Om du hade kunnat gå tillbaka i tiden, vad hade du då gjort?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Dödat Gustav Vasa. Eller kanske Napoleon.

Fast då hade jag kanske aldrig fötts, så det är farligt att fiffla med historien.

Sen kanske jag kunde ha hälsat på Jesus eller Muhammed. Heh... Snacka om historien kan se ut annorlunda om en enda person dör.

Du överlever såklart även om du ändrar historien, det blir lite fel om du ändrar historien och dör eftersom du ändrade historien, vilket gör historieändrandet omöjligt för hur kan du åka tillbaka i tiden om du är död på grund av hur du ändrade historien?

:mindfuck: to say the least!

Ja, att hälsa på muhammed och jesus (om han fanns, det är väl lite si och så med bekräftandet om hans existens) hade sannerligen varit intressant, det känns som att dom skulle vara väldigt intressanta med tanke på hur dom två personerna troligen är bland dom mest inflytelserika personerna i våran historia.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av IceMan:

varför döda Gustav Vasa?

Därför att det var han som satte sista spiken i kistan när det gäller Kalmarunionens upplösning. Han var en isolonistisk diktator.

*EDIT*
På tal om Gustav Vasa och religion. Här är ett bra citat hittat och omskrivet av mig:

"Utan religionens bakåtsträvande och hindrande av vetenskap, logik och teknik - Ja då skulle förmodligen Gustav Vasa tagit flyget istället för skidorna."

Så om jag hade dödat Muhammed och Jesus kanske vi skulle ha kolonier på Mars idag.

Ambassadör
League of Legends

om jag hade varit kristen:
Hade jag åkt tillbaka till Adam och Eva och stoppat dom från att äta äpplet. sen hade jag skapat mänskligheten tillsammans med Eva.
Mänskligheten lever vidare i paradiset och allt är perfekt.
Alla mäniskor stormtrivs och har inget att klaga på, förrutom jag, som är äkta svensk, och tycker det är lite för varmt.

Om jag vore hindu:
Hade jag åkt tillbaka i tiden och stoppat mig själv att ge sur mjölk till min bonde och kommit till nirvana. alla stormtrivs utom jag som är äkta svensk och tycker det är lite för varmt. Jag hade självklart varit en ko i mitt förra liv(det är dom som är bland de högsta kasten va?)

Om jag vore ond vetenskapsman:
Då hade jag åkt tillbaka till 1920 med ritningarna av en atombomb. köpt upp allt uran i världen, eftersom folk inte fått reda på vad man kunde göra med detta ämnet då skulle jag få det för en billig peng. Jag hade sprängt världen medans jag själv sitter i ett grottvalv med 100 kvinnliga oskulder. Självklart skulle kvinnorna stormtrivas med mitt sällskap men jag som äkta svensk hade klagat på att det varit lite för varmt

Medlem
Skrivet av dali:

om jag hade varit kristen:
Hade jag åkt tillbaka till Adam och Eva och stoppat dom från att äta äpplet. sen hade jag skapat mänskligheten tillsammans med Eva.
Mänskligheten lever vidare i paradiset och allt är perfekt.
Alla mäniskor stormtrivs och har inget att klaga på, förrutom jag, som är äkta svensk, och tycker det är lite för varmt.

Om jag vore hindu:
Hade jag åkt tillbaka i tiden och stoppat mig själv att ge sur mjölk till min bonde och kommit till nirvana. alla stormtrivs utom jag som är äkta svensk och tycker det är lite för varmt. Jag hade självklart varit en ko i mitt förra liv(det är dom som är bland de högsta kasten va?)

Om jag vore ond vetenskapsman:
Då hade jag åkt tillbaka till 1920 med ritningarna av en atombomb. köpt upp allt uran i världen, eftersom folk inte fått reda på vad man kunde göra med detta ämnet då skulle jag få det för en billig peng. Jag hade sprängt världen medans jag själv sitter i ett grottvalv med 100 kvinnliga oskulder. Självklart skulle kvinnorna stormtrivas med mitt sällskap men jag som äkta svensk hade klagat på att det varit lite för varmt

Exakt! Påtal om värme, det är ju lite för vid min dator:)


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av IceMan:

varför döda Gustav Vasa?

