The Wire... Jag är så fast

Flakmonkey
The Wire... Jag är så fast

Har precis lagt mig i sängen för att somna in. Såhär tidigt? Jao det blev något av ett måste eller lilördagen igår. En riktigt härlig och trevlig kväll som blev en aning senare än vad jag tänkt, vilket jag känner svkterna av nu. Tre timmars sömn är helt enkelt inte tillräckligt i det långa loppet, rätt uppenbart egentligen men man glömmer det ju ibland så då är det bra att påminnas om vikten av sömn.

Nåväl innan jag somnar in tänkte jag dock se det första avsnittet säsong två av The Wire. Det har blivit något av ett måste nu efter att jag äntligen börjat se HBOs hyllade serie och jag skulle lätt kunna sitta och se en hel helg, men eftersom jag vil dra ut på njutningen en aning så får det bli ett avsnitt om dagen eller två. Så bra är den och om saningen ska fram har jag svårt att minnas en lika fängslande serie och det som gör det ännu mer förvånande för egen del är det är en polisserie vilket jag normalt har svårt för.

Det är svårt att sätta ett exakt finger på det som gör serien så bra. Redan vid vinjetten så kändes det som att det här var något annorlunda än de vanliga serierna med poliser och skurkar. Det är inte tal om att alla ska vara snygga eller extrema åt något håll som annars brukar vara fallet. Det är inte svart och vitt. Poliserna kan vara svin och skurkarna helgon och många gånger är det faktiskt en kriminell som man hejar på, inte de som ska upprätthålla lagen. Lägg därtill att det är fantastiskt välspelat och producerat precis som man vant sig vid från HBO och du har en serie som greppar tag och sen vägrar släppa taget.

Sen får vi ju inte glömma att den INTE utspelar sig i någon av USAs mest kända städer utan i Baltimore. Bara det är ju någon som manusförfattarna ska få en applåd för. För hur intressanta New York, Los Angeles och Chicago än är så blir man lite less på att se samma miljöer om och om igen. Jag skulle nog hellre bo i någon av de städerna men när det kommer till en skådeplats för en TV-serie känns Baltimore betydligt fräschare och på något sätt även verkligare...

Säger nu inte att alla kommer gilla The Wire. Somliga kommer tycka att den är långsam, seg och alltför dyster, men många kommer nog fastna lika hårt som jag gjort. Det enda negativa med det är att man vet att det kommer ta slut någon gång och det mina väner är en hemskt deprimerande tanke.

#blogg

Medlem
The Wire... Jag är så fast

Kanske är något att se då trots allt, gillat alla andra tv-serier jag tittat på av HBO trots allt...

Medlem

Trevligt att fler hittar denna underbara serie! Såg precis klart sista säsongen och kan säga att den håller hela vägen Synd att den fått så pass lite uppmärksamhet, läste t.ex. att den floppade på svensk tv när den började sändas för några år sedan. Men svenska folket har aldrig haft någon vidare smak...

Medlem

har funderat på att börja kolla på den men väntat, kanse dags att kasta sig in.

Själv har jag nyligen börjat kolla på Sons of Anarchy, bra än så länge och har en känsla av att det kommer bli ännu bättre (är på S01E06 nu).

The Wire låter som en serie som kan vara riktigt bra, gillar serier som e lite "långsamma och tröga" men måste tipsa om en av mina favoriter, Stargate Universe. Även om den bara fick 2 säsonger så gick den ut med en applåd.

Medlem

Har nyss sett alla säsonger och kan säga att det är en riktigt bra serie! dock så ser man mindre och mindre av Mc Nulty i säsong 3-4 och han är så jävla skön, "What the fuck did I do"

.. Men lätt bästa serien ja sett på länge och man lär känna vissa karaktärer väldigt nära, vilket jag gillar!

Förmodligen min absoluta favoritserie. The Wire är helt fantastisk. Går inte annat än att älska intressanta, tankeväckande karaktärer som Kima, Bubbles, Stringer Bell... framförallt varenda scen med Omar är en njutning. Helt klart en av de mest intressanta filmkaraktärerna jag stött på.

Om någon kan rekommendera någon annan serie som är lika intelligent som The Wire så vore jag tacksam, för jag har nästan aldrig sett något liknande tyvärr.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Förmodligen min absoluta favoritserie. The Wire är helt fantastisk. Går inte annat än att älska intressanta, tankeväckande karaktärer som Kima, Bubbles, Stringer Bell... framförallt varenda scen med Omar är en njutning. Helt klart en av de mest intressanta filmkaraktärerna jag stött på.

Om någon kan rekommendera någon annan serie som är lika intelligent som The Wire så vore jag tacksam, för jag har nästan aldrig sett något liknande tyvärr.

Om du inte har sett " The Sopranos" är ju självklart det ett tips. Men det kanske du har sett. Grymt manus, och bra karaktärer.

"OZ" är också riktigt bra. Utspelar sig på ett fängelse. Lite lik The Wire i sin berättarteknik.

The Sopranos har jag ju tyvärr redan sett. I princip enda serien jag tycker kan konkurrera med just The Wire... Oz, däremot, har jag INTE sett. Eftersom du nämner den i samma andetag som Sopranos gör det att jag måste kolla närmare på den!

Medlem

Jag avundas dig som har så många avsnitt kvar! Det är helt fantastiskt grymt bra.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Sons of Anarchy bräckte denna för mig. Bästa serie jag någonsin har sett, och då är jag inte ett stort MC-fan precis..

Medlem

Kanske Breaking Bad kan vara ett alternativ, kommer fortfarande ihåg emd fasa när jag såg första 5 minuterna av första avsnittet när serien började. Fick samma känsla när jag såg avsnitt 1 igen men plågade mig igenom är inne på säsong 3 och har inte ångrat mig än!
Om ni kan tåla lite scifi så är Farscape ,Andromeda , Babylon 5(den är ltie chezzy nu förtiden men storyn är brae)
andra som inte är scifi är t.ex
Justified(lite the wire känsla men inte exakt men åt det hållet)
Deadwood grym western serie , synd bara dem inte fick till filmen dem pratade om.
Dollhouse ännu en serie som inte fick tillräckligt lång serie men ett någorlunda slut iaf.
ReGenesis en serie om diverse sjukdomar och bioterrorhot
Rescue Me (Denis Leary!)

Sen ett par som är sevärda oxå
The Closer(7 säsonger hittills)
The Walking dead(1 säsong och huvudgubben är itne huvudgubbe fortfarande :X)
Dexter säsong 5 är nåt av det bästa som visats! dexter är ett ltie mer annorlunda format så blir inte topplacering men
en av mina favoriter som jag kommer se framemot att se igen om ett par år.

Medlem

glömde tillägga att alla serier utom Dollhouse , The Closer
Rescue me(?) har en röd tråd som The Wire,
iaf enligt mig. Dem är inte avsnittsbaserade utan finns historia som ska berättas så att säga.

Flakmonkey

Tackar för alla serietips.. Känns som om jag kommer ha fullt upp även efter The Wire är slut läste förresten att den fått titeln "I narkotikans spår"... Den som är skyldig till den "översättningen" förtjänar inte sin lön

Medlem

OZ ska man definitivt se, väldigt mycket samhällskritik och fängelsekärlek

1
Skriv svar