Medlem

Med min slim kan vi köra TV volymen satt på 1-6 och höra allt.
På vår gamla konsol fick vi kräma på volymen till 12-16 för att överösta konsolen vilket är dubbelt så högt. När familjen somnat och jag sitter och spelar så klarar jag att köra på volym 1 på TVn och höra precis alla dialoger i spelen vilket vart omöjligt förr så jag fick använda hörlurar. Jämfört med vårt Playstation 3 så är det så nära på identiskt när vi spelar här hemma.

En annan grej ni nämner är värmen. Ni verkar inte ha med i beräkningen att på slim sitter GPU och CPU på samma krets vilket gör att precis som på en PC sitter det en kylfläns+fläkt direkt ovanpå som transporterar ut den varma luften genom fläktgallret. Detta gör ju att den varma luften inte stannar kvar inne i chassit och förstör lödningarna eller får moderkortet att böja sig vilket oftast är 2 av vanligaste felen på de äldre konsolerna.
Då jag själv lagat ett par 360 konsoler som fått RROD pga, överhettning(inkl elite) så är jag ganska säker på att samma varma luft som ni pratar om tyvärr hålls inne i chassit på de äldre konsoler.
På de äldre konsolerna finns de bara 2 chassifläktar som sitter där bak. På GPU & CPU sitter de enbart kylflänsar och just GPU flänsen går precis in under DVDn och som ni förstår så blir ju även en DVD varm när den är i bruk.

Här har ni bilder som jag googlade fram för att ge er en uppfattning om skillnaderna:

Gamla 360:
[http://www.hardware.info/images/articles/xbox360-open.jpg]

360 slim:
[http://images.anandtech.com/reviews/gadgets/microsoft/valhall...]

[http://images.anandtech.com/reviews/gadgets/microsoft/valhall...]

(ni kanske får klippa och klistra in de sista två)
Men som ni ser på den äldre konsolen så sitter DVDn direkt ovanpå GPU kylflänsen vilket verkligen är en urkass lösning. På bilderna på den nya ser ni att DVDn inte gör detta.
Bara att ha en fläkt över dessa viktiga komponenter är ett jätte kliv framåt tycker jag. De äldre konsolerna ger 2 röda lampor som varning och stänger av sig själva när tempen når runt 90grader. När man gör en vanlig x-clamp fix så brukar man "baka" konsolen en stund efteråt tills detta sker. Alltså köra konsolen utan fläktar och 90 grader nås oftast väldigt snabbt.
Så en stor skillnad är just de att de finns en fläkt som skjuter ut den varma luften ifrån huvudkomponenterna på Slim vilket inte finns på de äldre konsolerna. Vilket man sedan föredrar är förstås upp till var och en men jag föredrar helt klart att den varma luften skjuts ut och inte hålls kvar i konsolen där den bara gör skada.

Trots detta så kommer de ju finnas barnsjukdomar och fabrikationsfel även på Slim konsolen självklart. Men de finns inget företag på konsol marknaden som inte har de.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Som du säger kommer det ju varm luft där ifrån, MEN mitt xbox var väldigt varmt överallt.. har lagt den ner nu, tror den låter mindre sen är den inte lika varm har jag märkt


signatur

Wai

Medlem

Jag hade nyligen inköpt den såkallade Super elite Xbox 360,
Final Fantasy versionen med 250 gigs hd,

så man tvekade ju att köpa den finjusterade 360´n.

Men man gjorde det ändå, och man ångrar sig ju inte efter bytet.

Nya 360´n här är minst lika tyst som min ps3 var,

så skönt att slippa instalera spel på hdn i fortsättningen,
vilket man var tvungen att göra förr,
eftersom man kör ljudet enbart från tv´n och på låg ljudnivå och den gammla lådan mer eller mindre lät mer än ljudet som kom från tv´n.

Medlem

Packade just upp min 360S och är kalasnöjd. Den är, i princip, helt ljudlös. Dessutom passar den in riktigt fint bredvid min PS3a (fetsmock edition) med sin blanka, pianolackade finish.

Med inbyten kostade den dessutom inte mer än 289 spänn hehe. Och då ingick ett spel också.


signatur
Inaktiv

Den nya 360 S är i princip ljudlös. mycket tystare än min PS3 slim 250 som var i par med min gamla Jasper Elite som byttes bort.
Inte ens DVDn i nya 360 S väsnas knappt något på fullvarv.
Har numera 2 S och en Jasper och jag ska göra en test med dem samt min PS3a med kalibrerad DB mätare ikväll!

MS har verkligen gjort en grymt bra konsol betydligt bättre.
Snygg är den med, får min stackars PS3a att vilja gömma sig i garderoben. Sen att den har ett "pling" startljud som inte misstas för min luft/luft värmepump (som min ps3a gör) är ju ett plus!

Min 360 står oftast igång dygnet runt (likadant med mina tidigare konsoler) och nya S blir varm, men inte oroväckande varm.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Packade just upp min 360S och är kalasnöjd. Den är, i princip, helt ljudlös. Dessutom passar den in riktigt fint bredvid min PS3a (fetsmock edition) med sin blanka, pianolackade finish.

Med inbyten kostade den dessutom inte mer än 289 spänn hehe. Och då ingick ett spel också.

Vilken version och var bytte du in den? Jag har den utan HDMI med 20gb. Den låter utav helvete, mer än en modern dammsugare typ... Skulle vara mycket trevligt med en ny tyst. 289:- är ju ingenting för en ny fräsch:)

12
Skriv svar