Crysis 2 försvinner från Steam

Robot
Crysis 2 försvinner från Steam

Crysis 2 slutas säljas i Valves digitala butik för att istället krängas på Electronic Arts omlanserande Origin-sajt.

#electronic-arts, #crysis-2, #crytek, #alice-madness-returns, #battlefield-3


dzl
Medlem
Crysis 2 försvinner från Steam

Fy fan va onödigt. Jag vill kunna samla alla mina spela på ett ställe, och det stället är steam. Men detta är ju EA i ett nötskal.

Inaktiv

hahahahahaha....

.....

hahahahaha....

Medlem

Av någon anledning så hör jag "If it ain't broken, why fix it?" någonstans i bakhuvudet...

Avstängd

att Crysis 2 blev borttaget från Steam var väll ingen större förlust!

Medlem

Aldrig man köper ett spel digitalt än steam, smidigare kan det ju inte bli och det är ju så stort idag att den som inte säljer sina spel där skjuter sig själva i foten.

Medlem

Brukar inte skriva här, mest lurka, men detta får mig att reagera.
Har spelat Battelfieldserien sedan bf:1942 och kommer inte BF3 in på STEAM kommer jag att överväga mitt ev. köp. Allt skit som varit på gång nu i dagarna med PWP och EAs svineri gör mig sne...

<--- Yeah, I mad

Skägg.
10 Chambers

Det är framförallt en vågad taktik. Visst, Valve tar ju säkert ganska många procent i provision men har ju samtidigt en enorm spridning. Jag har svårt att se att det skulle gynna deras försäljning inledningsvis.


signatur
Medlem
Medlem

Kunde man ju ana med hur EA ändrade EADM
Förbokar aldrig från steam ändå då dom har löjligt höga priser, dock när det är 75% rabatt så plockar man alltid något ^^

Har inte testat hur "Origin" backar upp ens spel men med EADM så var det fan katastrof.
Det är Steams starka punkt enligt mig, backup om man ska flytta spel går snabbt som in i.

Medlem

EA har startat sin egen tjänst Origin som fungerar ungefär på samma sätt som steam förutom att spelen där är billigare än Steam och alltid skrivs ut i Svenska kronor, vilket betyder att prissättningen blir lättare för svenskar samt att spelen inte blir dyrare eller billigare efter € kursen.

Sedan orsaken till att de tar bort sina spel från steam är att nyare spel kommer att integreras med Origin på samma sätt som Half-life 2 är integrerat med Steam, så det är väldigt logiskt av EA att avbryta samarbetet med Steam istället för att kräva att de som köper deras spel behöver ha två klienter installerade för att spela dem.

Har du däremot köpt nyare spel av EA typ Dragon Age Origin eller Dragon Age II, så kan du ta din CD nyckel från steam och skriva in den i Origin och få full rätt till spelet i EA nya butik.

Så jag tycker detta är väldigt bra jobbat av EA, eftersom det i slutändan gör spelen billigare att köpa online, visserligen fortfarande samma pris som i butik, men inte ens EA vågar ta det steget ännu. Eftersom de snabbt skulle tappa sitt återförsäljar led om de har lägre pris än i butik.

Medlem

Skit. EADM har ju varit skit från början. Efter ett antal nya releaser så dyker inte ens mina gamla BF spel upp där. Ladda hem spelen igen tog evigheter etc. etc.

Steam är en snabb plattform med downloadservrar i sverige tom.

BF3 finns redan på Origin, för dom som missat det http://store.origin.com/store/eaemea/sv_SE/DisplayProductDeta...

Medlem

Var väl knappast oväntat, varför skulle man vilja betala en del av kakan till ytterligare ett företag i onödan?

Vet inte hur ändringarna blivit nu men har även EA gjort en lösning likt steam då? att man måste logga in på ett sketet konto för att ens kunna spela spelen? Det är nog det enda jag inte gillar med steam.

Jag har köpt ett par spel via EA store för ett par år sedan och det enda jag behövde var deras EA Downloader för att ladda ner spelen. Men efter det så hade jag allt på min HDD och behövde inte logga in på någon hemsida eller något likt Steam för att spela.

Håller med, då köper jag spelet för 49:- om ett tag istället. Trist utveckling...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Alltså. Vilken skit. Jag köper sedans ett par år tillbaka _ENBART_ spel på steam. Crysis var ju ett spel jag faktiskt gillade och hade planen på att även köpa Crysis 2. På STEAM då. Att i efterhand ta bort ett spel från en sån tjänst enbart för att grisa till sig mera pengar själv måste ju va det äckligaste jag varit med om. Min puls hade precis gått ner efter att ha läst att EA skulle lägga Old Republic Exklusivt på deras egen sorry-excuse-of-a-digital-distribution-service Origin. Och nu detta. Snart följer ju Battlefield 3. Inte en chans att det nu kommer på Steam.

När jag för många år sen lämnade piratkopieringen så var det just för digital distribution och Steam. Jag har inte ångrat det en sekund. När dock EA beter sig så här så har jag två val, att skippa alla framtida EA spel eller helt enkelt piratkopiera. Återstår att se vad det blir.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Var väl knappast oväntat, varför skulle man vilja betala en del av kakan till ytterligare ett företag i onödan?

Vet inte hur ändringarna blivit nu men har även EA gjort en lösning likt steam då? att man måste logga in på ett sketet konto för att ens kunna spela spelen? Det är nog det enda jag inte gillar med steam.

Jag har köpt ett par spel via EA store för ett par år sedan och det enda jag behövde var deras EA Downloader för att ladda ner spelen. Men efter det så hade jag allt på min HDD och behövde inte logga in på någon hemsida eller något likt Steam för att spela.

Nej du behöver inte ha Origin igång för att spela spelen.

Bästa med Origin iaf för mig är att jag laddar ner spelen snabbare än från Steam som kunde vara en riktig bitch ibland.

Medlem

Först tyckte jag det lät negativt eftersom jag överlag gillar Steam. Å andra sidan är spelen på Steam ofta dyra och deras monopolställning på marknaden är inte riktigt bra. De håvar in pengar på sina höga marginaler. Kanske detta är ett första steg mot bättre konkurrens mellan onlinespelbutikerna och lägre priser för oss gamers?

Medlem

Battlefield 3 kommer inte heller på Steam, antar jag. Men gör inget då jag bokat på Game redan.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Alltså. Vilken skit. Jag köper sedans ett par år tillbaka _ENBART_ spel på steam. Crysis var ju ett spel jag faktiskt gillade och hade planen på att även köpa Crysis 2. På STEAM då. Att i efterhand ta bort ett spel från en sån tjänst enbart för att grisa till sig mera pengar själv måste ju va det äckligaste jag varit med om. Min puls hade precis gått ner efter att ha läst att EA skulle lägga Old Republic Exklusivt på deras egen sorry-excuse-of-a-digital-distribution-service Origin. Och nu detta. Snart följer ju Battlefield 3. Inte en chans att det nu kommer på Steam.

När jag för många år sen lämnade piratkopieringen så var det just för digital distribution och Steam. Jag har inte ångrat det en sekund. När dock EA beter sig så här så har jag två val, att skippa alla framtida EA spel eller helt enkelt piratkopiera. Återstår att se vad det blir.

Varför inte bara köpa från Origin nu med da?

Inaktiv

aldrig i livet att jag sätter min fot på origin.

Skrivet av gurkoz:

Alltså. Vilken skit. Jag köper sedans ett par år tillbaka _ENBART_ spel på steam. Crysis var ju ett spel jag faktiskt gillade och hade planen på att även köpa Crysis 2. På STEAM då. Att i efterhand ta bort ett spel från en sån tjänst enbart för att grisa till sig mera pengar själv måste ju va det äckligaste jag varit med om. Min puls hade precis gått ner efter att ha läst att EA skulle lägga Old Republic Exklusivt på deras egen sorry-excuse-of-a-digital-distribution-service Origin. Och nu detta. Snart följer ju Battlefield 3. Inte en chans att det nu kommer på Steam.

När jag för många år sen lämnade piratkopieringen så var det just för digital distribution och Steam. Jag har inte ångrat det en sekund. När dock EA beter sig så här så har jag två val, att skippa alla framtida EA spel eller helt enkelt piratkopiera. Återstår att se vad det blir.

Ursäkta mig, men det är bedrövligt att läsa att en från FZ Crew ens funderar över piratkopiering för att omstruktureringar sker i den digitala distributionen av spel. Hur de än väljer att göra får ingen bryta lagen för att det passar ens personliga behov bättre. Jag hoppas ditt synsätt inte delas av andra i FZ Crew?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

om dom nu väljer att strypa en så viktig distributionskanal som steam lär dom ha väldigt goda anledningar.
som gemene man förstår jag det dock inte.
ger inte steam en grym exponering mot marknaden då det har så många användare?

Medlem

Att de tar bort Crysis 2 rör mig inte i ryggen men Alice... måste jag köpa på Direct2Drive då och aktivera i steam... bah.

Medlem

Jag har hört att Steam har otroligt höga priser ibland. Så detta kan ju vara bra för att få lite mer konkurrans också. Det behövs alltid..

Medlem

Origin kan bli bra, men just nu är det rätt segt, glest och dåligt optimerat. På plussidan kan jag säga att det var en trevlig upplevelse att man kunde registrera sina nycklar till sina Battlefield-spel och Crysis 2 och nu har man dem som digitala distributioner istället. Jag köpte dem retail och då är man ju tvungen att använda skivorna och kan inte utnyttja Steam.

Men EA har en mycket lång väg kvar innan de kan mäta sig med Steam vad gäller bredd och priser. Fullpriserna må vara strax under Steam men ändå fortfarande hutlöst dyra för att konkurrera med att köpa spel retail för ofta halva priset. Och framför allt har Steam sina rea-erbjudanden som är helt magnifika. Man kan köpa nya spel man inte hört talas om för en spottstyver och upptäcka väldigt mycket roligt. Sånt måste Origin också ge sig in på om de ska ha en chans.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

steam tar 30%. TRETTIO PROCENT!

Medlem

Kommer Origin att fungera som Steam (med Valve spel), att jag köper en fysisk kopia av ett EA spel så blir det kopplat till mitt Origin-konto? Eller gäller det bara digitila kopior av spelen?

Medlem

Lite konstigt drag eftersom Steam är världens största digitala spelåterförsäljare. Men om EA bedömer at det kan höja intäkterna är jag inte emot. Kommer ändå köpa fysiskt exemplar av Battlefield 3.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av gurkoz:

Alltså. Vilken skit. Jag köper sedans ett par år tillbaka _ENBART_ spel på steam. Crysis var ju ett spel jag faktiskt gillade och hade planen på att även köpa Crysis 2. På STEAM då. Att i efterhand ta bort ett spel från en sån tjänst enbart för att grisa till sig mera pengar själv måste ju va det äckligaste jag varit med om. Min puls hade precis gått ner efter att ha läst att EA skulle lägga Old Republic Exklusivt på deras egen sorry-excuse-of-a-digital-distribution-service Origin. Och nu detta. Snart följer ju Battlefield 3. Inte en chans att det nu kommer på Steam.

När jag för många år sen lämnade piratkopieringen så var det just för digital distribution och Steam. Jag har inte ångrat det en sekund. När dock EA beter sig så här så har jag två val, att skippa alla framtida EA spel eller helt enkelt piratkopiera. Återstår att se vad det blir.

Ursäkta mig, men det är bedrövligt att läsa att en från FZ Crew ens funderar över piratkopiering för att omstruktureringar sker i den digitala distributionen av spel. Hur de än väljer att göra får ingen bryta lagen för att det passar ens personliga behov bättre. Jag hoppas ditt synsätt inte delas av andra i FZ Crew?

Jag måste hålla med här: det känns fullständigt oacceptabelt att en person från FZ Crew ens skulle överväga ett alternativ som har med piratkopiering att göra. Det här hoppas jag verkligen att resterande delar av FZ tar ordentligt avstånd från.

Medlem

Har alltid ogillat Steam och dylika!

Jag föredrar att köpa mig en fysisk kopia av spelet i handen. Att man SEDAN kan gå till spelets respektive utvecklare/utgivare och registrea spelkoden för att få tillgång till den digitala versionen är den bästa vägen enligt mig.

Att bara köpa digitalt och därmed binda sig till en kanal är helt j***a sämst!

Skrivet av Wai_Lee:

Kommer Origin att fungera som Steam (med Valve spel), att jag köper en fysisk kopia av ett EA spel så blir det kopplat till mitt Origin-konto? Eller gäller det bara digitila kopior av spelen?

Jepp, du kan regga koden där så har du även en digital kopia.

Skriv svar