Därför att det var han som satte sista spiken i kistan när det gäller Kalmarunionens upplösning. Han var en isolonistisk diktator.

*EDIT*
På tal om Gustav Vasa och religion. Här är ett bra citat hittat och omskrivet av mig:

"Utan religionens bakåtsträvande och hindrande av vetenskap, logik och teknik - Ja då skulle förmodligen Gustav Vasa tagit flyget istället för skidorna."

Så om jag hade dödat Muhammed och Jesus kanske vi skulle ha kolonier på Mars idag.

Nu kommer det här bli mer av en religionstråd (igen), men jag tror inte det är möjligt att utrota religion.

Mänsklighetens historia har visat att grupper av människor har alltid haft ett högre väsen dom tror på, om vi inte hade haft kristendomen hade vi haft asatron, och om vi inte hade haft asatron hade vi säkerligen anammat någon annan sorts religion.

Det hade även betydit att vi troligen skulle (i en viss mån såklart) tillbett Oden, våran nationalsång hade pratat om Odens två kråkor och dom europeiska länderna hade låtit druider bestämma över dom aktioner som skulle tas mot omvärlden.

Det hade också inneburit att dom asiatiska länderna troligen hade tillbedjat konficsius fortfarande, och indianerna i centralamerika skulle fortfarande ha enorma blodsoffer för att få solgudens gunst.

Jag tror religion har, även om man kanske inte vill tro det hjälpt vetenskapen mer än vad den har stoppat den, om vi inte hade haft kristendomen i europa hade vi troligen inte haft en upplysningsperiod när vetenskapen gick fram med rasande fart, forskare hade kanske inte haft det extra drivet som tvingade dom att jobba ännu hårdare för att bevisa att dom naturliga fenomen som vi tar för givet idag är av vetenskaplig natur och inte av religiös natur.

Och vem vet, evolutionsteroin kanske inte hade funnits (och någon annan metod fanns som inte var lika träffsäker) eftersom det inte fanns en motpol som argumenterade emot den, vilket gjorde att den blev mer accepterad när man såg att evolutionsteorin faktiskt var vettig och vadän dom religiösa sa lät korkat.

Här visas väl lite mer av min hycklande natur eftersom jag har argumenterat emot religion förut på detta forum, men jag tror ändå att det finns någonting gott i allting, även det jag argumenterar emot.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag håller inte med dig.

Sen var asatron mycket bättre än kristendomen. Bland annat var den mer jämlik. Kvinnorna hade en bra plats i samhället. De ägde nyckeln till (och därmed makten över) huset. De allra högsta personerna i samhället var de kvinnliga prästerna. (Letar febrilt efter en källa, kan någon hjälpa mig? Jag såg det på TV4s dokumentär om Sveriges historia)

Att vi blev upplysta beror på idealisten och reformisten Martin Luther. Om vi hade stannat kvar i katolicismen så hade inte Europa sett så trevligt ut idag. Så vi hade bara tur att en person ville engagera sig för rättvisa och upplysning inom religionen.

Medlem

Jag vet nog inte om jag tycker att vikingakulturen med trälar och blot och allt vad det innebar var så fruktansvärt bra jämfört med den moderna kristendomen...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Jag vet nog inte om jag tycker att vikingakulturen med trälar och blot och allt vad det innebar var så fruktansvärt bra jämfört med den moderna kristendomen...

Asatron fanns före år 1100. Slaveriet avskaffades sent inom kristendomen.

Medlem

Jag hade mördat Stalin,Lenin,Hitler,Pol pott,Napoleon,Muhammed,Bill Gates,och även skaparen av Tele-tubbies..ahhhh peace at last.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Ambassadör
League of Legends

Om jag kunde åka tillbaka i tiden skulle jag åka tillbaka och sätta upp en regel på FZ:as forum att man inte får diskutera religon eller politik i varenda jävla tråd på Allmänt prat

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag håller inte med dig.

Sen var asatron mycket bättre än kristendomen. Bland annat var den mer jämlik. Kvinnorna hade en bra plats i samhället. De ägde nyckeln till (och därmed makten över) huset. De allra högsta personerna i samhället var de kvinnliga prästerna. (Letar febrilt efter en källa, kan någon hjälpa mig? Jag såg det på TV4s dokumentär om Sveriges historia)

Att vi blev upplysta beror på idealisten och reformisten Martin Luther. Om vi hade stannat kvar i katolicismen så hade inte Europa sett så trevligt ut idag. Så vi hade bara tur att en person ville engagera sig för rättvisa och upplysning inom religionen.

Agree to disagree då helt enkelt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Inga fler argument mot att asatron var bättre än kristendomen? Den diskussionen är intressant. ^^

*EDIT*
Det hör kanske en annan tråd till. Men å andra sidan kan man inte göra nya trådar för varenda litet ämne.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Inga fler argument mot att asatron var bättre än kristendomen? Den diskussionen är intressant. ^^

*EDIT*
Det hör kanske en annan tråd till. Men å andra sidan kan man inte göra nya trådar för varenda litet ämne.

Det finns såklart utrymme för den diskussionen, jag tror dock vi har gått för långt med den diskussionen och vi får väl hålla den i en separat tråd om så behövs


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av dali:

Om jag kunde åka tillbaka i tiden skulle jag åka tillbaka och sätta upp en regel på FZ:as forum att man inte får diskutera religon eller politik i varenda jävla tråd på Allmänt prat

Idd

Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av IceMan:

som i tillbaka till framtiden, ta med mig en sport-resultats bok hem igen.

Fast i tillbaka till framtiden så tar han ju med sig en sport-resultats bok till dåtiden.

Medlem
Skrivet av Strumpa:
Skrivet av IceMan:

som i tillbaka till framtiden, ta med mig en sport-resultats bok hem igen.

Fast i tillbaka till framtiden så tar han ju med sig en sport-resultats bok till dåtiden.

Tror han menade Tillbaka till framtiden (2)

Medlem

Jag skulle åka tillbaks till stunden då människan uppfann hjulet och ersätta det med en fyrhörning.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag hade åkt tillbaks och köpt mark i Alaska, för 1 cent/hektar eller nåt sånt.
Tillbaks till idag så hade jag sålt marken för X antal miljarder till något oljebolag.


signatur

yolo

Inaktiv

För att vara seriös så hade jag bara gått tillbaka en gång och köpt Microsoft och Apple så fort dom grundades och sen slagit ihop dom båda och döpt det till Applesoft.


signatur

You must construct additional pylons.

Youtube-proffs
Skrivet av psydonymous:

För att vara seriös så hade jag bara gått tillbaka en gång och köpt Microsoft och Apple så fort dom grundades och sen slagit ihop dom båda och döpt det till Applesoft.

Ah, där får du problem. Inga folk gillar Applesoft.

Vem gillar mjuka äpplen? Mjuka äpplen är oftast en konsekvens av ett tappat äpple. Bara pensionärer gillar mjuka äpplen, och face it. De kan inget om datorer.

Men själv hade jag åkt tillbaka och köpt diverse aktier inom olika småbolag som i sin tur blivit stora.

Pengar är alltid kul, fast i detta fall är det då tråkigt om man ska resa bak för att bli rik.

Annars så hade jag nog åkt tillbaka till 1600 talet och hängt med pirater och druckit rom. Där finns det ju trots allt skatter också.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

I dunno. Låter väl intressant att göra sånna där stora saker som alla andra verkar snacka om, men vill man verkligen förändra historian? Really, really?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Går ju inte att ändra stora händelselopp vilket skulle ha för stor påverkan på framtiden.

möjligt att man skulle kunna göra små kirurgiska ingrepp men inte av någon större kaliber.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Du kan inte ändra det som skett, men du kan påverka din uppfattning om det (?)

Vad kom vi fram av min tråd där vi också diskuterade tidsresor?

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=93618


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av dali:

om jag hade varit kristen:
Hade jag åkt tillbaka till Adam och Eva och stoppat dom från att äta äpplet. sen hade jag skapat mänskligheten tillsammans med Eva.
Mänskligheten lever vidare i paradiset och allt är perfekt.
Alla mäniskor stormtrivs och har inget att klaga på, förrutom jag, som är äkta svensk, och tycker det är lite för varmt.

Haha, jag tänkte också på att fara tillbaka dit. ^^ Det vore lite mer effektivt än att mörda alla skurkar, för då skulle inga skurkar finnas. Fast ja, "evil will always find a way", som de sa i Overlord.

Nä, eftersom min idé redan är tagen hade jag farit tillbaka i tiden och ... ja ... vad hade jag gjort? Jag tror jag hade farit tillbaka i tiden och upplyst Franz Ferdinands chaufför Leopold Lojka om att rutten var ändrad, så att den ödesdigra felkörningen som gav Gavrilo Princip ett tillfälle att mörda nyss nämnda ärkehärtig. Det hade lett till att första världskriget aldrig inträffade, och därmed inträffade aldrig heller andra världskriget, förintelsen, ryska revolutionen, kalla kriget och atomåldern. Europa fick fred och man koloniserade snart resten av solsystemet och mänskligheten fick en möjlighet att sprida sin ondska till resten av universum.
Idag är det år 40 000 och det mänskliga imperiet är ansatt från alla håll av utomjordingar, mutanter och kättare. "Beware the alien, the mutant, the heretic". Hela galaxen ligger i krig och ingen vet ens vad ordet "fred" betyder.

AG
Medlem

låter som dawn of war.

Avstängd

Nä, jag har absolut inte tagit något från Warhammer 40 000.

Medlem

Hade åkt tillbaka i tiden och tagit ett snack med jesus om människans enorma fantasi,
spelat all you zombies på gura för honom, och utmanat honom i snickeri.

Vilket resulterat i att världen blivit en trevligare och latare plats då alla plötsligt skulle ha en gitarr att plinka på och inga böcker skrevs om Jesus strapatser,
ja förutom ackordhäften då

Medlem
Skrivet av linkan18:

skulle ta med några dvd skivor om förintelsen till år 1937 och visa alla hemskheter för judarna. Varav dem mördade hitler innan kriget starta.

Judarna är nu det mäktigaste folkslaget i världen, Land efter land blir ockuperat ända tills Svenskarna med norrmännens intyg spränger alla deras oljeriggar.

Nu är all världens vatten minst 67% olja varav alla dör av mega förgiftning, förutom jag och mitt marsvin kjell.
Vi drog ned i Farsans källare med mintkakor och ett vatten reningsverk, 72 minuter senare dog kjell av mintkakorna och jag av marklöparna som fastnade i halsen.............. typ

skulle du inte resa tillbaka och lägga patent på mintkakor då jag börjar få en uppfattning att du verkligen gillar dom såg nämligen dig och mintkakorna i zombie-tråden... och ja, jag är sherlock end of discussion


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Skulle nog åka tillbaka och återuppleva vissa delar av mitt liv.. Sen åka och kolla på Beatles, Hendrix, Zeppelin, Thin Lizzy, Sex Pistols och annat kul. Inte ändra på historien, fasen vet hur det blir.. Fast hade man fått ett facit så...
Ta en sån sak som att mörda Hitler? Tänk om nazisterna hade haft en kompetent kille istället för en galning? Om inte Hitler funnits hade nassarna troligtvis vunnit kriget..Rys.

123
Skriv svar