Klimp kittlar dödsskönt i kistan

Flakmonkey
Klimp kittlar dödsskönt i kistan

Jag vet inte om det beror på att mina föräldrar kommer från norrland båda två och därför har tagit med en massa rätter från sin uppväxt men faktum är att jag lagar rätt mycket maträtter som inte år så vanliga häromkring. Det är saker som palt, blodkorv, pölsa och den som jag håller på och gör till mig just i detta nu - köttsoppa med klimp. Faktum är att det är något av en favoriträtt efter ett träningspass så det blir nog att jag äter det ett par gånger i månaden i varje fall.

Så vad är det då? Jo grunden är ett helt vanlig köttfärssoppa som du antingen kan göra själv, men det går också bra att fuska genom att köpa en färdiggjord soppa från Knorr, Bong eller någon annan leverantör. Klimpen är däremot något som inte alla känner till och ska jag tro wikipedia (och det ska man väl alltid göra?) så beror nog det på att det är  ett fattigmanssätt att dryga ut just soppor. Enkelt beskrivet så är det en seg röra bestående av mjölk, vetemjöl, ägg och salt (kan ha i smält smör också om man har råd) som sedan läggs i som klumpar i het soppa där de stelnar och blir små guldklimpar

Inser att det inte låter särskilt gott men det är det fakiskt så min köttsoppa med klimp består nog till största delen av klimp numera. Så känner du för något nytt som egentligen är något gammalt så är det bara att pröva att göra lite klimp till din soppa, även om du inte gillar det så kommer det ju iaf var en ny upplevelse. Det går ju förresten också att smaksätta med lite roliga saker vilket är något jag ska testa nästa gång.

#blogg

Medlem
Klimp kittlar dödsskönt i kistan

Ah, klimpar ... dessa underbara bollar! Själv brukar jag vatten+köttbuljong istället för köttsoppa (Har provat soppa med, lite för matigt för 1 pers tycker jag.)

Mamma lärde mig, och det är tydligen en ganska vanlig rätt i Norge (hon är norsk) men i de flesta fall så kokas de där i mjölk.

Medlem

När jag gör soppa gör jag ofta klimp. Smöret är viktigt för smaken enligt mig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Smöret är viktigt för smaken! Klimp är gott.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

... jäkla forumsystem!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Flakmonkey

Kul att andr gillar det, mindre kul att Tybalt inte kan redigera eller ta bort inlägg

Medlem

Kommer från småland och vi gör klimpsoppa med och det är awesome

dock så gör vi våran " småländska klimpsoppa ? " såhär

Nöttlägg
Potatis
Morötter
Klimp

sen bruka vi har i mjölk som avrundning i soppan (dock friviligt)


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Vi längre ner i norrland har också riven bittermandel i vår klimp.


signatur
1
Skriv svar