Israels stormning av aktivisters fartyg

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Bygga mur är sååå mäsnkliga rättigheter

Ditt exempel med nordkorea fick mig att gapskratta.
Herregud, tror du på vad du skriver själv?

Mur = försvar.

http://pici.se/pictures/MNOJUiHCx.jpg

^ Skillnaden mellan Israel och Palestina.

Haha, oh wow.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Bygga mur är sååå mäsnkliga rättigheter

Ditt exempel med nordkorea fick mig att gapskratta.
Herregud, tror du på vad du skriver själv?

Mur = försvar.

http://img404.imageshack.us/img404/2126/mnojuihcxfix.jpg

^ Skillnaden mellan Israel och Palestina.

Fix'd

En mur är inte försvar om den segregerar och byggs på fientligt territorium, då är det enbart för att provocera fram attacker för att kunna rättfärdiga mer kränkande av mänskliga rättigheter.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Bygga mur är sååå mäsnkliga rättigheter

Ditt exempel med nordkorea fick mig att gapskratta.
Herregud, tror du på vad du skriver själv?

Mur = försvar.

http://pici.se/pictures/MNOJUiHCx.jpg

^ Skillnaden mellan Israel och Palestina.

Haha, oh wow.

Kul att läsa dina argument emot det.

Alla vet att det är så: Muslimerna använder barnsoldater, barnsjälvmordsbombare, offrar barn som de sedan kan visa upp for media och säga att Israel har skjutit etc etc...

Medlem

Så det är inte palestiner längre, utan muslimer (som är en grupp som sträcker sig bra mycket längre än palestinas gränser) nu?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Så det är inte palestiner längre, utan muslimer (som är en grupp som sträcker sig bra mycket längre än palestinas gränser) nu?

Jag menar "alla Israels grannländer". Måste jag verkligen förtydliga det självklara?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greger:

Så det är inte palestiner längre, utan muslimer (som är en grupp som sträcker sig bra mycket längre än palestinas gränser) nu?

Jag menar "alla Israels grannländer". Måste jag verkligen förtydliga det självklara?

Israels grannländer hushåller ~100 miljoner människor, det finns över en miljard muslimer över hela världen.

Säg Israels grannländer, om du säger muslimer så utgår du från att 10% (och det är nog bara 85% som är muslimer i israels grannländer) är förespråkare för alla muslimer över hela världen.

Jag vet att du gillar generaliseringar, och det är väl ungefär vad du gör när du säger

"Muslimerna använder barnsoldater, barnsjälvmordsbombare, offrar barn som de sedan kan visa upp for media och säga att Israel har skjutit etc etc..."


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greger:

Så det är inte palestiner längre, utan muslimer (som är en grupp som sträcker sig bra mycket längre än palestinas gränser) nu?

Jag menar "alla Israels grannländer". Måste jag verkligen förtydliga det självklara?

Dang.
Självklart. Det är ju så uppenbart att Israels grannländer använder självmordsbombare, barnsoldater osv.

Ifs världigt längesedan jag hörde om Jordanska självmordsbombare eller egyptiska barnsoldater.
Men det måste väl vara för att jag är en dum vänsterflummare.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

*Suck*

*EDIT*
Nestor: Bara att kolla på valfri TV-kanal i Mellanöstern. Googla lite eller kolla på Youtube. Barnprogrammen sprider hat om judar, uppmuntrar barnen att dö martyrdöden och så vidare...

Avstängd
Skrivet av Greger:

Goda anledningar?
Dom attackerade en båt som är till bredden packad med fredsaktivister och förnödenheter, bara för att man vill gott betyder inte att det blir rättfärdigat.

"Israel har gjort något hemskt, därför kan de inte ha någon bra anledning. De måste ha gjort det bara för skojs skull". Är det så du tänker?

Jag tror för övrigt inte riktigt på det där med "fredsaktivister och förnödenheter". Det låter för suspekt. Skulle snarare säga att "förnödenheterna" var vapen åt Hamas. Med tanke på de tusentals bomber de skickar in bland Israeliska civila borde de väl behöva en leverans.

Medlem

Alla Israeler är onda jävlar...medans alla palestinier är helt oskyldiga,helst då Hamas som bara är missuppfattade,det enda dom vill är att dela ut godis och mat till alla oskyldiga palestinier...:O


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Inaktiv

Det mest retarderade är inte att israel utför terrorhandlingar mot civila, det är att det finns idioter som försvarar handlingen.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Är det bara jag eller verkar det som att Saltkråkan och Mikaelh är samma person?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av Stealther:

Är det bara jag eller verkar det som att Saltkråkan och Mikaelh är samma person?

För det finns ingen i Sverige som tycker om Israel?

Jag blev bannad från PC Gamers forum en gång för länge sen på grund av att jag och EliasN "var samma person". Efter en lång tid lyckades jag motbevisa det.

Men det är lite kul att vissa personer tror att folk inte kan ha samma åsikter (om det gäller motståndarsidan).

Greger och bjosarn är samma person i såna fall.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag tror för övrigt inte riktigt på det där med "fredsaktivister och förnödenheter". Det låter för suspekt. Skulle snarare säga att "förnödenheterna" var vapen åt Hamas. Med tanke på de tusentals bomber de skickar in bland Israeliska civila borde de väl behöva en leverans.

Så sverige har skickat ut bland annat dessa

# riksdagsledamoten Mehmet Kaplan
#överläkaren Viktoria Strand
# författaren Henning Mankell
# konstnären Dror Feiler *blev skadad under sammandrabbningen*
# religonshistoriker Mattias Gardell

tillsammans med bland annat svensk besättning på en svensk/internationell båt vid namn ship to gaza för att leverera vapen och bomber och inte för att övervaka denna fred fulla humanitära aktionen och leverera förnödenheter.

Kan inte riktigt förstå hur Israels ledare tänkt med att beodra ut en kommando räd mot en sådan stor civilt humanitärisk aktion som också varit övervakad av hela omvärlden mitt framför ögonen på journalister och reportrar PÅ internationellt Vatten, rena blodbadet

jag kommer följa detta med stort intresse för att se hur omvärlden kommer att reagera


signatur

Suup homie

Medlem

Citerar en vän på facebook:

Hade man ärligt varit intresserad av att hjälpa Gazas befolkning, hade man tackat ja till Israels erbjudande att få lossa allt i Ashdod, och efter inspektion föra in det landsvägen på de ställen som finns för det, och som Israel dagligen för in sådant igenom.

Men de hade räknat ut att om de provocerade Israel skulle man bli bordad, och därmed få global medial uppmärksamhet, som skulle bevisa vilka bovar Israel är. För säkerhets skulle attackerade man soldaterna med knivar, metallrör och yxor, så det skulle bli lite strid att rapportera. Men det liksom sket sig, för soldaterna försvarade sig!

Medlem

-. Kruxet här är ju att dom bordade båten på international mark till att börja
- Sen kan du inte borda en båt hur som helst och israel är expert tillsammans med usa på att bryta internationella regler.

-ang att soldaterna blev attackerade , hmm skulle jag också göra ifall nån attackerade båten jag var på.
Dessutom så var bordningen ingen bordning ala kustbevakning eller dyl där man får en varning så att man vet om att nån kommer borda?

Sen har Israel ingen rätt att stoppa förnödenheter till civila vad jag vet enl internationella regler, kan ha fel där.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Men det liksom sket sig, för soldaterna försvarade sig!

Hej Mikael_H! Lång tid ingen syn osv.

Så du menar att om jag hoppar in i ditt hus med maskingevär och gasgranater och du väljer att slå mig med vad du har tillgängligt så har jag rätt att skjuta dig i självförsvar?

IDF hade ingen rätt att borda båtarna ute på internationellt vatten enligt internationell lag. Nu skiter ju Israel i internationell lag, konventioner &c. (vilket vi såg när de brände hus med vit fosfor förrförra hösten), men de är väl medvetna om hur resten av världen ser det.

Fint att du har lämnat sekten du var med i tidigare iaf. Jag hoppas att det har löst sig bra för dig.

Inaktiv

Synd att inga israeliska soldater omkom dock


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv

död åt ZOG

fuck the police

Avstängd
Skrivet av weizenbier:

Så sverige har skickat ut bland annat dessa

# riksdagsledamoten Mehmet Kaplan
#överläkaren Viktoria Strand
# författaren Henning Mankell
# konstnären Dror Feiler *blev skadad under sammandrabbningen*
# religonshistoriker Mattias Gardell

tillsammans med bland annat svensk besättning på en svensk/internationell båt vid namn ship to gaza för att leverera vapen och bomber och inte för att övervaka denna fred fulla humanitära aktionen och leverera förnödenheter.

Kan inte riktigt förstå hur Israels ledare tänkt med att beodra ut en kommando räd mot en sådan stor civilt humanitärisk aktion som också varit övervakad av hela omvärlden mitt framför ögonen på journalister och reportrar PÅ internationellt Vatten, rena blodbadet

jag kommer följa detta med stort intresse för att se hur omvärlden kommer att reagera

Har Sverige skickat ut de där typerna, menar du? Om Sverige hade skickat någon hade det inte varit konstnärer och författare. De där personerna var där av egen fri vilja.
Kort sagt: det finns galningar i Sverige också, tro det eller ej.

Tycker ni ska se det här: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article72212...

"Fredliga" aktivister, var det.

