John Carmack: Det är inget fel på Call of Duty

Medlem
Skrivet av Deamon:

Tycker att John Carmack har 110 % rätt i allt han säger i princip. Och ni som inte tycker han är en legend eller gud inom spelindustrin, kika på det han har gjort för spelvärlden. Sen om ni inte tror på det han säger så kan ni ju titta på ett ex. antal intervjuer med honom. Han vet vad han snackar om när han öppnar munnen, tillskillnad från er

Men snälla.. Jag vet mycket väl vad John har åstadkommit, legend? Ja. gud? Nej.
varför skulle Mr. Carmack vara allvetare när det gäller (dagens) spelvärlden?

Nej fy jag tycker inte om att ogilla CoD, jag blir bara uppriktigt ledsen när jag tänker på hur serien kunde ha blivit om man innovations glädje som fanns i början (CoD 1-2).
Min besvikelse när mw2 släpptes kommer aldrig glömmas..

Jag vill inte tro att PC-spel har haft sina glansdagar (tänk i KotOR, Baldurs Gate, Age of Empire, HoMM 2 Civ 2, Morrowind, Red Alert 1-2, etc. (ni förstår vilken generation jag tillhör) banor) och framtiden är mer där försäljnings siffror betyder mer än dom dedikerade fansen tycker.


signatur

woop woop

Inaktiv
Skrivet av Aléa:
Skrivet av Deamon:

Tycker att John Carmack har 110 % rätt i allt han säger i princip. Och ni som inte tycker han är en legend eller gud inom spelindustrin, kika på det han har gjort för spelvärlden. Sen om ni inte tror på det han säger så kan ni ju titta på ett ex. antal intervjuer med honom. Han vet vad han snackar om när han öppnar munnen, tillskillnad från er

Men snälla.. Jag vet mycket väl vad John har åstadkommit, legend? Ja. gud? Nej.
varför skulle Mr. Carmack vara allvetare när det gäller (dagens) spelvärlden?

Nej fy jag tycker inte om att ogilla CoD, jag blir bara uppriktigt ledsen när jag tänker på hur serien kunde ha blivit om man innovations glädje som fanns i början (CoD 1-2).
Min besvikelse när mw2 släpptes kommer aldrig glömmas..

Jag vill inte tro att PC-spel har haft sina glansdagar (tänk i KotOR, Baldurs Gate, Age of Empire, HoMM 2 Civ 2, Morrowind, Red Alert 1-2, etc. (ni förstår vilken generation jag tillhör) banor) och framtiden är mer där försäljnings siffror betyder mer än dom dedikerade fansen tycker.

Jag tycker att du kan börja med att läsa om artikeln, läsa om mitt inlägg och sedan berätta för mig vart jag påstår att John Carmack är en allvetare när det gäller dagens spelvärld när han mer eller mindre bara pratar om laissez faire och fri marknad och inte om CoD är ett bra spel eller inte.

Jag förstår och håller fullständigt med om att ACTIVISION har kört CoD i botten de senaste åren. Tror knappast det hade blivit såhär om utvecklarna hade fått bestämma.

Skrivet av HBros:
Skrivet av Deamon:
Skrivet av HBros:
Skrivet av Deamon:

Tycker att John Carmack har 110 % rätt i allt han säger i princip. Och ni som inte tycker han är en legend eller gud inom spelindustrin, kika på det han har gjort för spelvärlden. Sen om ni inte tror på det han säger så kan ni ju titta på ett ex. antal intervjuer med honom. Han vet vad han snackar om när han öppnar munnen, tillskillnad från er

Ta ut den, du kommer kvävas.

Klassiskt uppkäftigt och slynigt svar från den gemene FZ medlemen. Varför blir man aldrig förvånad längre..

Kunde inte låta bli, men du kan inte förvänta dig något annat när du lägger upp det så där.

Tänker inte lägga ner mer energi på dig. Troll

Medlem

Sorry, men Carmacks ord förändrar inte det faktum att CoD numera är ett förenklat skitspel som i princip spelar sig självt och som mjölkas något otroligt.


signatur

Jaha.

Medlem

PC-guden John Carmack har helt rätt. Logiskt också.

