Wordfeud är lika mediokert som genialt

Flakmonkey
Wordfeud är lika mediokert som genialt

Det har ju varit ute ett tag nu så det är knappast någon nyhet att Wordfeud är smått genialt. För den som inte vet vad det är så är det ett scrabble-spel till iOS och Android där du kan spela många matcher samtidigt och över plattformarna om så behövs. Egentligen är det inte så mycket att hänga i julgranen som spel betraktat. Iden är ju sodd rakt av från Scrabble vilket gör det svårt att misslyckas och det är en hel l designval jag stör mig på. Du kan testa tex hur många gånger du vill med olika kombinationer utan något straff och det tillåts även annat än grundformen av ord.

När jag tänker på det så är det inte ens en särskilt bra variant av Scrabble men likväl så finner jag mig själv spela det med vänner och kollegor när tid ges. Så vad är det som gör det så genialt? Tillgängligheten. Det är så fruktansvärt enkelt och lätt att komma in i att alla kan vara med och leka vilket är uppenbart om jag tittar på de jag har matcher mot just nu. Vissa av dem kan visserligen klassas som gamers men andra skulle aldrig lägga ner pengarpå en konsol eller ens ett spel, men så fort de installerat Wordfeud och satt igång sin första match så var de fast.

Antar att det är något som det har gemensamt med andra mobilklassiker som Angry Birds. Det lockar till sig en helt ny publik som annars inte spelar. Det är spel som du kan plocka upp när du har en halvminut över och spelan en bana eller som i WF lägga ett ord och skicka det till din motståndare. Lägg därtill att du här kan spela mot vänner och du har en extra krydda som är hyggligt unik för mobilspel (åtminstone vad jag vet). Det är helt enkelt perfekt för den som vill döda lite tid på lunchrasten, på bussen eller var du än är och har din mobil.

Nu kan jag och alla andra bara hoppas att de förbättrar vissa aspekter. Möjlighet att vara fler än en spelare, turneringar, bättre ordlistor, etc så att kvaliteten kan matcha iden. Dock så får det aldrig förlora det som gör det så populärt, lättillgängligheten, tappar Wordfeud det så har de gjort ett stort stort misstag.

Men men nog bloggande nu, Gardell har ju gjort sitt drag efter sex timmars väntan!

#blogg

Inaktiv
Wordfeud är lika mediokert som genialt

Helt underbart spel!

Jag gick till skolan och visade upp detta för en polare.. helt plöstligt sitter dom flesta med Android och Iphone och lirar WordFeud en vecka senare. Underbart att folk sitter med detta på lektionen istället för något annat.

Behåll enkelheten så kommer jag fortsätta

Medlem

Då fick man ett namn på spelet som den kontorsklädde mannen på tunnelbanan spelade

Medlem

*kostymklädd kanske är mer korrekt ord.

Medlem

Jag ser gärna att du testar betapet också och skriver om det.
Jämför Betapet med Wordfeud, för och nackdelar, bra och dålig osv


signatur
Medlem
inK
Medlem

Jag blev faktiskt lite besviken av WF. Föredrar hellre Betapet. En match i WF kan pågå i flera dagar, på Betapet är det övre på några minuter. Sen saknar jag också ett rankingsystem. Annars är det bra tidsfördriv om man gillar Alfapet, Betapet eller Scrabble.


signatur

Every trophy counts...

Flakmonkey

Två matcher och två vinster hittills. Otroligt vad kul något så enkelt och dåligt kan vara. Bra idéer klarar visst av bristande kvalitet. Tänkt testa betapet också, men känner ingen som lirar det, inte vad jag vet iaf. Så det blir ju som med så många andra spel. Man lirar det kompisarna spelar även om det finns "bättre" alternativ

1
Skriv svar