Alkohol och dess effekter

Medlem

Jag älskar att någon väckte en tråd nästan exakt tio år senare, det vore intressant om de som skrev i tråden 2010 kan ge sin bild av hur de lever idag? Sånt vore intressant för synen på alkohol kan ju variera över tid.

Men för att svara på tråden.

Jag dricker öl och gillar det, gillar att dricka dyr finöl och testa nya smaker och jag gillar också att dricka mig full ibland. Oftast så har jag legat på max fyra-fem öl men förra helgen så tror jag det blev lite fler (drack visserligen inte upp all öl på de sista två köpen).

Däremot har jag förstått att man verkligen måste tänka på varför man dricker och när man dricker. Är du trygg i din miljö där du dricker? Jag har hela livet ibland känt mig som en icke välkommen figur fast jag kanske helt och hållet är det, jag har bara känt mig utanför eller att jag inte varit en med de andra. Dessa gånger har jag blivit väldigt full vill jag erkänna nu även om det är lite småjobbigt, även om jag kan le lite åt det nu till en viss del så har det inte skett sedan 2016 (man bör äta bra samma dag också). Men det är första regeln, man ska känna sig trygg i sin miljö när man dricker för annars kan det gå åt skogen.

Gärna också, vad vill du vara och vad vill du göra med ditt liv? Om man känner att man har ett litet riskbeteende, jag tror jag kan ha haft det men sedan undrar jag lite om inte orimligt många har det med tanke på vad galenskapare kan hälla i sig en kväll. Jag nöjer mig med öl men andra ska ha shots och drinkar och gud vet vad, det är inte direkt vad jag gillar. Sedan dricker jag långsamt och det kan vara en fördel, idag klarar jag av att dricka öl utan att känna "jag vill ha en till" så mycket även om den känslan alltid finns. Ibland kan jag mitt i veckan bli lite sugen på att random bara sätta mig och ta en bärs men väljer förstås aktivt att inte göra det.

Jag har personliga problem i grunden och har velat köra alkoholfritt i perioder men jag har inte "pallat" det, för man blir ju mer sugen på bärs när man förbjuder sig själv att dricka det av någon anledning. Tror att man också bör fundera på hur ofta man dricker också för dricker man en gång i veckan och inte tre-fyra gånger som vissa kan göra året om så tror jag det är en bra idé i vilket fall som helst.

Sedan det här med att man inte kan ha kul utan alkohol, klart som fan man kan det? Det är såklart subjektivt men jag har varit på festivaler, konserter och krogen flera gånger utan att ha druckit alls eller väldigt lite (sistnämnda är kanske vanligast) och det har varit roligt som fan. Däremot kanske en konsert är en annan grej än att stå på en klubb 02:30 när tokfulla ungdomar skriksjunger till Håkan Hellström - Din tid kommer remixen med flaxande armar men man kan ha roligt, om man vill och är i rätt sammanhang.

Dricker i övrigt helst inte själv heller för det känns så deppigt, däremot har det blivit lite vanligare under den här pandemin att man dricker hemma men då har jag ändå inte druckit mer än 4-5 33cl burkar.

C64
Medlem

Alkohol är ett måste för mig på helger måste få sova ut även fast dom säger att man inte får en riktig sömn av alkohol Har extrema sömnsvårigheter utan alkohol kan bara inte sova.sover en timme vaknar o går upp o sådär fortsätter det Jag har fått sömntabletter o sova på Men biverkningarna är så hemska så det inte är sant Blir bara hungrig av skiten kan trycka i mig en hel chipspåse och godis bara sådär har testat hela Fass på sömtabletter känns det som Bara biverkningar näe medecin är inget för mig när det kommer till sömn

Medlem
Skrivet av C64:

Alkohol är ett måste för mig på helger måste få sova ut även fast dom säger att man inte får en riktig sömn av alkohol Har extrema sömnsvårigheter utan alkohol kan bara inte sova.sover en timme vaknar o går upp o sådär fortsätter det Jag har fått sömntabletter o sova på Men biverkningarna är så hemska så det inte är sant Blir bara hungrig av skiten kan trycka i mig en hel chipspåse och godis bara sådär har testat hela Fass på sömtabletter känns det som Bara biverkningar näe medecin är inget för mig när det kommer till sömn

Det låter som ett större problem, att använda alkohol gör sömnen ytligare. Har du psykologkontakt?

Medlem

Finns mycket liknande trådar på Flashback.

Niet.

Skriv svar