"Ge folk de dem vill ha"

Om ett spel säljer guld (CoD) och om dess uppföljare fortsätter sälja bra (CoD II & III) då fortsätter man göra uppföljare.
Om sen skiftet (CoD MW) var en enorm succe och dess uppföljare säljer än bättre (CoD MWII & Black Ops) då är det DUMT att INTE fortsätta göra uppföljare. Tror faktiskt att Activision har en viss press på sig att fortsätta med CoD spel då deras aktieägare säkerligen vill att de fortsätter då CoD spelen drar in stora pengar.

Känns som Farmville för mig....att Zynga (skaparna av Farmville) var med i March Mayhem (turnering där man röstar på spelutvecklare) var ren jävla HÄDELSE och jag ville skicka ARGA mail till sajten och skriva ARGA inlägg lite överallt om detta FÖRRÄDERI mot BRA spelutvecklare att ha med ett företag som gjort ett förbannat facebookspel!
Fast....om folk gillar det så mycket så har det ju en viss legitimitet <--- Det tog emot att skriva det!

Om det är intressant kan jag nämna att jag aldrig köpt ett CoD spel trots att jag endast är PC-spelare.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

PC-guden John Carmack har helt rätt. Logiskt också.

"Ge folk de dem vill ha"

Om ett spel säljer guld (CoD) och om dess uppföljare fortsätter sälja bra (CoD II & III) då fortsätter man göra uppföljare.
Om sen skiftet (CoD MW) var en enorm succe och dess uppföljare säljer än bättre (CoD MWII & Black Ops) då är det DUMT att INTE fortsätta göra uppföljare. Tror faktiskt att Activision har en viss press på sig att fortsätta med CoD spel då deras aktieägare säkerligen vill att de fortsätter då CoD spelen drar in stora pengar.

Om det är intressant kan jag nämna att jag aldrig köpt ett CoD spel trots att jag endast är PC-spelare.
Om uppföljarna

Klart de ska fortsätta göra fler om det säljer så bra som de föregångna. Det Carmack bör förstå är att alla kan inte tycka om spelet. Han får det låta som om folk hatar bara för att det är CoD, att det inte ligger någon resonemang bakom.
Cod serien har förlorar spelare samtidigt som de får nya hela tiden. Så är det med många stora spel som t.ex. WoW. "WoW var bra innan Burning Crusade" osv, men jag ser inte någon spelutvecklare gå ut med sådana kommentarer om "avhopparna".

rav
Medlem

Om det nu är så att det är ett bra spel för att så många köper det.
Borde man inte kunna använda samma resonemang och säga att det måste vara något fel på spelserien eftersom så många ogillar den?

Medlem

hah, fattar inte hur det ens kunde bli en diskussion utav den här nyheten. Carmack säger bara att indie-utvecklarna ska sluta vara pretto och tro att de är bättre än COD-skaparna, han har aldrig sagt att man ska lägga ner med kreativitet helt

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det krävs pc-guden själv för att stilla den arga Call of Duty-mobben!

Ja, denna arga mobb av indie-utvecklare har varit ett stort problem.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Försäljningsresultatet beror inte enbart på produkten. Reklam...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Om Carmack säger en sak så är det så PUNKTSLUT

Medlem
Skrivet av neonille:

Vänta nu här.... finns det folk som köper call of duty serien???

Inte jag, har tröttnat på COD och likaså Battlefield serien som är samma typ av skitspel. Kommer bli mycket bättre när Deus Ex 3 och Skyrim släpps


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem

Många i tråden skriver att Carmack har helt rätt i sitt påstående att folk helt enkelt tycker om varje nytt CoD-spel dom släpper så mycket att dom gärna lägger ner pengar på det. Att utvecklarna helt enkelt ger folket vad folket vill ha. Tja, missförstå mig rätt, men den stora massan är får. Får som inte vet bättre. Det finns förstås en rätt simpel förklaring; Dom "gamla goda" CoD-spelen som släpptes för så många år sen nu gick bra, man fick in en fin slant till kassan, som sattes på nya CoD-spel samt i stor grad marknadsföring. Efter ett antal år och ett antal CoD-spel som 1. stöds av ett gigantiskt marknadsföringsmaskiner (propaganda..) och 2. utvecklas i allt större grad för att vara så lätta att lära sig, ta till sig och spela klart som möjligt.

