spelprogrammering

Inaktiv
spelprogrammering

Hej jag skulle vilja veta lite mer om spelprogrammering, Hur svårt det är att få jobb och hur bra betyg man måste ha?

jag skulle gärna vilja veta om man måste ha bra betyg/kunskap om matte och Vet någon något bra program så man kan träna upp att programmera spel så skulle det va gött

tack i förhand.

Medlem

Matematik är ett ämne du bör ha bra betyg i, och såklart även språk.
Att ha gjort en massa kodande innan är dock mer värt än att ha bra betyg, för det är vad du har gjort som dom dömer dig efter, inte vad du kan göra.

C++ är väl ett program som du borde kunna utan och innan, börja modda spel också för det ger dig väldigt mycket träning i att skripta.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Blekinge Tekniska Högskolan (BTH) är ledande, vad jag vet, inom spelprogrammering i Sverige. Kolla in deras hemsida för aktuella behörighetskrav


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Avstängd

Jag tror inte att det finns något datorprogram för det, men det finns en hel del olika högskolor som erbjuder utbildning inom ämnet.

Jag vet inte hur svårt det är att få jobb och hur bra betyg du måste ha, men på min skola säger de att ingen egentligen bryr sig om betygen på högskolan, utan mer om man har klarat kurserna och så vidare. En kompis till mig, vars pappa har varit personalansvarig på en Ericsson-filial säger annorlunda.

I vilket fall så rekommenderar jag dig att du helt enkelt gör ditt bästa. Jag funderade på att välja den branschen men jag valde den "vanliga" IT-branschen istället, då den är större, mognare och säkrare (om än kanske inte lika rolig). Jag har dock inte gett upp planerna helt, men vi får se.

Jag tror inte att du behöver vara något mattesnille, men matten kommer att vara din ständiga tjänare och då är det bra om du vet hur du dirigerar den.
Programmering är naturligtvis A och O. Så vitt jag vet så är C++ det vanligaste språket inom spelutveckling, men kan man ett språk kan man lära sig nästan alla andra väldigt fort. Det som efterfrågas är inte vilka språk man kan, utan hur bra man är på att programmera i allmänhet. Det är alltså inga särskilda språkkunskaper, utan det särskilda programmeringstänket som efterfrågas. Om du t.ex. säger att du bara kan C++ kan det bli problematiskt. Ett tips kan vara att pröva lite olika språk och åtminstone skrapa på ytan, men det lär du nog få göra inom din högskoleutbildning.

Det finns många högskolor i Sverige som sysslar med det och jag kan inte svara på vilken som är bäst. Jag vet dock att Luleå Tekniska Universitet i Skellefteå är väldigt bra. En fördel där är att man får en ingenjörsexamen. Oftast brukar de som spelföretagen tar in vara antingen utbildad specifikt inom spel eller vara dataingenjör. Nu får man ju då båda delarna vilket känns som en fördel. Sedan har några från den utbildningen vunnit SGA med Magicka, vilket inte känns särskilt dåligt.
Jag går själv på samma skola, så jag har rätt bra koll på den utbildningen. Du kan kolla på typ gscept.com (lite av det material som studenter på LTU har åstadkommit) och ltu.se/ske för mer info.

Andra spelutbildningar jag har hört om är då BTH, som Achronos omnämner. Den vet jag dock inget om.
Sedan vet jag även att de har en i Skövde, som sägs vara bra. Jag vet inte riktigt, men de blir typ ingenjörer där också. De verkar också ha ett nära samarbete med spelbranschen, särskilt Dice, vilket naturligtvis talar till deras fördel.

När det kommer till behörighetskrav så brukar de utbildningar där man blir ingenjör ha typ samma: Matte D (ibland E), Fysik B och Kemi A.

Borde man inte göra någon sån här tråd sticky? Känns som att många frågar om samma sak.

1
Skriv svar