Medlem

henning mankell är en känd hamas-sympatisör om jag förstått saken rätt?

(heja israel, mellanösterns enda demokrati <3)

Medlem

och nä jag förstår precis vad eliasn menar, om en bunt israeliska kommandotrupper utrustade till tänderna bordar mitt skepp utan egentlig anledning skulle jag inte heller klubba dem med ett stålrör i desperation

vänta nu

Medlem

Du har helt rätt, det är inte sveriges regering som skickat ut dessa frivilliga människor så det var lite dumt formulerat av mig

men i slutändan är det svenska medborgare som hängt med som humanister för bland annat se till så inget olagligt sker med denna fredfulla aktion som blev pannkaka tack vare israels reaktion, du vet det är därför ett bra x antal journalister från ett x antal länder också hängt med på båt resan

så jag tycker det är kul att du stämplar alla dessa som ett gäng terrorister som "säkerligen" transporterade vapen och bomber istället för förnödenheter

jag har redan sett videon och min åsikt förändras inte
Sedan kan videon var hur vinklad som helst, ser hellre att dem släpper en oredigerad och längre version men min åsikt står oförändrad, israelerna har ej någon rätt alls att borda skeppen på internationellt vatten, besättningen och aktivisterna har all rätt att försvara sig om dem utsätts för en attack. att borda ett skepp med special soldaterna med dragna vapen kallar jag för en attack.. eller rättare sagt för en pirat räd


signatur

Suup homie

Avstängd
Skrivet av Heffaklumpen:

och nä jag förstår precis vad eliasn menar, om en bunt israeliska kommandotrupper utrustade till tänderna bordar mitt skepp utan egentlig anledning skulle jag inte heller klubba dem med ett stålrör i desperation

vänta nu

Det är inte för inte som de israeliska soldaterna hade order att inte använda skarp ammunition utom i direkt livsfara.

Och jag tycker att det låter väldigt konstigt att det där skeppet vägrade göra som israelerna sa. Om de hade varit genuint intresserade av att hjälpa palestinierna hade de gjort som israelerna sa, men istället satte de sig på tvären. När israelerna bordar skeppet försöker de slå ihjäl dem.

Men ja, alla hatar Israel, så varför ska det vara någon skillnad du? Hade blivit väldigt förvånad om inte så många här direkt hade fördömt israelerna. Tala om att vissa människor är bra naiva.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Och jag tycker att det låter väldigt konstigt att det där skeppet vägrade göra som israelerna sa.

ok här är en hemlis

du får inte avslöja den, så hemlig är den

men är man på internationellt vatten har man ingen skyldighet till att släppa ombord folk på sitt fartyg!!!!!

om inte "folk" i det här fallet mystiskt sträckt ut sin säkerhetszon med 70 km bara för den här kvällen för då är det tydligen okej att hoppa ombord och skjuta folk men vad vet jag

Citat:

Men ja, alla hatar Israel, så varför ska det vara någon skillnad du? Hade blivit väldigt förvånad om inte så många här direkt hade fördömt israelerna. Tala om att vissa människor är bra naiva.

yessssssssss mitt favoritargument

alla hatar judar sluta förfölja israel det är inte brott mot internationella konventioner det är en uhhhhh diplomatisk faux pas

jag önskar att folk kunde sluta blunda när israel hittar på dumheter, förutom när folk faktiskt dör för då är det nån som faktiskt piper ifrån

Medlem

Förnödenhetsskeppena sa tidigt att de skulle åka ända till Gaza, Israel sa tidigt att de kommer stopp dem.
Är det ens möjligt att bli förvånad?

Avstängd

Jag kan inte påstå att jag har någon koll på lagarna för internationellt vatten, men ja, jag tror att det var fel av Israel. Däremot kan man ju tycka att "fredsaktivisterna" då borde ha hållit sig lugna. Istället möttes soldaterna av en lynchmobb beväpnade med järnrör, bl.a. De blev tvungna att skjuta för att överleva.

Folk kunde sluta blunda när Israel hittar på dumheter? Menar du folk i allmänhet eller "folk" som mig?

Ingen har påstått att Israel är helt klanderfritt, men Israel är inte de onda demoner som de kallas.

Medlem

Att borda fartyg på internationellt vatten med kommandosoldater kan inte ses som någonting annat än terrorism och sjöröveri.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Det är officiellt - Mikael är ett troll.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Jo, det kan det, Bjosarn. Om de hade farit och bordat skeppet helt oprovocerat hade det varit det. I det här fallet var skeppet på väg mot Israeliskt vatten och vägrade lyda, om jag har förstått det rätt. Jag kan hålla med om att det är fel det här med internationellt vatten, men snälla människa: öppna ögonen.

Skriv svar