Visst, Carmack har "rätt", men han har inte _rätt_. Bara för att man lyckas övertala folket att folket vill ha en viss produkt betyder inte det att det är rättfärdigat att sälja den med argumentet att man förser folket med vad dom vill ha. Det är som att övertyga folket att opium är bra, se till att det blir lättillgängligt och sedan sälja det i drivor och sen referera till försäljningssiffrorna som alias för att man säljer en drog som pacifierar en människa.

Vet inte om jag gjort mig förstådd då jag är orimligt trött för tillfället men det borde gå att förstå..hyfsat.

Medlem

Det där att man röstar med plånboken är bullcrap. Jag köpte COD Black Ops vid release för folk påstod att det kanske kunde vara bra. Värsta köp jag någonsin gjort och det är inte precis som att jag kan lämna tillbaka det då jag brytit den fula lilla xboxklisterlappen...
Hade jag kunnat få pengarna tillbaka hade jag krävt det samma dag.
Inget demo, skitfet överdriven reklam och inte minsta hint om alla buggar, glitchar och fel. Där majoriteten av dessa fortfarande är kvar idag.
Jag röstade inte med plånboken, jag blev lurad!
Spelet säljer inte för att det är bra. Spelet säljer för att det är hypat, förljuget och ett enda stort bedrägeri... Och det känns jävligt taskigt att det var mina pengar de lurade till sig. Och vilken marknad är lättast att lura? De yngre.

Medlem

Ja om man hellre ser sig själv som en fabriksarbetare som råkar sätta ihop spel så visst. Fortsätt rada upp samma spel varje år, men glöm att jag köper dem i alla fall.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Köper inte det där att allt kan säljas med mördande reklam. Låter mer som hatare som inte vill att det skall vara bra.

En del av framgången för CoD är väl online-delen. Det är ju folk som faktist spelar och det i massor.
Att det blir sålt och sedan liggande i bokhyllan är ju mätbart i det avseendet.

Sedan finns ju ingen anledning att köpa utifrån reklam bara. Det finns ju mängder av ställen där både tidningar och spelare värderar spelupplevelsen, en del t.om i olika avseenden grafik, spelupplevelse osv.

Den som köper enbart på reklam hit eller dit har sig själv att skylla kan jag tycka. Sedan att det är garanti för att man själv blir nöjd är en annan sak. Man kanske inte ens gillar typen av spel - gillar man inte pusslande och funderande undviker man vissa spel osv.

Medlem

För spelar det ingen roll med spel för massorna, det är när man tar ett mer nischat spel och gör om det så det ska passa alla som irriterar mig. Gör så många cod ni vill för min del, jag väljer själv om jag vill köpa det eller inte.

Inaktiv

Visst, Call of Duty är populärt av en anledning. Det är inte meningen att det ska vara någon sorts soldat sim utan ett arkadspel. Det är nog det som alla missar. Jag personligen är inget stort CoD-fan men fördömmer inte serien. Den tilltalar mig bara inte. Lirar hellre Battlefield, Ghost Recon och Rainbow Six-spelen om det ska vara krig och pang-pang.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Sedan finns ju ingen anledning att köpa utifrån reklam bara. Det finns ju mängder av ställen där både tidningar och spelare värderar spelupplevelsen, en del t.om i olika avseenden grafik, spelupplevelse osv.

Jag håller med dig till väldigt stor del men inte helt på denna punkten. Nu var det så har jag för mig att när FZ skrev sin recension om Black Ops så nämnde dem inget alls om några fel med spelet. När sedan spelet släpptes och folk blev vansinniga på alla fel och skrev på FZ om detta och frågade varför dem inte nämnt detta i recensionen, då svarade folket på FZ med förklaringen: "Om vi inte har upplevt några problem vid testet av spelet, kan vi inte heller skriva att det är några fel på spelet."
Jag var en av dem som brände mig på Black Ops och hade en ospelbar produkt och har efter det bara lagt det åt sidan. Så ditt resonemang gällande speltester och liknande är en aning missvisande då just detta spel är ett gott exempel på att spelrecensioner inte visar allt och att man egentligen inte kan lita på dem heller när man funderar på att köpa ett spel.

Jag kommer personligen inte köpa spel där multiplayer är en stor del för mig på release eller nära inpå i fortsättningen. Recensioner kan alltså också "ljuga" var det jag ville komma fram till i slutändan.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Köper inte det där att allt kan säljas med mördande reklam. Låter mer som hatare som inte vill att det skall vara bra.

Försäljningsresultatet beror inte enbart på produkten. Reklam...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av froggy:
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av froggy:

Det carmack säger som alla verkar missa är verkligen simpelt:

Om vi konsumenter köper spelen, och de som utvecklar enbart ändrar några få saker så är spelet i sig bra nog. Så länge vi betalar pengar för det är spelet på den nivån som vi konsumenter anser att det skall ligga på och nöjer oss med det.

Vilket är helt sant.

Det han inte säger är att spelutvecklare inte skall innovera eller hitta på nya sätt att spela gamla spel och så vidare. Han säger enbart att tjänsten han ansvarar för att leverera är spel vi tycker är roliga. Om vi då även köper de spel han gör, då har han hittat rätt nivå och bör fortsätta leverera liknande spel.

Slutar vi köpa, då får de hitta på något nytt. Samma sak gäller uppföljare, för alla uppföljare ger oss något nytt, även om ytterst lite.

Hade "alla" verkligen hatat COD hade folk inte köpt uppföljarna eller map packsen och då hade dom fått hitta på något nytt för att tjäna pengar.

Ser ett problem med det.....
Slutar det köpas spel såbörjar det skrikas mer kring piratandet av spel vilket medför ännu fler antipiratskydd som i slutänden strular till det mer för de som faktiskt köper spelen, de i sin tur köper färre spel och så går spiralen vidare neråt.

För inte kan de stora utgivarna tänka på att de borde byta inriktning och komma med ngt nytt om de inte säljer.
Nej nej det är piraternas fel alltihop.
De är fast i sin lilla låda och kan inte tänka utanförden....
Nu säger jag OM det säljs såpass mkt färre spel.... Om.....

(Om om inte fanns hade jag varit kung av Kina)

Du gör om det jag säger till något helt annat. Slutar vi köpa COD slutar dom göra COD och tvingas göra ett annat spel vi köper. Simplare än så är det inte.

Om du istället för att köpa COD laddar ner det olagligt bara för att du inte gillar COD så gör du dig själv och alla en otjänst. För oavsett hur du får tag i spelet, om du har spelet, även om du piratat det så visar du för dom som gjort spelet att du ville ha det. Alltså bör dom göra det spelet även i fortsättningen, men att göra det svårare för folk att pirata det.

Enda sättet att få Andra typer av spel är att visa med pengarna och varken köpa eller pirata spelen. Gillar vi inte ett spel skall vi hålla oss borta från det helt, enbart på så vis kommer vi få andra spel om det är det vi är ute efter.

Nej jag gör inte om det du säger till ngt annat.
Jag tänker bara bredare....
Du tänker ETT spel.....
Jag tänker spelmarknanden i sig.... STOR skillnad.
Vi har sett vad jag säger förr....och vi kommer se det igen....

Medlem

Det är precis som Carmack säger ... Det han dock inte gör är att se det från andra sidn myntet. Vi måste fråga oss varför det finns arga CoD-hatare och när vi gör det så inser vi att det även finns en anledning till det. Är det värt att förlora de mest hängivna spelarna för att vinna snabb cash?


signatur

Have a good time!

Medlem

Äh, ID har inte gjort ett rätt sen Q3.

Och värför är det okej att göra samma spel flera gånger i rad bara för att den tidigare sålde? Släpp då hellre expansioner.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Pansarknekt

Utvecklarna är utgivarnas bitches nuförtiden, därmed mindre kreativitet och mer generalisering i spelupplägg. Inget fel med det, köp rätt spel bara förhelvete.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Om ni inte gillar COD serien, köp den då för fan inte. Så svårt är det inte, KÖP DEN INTE.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av LariosoDog:

Köper inte det där att allt kan säljas med mördande reklam. Låter mer som hatare som inte vill att det skall vara bra.

Försäljningsresultatet beror inte enbart på produkten. Reklam...

