar. Spel slits inte ut på samma sätt, femton år senare är det samma spel. Spel slits genom att konsumenter tröttnar och vill ha något nytt. Då funkar det inte att göra samma spel om och om igen, men med ytterst små uppdateringar (det är ju till och med värt att diskutera om Id's uppdateringar på dom gamla koncepten verkligen gjort spelen bättre, eller om dom snarare lyckats tappa bort det som var bra).
Id har sin plats i spelhistorien som stora innovatörer. Men nu har dom inte bidragit med någon innovation på många, många år.
"id har sin plats i spelhistorien som stora innovatörer. Men nu har dom inte bidragit med någon innovation på många, många år" - skriver du och förstår inte min metafor. Det gör inget, det är bra att du förstår att spel inte är bilar, det räcker för mig.
Återanställ Romero och få lite rock i huset!
i want what you take must be reeel good shite.
hoppas id kan få en ny renesans, anars gå dom i graven inom ett par år.
Äh, tänker man efter har de inte släppt något riktigt höjdarspel (singleplayer) sedan han stack/fick sparken. Tror hans crazyness behövs som motvikt mot Carmacks träighet.
Id försökte alltid vara innovativa under 90-talet men det räckte aldrig hela vägen. Wolfenstein 3D skulle från början vara mer av ett smygarspel i stil med MGS där man kunde gömma lik så vakterna inte märkte något, men idén skalades ner till 100% actionskjutande. Quake skulle vara ett D&D-inspirerat spel med fokus på närstrider, men det tog sån lång tid att få motorn klar innan de verkligen kunde börja med speldesignen, och när den var redo var alla så trötta så de bestämde sig bara för att göra en till Doom-klon av det.
Det var mest John Romero och Tom Hall som hade de roliga idéerna för spelen. Tom Hall lämnade id under utvecklingen av Doom, sen stack Romero efter Quake som han blev missnöjd med. Efter det hade id inte samma magi längre. Det var ju varken Carmack, Romero eller någon annan individ som gjorde id så speciellt. Det var synergin de alla hade tillsammans.
Id försökte alltid vara innovativa under 90-talet men det räckte aldrig hela vägen. Wolfenstein 3D skulle från början vara mer av ett smygarspel i stil med MGS där man kunde gömma lik så vakterna inte märkte något, men idén skalades ner till 100% actionskjutande. Quake skulle vara ett D&D-inspirerat spel med fokus på närstrider, men det tog sån lång tid att få motorn klar innan de verkligen kunde börja med speldesignen, och när den var redo var alla så trötta så de bestämde sig bara för att göra en till Doom-klon av det.
Det var mest John Romero och Tom Hall som hade de roliga idéerna för spelen. Tom Hall lämnade id under utvecklingen av Doom, sen stack Romero efter Quake som han blev missnöjd med. Efter det hade id inte samma magi längre. Det var ju varken Carmack, Romero eller någon annan individ som gjorde id så speciellt. Det var synergin de alla hade tillsammans.
Intressant. Unreal och Quake var dom stora förr i tiden, EPIC och ID. Eftersom EPIC har hållit i sig bra så trodde jag ID skulle klara det också men efter John Carmacks och hans raketforskning så har det inte blivit så mycket. Dock så var RAGE otroligt snyggt 2007, det var ID stuk, men dom har tagit för lång tid på sig :/.
Epic klarade av att ställa om sig till en modern "AAA" utvecklare genom att växa och fokusera på konsoller (efter UT3 kan man nog inte riktigt påstå att Unreal är ett jättehett varumärke längre som spel). Samtidigt har de fått pengarna att rulla in genom att licensera deras teknologi som tokar, ett race som id mer eller mindre drog sig ur efter Doom 3/idtech 4. John Carmack insisterade på att fortsätta driva id som en liten, självständig utvecklare.
Men den här generationen är klimatet för mainstreamutvecklare väldigt annorlunda, och att göra spel på samma sätt som man gjorde under 90-talet funkar helt enkelt inte längre. Det är många som har bränts av det här tankesättet, främst 3D Realms, och så har japanerna väldigt svårt att anpassa sig i den internationella marknanden som de förut dominerade. Id insåg till slut att det inte kommer fungera så de köptes upp av Zenimax/Bethesda och expanderade så de kan ha ett team som jobbar med Doom 4 medan de färdigställer Rage.
Vene varför folk gnäller över Doom 3, det var ett kanonspel med grym atmosfär. Quake 4 däremot som gjordes av Raven var ju katastrof och detsamma med Quake Wars av Splash Damage.
Carmack är ett programmeringssnille som betytt otroligt mycket för spelbranschen, keep going dudez!
Jag tycker nog att dom borde skapa någon sorts rollspel (som Kaem79 säger) jag ser Carmack som en person som hellre sitter och pysslar med inventory än sitter och skjuter monster, men vad vet jag,
men så klart dom inte säljer i samma nivå det är en ny tid för spel nu när quake2 kom kom det inte 40spel i månaden då var det det eller inget,
skapa några maffiga rollspel oxå, inte bara de tråkiga fps liren...
hade gärna kunnat sett ett RPG i Doommiljö.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
skapa några maffiga rollspel oxå, inte bara de tråkiga fps liren...
hade gärna kunnat sett ett RPG i Doommiljö.
hehe!
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5