Stalker 2 kan få omfattande DRM-skydd

Robot
Stalker 2 kan få omfattande DRM-skydd

Utvecklarna kanske kräver att du behöver vara uppkopplad mot internet för att kunna spela.

#stalker-2, #gsc-game-world


Medlem
Stalker 2 kan få omfattande DRM-skydd

Visst, straffa dom som faktiskt betalar för det... Piratversion = bättre... Då e de fail

Medlem

Kan ju annars köpa det och sen använda crack så du slipper drm

Medlem

Glöm att jag köper det isf.

Medlem

Det tar några timmar innan någon knäcker det i alla fall så varför ens försöka när allt de lyckas med är att förstöra för oss andra

Inaktiv

Problemet är väl att dagens DRM skydd inte på något sätt stoppar piratkopieringen? dom enda som inte kan lira då är de som inte vet hur man kopierar en fil från en enhet till en annan.
Men straffa inte oss betalande kunder. Lägg ner tid och resurser på att göra nästa del i serien buggfri istället.

Medlem

Det är är en tung dimma av ironi som hänger i luften när de kräver konstant internetuppkoppling för att skydda sig mot pirater - för det är just sånt som instinktivt får mig att gå tillbaka till torrentsidorna.

Medlem

Nej tack.
Alla börjar bli som Ubisoft... "suck"---


"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

jaha, ännu en spelserie som troligtivs tar sjukt många timmar att ladda ner patcher till om man köper det. Alla har inte så bra internet att dem kan ha uppkopplat hela tiden, jag hade väldigt svårt med dawn of war 2 pga att steam Dcade hela tiden.

Medlem

Blir inget köp om så är fallet.

Medlem

"Part of the content will be located on the server and downloaded as the game progresses. Permanent internet access is required. Text information, code and quests will be loaded through that connection."

Inaktiv
Skrivet av cannibal ox:

"Part of the content will be located on the server and downloaded as the game progresses. Permanent internet access is required. Text information, code and quests will be loaded through that connection."

mmmkay..är detta framtiden så ska vi som konsumenter också ha rätten att lämna tillbaks spel som vi inte tycker är roliga/buggiga så in i helvete/ofärdiga.

Clay Davis tells it like it is!


Pensionerad spelskribent, FZ.se

Medlem

DRM har ju inte stoppat piratkopiering i bästa fall försenat det lite. Så jag förstår inte poängen med det.

Inaktiv

Clay och Marlowe - the wires två jävligaste karaktärer som alltid kommer undan

Medlem

Hmm, de kommer inte stoppa piraterna vilket fall...

Medlem

Stupidsoft att dom aldrig lär sig..

Inaktiv

Ett DRM skydd som bara straffar deras riktiga kunder? Låter precis som företag i moderna tider.

Medlem

Tragiskt att de ska sabba spelet så här. Mest troligen kommer någon fortfarande att lyckas knäcka spelet och då kommer knappast piraterna ha något problem, medan oss riktiga spelare får lida när ständig uppkoppling krävs.

Medlem

ta witcher 2 some exempel inget kopiering skydd alls och har sålt tok bra om man tittar på målen de hade.

Inaktiv

Sitt inte här och sura, kontakta dem istället och vädra ert missnöje om ni vill påverka dem. Spelföretag vill sälja spel, om de blir kontaktade av upprörda kunder som säger att de inte vill köpa drm-skadad skit så kanske de ändrar sig men det finns inte en suck att en massa missnöjesyttringar på en svensk spelsida kommer påverka något.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Sitt inte här och sura, kontakta dem istället och vädra ert missnöje om ni vill påverka dem. Spelföretag vill sälja spel, om de blir kontaktade av upprörda kunder som säger att de inte vill köpa drm-skadad skit så kanske de ändrar sig men det finns inte en suck att en massa missnöjesyttringar på en svensk spelsida kommer påverka något.

Det hjälper inte heller, det enda som hjälper är att bojkotta, det är det enda språk de lyssnar på "Money Talks, Bullshit Walks".

Medlem

Jag förstår inte vart utvecklare får det ifrån, att det är ett bra DRM-skydd att behöva vara uppkopplad. Det crackas så fort ändå, att de lika gärna kunde låtit det vara utan... Detta straffar bara dom som faktiskt köper det.

Medlem

Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:

1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.

2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.

2. Släpp ett demo.

3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.

4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.

5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.

6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.

7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.

Medlem

Att ni ens orkar grina om DRM.

Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?

Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.

Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:

1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.

2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.

2. Släpp ett demo.

3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.

4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.

5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.

6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.

7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.

+1

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Att ni ens orkar grina om DRM.

Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?

Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.

Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.

Folk gnäller så fort de hittar nånting att gnälla på.
Personligen har jag aldrig haft problem med någon typ av DRM, och alla spel har fungerat felfritt.

Skulle det vara så att internet går ner, så får man väl bara låta bli att spela just det spelet som kräver konstant uppkoppling. Men om man läser kommentarerna här på FZ så verkar det vara en fråga om liv och död så fort någonting förändras.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:

1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.

2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.

2. Släpp ett demo.

3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.

4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.

5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.

6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.

7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.

Håller med om vissa medan andra känns bara som gamla drömmar som saknar relevans i dagens PC-gaming samhälle.
1. Givet oavsett plattform kan man tycka, men usla spel (Wii Fit, CoD) säljer långt bättre än de som utvecklats med rejäl budget och som är riktigt bra (The Witcher 2 m.fl.).

2. Nope, här har du tyvärr helt fel. Ska de satsa på något är det konsolversionen då den ändå kommer att sälja mycket bättre, och då de alltid kan "uppgradera" PC-versionen vid release, istället för att försöka "banta" till konsol.
Sen säljer ändå konsolportar minst lika bra som de som får dedikerade versioner, helt enkelt inte värt kostnaden.

2. Detta är en mycket, mycket bra sak. Tyvärr släpper de flesta utvecklare inget demo eller satsar på en "beta" istället då spelen är så usla att de självdör kort efter release pga buggar och skit. Day 1 DLC och gratis "collectors edition" använder man ju som kompensation (BF3 m.fl.)

3. Dedikerade servrar och liknande bör finnas på konsol också, att inte kräva det är att välja ett sämre spel oavsett plattform. Sen är det alltid trevligt om PC-seplare får ändra inställningar så deras dyra (billiga?) hårdvara kan användas på bästa sätt.

4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools, som tar rejält betalt för DLC och har skiten på skivan vid release. BF3 är ett lysande exempel och ändå hyllas det, patetiskt.

5. Håller helt med, ingen "horse armour" tack. Tyvärr är det så att många föredrar att "pimpa" sina karaktärer och liknande, och med nöje lägger ut tusentals kronor på hattar i TF2 eller vapenskins i FPS-spel.
Sen är det ju upp till var och en om man stödjer (köper) DLC som är låst på skivan, om man köper expansioner som egentligen var med i spelet men ströks för att säljas senare (SC2 m.fl.).

6. Det hade varit trevligt, men PC-spelarna ber ju bevisligen om mer och tyngre DMR.
Alla älskar ju $team som exempel, ett av de grövsta DRM som finns. Inte nog med att du måste ha det installerat för att få spela (blöoatware) och köra skiten, den ska skicka på dig reklam, du måste köpa saker i steam för att få använda grundläggande funktioner (lägga till vänner etc) men det är ok.
Så länge det har ett snyggt interface och sköter datorn och spelandet åt dig så är det bra. DRM är dåligt så länge det bara gör sitt jobb, släng in reklam, vänlista och installationskrav och det är genast ett bra program (sarkasm). Glad att man slipper skiten på konsol, iaf 360, så man har rätt att byta/sälja spel, inte kan bli bannad "just for lols" och förlora alal spel man köpt etc.

7. Gott rykte =/= bra spel.
CoD har ett gott rykte bland casuals, det är ju bra. BF3 säljer bra trots sin uppenbara CoDifiering pga gott rykte, Blizzard kan pumpa ut SC2 med rippat material, usel grafik, ingen AA och gameplay från 90-talet pga gott rykte. De kan ta bort RPG-delen ur Diablo 3 och ändå sälja pga gott rykte.
Valve behöver inte släppa några egna spel utan kan leva gott på andras skapelser tack vare sitt spyware/DRM steam, ett program som de flest ainte ens vet vad det är och vad det gör. Enda utvecklarna där jag kan respektera är CDproject RED (bäst av alla imo) och Mojang då de inte hunnit släppa mer än ett spel.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Mjauv:

Sitt inte här och sura, kontakta dem istället och vädra ert missnöje om ni vill påverka dem. Spelföretag vill sälja spel, om de blir kontaktade av upprörda kunder som säger att de inte vill köpa drm-skadad skit så kanske de ändrar sig men det finns inte en suck att en massa missnöjesyttringar på en svensk spelsida kommer påverka något.

Det hjälper inte heller, det enda som hjälper är att bojkotta, det är det enda språk de lyssnar på "Money Talks, Bullshit Walks".

Kritik har ju fått spelbolag, t ex Ubisoft, att ändra DRM-policy ett antal gånger så jo, en viss påverkan har det faktiskt.

123
Skriv svar