Sökes: Ett äldre plattformspel från sent eller mitten av 90-talet.

Medlem
Sökes: Ett äldre plattformspel från sent eller mitten av 90-talet.

Japp, då var det dags att inviga denna del av forumet, och precis som titeln säger, så letar jag efter ett spel som har suttit i hjärnan i många år, utan att veta vad det är för nåt.

Jo, spelet jag leter efter är ett äldre plattformspel (du ser från sidan, 2D), som troligtvis kom ut vid 1996 eller senare. Har ett kort minne av att vi testade spela det med joystick. Spelet är lagd åt komedi och skratt, och är inte så värst seriöst. Det är till PC.

Handling:

Det jag minns från introt (eller rättare sagt, den enda videosekvensen jag minns) är att det är en tjockis som ligger och sover, och hans vänner/kollegor/ovänner försöker väcka upp honom. Ingenting fungerar, så dem testar att lägga dynamit runt omkring han. När dem väl detonerar så flyger alla dessa typer iväg, tvärs över världen, och när han som sover (tjockisen) vaknar efter detta, är det hans jobb att hitta dem igen.*

*(Mitt minne från det här spelet är dåligt, så det KAN vara lite fel, men jag misstänker att handlingen är denna.)

Gameplay:

Man spelar som en kort och tjock liten knubbis som har en kort t-shirt som är lite för kort för han, så man kan se en bit av magen. Han har en keps (kan vara fel) och är beväpnad med en slangbella som fungerar som spelarens vapen.
Spelstilen är typisk Mario, man hoppar och klättrar och skjuter ett eller annat "monster" (spöken vid en viss bana).
Jag minns att när man inte rörde figuren på ett tag började han säga ord, samt peta sig i naveln lite då och då (vi hade jättekul åt det här vid den tiden).
En bana som man fick spela fanns vatten längst ner, och ifall man ramlade ner kom en stor haj och slukade upp spelare.

Grafik:

Det korta minnet jag har från grafiken är att den var lite mer tecknad, såsom i Curse of the Monkey Island 3. Spelet var, som sagt, i 2D, samt ett plattformspel. När du kom till änden av skärmen (och klättrade uppför en stege eller någon annan sorts form utav level transition) kom du till en ny skärm, så spelet "streamades" inte fram som i Mario.

Min mor har för sig att namnet hade nåt med "America" i sig, eller kanske "Americana". Dock har jag inte hittat något spel med det namnet, då jag har sökt ett tag.

Jag hoppas att det finns någon vänlig veteran-gamer här på FZ som kan höra min röst och hjälpa mig att hitta detta spel. Det har irriterat mig ända sen jag spelade det.

Tack på förhand.

Medlem

Kan det vara Arcade America du söker?

Medlem

Fy satan vilken nostalgi tripp.

Japp, det är spelet som har dödat några timmars sökande. Kudos på dig, Fairfax!

1
Skriv svar