Så otroligt sant

Medlem

Det jag är sur på med Modern Warfare är inte främst att det är omåttligt populärt utan att det påverkar andra spel så starkt att de förlorar sin integritet. Spelmarknaden drivs inte bara av spelintresserade utan även av dem som är intresserade av den massiva marknad den är, en hel del personer är helt ointresserade av att utveckla något som sticker ut från mängden och vill bara ha in marknadsandelar. Dessa personer ser den enorma framgång som Call of Duty serien har haft och anpassar sina spel efter Cod's designval.

Jag tröttnade själv på Modern Warfare i och med tvåan, men det är ett gott underhållningsvärde i det så länge man kan ta sig tiden. Men sen kan jag även vittna om att tvåan hade det sämsta anti-cheat skyddet jag sett maken av till PC. Satte mig på ett internetcafé för att köra och 3/4 matcher stod man stilla på för att man varken kunde skjuta eller gå på grund av cheaters och hackers.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av LariosoDog:

Köper inte det där att allt kan säljas med mördande reklam. Låter mer som hatare som inte vill att det skall vara bra.

Försäljningsresultatet beror inte enbart på produkten. Reklam...

Så otroligt sant

Ni har uppenbarligen mer tilltro till vad reklam enbart kan göra.

Jag menar att reklam kan förbättra försäljning på en bra produkt - inte skräp.
Köper inte det alls!.

Ni är ett gäng som bara vill att det ska vara dåligt - men det är det inte.
Eller att omyndigförklara spelarna som köper - medelst att dom är idioter som bara går på reklam.

En dålig produkt får inte sådan spridning.

Även bra produkter kan misslyckas med massiv reklam - men då om timingen är fel. För långt före sin tid eller liknande.

Kollade ni in hur IBM försökte drämma ihjäl MS Windows med sitt OS2 Warp(eller vad det hette).
Helt j-a sanslöst massiv kampanj. Många datorer skeppades med OS2 som standard.

Men det var ingen dålig prodult - bara timingen var fel.

Men det finns undantag till regeln och det är produkter där placeboeffekten är stor och där människors vilja att det skall vara bra spelar in - tänker på bantningsprodukter och naturläkemedel. De verkar komma undan med vad som helst.

Medlem

Så jävla klockrent sagt! Fisförnämda indiemupparna håller på att ta över världen

Medlem

Carmack, Carmack, Carmack...

Ett tag var han värd att lyssna på, men måste något slagit snett för nu är vart och vartenda ord han säger i media värt en facepalm. Först verkar han överraskad över att datorer idag är många gånger snabbare än konsolerna som finns i butik nu och nu så förespråkar han en avveckling av det kreativa för att blidka mainstream-marknaden? Vad är det för fel i hans huvud egentligen? Vart tog yrkesstoltheten (och de kloka orden) vägen? Är Carmack död och det vi ser och hör nu en marionett-docka styrt av utgivare i kostym?

EDIT: Eller så är det så att Rage är samma skit som senare CoD och därför nedspelar herr Carmack ner vikten av kreativitet - för det finns inte i hans kärleksbarn.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av LariosoDog:

Köper inte det där att allt kan säljas med mördande reklam. Låter mer som hatare som inte vill att det skall vara bra.

Försäljningsresultatet beror inte enbart på produkten. Reklam...

Så otroligt sant

Ni har uppenbarligen mer tilltro till vad reklam enbart kan göra.

Jag menar att reklam kan förbättra försäljning på en bra produkt - inte skräp.
Köper inte det alls!.

Ni är ett gäng som bara vill att det ska vara dåligt - men det är det inte.
Eller att omyndigförklara spelarna som köper - medelst att dom är idioter som bara går på reklam.

En dålig produkt får inte sådan spridning.

Även bra produkter kan misslyckas med massiv reklam - men då om timingen är fel. För långt före sin tid eller liknande.

Kollade ni in hur IBM försökte drämma ihjäl MS Windows med sitt OS2 Warp(eller vad det hette).
Helt j-a sanslöst massiv kampanj. Många datorer skeppades med OS2 som standard.

Men det var ingen dålig prodult - bara timingen var fel.

Men det finns undantag till regeln och det är produkter där placeboeffekten är stor och där människors vilja att det skall vara bra spelar in - tänker på bantningsprodukter och naturläkemedel. De verkar komma undan med vad som helst.

Försäljningsresultatet beror inte enbart på produkten. Reklam...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar