"Rockstar föraktar Team Bondi"

Robot
"Rockstar föraktar Team Bondi"

Anonyma källor hos L.A. Noire-studion menar att den långrandiga utvecklingen fick Rockstar att ta avstånd från företaget.

#team-bondi, #rockstar


Medlem
"Rockstar föraktar Team Bondi"

Låter ju sunt att branschen reagerar på uppgifterna om arbetsförhållanden.

Lät ju snurrigt det chefen uttalade sig.

Kanske stor personalomsättning för Noire gjorde att det tog så grymt lång tid.

Det var ju ett ovanligt komplex spel de arbetade på, vilket tidsramen vittnar om. Kanske är Rockstar lite sura över att TB gjorde ett så pass bra spel som de gjorde, kanske svider lite?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det var ju ett ovanligt komplex spel de arbetade på, vilket tidsramen vittnar om. Kanske är Rockstar lite sura över att TB gjorde ett så pass bra spel som de gjorde, kanske svider lite?

Rockstar är ju utgivare och tjänar pengar på att Noire blir framgångsrikt!
Det är ju idén liksom.

Förstår inte hur du menar?

Medlem

Kicka Bondis bondechef!


signatur

Meep!

Medlem

Det lät ganska illa om arbetförhållanden, jagvet att Rockstar hade något liknande när dom utvecklade GTA4 men då kompenserades det överarbetet med massage, middagar, extra betalt and so on - så endast fruarna i sig hos diverse gifta individer klagade på företaget om övertiden.

Lite dålig stil av Bondi för Rockstar gjorde ju rätt för sig.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av walter_iego:

Det var ju ett ovanligt komplex spel de arbetade på, vilket tidsramen vittnar om. Kanske är Rockstar lite sura över att TB gjorde ett så pass bra spel som de gjorde, kanske svider lite?

Rockstar är ju utgivare och tjänar pengar på att Noire blir framgångsrikt!
Det är ju idén liksom.

Förstår inte hur du menar?

Jag förstår att du inte förstår vad jag menar. Det finns annat på spel än bara pengar. Vad tror du de tjänar på att uttryckligen säga att de inte ska ge ut fler spel av TB? En sådan officiell schism hjälper inte försäljningen i positiv riktning, i mesta fall tvingar det folk att ta ställning för antingen den ena eller andra sidan. Rockstar har säkert många guldkossor i sitt stall och spelproducenter de kan kontrollera på ett eller annat sätt. Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätska på elden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av walter_iego:

Det var ju ett ovanligt komplex spel de arbetade på, vilket tidsramen vittnar om. Kanske är Rockstar lite sura över att TB gjorde ett så pass bra spel som de gjorde, kanske svider lite?

Rockstar är ju utgivare och tjänar pengar på att Noire blir framgångsrikt!
Det är ju idén liksom.

Förstår inte hur du menar?

Jag förstår att du inte förstår vad jag menar. Det finns annat på spel än bara pengar. Vad tror du de tjänar på att uttryckligen säga att de inte ska ge ut fler spel av TB? En sådan officiell schism hjälper inte försäljningen i positiv riktning, i mesta fall tvingar det folk att ta ställning för antingen den ena eller andra sidan. Rockstar har säkert många guldkossor i sitt stall och spelproducenter de kan kontrollera på ett eller annat sätt. Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätsk på elden.

Att Rockstar inte skulle gå ut officiellt med att de planerar avsluta samarbetet med TB har du helt rätt i, men vad menade du med att Rockstar skulle bli sura över att TB gjorde ett så pass bra spel? Förklara, tack.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag förstår att du inte förstår vad jag menar. Det finns annat på spel än bara pengar. Vad tror du de tjänar på att uttryckligen säga att de inte ska ge ut fler spel av TB? En sådan officiell schism hjälper inte försäljningen i positiv riktning, i mesta fall tvingar det folk att ta ställning för antingen den ena eller andra sidan. Rockstar har säkert många guldkossor i sitt stall och spelproducenter de kan kontrollera på ett eller annat sätt. Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätsk på elden.

Håller i princip med om detta.

Det fanns dock inte ett spår att den slutsatsen i ditt förra inlägg.

Det kan ju vara så att journalister gärna rotar i just detta för sina rubriker(inkl. FZ). Skönjer man en konflikt så drar drevet igång.

Om det blir stora rubriker för att TB har taskigt förhållande till sina anställda, så gnuggar det ju av sig på Rockstar som utgivare( och utvecklingsbolag för andra titlar) också - får man kanske ha i åtanke. Ett sätt för Rockstar att friskriva sig.

Men det är väl troligt om utvecklingstid krossat alla deadlines och budgetar och spelet säljer dåligt så är besvikelsen desto större - och några extra slängar av förlupna ord lätt uppstår.

Och Voila! - kvällstidningsrubrik uppstår.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av walter_iego:

Jag förstår att du inte förstår vad jag menar. Det finns annat på spel än bara pengar. Vad tror du de tjänar på att uttryckligen säga att de inte ska ge ut fler spel av TB? En sådan officiell schism hjälper inte försäljningen i positiv riktning, i mesta fall tvingar det folk att ta ställning för antingen den ena eller andra sidan. Rockstar har säkert många guldkossor i sitt stall och spelproducenter de kan kontrollera på ett eller annat sätt. Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätsk på elden.

Håller i princip med om detta.

Det fanns dock inte ett spår att den slutsatsen i ditt förra inlägg.

Det kan ju vara så att journalister gärna rotar i just detta för sina rubriker(inkl. FZ). Skönjer man en konflikt så drar drevet igång.

Om det blir stora rubriker för att TB har taskigt förhållande till sina anställda, så gnuggar det ju av sig på Rockstar som utgivare( och utvecklingsbolag för andra titlar) också - får man kanske ha i åtanke. Ett sätt för Rockstar att friskriva sig.

Men det är väl troligt om utvecklingstid krossat alla deadlines och budgetar och spelet säljer dåligt så är besvikelsen desto större - och några extra slängar av förlupna ord lätt uppstår.

Och Voila! - kvällstidningsrubrik uppstår.

Kvällstidningsrubrik? En rubrik ska vara dragande, göra dig intresserad. Tycker inte att denna är "AB-kladdig" på något sätt utan sammanfattar vad nyheter handlar om.


signatur

Jag drar paralleller till andra slags verksamheter där man är s.k. "utgivare" för ett annat företags produkter. Det finns alltid en boss som vill ha herravälde, och det finns alltid personer som inte accepterar att bli trampade på. Säkerligen har förutsättningarna för TBs och Rockstars sammarbete förändrats under resans gång. Om deadlines inte hålls dras snaran åt, press, stress och tvång skapar inte en skön arbetsatmosfär. Jag vill vara egal men tycker mig skåda en återkommande politik.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Jag tycker inte den var AB-aktig heller, om den skulle passa i kvällspressen skulle det ha stått: "Spelchocken som upprör världen - amerikanskt storföretag föraktar hela den australiensiska mångkulturen!"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nu kastar de sannerligen sten i glashus. Rockstar är ju själva kända för att ha lämnat ute 55 namn från "credits"-listan i slutet. Se http://www.intelligent-artifice.com/2007/11/rockstar-viennas-...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Paladia:

Nu kastar de sannerligen sten i glashus. Rockstar är ju själva kända för att ha lämnat ute 55 namn från "credits"-listan i slutet. Se http://www.intelligent-artifice.com/2007/11/rockstar-viennas-...

Och det var ju en del rabalder kring studion som gjorde #Red Dead Redemption också.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kvällstidningsrubrik? En rubrik ska vara dragande, göra dig intresserad. Tycker inte att denna är "AB-kladdig" på något sätt utan sammanfattar vad nyheter handlar om.

"anonyma källor till Eurogamer" och denna gång ingen länk till källan gör det i alla fall solvarm-chokladkake-kladdig - kan jag tycka.

Ni brukar vara duktiga att slänga med länk också. Men det kanske kräver speciella login osv där ni hämtat det, vet inte.

"Föraktar" är ju jättestarkt ord, mycket starkare än besvikna, irriterade på, arga på eller något annat i stort sett. Väldigt, väldigt starkt ord. Det är ju så stark att det går förbi allt som sker normalt i affärsvärlden.

Då kanske man skall ha mer underlag, eller?

Klart ni skall göra rubriker som intresserar. Ni vill ha views som genererar intresse att annonsera - det är väl inget konstigt med det. Det är ju ert jobb och lön i slutändan.

Ni har väldigt trevlig blandning av nyttigt och snaskigt tycker jag. Men denna rubriken plus Kotick-artikeln var väl bland det grövre - särskilt som det är skvaller där vi inte vet sanningshalten.

Nu handlade diskussionen om Rockstar och TB inte om hur FZ jobbar med sin rubriksättning...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kvällstidningsrubrik? En rubrik ska vara dragande, göra dig intresserad. Tycker inte att denna är "AB-kladdig" på något sätt utan sammanfattar vad nyheter handlar om.

"anonyma källor till Eurogamer" och denna gång ingen länk till källan gör det i alla fall solvarm-chokladkake-kladdig - kan jag tycka.

Ni brukar vara duktiga att slänga med länk också. Men det kanske kräver speciella login osv där ni hämtat det, vet inte.

"Föraktar" är ju jättestarkt ord, mycket starkare än besvikna, irriterade på, arga på eller något annat i stort sett. Väldigt, väldigt starkt ord. Det är ju så stark att det går förbi allt som sker normalt i affärsvärlden.

Då kanske man skall ha mer underlag, eller?

Klart ni skall göra rubriker som intresserar. Ni vill ha views som genererar intresse att annonsera - det är väl inget konstigt med det. Det är ju ert jobb och lön i slutändan.

Ni har väldigt trevlig blandning av nyttigt och snaskigt tycker jag. Men denna rubriken plus Kotick-artikeln var väl bland det grövre - särskilt som det är skvaller där vi inte vet sanningshalten.

Har korrigerat källan, det är en öppen artikel på Eurogamer så det är inga konstigheter. Det engelska ordet som användes var "disdain" vilket kanske mer är avsmak men då måste ett "känner" in i rubben och den blir lite lång. Förakt hamnar på samma nivå tycker jag. Fast "Rockstar avsmakar Team Bondi" är ju också en variant

Kotick-vinklarna har jag i ärlighetens namn bett alla att tona ner en smula. Det blir bara bajskastning i trådarna sedan.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har korrigerat källan, det är en öppen artikel på Eurogamer så det är inga konstigheter. Det engelska ordet som användes var "disdain" vilket kanske mer är avsmak men då måste ett "känner" in i rubben och den blir lite lång. Förakt hamnar på samma nivå tycker jag. Fast "Rockstar avsmakar Team Bondi" är ju också en variant

Kotick-vinklarna har jag i ärlighetens namn bett alla att tona ner en smula. Det blir bara bajskastning i trådarna sedan.

Ja, "uppskattar inte" är väl lite svagt kanske.

Major fnurra verkar det vara.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vad tror du de tjänar på att uttryckligen säga att de inte ska ge ut fler spel av TB?

Skrivet av walter_iego:

En sådan officiell schism hjälper inte försäljningen i positiv riktning, i mesta fall tvingar det folk att ta ställning för antingen den ena eller andra sidan.

Skrivet av walter_iego:

Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätsk på elden.

Vad pratar du om? Har du ens läst artikeln? Det är inget officiellt uttalande från Rockstar, utan det är anonyma källor från Team Bondi som har gått ut med den här informationen. Det är alltså ett rykte!

Skrivet av spanjoar:
Skrivet av walter_iego:

Vad tror du de tjänar på att uttryckligen säga att de inte ska ge ut fler spel av TB?

Skrivet av walter_iego:

En sådan officiell schism hjälper inte försäljningen i positiv riktning, i mesta fall tvingar det folk att ta ställning för antingen den ena eller andra sidan.

Skrivet av walter_iego:

Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätska på elden.

Vad pratar du om? Har du ens läst artikeln? Det är inget officiellt uttalande från Rockstar, utan det är anonyma källor från Team Bondi som har gått ut med den här informationen. Det är alltså ett rykte!

Vilket av ryktena referar du till, som jag ser är det flera. Jag adresserar ingen specifikt hörsägen, (läs skvaller), utan en allmängiltig åsikt kring sådana här sammarbeten. Läs gärna innantill...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Antar att det är det här ni syftar på:
http://kotaku.com/5818019/report-la-noires-development-was-he...
Här är den läckta e-posten:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2011-07-05-revealed-the...

Team Bondi har såklart gjort ett bra spel men om jag har förstått det hela rätt så var det Rockstars producenter och utvecklare som gjorde det möjligt för dem att få ändan ur vagnen och göra klart det. De kom dock inte överens om designval och arbetsmetoder så de går nu istället skilda vägar. Slut.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

...Förutom TBs egna problem behöver man inte kasta vätska på elden.

Beroende på vilken vätska kan det betyda att göra elden större, eller kväva den.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Sant Tybalt; en åsikt är bara en åsikt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar