HJÄLP ! Sladden räcker inte från psu,n till dvd,n =S. Farligt att hd,n ligger mot metallen?

Inaktiv
HJÄLP ! Sladden räcker inte från psu,n till dvd,n =S. Farligt att hd,n ligger mot metallen?

Förlåt för stress rubrik + noob frågan nu ppl men behöver hjälp här folket, och riktigt tacksam för snabba svar nu då jag precis börjat studera 2st språk spanska/franska och boken vi använder i spanskan har en cd skiva som underlättar inlärningen väldigt mycket ! (Lärarens egna ord)

Har inte installerat dvd,n än i burken då jag inte har haft användning för den då jag har alla spel på steam eller orgin för tillfället, annars skulle den här frågan förmodligen inte funnits då jag haft tid nog att leta reda på fakta sj istället för att stressa på ett forum

Men nu när jag kom hem och skulle koppla in dvd,n så märker jag till min fasa att sladden räcker inte från psu,n :S!!

För dom som undrar vad för sladd ( Förlåt är inte så jätte data kunnig )
Så finns en länk här: http://www.fz.se/medlem/bilder/?id=29567

Där ska det sitta en sladd ( inte en sata? då den redan sitter i mitt moderkort från dvd,n redan)
Utan sladden som ska ge ström och går från psu,n.

Problemet är det att den är VÄLDIGT mycket för kort så vad måste jag köpa för att förlänga den?
Eller är det kört? och jag får helt enkelt plugga med näsan i boken utan hjälpmedel ?

Tack för svar på förhand !


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

En oerhört simpel dock tillfällig lösning är ju att ha cdläsaren liggandes bredvid nätagget (med chassisida av alltså). Låter väldigt konstigt att den sladden är för kort, du måste ha något riktigt skumt nätagg.

En http://www.inet.se/artikel/8905166/nzxt-sata-stromforlangning... löser annars problemet åt dig.

Medlem

Vad har du för jättechassi (eller nätagg med extremt korta kablar)? SATA strömkablarna till mitt Corsair agg är 75+cm långa. (kanske ska nämna att det är ett modulärt agg, dom har kanske längre kablar)

Kolla om du kan flytta DVD:n så att sladden räcker, men det beror ju förstås på vad du har för chassi om det finns platser närmare PSu:n eller inte.

Enklast är väl dock att göra som Chimo säger och ha den ligga löst, det är ju bara göra en ISO av skivan/kopiera ner allt på disk så slipper du ha så hela tiden sen


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv
Skrivet av Zymac:

Vad har du för jättechassi (eller nätagg med extremt korta kablar)? SATA strömkablarna till mitt Corsair agg är 75+cm långa. (kanske ska nämna att det är ett modulärt agg, dom har kanske längre kablar)

Kolla om du kan flytta DVD:n så att sladden räcker, men det beror ju förstås på vad du har för chassi om det finns platser närmare PSu:n eller inte.

Enklast är väl dock att göra som Chimo säger och ha den ligga löst, det är ju bara göra en ISO av skivan/kopiera ner allt på disk så slipper du ha så hela tiden sen

Har ett :
NZXT Phantom Big Tower Case chassi.

Dock så löste jag det provisoriskt nu genom att ta bort hd,n från där den satt och ha den löst liggande i chassit ( dock så måste jag nu fråga ) är det farligt för datan (hd,n) att ha den liggande direkt mot metallen i datan?

Just nu ligger den nämligen mot cd stället ( där man sätter cd disken ) i datan.
Funkar det eller ska jag hellre ha den på utsidan av datan?

Och ang psu,n så vette fan va för skit psu jag har alltså, snackat och kollat runt lite på forum nu och jag måste ha något riktigt gammalt skit för alla säger att alla sladdar på "dagens" psu ska räcka gott och väl.

Ska köpa ny psu i helgen (kommande V ) men tills nu - är det ok att hd,n ligger mot "plåten" inuti datan ( där man sätter cd,n)


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Först en liten nitpick, dator heter det, data är det som finns på diskar och skivor

Och ja, det är ok att HDD:n ligger mot plåten, om du inte har en sån modell med öppet kretskort under, lägg isåfall lite kartong eller nått emellan så det inte blir kortis.

Edit: Jösses, Ja, smaken är definitvt som baken, fulare chassi får man leta efter, men det är ju bara som jag tycker


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar