Bethesda stämmer Minecraft-skaparna

Medlem

Microsoft borde stämma Bethesda Softworks. Ordet 'soft' finns med i bägge namnen, och Microsoft kom före.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

De ser chansen att försöka sno åt sig de miljoner som det relativt färska Mojang lyckats skrapa ihop.
An ordinary day in the world of capitalism, please move along.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

bethesda ser ju inte bra ut av sånt här, så jävla dumt

Medlem

Kan jag åka till USA och lägga copyright på Namnet: Andreas ? Borde väl gå?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

typiskt Advokat-trollande, tyvärr är det sådant som tar tid och pengar från saker som faktiskt betyder något.

Medlem

Någon måtta får det vara.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Jag förstår sammanhanget, men om jag skapar ett spel med 20+ ord; Scrolls, Might, World etc, så kan jag bli stämd? Denna stämningen var ju knappast något imponerande...

Medlem

-__-
De kan inte mena allvar?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Läste precis det här på minecraft forum, There seems to be some (understandable) confusion in regards to where the lawsuit is coming from. To clarify, "Bethesda Softworks" (publisher and developer of game titles) and "Bethesda Game Studios" (Creators of games like Oblivion, Skyrim etc.) are not the same entity. BGS is an in-house game-making team led by Todd Howard which is one part of Bethesda Softworks, and has no direct connection to the lawsuit in progress by Bethesda Softworks. Unless further specified by the acronym "BGS", any references to Bethesda in the following article assume "Bethesda Softworks". Sorry about the confusion!.


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Det var då väldigt vad folk börjar tänka som fanboys istället för att tänka logiskt så fort det blir en david vs goliath nyhet...

Zenimax/bethesda gör helt rätt i att stämma mojang om mojang inkräktar på deras patent, det hade varit lika lätt att döpa det till något annat som inte drog tankarna till ett annat företags, väldigt aktuella, produkt.

Folk säger att bethesda är fjantiga, men inte fasen ser kommentarerna här bättre ut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Dom inkräktar väl inte på nåt?
Precis lika mycket som World of Tanks inkräktar på World of Warcraft :S


signatur

- For those about to rock, we salute you! - AC/DC

Medlem
Skrivet av SkillZonE:

Dom inkräktar väl inte på nåt?
Precis lika mycket som World of Tanks inkräktar på World of Warcraft :S

Betoningen ligger på tanks, därmed inkräktar inte WoT på WoW


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Only in USA...

Medlem

Är dem seriösa??? Fan bethesda sjönk i mina ögon

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Dunder:
Skrivet av SkillZonE:

Dom inkräktar väl inte på nåt?
Precis lika mycket som World of Tanks inkräktar på World of Warcraft :S

Betoningen ligger på tanks, därmed inkräktar inte WoT på WoW

men betoningen ligger inte på scrolls i tes det ligger ju på tex morrovind och oblivion.
finns till och med dem som inte vet att det heter tes: xxxx


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av SkillZonE:

Dom inkräktar väl inte på nåt?
Precis lika mycket som World of Tanks inkräktar på World of Warcraft :S

Betoningen ligger på tanks, därmed inkräktar inte WoT på WoW

men betoningen ligger inte på scrolls i tes det ligger ju på tex morrovind och oblivion.
finns till och med dem som inte vet att det heter tes: xxxx

Det spelar inte så stor roll vilket namn som flyter runt i folkmun, spelserien heter the elder scrolls, med betoningen på scrolls, och därmed inkräktar mojang på detta namn. Hade mojang döpt sitt till the elderly, hade bethesda inte gjort någon stämningsansökan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det är ett jävla ord. >.<

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var då väldigt vad folk börjar tänka som fanboys istället för att tänka logiskt så fort det blir en david vs goliath nyhet...

Zenimax/bethesda gör helt rätt i att stämma mojang om mojang inkräktar på deras patent, det hade varit lika lätt att döpa det till något annat som inte drog tankarna till ett annat företags, väldigt aktuella, produkt.

Folk säger att bethesda är fjantiga, men inte fasen ser kommentarerna här bättre ut.

Det är inga patent som vi snackar om här, ett varumärke är ingen uppfinning? Du tycker att dom gör "rätt", jag ser bara att dom är fittiga att typiskt försöka pressa ett mindre företag att ge upp, och helt ointresserad av någon diskussion eller kompromiss. Dom har varumärket "The Elder Scrolls", dom har inte varumärke på alla enskilda ord, det skulle bara vara rent av idiotiskt om det fungerade så, vilket det förhoppningsvis inte gör. Om man ska tro vad Notch säger så har dom förmodligen heller inte mycket att komma med i stämningsansökan.

För mig drogs då inte tankarna överhuvudtaget till Skyrim eller något av dom andra spelen i serien. Så man ska inte döpa ett spel som möjligen kan förknippas med någonting annat? Hur skulle det vara om det inte var tillåtet, tänk efter lite.

Inte fasen ser din kommentar bättre ut heller patentnisse.

Medlem

Jävla Bethesda, så ni menar att alla titlar med ordet Scrolls är erat? Minecraft var succén som kom från ingenstans, en vanlig hobbyutvecklare lyckades göra success med hans hemmagjorda spel och tjäna miljoner...och nu ska ni försöka sno rubb och stubb!!!

Fyfan, nu vet jag inte om jag vill köpa fler spel från er, jag tappade respekten helt och hållet för er! Lös det här och lämna Mojang ifred, annars blir det TPB versionen av Skyrim för min och mina vänners del...och så giriga ni verkar vara så spelar nog 4-5 kopior en stor roll för er, det är ju runt 2000kr era giriga svin!!!

/endrage


signatur

Game long and prosper

Medlem

Vilket larv, dom borde stämma tillbaka med förklaringen "Överflödig anledning till stämning" eller nåt. Okej att man kan koppla samman de två begreppen, men det gör inte att Bethesda har ensamrätt på ordet "Scrolls".

Medlem
Skrivet av Cedric:
Skrivet av Newklear:

Det var då väldigt vad folk börjar tänka som fanboys istället för att tänka logiskt så fort det blir en david vs goliath nyhet...

Zenimax/bethesda gör helt rätt i att stämma mojang om mojang inkräktar på deras patent, det hade varit lika lätt att döpa det till något annat som inte drog tankarna till ett annat företags, väldigt aktuella, produkt.

Folk säger att bethesda är fjantiga, men inte fasen ser kommentarerna här bättre ut.

Det är inga patent som vi snackar om här, ett varumärke är ingen uppfinning? Du tycker att dom gör "rätt", jag ser bara att dom är fittiga att typiskt försöka pressa ett mindre företag att ge upp, och helt ointresserad av någon diskussion eller kompromiss. Dom har varumärket "The Elder Scrolls", dom har inte varumärke på alla enskilda ord, det skulle bara vara rent av idiotiskt om det fungerade så, vilket det förhoppningsvis inte gör. Om man ska tro vad Notch säger så har dom förmodligen heller inte mycket att komma med i stämningsansökan.

För mig drogs då inte tankarna överhuvudtaget till Skyrim eller något av dom andra spelen i serien. Så man ska inte döpa ett spel som möjligen kan förknippas med någonting annat? Hur skulle det vara om det inte var tillåtet, tänk efter lite.

Inte fasen ser din kommentar bättre ut heller patentnisse.

Same shit, different names... Att du försöker rättfärdiga dina kommentarer med att jag skrev patent istället för varumärke är bara löjligt.

Ingen har sagt att dem har varumärke på varje enskilt ord, det är nog inte det stämningen bygger på heller. Och sen att tro att mojang är gud och alla som säger något illa om dem är dumma i huvudet är bara ännu löjligare.

Så tänk om, tänk rätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ja för spel har ju inte använt sig av samma ord tidigare.. Super, Dragon, War, Magic, World.. Listan blir ju hur lång som helst. Men "scrolls" får man inte ha?

Blev ju bra namn på ett spel.. "Magic Super Dragon: World war scrolls". Se vem som stämmer en först.

Medlem

Trökit men det första jag tänkte på när Notch presenterade Scrolls var ju The Elder Scrolls. Självklart är bara Scrolls inget som Bethestad kan säga att de äger men likheten finns så förstår att de kanske vill ta legal matters. I vilket fall så hoppas det löser sig.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av Dunder:

Same shit, different names... Att du försöker rättfärdiga dina kommentarer med att jag skrev patent istället för varumärke är bara löjligt.

Ingen har sagt att dem har varumärke på varje enskilt ord, det är nog inte det stämningen bygger på heller. Och sen att tro att mojang är gud och alla som säger något illa om dem är dumma i huvudet är bara ännu löjligare.

Så tänk om, tänk rätt.

Nej det är inte samma sak.
Det handlar om att Bethesda har ett ord i deras varumärke som är samma som Mojangs. Bethesda vill visa att dom skyddar deras varumärke, det kunde definitivt skötts bättre, dom visar inte ens intresse för dialog. Samtidigt är det typiskt för stora företag att utöva utpressning mot små uppstickare med deras maskineri för att dom bara ska lägga sig, klart att det inte är populärt. Det är just därför många här är negativa mot Bethesda.

Det handlar knappast om att alla här är fanboys och dyrkar Mojang. Det är endast du som snackar om fanboys här och nedvärderar kommentarer som är negativa mot Bethesda med att det bara är fanboy-tänkande. Jag spelar inte ens deras spel, det har inget att göra med vad jag anser.

Ska bli intressant att höra vad domslutet blir.

Medlem
Medlem
Skrivet av Cedric:

Nej det är inte samma sak.
Det handlar om att Bethesda har ett ord i deras varumärke som är samma som Mojangs.
Bethesda vill visa att dom skyddar deras varumärke, det kunde definitivt skötts bättre, dom visar inte ens intresse för dialog.

Hur dem sköter sig efter ansökan lägger jag ingen vikt vid här, det var inte det diskussionen handlade om, det jag sa var att själva stämningsansökan inte saknar grund, som vissa här försöker påstå.

Skrivet av Cedric:

Samtidigt är det typiskt för stora företag att utöva utpressning mot små uppstickare med deras maskineri för att dom bara ska lägga sig, klart att det inte är populärt. Det är just därför många här är negativa mot Bethesda.

Och det är ännu vanligare att stora företag stämmer andra stora företag, det är så det juridiska läget i staterna ser ut idag.

Skrivet av Cedric:

Det handlar knappast om att alla här är fanboys och dyrkar Mojang. Det är endast du som snackar om fanboys här och nedvärderar kommentarer som är negativa mot Bethesda med att det bara är fanboy-tänkande. Jag spelar inte ens deras spel, det har inget att göra med vad jag anser.

Ja, fanboys brukar ju inte direkt skrika ut att dem är fanboys, eller hur?

Och jag nedvärderar inte kommentarer som är negativa mot bethesda, jag nedvärderar de kommentarer som saknar grund, hade dem varit riktade mot mojang hade jag varit lika nedvärderande mot dem.

Sen kommer de allra flesta som gapar på bethesda här, ändå sitta och spela deras spel sen, så denna "revolt" känns lite halvsjabbig om jag ska vara ärlig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sånt här händer ju hela tiden, tex Monster Cable som stämde precis allt och alla som använde ordet "Monster" i sina titlar.. Inget nytt, bara hur det råkar funka i den här världen..


signatur
Medlem
Skrivet av Cedric:
Skrivet av Newklear:

Same shit, different names... Att du försöker rättfärdiga dina kommentarer med att jag skrev patent istället för varumärke är bara löjligt.

Ingen har sagt att dem har varumärke på varje enskilt ord, det är nog inte det stämningen bygger på heller. Och sen att tro att mojang är gud och alla som säger något illa om dem är dumma i huvudet är bara ännu löjligare.

Så tänk om, tänk rätt.

Nej det är inte samma sak.
Det handlar om att Bethesda har ett ord i deras varumärke som är samma som Mojangs. Bethesda vill visa att dom skyddar deras varumärke, det kunde definitivt skötts bättre, dom visar inte ens intresse för dialog. Samtidigt är det typiskt för stora företag att utöva utpressning mot små uppstickare med deras maskineri för att dom bara ska lägga sig, klart att det inte är populärt. Det är just därför många här är negativa mot Bethesda.

Det handlar knappast om att alla här är fanboys och dyrkar Mojang. Det är endast du som snackar om fanboys här och nedvärderar kommentarer som är negativa mot Bethesda med att det bara är fanboy-tänkande. Jag spelar inte ens deras spel, det har inget att göra med vad jag anser.

Ska bli intressant att höra vad domslutet blir.

Ser gärna källor på att dom inte visar intresse för dialog. En stämning betyder inte automatiskt att dom inte kommer kunna mötas halvvägs.

Medlem

Antar att Mojang redan lagt ut pengar på registrerade sidor för Scrolls, samt andra kostnader för namnet, men jag kan inte låta bli att undra om det inte vore lättast att de ändrar namnet till "Sllorcs (TM)" eller dylikt.
Det enda de skulle behöva göra är väl att köpa ny websida, låta någon stackare gå igenom all text för manualer och dylikt för att uppdatera det nya namnet, samt inköpa nya rättigheter till det nya namnet.
Visst, surt att bli överkört av ett större företag, men har de nu inte fixat rättigheterna till namnet "Scrolls" så är det bara att bita i det sura äpplet. Shit happens
Eller vore det för enkelt att kunna göra så?

Medlem

FZ. Varför ljuger ni i era rubriker och artiklar? Allvarligt, det börjar bli tröttsamt att läsa massa sensationsljug i var och varannan artikel för att det ska verka värre än vad det är. Bethesda har inte stämt skaparna av Minecraft. Det är domstol som utfärdar en stämning, vilket inte skett. Det har inte över huvud taget skickats en ansökan om stämning ens. Så varför ljuger ni om detta? Vill ni så gärna ha läsare att ni måste ljuga ihop sensationer?

123
Skriv svar