Ubisoft bekräftar onlinepass till stortitlar

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Fairfax:

Den genomsnittliga speltiden per person är irrelevant. Om det ingår obegränsad speltid i priset när spelet säljs första gången spelar det ingen roll hur många gånger det exemplaret säljs vidare. Förutsättningarna förändras inte.

Vem har sagt att speltiden är obegränsad? Ta dig en titt i vilken EULA som helst så ser du att utgivaren förbehåller sig rätten att stänga ned sina servrar efter en viss tid.

Att de förbehåller sig rätten att stänga ned sina serverar förändrar inte det faktum att du har obegränsad speltid så länge servrarna är uppe.

Skrivet av Dashiva:
Skrivet av FairFax:

På sätt och vis gör jag det. Jag bryr mig om spelen, inte företagen bakom dem. Det finns det ingen anledning för mig att göra. Jag har inga moraliska förpliktelser gentemot dem. Speciellt inte när de beter sig klandervärt så som Ubisoft har gjort vid upprepade tillfällen. Jag kan dock tänka mig att ställa mig bakom och stödja företag som visar ett genuint intresse av att erbjuda kvalité på kundens villkor.

Okej, då är det alltså okej för dig om företagen höjer utgångspriset på ett spel till, ptja, 1200 eller så?

Nej, jag tycker inte det är inte okej. Var har du fått det ifrån?

Skrivet av Dashiva:

Saken är den att detta är ett enormt problem för spelföretag, och det är svårt att få det att gå runt på grund av försäljningen av begagnade spel.

Det är vad de påstår men finns det en bevisad korrelationen mellan försäljningen av begagnade spel och företagens eventuellt bräckliga ekonomi? Eller tar du dem bara på deras ord?

Skrivet av Dashiva:

Du kan vrida och vända på det hur du vill, det förändrar inte det faktum att utvecklarna och utgivarna förlorar stora intäkter, och kan kursa på grund av det. Något måste dom göra för att få in pengar för att få det hela att gå runt.

Du missbrukar ordet "förlust". De förlorar ingenting. Däremot går de miste om imaginära summor.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Fairfax:

Den genomsnittliga speltiden per person är irrelevant. Om det ingår obegränsad speltid i priset när spelet säljs första gången spelar det ingen roll hur många gånger det exemplaret säljs vidare. Förutsättningarna förändras inte.

Vem har sagt att speltiden är obegränsad? Ta dig en titt i vilken EULA som helst så ser du att utgivaren förbehåller sig rätten att stänga ned sina servrar efter en viss tid.

Att de förbehåller sig rätten att stänga ned sina serverar förändrar inte det faktum att du har obegränsad speltid så länge servrarna är uppe.

Skrivet av Dashiva:
Skrivet av FairFax:

På sätt och vis gör jag det. Jag bryr mig om spelen, inte företagen bakom dem. Det finns det ingen anledning för mig att göra. Jag har inga moraliska förpliktelser gentemot dem. Speciellt inte när de beter sig klandervärt så som Ubisoft har gjort vid upprepade tillfällen. Jag kan dock tänka mig att ställa mig bakom och stödja företag som visar ett genuint intresse av att erbjuda kvalité på kundens villkor.

Okej, då är det alltså okej för dig om företagen höjer utgångspriset på ett spel till, ptja, 1200 eller så?

Nej, jag tycker inte det är inte okej. Var har du fått det ifrån?

Skrivet av Dashiva:

Saken är den att detta är ett enormt problem för spelföretag, och det är svårt att få det att gå runt på grund av försäljningen av begagnade spel.

Det är vad de påstår men finns det en bevisad korrelationen mellan försäljningen av begagnade spel och företagens eventuellt bräckliga ekonomi? Eller tar du dem bara på deras ord?

Skrivet av Dashiva:

Du kan vrida och vända på det hur du vill, det förändrar inte det faktum att utvecklarna och utgivarna förlorar stora intäkter, och kan kursa på grund av det. Något måste dom göra för att få in pengar för att få det hela att gå runt.

Du missbrukar ordet "förlust". De förlorar ingenting. Däremot går de miste om imaginära summor.

Är det konstigt att utvecklarna vill tjäna pengar på det dom gör? Och vad vet DU om ekonomin inom ett spelföretag? Har du ens kollat igenom credits för ett spel som Battlefield eller Mass Effect. Det tar 10-15 minuter att scrolla igenom. Det är rätt mycket människor, och det är bra mycket mer utgifter än bara löner till dessa personer. Du påstår att utvecklare inte förlorar någonting alls och det är fullständigt skitsnack.

Jag jobbar inom branschen, och jag kan helt ärligt säga dig att, utan att vara högst upp i näringskedjan, att andrahandsförsäljning till konsoller är ett lika stort problem som piratkopiering för PC för utvecklare och distrubitörer. Jag kan inte slänga ur mig fakta då företagen oftast är rätt förtegna om sina intäkter och utgifter (av olika anledningar), och skulle jag göra det så skulle jag få sparken rätt kvickt, men jag är tämligen säker på att du inte kan motbevisa mig heller. Tycker det är väldigt intressant hur du sitter och påstår att jag inte vet någonting och inte kan bevisa någonting, och så sitter du själv och drar saker ur arslet.

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Fairfax:

Den genomsnittliga speltiden per person är irrelevant. Om det ingår obegränsad speltid i priset när spelet säljs första gången spelar det ingen roll hur många gånger det exemplaret säljs vidare. Förutsättningarna förändras inte.

Vem har sagt att speltiden är obegränsad? Ta dig en titt i vilken EULA som helst så ser du att utgivaren förbehåller sig rätten att stänga ned sina servrar efter en viss tid.

Att de förbehåller sig rätten att stänga ned sina serverar förändrar inte det faktum att du har obegränsad speltid så länge servrarna är uppe.

Uppenbarligen är den obegränsade speltiden inte möjlig att överföra från en konsument till en annan. Inget konstigt i mina ögon och gissningsvis är förfarandet inte olagligt heller.

Jag tror du förstår lika väl som jag att om servrar kostar att driva så minskar lönsamheten per såld produkt med tiden tills den krymper under nollsträcket och förvandlas till en förlust för utgivaren. Om jag får välja mellan begränsad överförbarhet av spel eller inga spel alls så väljer jag det förstnämnda även om det så klart inte är kul med försämrade användarvillkor.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Konfucius:

Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.

Nej, men den genomsnittlige köparen spelar inte ett spel i mer än X antal timmar, när man säljer det vidare så fördubblas det timantalet (i genomsnitt).

Om du går till en allt-du-kan-äta-buffé så gäller den för dig och dig allena, om någon annan vill sitta på din stol och "ta över" så är det inte orimligt att denne betalar för sig till restauranten.

Ptja. jovisst men i detta exempel får restaurangen göra produkten om och om igen. Det är väl mer som om någon tog över stolen utan att att restaurangen fick laga nytt käk, eller hur?

Ubisoft har varit djävliga i många år nu, kolla i länken i mitt första inlägg, det var folk som fick sina datorer fuckade utav deras "copyskydd".

Mat kostar pengar och det gör även datorservrar.

Japp, men ditt exempel är en dålig paralell och inte relevant.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Konfucius:

Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.

Nej, men den genomsnittlige köparen spelar inte ett spel i mer än X antal timmar, när man säljer det vidare så fördubblas det timantalet (i genomsnitt).

Om du går till en allt-du-kan-äta-buffé så gäller den för dig och dig allena, om någon annan vill sitta på din stol och "ta över" så är det inte orimligt att denne betalar för sig till restauranten.

Ptja. jovisst men i detta exempel får restaurangen göra produkten om och om igen. Det är väl mer som om någon tog över stolen utan att att restaurangen fick laga nytt käk, eller hur?

Ubisoft har varit djävliga i många år nu, kolla i länken i mitt första inlägg, det var folk som fick sina datorer fuckade utav deras "copyskydd".

Mat kostar pengar och det gör även datorservrar.

Japp, men ditt exempel är en dålig paralell och inte relevant.

Varför då? Och om du inte accepterar parallellen, varför gjorde du då en egen jämförelse med en ny restaurantgäst?

Medlem
Skrivet av Dashiva:

Är det konstigt att utvecklarna vill tjäna pengar på det dom gör?

Absolut inte och jag förnekar dem inte det heller. Jag anser dock att de bara ska kunna tjäna pengar en gång per sålt exemplar.

Skrivet av Dashiva:

Och vad vet DU om ekonomin inom ett spelföretag?

Inget specifikt men jag utgår ifrån att samma ekonomiska funktioner som är gällande inom andra företag också verkar inom spelföretagen.

Skrivet av Dashiva:

Har du ens kollat igenom credits för ett spel som Battlefield eller Mass Effect. Det tar 10-15 minuter att scrolla igenom. Det är rätt mycket människor, och det är bra mycket mer utgifter än bara löner till dessa personer.

Jag behöver inte se på eftertexterna till dessa spel för att veta att det är många personer inblandade och att det finns kostnader utöver deras löner (som sagt, spelföretag fungerar likt andra företag). Frågan blir dock; om kostnaderna blir högre än vinsten, varför fortsätter man utveckla dessa AAA-spel? Varför inte skala ner och satsa på något mer hållbart? Kan det kanske vara så att man faktiskt gör vinst på de stora spelen. Som nämnts tidigare i den här tråden är företag vinstdrivande. Om ingen vinst görs på de stora titlarna verkar det högst ologiskt att fortsätta pumpa ut dem.

Skrivet av Dashiva:

Du påstår att utvecklare inte förlorar någonting alls och det är fullständigt skitsnack.

Varför är det skitsnack? De går från att inte ha något till att fortfarande inte ha något. Hur får du det till en förlust?

Skrivet av Dashiva:

Jag jobbar inom branschen, och jag kan helt ärligt säga dig att, utan att vara högst upp i näringskedjan, att andrahandsförsäljning till konsoller är ett lika stort problem som piratkopiering för PC för utvecklare och distrubitörer. Jag kan inte slänga ur mig fakta då företagen oftast är rätt förtegna om sina intäkter och utgifter (av olika anledningar), och skulle jag göra det så skulle jag få sparken rätt kvickt, men jag är tämligen säker på att du inte kan motbevisa mig heller. Tycker det är väldigt intressant hur du sitter och påstår att jag inte vet någonting och inte kan bevisa någonting, och så sitter du själv och drar saker ur arslet.

Jag har inte, för att använda dina ord, dragit något ur arslet. Om du anser att jag har det så peka gärna på vad. Jag har sagt att jag tycker det är fel att ta betalt flera gånger för ett och samma exemplar. Det är min personliga åsikt, inte ett påstående. Jag har också sagt att företagen inte förlorar något. Det är fakta per definition av ordet, inte ett påstående. Du däremot påstår att begagnatmarknaden direkt påverkar företagens ekonomi negativt. Det är möjligt men det är inte upp till mig att motbevisa. Om du vill argumentera för det påståendet så får du presentera underlag för det. Annars kan jag, för att återigen använda dina ord, säga att du drar saker ur arslet.

Skrivet av anon_98854:

Uppenbarligen är den obegränsade speltiden inte möjlig att överföra från en konsument till en annan.

Ja, det är uppenbart att Ubisoft med detta beslut säger att det inte är möjligt. Hur det är från fall till fall beror på hur produkten har marknadsförts. Sådan information ska göras tillgänglig för kunden innan köpet. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett något sådant men jag kan ha fel.

Skrivet av anon_98854:

Inget konstigt i mina ögon och gissningsvis är förfarandet inte olagligt heller.

Det är mycket möjligt att det är lagligt. Det beror också på marknadsföringen.

Skrivet av anon_98854:

Jag tror du förstår lika väl som jag att om servrar kostar att driva så minskar lönsamheten per såld produkt med tiden tills den krymper under nollsträcket och förvandlas till en förlust för utgivaren.

Om du med "per såld produkt" menar per såld enhet så ja, det förstår jag mycket väl. Här handlar det dock om samma enhet som säljs multipla gånger.

Skrivet av anon_98854:

Om jag får välja mellan begränsad överförbarhet av spel eller inga spel alls så väljer jag det förstnämnda även om det så klart inte är kul med försämrade användarvillkor.

Det kan jag förså och respektera. Själv lutar jag dock mer åt andra hållet. Om jag är tvungen att välja är chansen stor att jag väljer inga spel alls hellre än att acceptera meningslösa och småsnåla begränsingar.

Medlem

Vem köper begagnade spel?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Skriv svar