Scrolls-bråket går till domstol

Medlem

Heja Bethesda Vill inte få upp massor skit spel som scrolls på mina google sökningar när jag söker efter the elders scrolls.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

om bethsheda vinner detta vet min nerd rage inga gränser...

Medlem

Det är lätt att skrika varg åt Bethesda här men faktum är att de har inte så mycket val; det är såhär trademark-lagarna funkar. Om de inte försvarar sitt trademark kan det snabbt bli public domain och då skulle hela Elder Scrolls-namnet vara i farozonen.

Här är en lista på trademarkade namn som blivit "common" - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_...

Att stämma är helt enkelt ett företags enda sätt att visa att man faktiskt vill skydda sitt eget varumärke.

AW8
Medlem

Löjligt, det är ju ett enda ord!

Dessutom har ju Bethesda aldrig gjort ett spel vid namn Elder Scrolls eller The Elder Scrolls, utan det är alltid en undertitel som Arena eller Daggerfall efter, och spelet marknadsförs ju alltid under den titeln.

Som att George Lucas' jurister (Star Wars) skulle stämma de som gjort Facebook-spelet Mafia Wars, på grund av att de använt "wars" i namnet.
Så urbota dumt!


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Jaha, då kan man med gott samvete pirata Skyrim sen då...

Medlem

Bara jätte fånig, speciellt efter att Notch försökte avgöra det på ett snarare vettigt vis. Ska man stämma alla spelskapare som gjort ett spel med order "Call" i nu också kanske...?

Medlem
Skrivet av DaHenk:

Jaha, då kan man med gott samvete pirata Skyrim sen då...

Varför kan man göra det?
Det är Bethesdas advokat del som stämmer Notch, inte utvecklarna av Skyrim.
Bara för att ett fåtal personer gör ett dåligt val ska man inte straffa resten som är förknippade till det bara för att de jobbar i samma företag...

Medlem

fegisar bethesda ;D

Medlem
Medlem
Skrivet av Saxit:

Det är lätt att skrika varg åt Bethesda här men faktum är att de har inte så mycket val; det är såhär trademark-lagarna funkar. Om de inte försvarar sitt trademark kan det snabbt bli public domain och då skulle hela Elder Scrolls-namnet vara i farozonen.

Här är en lista på trademarkade namn som blivit "common" - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_...

Att stämma är helt enkelt ett företags enda sätt att visa att man faktiskt vill skydda sitt eget varumärke.

Listan blir inte så relevant eftersom bethesda inte uppfunnit ordet "scrolls", då det är ett generiskt ord som vilket som helst, tillskallnad från de på wikipedia listan, där företagen faktiskt tagit fram termerna. Vore som att ta patent på ordet "kort" och förbjuda andra företag att kalla sina spel för kortspel. Ganska fånigt kan man tycka

EDIT: såg längre ner på listan att de visst fanns sånna exempel ocskså, tex. tivoli var skyddat. Slarv läste, men löjligt likväl

Medlem

Ska copyrighta ordet ''God'' >:D

Inaktiv

Drömde att notch hamnade i afrikanskt fängelse för det här.Men han lyckades fly.Han sprang ut på taket med ett tungt maskin gevär men en bit ifrån stod det en pansarvagn och väntade på honom.Pansarvagnen sköt ett skott och hela huset rasade.Men han kravlade sig ur ruinerna av fängelset och åkte hem till Sverige för att fortsätta på minecraft.

Medlem
Medlem

Ifall Bethesda vinner detta så är det helt sinnessjukt.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av tavener:

Fy satan va fjantigt av bethesda. Funderar starkt på att inte köpa Skyrim.

Notch har en personlig kontakt med bethesda. Det är inte bethesda det är fel på utan deras jurister som är ute efter att tjäna pengar.

Vad pratar du om? Företaget är ju summan av deras anställda. Tror du inte ledningen vet om och stödjer att de stämmer ett annat spelföretag? Tror du det är någon konspiration bland "Bethesdas jurister" som hemlighåller detta för beslutsfattarna i företaget?

Medlem

Påminner mig om nyheten jag såg på feber häromdagen där apple försökte patentera ordet multitouch men det gick inte igenom.. de hade ändå överklagat ett antal gånger. Troligtvis kommer det bli samma sak med det här då det är ett för generelt ord så man kan inte ta patent på det. Alltså förlorar bethesda om det blir som jag tror!

Medlem
Skrivet av brinkstar:

Påminner mig om nyheten jag såg på feber häromdagen där apple försökte patentera ordet multitouch men det gick inte igenom.. de hade ändå överklagat ett antal gånger. Troligtvis kommer det bli samma sak med det här då det är ett för generelt ord så man kan inte ta patent på det. Alltså förlorar bethesda om det blir som jag tror!

Det säger inte så mycket. Exempelvis så är ordet "Sommar" varumärkesskyddat i Sverige, det om något får anses vara ett generellt ord.

Medlem
Skrivet av MachOne:

Sega borde stämma Bethesda. Rage kan ju trots förväxlas med Streets of Rage.

^This Jag tror Notch mumlat lite om den speltiteln redan..

Skrivet av Atlas Redscale:

Bara jätte fånig, speciellt efter att Notch försökte avgöra det på ett snarare vettigt vis. Ska man stämma alla spelskapare som gjort ett spel med order "Call" i nu också kanske...?

Ja det där funderade jag mycket på när "Call of Juares" var på tapeten, det var väl när monstret Modern Warfare 2 var som störst också.. Att det inte blev något sånt här rabalder av det förstod jag inte riktigt... Activision liksom...

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av brinkstar:

Påminner mig om nyheten jag såg på feber häromdagen där apple försökte patentera ordet multitouch men det gick inte igenom.. de hade ändå överklagat ett antal gånger. Troligtvis kommer det bli samma sak med det här då det är ett för generelt ord så man kan inte ta patent på det. Alltså förlorar bethesda om det blir som jag tror!

Det säger inte så mycket. Exempelvis så är ordet "Sommar" varumärkesskyddat i Sverige, det om något får anses vara ett generellt ord.

Men nu handlar det inte om sverige. Alla länder har konstiga lagar och patent, men det här handlar om en rättstvist som rör samma länder som apple hade att göra med så om det ena är fel så borde också det andra vara fel.

Medlem
Skrivet av brinkstar:
Skrivet av Paladia:
Skrivet av brinkstar:

Påminner mig om nyheten jag såg på feber häromdagen där apple försökte patentera ordet multitouch men det gick inte igenom.. de hade ändå överklagat ett antal gånger. Troligtvis kommer det bli samma sak med det här då det är ett för generelt ord så man kan inte ta patent på det. Alltså förlorar bethesda om det blir som jag tror!

Det säger inte så mycket. Exempelvis så är ordet "Sommar" varumärkesskyddat i Sverige, det om något får anses vara ett generellt ord.

Men nu handlar det inte om sverige. Alla länder har konstiga lagar och patent, men det här handlar om en rättstvist som rör samma länder som apple hade att göra med så om det ena är fel så borde också det andra vara fel.

Sverige har en harmoniserad varumärkeslagstiftning med övriga EU.

Medlem

Det lär väl dock vara USA det gäller?

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av tavener:

Fy satan va fjantigt av bethesda. Funderar starkt på att inte köpa Skyrim.

Notch har en personlig kontakt med bethesda. Det är inte bethesda det är fel på utan deras jurister som är ute efter att tjäna pengar.

Varför anställer dem då sådana cpiga jurister då? Ner med bethesda!

Inaktiv
Skrivet av Paladia:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av tavener:

Fy satan va fjantigt av bethesda. Funderar starkt på att inte köpa Skyrim.

Notch har en personlig kontakt med bethesda. Det är inte bethesda det är fel på utan deras jurister som är ute efter att tjäna pengar.

Vad pratar du om? Företaget är ju summan av deras anställda. Tror du inte ledningen vet om och stödjer att de stämmer ett annat spelföretag? Tror du det är någon konspiration bland "Bethesdas jurister" som hemlighåller detta för beslutsfattarna i företaget?

Bethesda har anlitad firma som gör allt jobb. Finns ett klipp på Youtube där Notch och Vd:n för Bethesda har ett samtal och det håller på 20-30 minuter och dom ser väldigt glada ut tillsammans när dom diskuterar sina spel. Notch är ett stort fan av Bethesdas spel.

Juristerna gör allt för att tjäna pengar.. ja.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Paladia:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av tavener:

Fy satan va fjantigt av bethesda. Funderar starkt på att inte köpa Skyrim.

Notch har en personlig kontakt med bethesda. Det är inte bethesda det är fel på utan deras jurister som är ute efter att tjäna pengar.

Vad pratar du om? Företaget är ju summan av deras anställda. Tror du inte ledningen vet om och stödjer att de stämmer ett annat spelföretag? Tror du det är någon konspiration bland "Bethesdas jurister" som hemlighåller detta för beslutsfattarna i företaget?

Bethesda har anlitad firma som gör allt jobb. Finns ett klipp på Youtube där Notch och Vd:n för Bethesda har ett samtal och det håller på 20-30 minuter och dom ser väldigt glada ut tillsammans när dom diskuterar sina spel. Notch är ett stort fan av Bethesdas spel.

Juristerna gör allt för att tjäna pengar.. ja.

Tror du inte Bethesda håller med om stämningen? I annat fall hade de ju sagt nej. En juridisk firma kan inte driva detta utan Bethesdas godkännande.

Löjeväckande att söka skylla detta på någon annan än Bethesda. Det är som att säga "Det är inte USAs fel att de går ut i krig, det är ju soldaterna som sköter det"

Medlem

Bethesda är absurda och löjliga.

Medlem

Sådana här gånger undrar man hur man klarar av att vara en corporate lawyer.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Paladia:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av tavener:

Fy satan va fjantigt av bethesda. Funderar starkt på att inte köpa Skyrim.

Notch har en personlig kontakt med bethesda. Det är inte bethesda det är fel på utan deras jurister som är ute efter att tjäna pengar.

Vad pratar du om? Företaget är ju summan av deras anställda. Tror du inte ledningen vet om och stödjer att de stämmer ett annat spelföretag? Tror du det är någon konspiration bland "Bethesdas jurister" som hemlighåller detta för beslutsfattarna i företaget?

Bethesda har anlitad firma som gör allt jobb. Finns ett klipp på Youtube där Notch och Vd:n för Bethesda har ett samtal och det håller på 20-30 minuter och dom ser väldigt glada ut tillsammans när dom diskuterar sina spel. Notch är ett stort fan av Bethesdas spel.

Juristerna gör allt för att tjäna pengar.. ja.

Det är Bethesda som får ta skiten även om det nu inte är de som är huvudansvariga... eller vad tusan... HUVUDansvariga ÄR ju Bethesda... juristerna är ju ANSTÄLLDA/ANLITADE av Bethesda... nåja, vill de att folk ska gilla dem mindre så är det ju DERAS beslut. Hur som helst så är det bara väldigt löjligt.

Medlem

Jag säger: Låt de hålla på. Jag kommer fortfarande köpa Skyrim och Fallout 4 när det nu kommer ut. Och jag kommer fortsätta att spela Minecraft när jag känner för det.
Jag kommer dock inte köpa Scrolls, eftersom det såg dötråkigt ut, men det har inget med detta att göra.

Sålänge båda utvecklarna gör det värt mina pengar får det hålla på hur de vill runt omkring det.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Pansarknekt

Woopsie då, här har man ju förhandsbokat Skyrim!


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Som många redan skrivit så tänker jag inte skippa skyrim för det, tror howard och hans team har lite med det här
att göra (notch och han har ju till och med intervjuat varandra) och tror inte heller att ifall de klagat så kan de inte påverka all för mycket då det i grund och botten är deras juridiska-avdelning som bestämmer över de här ärenden...

123
Skriv svar