Carmack: enklare utnyttja konsolernas prestanda
Id Softwares kodargeni menar att komplexiteten begränsar pc-utvecklingen.
Är det bara jag som börjar tröttna seriöst på dessa utmattade rationaliseringar för primitivitet?
Ja, Carmack - det är enklare att optimera en trehjuling än ett jetplan. Men ett jetplan, som fått den tid det behöver, kan också ta sin förare bra mycket längre, bra mycket snabbare och göra mycket annat intressant. I allmänhet har också piloter roligare än cyklister som befinner sig 20 cm över marken - wich is kind of the point?
Suck. Sen när har programmerare och andra IT-människor börjat hata mot komplexitet?! Och Carmack lär ju gråta när han inser hur kort i datorns utveckling vi kommit. Vadå, ska vi stanna vid DX12 eller så för att programmerarna inte ska bli griniga och utmanade på jobbet?
Tänk er kodstrukturen om 50 år är allt jag säger... all kod ID Software någonsin skrivit kommer köra på det genomsnittliga armbandsuret då.
Sikta mot stjärnorna för helvete, inte mot vardagsrumsgolvet där Xboxen står.
Suck. Sen när har programmerare och andra IT-människor börjat hata mot komplexitet?! Och Carmack lär ju gråta när han inser hur kort i datorns utveckling vi kommit. Vadå, ska vi stanna vid DX12 eller så för att programmerarna inte ska bli griniga och utmanade på jobbet?
Nej vi ska inte stanna vid DX12, vi ska regelbundet släppa nya, väldesignade konsoller som pushar teknologin framåt.
Om fucking John Carmack säger att det är för drygt att göra spel till PC, då är det verkligen för drygt.
Är det bara jag som börjar tröttna seriöst på dessa utmattade rationaliseringar för primitivitet?
Ja, Carmack - det är enklare att optimera en trehjuling än ett jetplan. Men ett jetplan, som fått den tid det behöver, kan också ta sin förare bra mycket längre, bra mycket snabbare och göra mycket annat intressant. I allmänhet har också piloter roligare än cyklister som befinner sig 20 cm över marken - wich is kind of the point?
Suck. Sen när har programmerare och andra IT-människor börjat hata mot komplexitet?! Och Carmack lär ju gråta när han inser hur kort i datorns utveckling vi kommit. Vadå, ska vi stanna vid DX12 eller så för att programmerarna inte ska bli griniga och utmanade på jobbet?
Tänk er kodstrukturen om 50 år är allt jag säger... all kod ID Software någonsin skrivit kommer köra på det genomsnittliga armbandsuret då.
Sikta mot stjärnorna för helvete, inte mot vardagsrumsgolvet där Xboxen står.
Riktigt dålig jämförelse, du skulle sagt " Att koda till PC är som att koda till 10.000 olike jettplan, då ingen dator är den andra lik när det kommer till hårdvara"
Det du inte gör nu är att se det ur tillverkarnas perspektiv. Spelen säljer bättre till konsoler och spelen är lättare att koda till konsoler. Bara där har du två faktorer som är avgörande när det kommer till hur mycket pengar företaget sparar och drar in.
Allt handlar om pengar och har alltid gjort det.
Kortare utvecklingstid pga mindre mängd hårdvara att optimera resulterar i att pengar kan läggas på annat så som göra spelet längre eller bättre på olika sätt.
Så länge det säljs mindre PC spel än konsol spel så kommer det se ut såhär. Ni/Vi måste inse att den största kretsen som spelar spel i dag är så kallade "casual gamers" Ni/Vi har blivit en minoritet och prioriteras inte längre.
Se hela intervjun här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14095-john-carmack-pratar-pc...
Allt handlar om pengar och har alltid gjort det.
Nu är du lite väl cynisk. Om allt enbart handlade om pengar skulle det verkligen inte göras så många spel som det görs. Spelutveckling KRÄVER individer som älskar det dom gör. Om allt bara handlade om pengar skulle indie-scenen vara döende istället för att växa i den takt den gör.
Allt handlar om pengar och har alltid gjort det.
Nu är du lite väl cynisk. Om allt enbart handlade om pengar skulle det verkligen inte göras så många spel som det görs. Spelutveckling KRÄVER individer som älskar det dom gör. Om allt bara handlade om pengar skulle indie-scenen vara döende istället för att växa i den takt den gör.
Nej skulle det bara handla om att tjäna pengar så vore en annan marknad mer lönsam.
Håller självklart med Carmack, slöseri med pengar och tid att optimera till pc med alla våra fåniga api's.
Men man ska inte ge pc blinda ögat, pc gamers är troligtvist den sämsta platformen man kan irritera! Det är trots allt vi pc spelare som gnäller på forum och andra sidor och sprider dålig PR.
[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz
En rättning: det Carmack säger är att de har svårt att få Rage att köra i 30 fps med integrerad Intel Sandy Bridge grafik (senaste generationen Core i3, i5 och i7). Och integrerad grafik är inget att hurra för precis.
Precis, jag kollade just hela intervjun. Ni verkar tolkat vad han sade väldigt märkligt.
T.ex. sade han också: "Now that we’re looking on PCs that have ten times the horsepower of the consoles I’m making a large change in my direction. We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles."
Tittade ni ens på samma intervju?
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell
Asså herrejävlar, detta måste vara det värsta exemplet på dålig rubriksättning i FZs historia. Jag har lyssnat på den faktiska intervjun och han säger ingenting om att det är enklare att utveckla till konsol. Han säger, däremot, att det är lättare att skriva optimerad kod till konsol eftersom man slipper API-overhead. APIerna är kanske som bekant till för att abstrahera bort hårdvaran från spelutvecklingen så att man kan utveckla spel till PCs med olika hårdvara.
Svårt att komma upp i 30 FPS på PC? Jaaa... med Sandy Bridge's integrerade grafikdel... vilken överraskning.
Han säger vidare att PC håller 10 ggr mer potential än konsolerna och att han i framtida projekt vill jobba för att få fram den potentialen mer. I övrigt kommer Rage se bättre ut på PC än konsol pga högre upplösta texturer.
Seriöst FZ, vad i helvette. Antingen är ni korkade eller så försöker ni medvetet smutskasta killen.
"]
En rättning: det Carmack säger är att de har svårt att få Rage att köra i 30 fps med integrerad Intel Sandy Bridge grafik (senaste generationen Core i3, i5 och i7). Och integrerad grafik är inget att hurra för precis.
Precis, jag kollade just hela intervjun. Ni verkar tolkat vad han sade väldigt märkligt.
T.ex. sade han också: "Now that we’re looking on PCs that have ten times the horsepower of the consoles I’m making a large change in my direction. We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles."
Tittade ni ens på samma intervju?
---
Sandy Bridge-biten skulle förstås ha varit med, har lagt till det. Hans poäng är fortfarande att det är bra mycket svårare att dra nytta av datorhårdvaran på grund av krångligare API.
Inte speciellt förvånande. x86-arkitekturen är väldigt bloatad och ineffektiv. Och Direct3D är även det bloatad, och tvungen att vara det, då det ska fungera med alla sorters grafikkort på marknaden osv.
Inte sedan mitten av 90-talet så har något datorspel programmerats direkt till hårdvaran, nu går det via generalla APIn, drivrutiner osv. Vilket är bra, egentligen, då det är säkrare och ger en större hårdvarukompabilitet, men det är knappast snabbare.
Medan konsollerna har extremt slimmade och effektiva APIn speciellt anpassad till den hårdvara som finns.
men att man har problem att nå 30 bilder per sekund med de integrerade grafikkretsarna i Intels Sandy Bridge-arkitektur.
Nej... är detta seriöst? Han har problem att utveckla mjukvara till en processor arkitektur SOM INTE ENS ÄR FÄRDIG?!
Detta var fan i mig det dummaste jag läst på länge. Min intelligensnivå har fan sänkts efter det här.
Sandy Bridge-biten skulle förstås ha varit med, har lagt till det. Hans poäng är fortfarande att det är bra mycket svårare att dra nytta av datorhårdvaran på grund av krångligare API.
Bättre, men fortfarande väldigt irriterande att artikeln är vinklad på ett sådant sätt att man ska tro att Carmack gått och blivit konsolhora, medan det i själva verket är så att han genom stora delar av intervjun talar om att PCs är mycket mer kraftfulla (trots API-overhead) men att man måste begränsa sig till vad konsolerna klarar av pga hur marknaden ser ut.