L.A. Noire-skaparna nära konkurs

Medlem

Trist...R.I.P Team Bondi!

Medlem

Bara jag som tycker om den bilden? Det enda jag förställer mig är att personen frågar var blodet är någonstans.

- Guys, I don't see any blood. Stop messin with me. You're always doing this! WHY?

- Guys? Guys? Where you going?...


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Redaktör
Skrivet av Farks:

[besserwisser]Det är Rockstar North som huvudsakligen utvecklar GTA, medans Rockstar Leeds har gjort några av spin-off spelen.[/besserwisser]

Skippa besserwisser-taggen, såna där fel ska man inte göra som skribent. Hjärnan tog visst paus i eftermiddags.


signatur
Medlem
Skrivet av Ish:

Well Frank.. It seems that they.. *puts on glasses* Got bills to pay.. YEAAAAAHHHHH!!!!!

Ha ha xD http://www.youtube.com/watch?v=5DS4CeP_QLA


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Paddington:

Det låter väldigt märkligt det hela. Visst, man kan ha stora kostnader och tidigare skulder men om man gör ett spel som L.A. Noire som gör stark försäljning så borde man åtminstone köpt sig tidsfrist, inte konkurs när väl intäkterna ökar...? Isåfall borde man kånkat innan spelet släppts.

Inte riktigt så det fungerar, förläggaren (Rockstar) tar de ekonomiska riskerna och betalar utvecklaren (Team Bondi) i förskott som delbetalningar under utvecklingsperioden.

Ok. Så de som tog den eknomiska risken klarade sig bra medans de som fick betalt med jämna mellanrum utan att ta eknomisk risk gick i konkurs. Då förstår jag


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

PC


signatur

Easy - Medium - Hard - Experienced - Hardcore - Impossible - Chuck? Norris

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det låter väldigt märkligt det hela. Visst, man kan ha stora kostnader och tidigare skulder men om man gör ett spel som L.A. Noire som gör stark försäljning så borde man åtminstone köpt sig tidsfrist, inte konkurs när väl intäkterna ökar...? Isåfall borde man kånkat innan spelet släppts.

Svårt att veta hur deras avtal ser ut - men intäkter går väl till förläggaren först som satsat mest pengar kanske.

Och jag undrar om 100% finansieras - utvecklingsbolaget får nog vissa summor och om det drar ut på tiden kan det blir utvecklarnas egen kostnad de inte räknat med. Och del av intäkter kan betalas ut kanske efter ett år eller så när de stora finansiärerna fått sin del.

Är det olika utvecklingsbolag som lämnar in offerter till en uppdragsgivare och lägsta pris vinner?
Jag vet inte riktigt hur det går till.

Skrivet av LariosoDog:

Är det olika utvecklingsbolag som lämnar in offerter till en uppdragsgivare och lägsta pris vinner?
Jag vet inte riktigt hur det går till.

Ibland kan det se ut så (men snarare att den utvecklare som har bäst förutsättningar att göra ett bra spel på budget och tid vinner).

Det typiska, iallafall när det gäller ett nytt koncept och inte en uppföljare, är dock att utvecklaren gör en powerpoint-presentation (eller en spelbar prototyp) och åker runt till olika förläggare och jagar finansiering.
Sen kan man ju tycka att om idén och konceptet kommer från utvecklarna så borde de få en stor bit av kakan, men de som sitter på pengarna bestämmer och oftast går rättigheterna till spelet, ägandeskapet av allt källmaterial o.s.v. till förläggaren.

Medlem

Hur var spelet annars?

12
Skriv svar