Medlem
Agricola

Det är någonting alldeles särskilt med Agricola och detta säger jag trots att jag faktiskt bara har varit bekant med spelet sedan i vintras, även om det nu släpptes 2007 och jag har sett det på topplistan @ BoardGameGeek.com i flera år men alltid varit nyfiken på titeln just på grund av sitt höga betyg. Det räckte dock med en enda spelomgång som trots hur otroligt dåligt det gick för mig räckte för att jag skulle se det genialiska i spelet som med sin enkelhet, sitt trevliga innehåll och sin enorma variation har vunnit även mitt spelhjärta.

Agricola handlar om att lyckas driva en liten lantgård för att få den att växa sig större med stora fält varifrån grödor kan skördas, hagar som byggs upp för djuruppfödning samt försöka få tillökning i familjen så att man får ett större manskap som kan hjälpa till med alla de sysslor som finns.
Och det är just i sysslorna som Agricolas styrka ligger, alla de beslut som finns tillgängliga och måste fattas; när det är dags att hugga ved, vad veden bäst används till, hur pass tidigt man ger sig på att införskaffa boskap och vilka grödor som ska sättas, varifrån den bästa matinkomsten kommer samt vilka materiella förbättringar till gården som är värda att satsa på med mycket mera.

Se den senaste recensionen av ConraDargo Recenserar för att få en insikt i vad som gör Agricola till en av världens bästa familje- och strategispel.

#blogg

Medlem
Agricola

Ett mycket trevligt spel som passar både tjejer och killar och bara tar mellan 30 min till en 1 h att spela då spelet pågår i 16 rundor. (tror det var 16 i alla fall).


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

14 rundor! Och spelet drygar förstås ut sig ju fler man är - i reglerna står det att man kan beräkna 30min speltid per person vilket stämmer någorlunda bra. Ensam kan man absolut avklara en spelomgång på en halvtimme!

Mycket trevligt spel som sagt, en särskilt bra investering för familjer

1
Skriv svar