Paradox om sin digitala försäljning

Robot
Paradox om sin digitala försäljning

Branschen når 50 procent digital försjäljning år 2013 - Paradox är där och förbi.

#paradox-interactive


Medlem
Paradox om sin digitala försäljning

Mycket trevligt!

Medlem

Jag köper i princip bara i butik. Jag älskar att få en fysisk kartong med mitt spel, då känns det som att jag verkligen köpt något.

Hur som helst, jag har för mig Paradox har en egen online-store men visst köper väl den stora massan gamers Paradoxspel via Steam?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag köper i princip bara i butik. Jag älskar att få en fysisk kartong med mitt spel, då känns det som att jag verkligen köpt något.

Hur som helst, jag har för mig Paradox har en egen online-store men visst köper väl den stora massan gamers Paradoxspel via Steam?

Gamersgate är ganska stort.

Medlem

underligt att denna poll visar helt annorlunda siffror än den på

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110908/2013-ar-digital-sp...

Medlem
Skrivet av robbis:

underligt att denna poll visar helt annorlunda siffror än den på

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110908/2013-ar-digital-sp...

Den första frågan löd "Var köper du flest spel?" och frågan här löd "Hur föredrar du att köpa spel?".

Två väldigt olika frågor det vill säga.

Medlem

Köper fysiska exemplar om det är billigare än t.ex. Steam (då de flesta spel använder sig av steam ändå) men om det kommer en snäsig Collectors version så finns det ju inte så mycket man kan göra än att skaffa en fysisk version. Men om Steam har någon Rea på ett spel jag redan äger fysiskt så händer det att jag köper en utgåva där också pga smidigheten att ha det digitalt. Man vet ju aldrig när DVD spelaren eller skivorna slutar funka.

The Witcher 2 digital premium edition är ca 50kr billigare på Webhallen än Steam, GoG och Gamersgate som alla tar 50 Euro.
Nu är 50kr inte så mycket men om varje spel följer den linjen så är ju vart tionde spel helt gratis, och 10 spel är inte så mycket om man gillar spel

5 spel har jag på inköpslistan bara de närmaste 3 månader exkl. Star Wars ToR och Deus Ex HR.
Dead Island (50kr dyrare digitalt)
Saints Row 3 (40kr dyrare digitalt)
Rage (50kr dyrare digitalt)
Battlefield 3 (50kr dyrare på origin)
Skyrim (70kr dyrare på steam än spelbutiken.se men webhallen är dyrare än steam med några kronor )
260kr dyrare digitalt än fysiskt bara på dessa 5 titlar och de har samma innehåll som man får via Steam, t.ex. DLC och vapen i Dead Island och Battlefield 3. Physical Warfare får man från Gamestop men Webhallen har specact och dogtags. Physical kommer gå att köpa senare tydligen men jag har inte sett något om Specact och dogtagsen.

Det går säkert att få fysiska versioner ännu billigare men jag brukar köpa mina spel från Webhallen & Gamestop. Skyrim var bara ett exempel eftersom jag har bokat collectors versionen på webhallen men överväger att avboka pga det fattiga innehållet gentemot emot priset.

Medlem

Om de medvetet begränsar sig till digitalt så blir det väl digitalt - det är väl inget konstigt.

Har köpt ett enda spel digitalt från PS Store - men det var så bökigt så det gör jag inte om.
Sedan fungera konkurrensen förträffligt via butik. Digitalt är ju inte så att samma antal butiker säljer digital som har boxversioner så konkurrens blir sämre - ingen prispress. Det blir ett fåtal stora distributörer för spel digitalt.
Och boxade versioner kan du återsälja - även om det mer och mer verkar komma onlinepass och dyligt för att fördyra begagnat.

Känns bra med skiva och liten handbok. Har hittat saker i tryckt handbok jag inte fann i spelets hjälp.

Sedan vilka nedladdningstider det skulle ta i mitt bredband för att köpa rubbet jag har nu digitalt vill jag inte ens tänka på.

Det tog 3 timmar för GT5 att ladda ner några gig patchar och installera, och det var ändå boxad version.
Hur blir det med dessa spel som inte få plats på en DVD längre(jag har nu BD och PS3 men storleksmässigt blir ju spelen ena as).

Fördelen med digitalt skulle väl vara att man slipper mecka med skiva varje gång man skall spela(om inte samma sitter i mest hela tiden).

Så fördelar med boxade i butik är massiva som jag ser det.

Medlem

Jag har inget emot att köpa spel digitalt, men när rätt många spel ligger över 10gb och mitt 8mb bredband toppar 6.9mb så föredrar jag skivor >.<

Det går helt enkelt mycket fortare att vänta en timme på bussen, åka ner till Game på stan, prata lite med personalen medan man köper spelet, vänta en timme till på bussen hem och installera


signatur

Game long and prosper

Medlem

Paradox är ju dlc mjölkare som alla andra. Hemskt.

Medlem

Föredrar absolut Gamersgate framför Steam. Ofta är det bättre erbjudanden, och i de flesta fall är det bara att ladda hem installationsprogrammet och så får man får en produktnyckel, precis som när man köpte spel på CD för 10 år sedan innan all DRM-bullshit tog fart. Den enda programvara som kommer från Gamersgate själva är en enkel nedladdningsklient som sliter hem installationsfilerna till ens burk. Dessa kan man sedan bränna ut på skiva och använda helt oberoende av Gamersgate. Inget tvång att vara uppkopplad, inga begränsningar för mig att installera och spela spelet hur och när jag vill, och inget centralt program som allt måste styras via som i Steams fall. Steam har jag inte nån personlig kontroll över hur och vad det gör med min burk då jag måste acceptera alla uppdateringar för att över huvud taget kunna använda spelen jag köpt via det.
Det finns också en annan anledning för mig att föredra Gamersgate då Paradox i grund och botten är gamla Äventyrsspel som gjort väldigt mycket för spelkulturen i Sverige sedan tidigt 80-tal och som jag gärna ser att det går bra för även i framtiden. Dessutom är jag mycket förtjust i de spel Paradox gör, som Hearts of Iron, Victoria och Europa Universalis-serierna.

Medlem

Borde stå "digitalförsäljning" eller "digitala försäljning" i titeln.

Medlem

"Hur som helst, jag har för mig Paradox har en egen online-store men visst köper väl den stora massan gamers Paradoxspel via Steam?" Nopp, köpt alla mina Pdox spel på GG.

Medlem

För mig går det snabbare att installera digitalt nedladdat än med skiva. Det som ligger på skiva är ändå för det mesta en buggig historia som man måste leta patchar till. Sitta och knappa koder och byta skivor, nej tack. Jag fick nog av sådant när jag installerade windows från diskett och sjuttioelfte disketten var defekt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Intresset för det fysiska produkterna dog när de slutade använda de stor flashiga kartongerna :/


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

1
Skriv svar