Stalker 2 kan få omfattande DRM-skydd

Medlem

Känns som att det är på mode att klaga på DRM-skydd. Hur många här som klagar har faktiskt haft problem med DRM? Jag har då aldrig haft det och har inte hört att någon i min närhet haft problem. Precis som tidigare sagts, köp spelet och lägg in crack då? Eller använder ni DRM-skyddet som en av andra löjliga anledningar till att "med gott samvete" pirata spelet?

Det är vi alla i längden som tillslut förlorar på det, inte utvecklarna, då vi tillslut inte får se bra spel längre. Jag själv älskar STALKER-serien och kommer köpa spelet varesig, får jag problem lägger jag in crack.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Epic fail detta, ett spel som kommer att kräva så mycket tid behöver konstant internetuppkoppling?
Hur många vill inte köra på laptop på resande fot, eller när det blåser och internet ligger stendött... För att inte tala om mobilt bredband som är mer än vanligt i dagsläget.

Medlem

The Witcher 2 har fortfarande över 1200 pers som laddar ner det på TBP och då kollar jag bara på en torrent. Folk piratar spel utan DRM eftersom det är väldigt svårt att konkurrera med gratis.

Stalkers utvecklare är dessutom Ryssar och de vill väl försöka få den Ryska spelmarknaden att bli bättre; i Ryssland är piratkopieringen ungefär lika utbredd som i Kina så det är klart de vill ha DRM på sitt spel.

Förövrigt måste ju folk förstå att det här är inte en fråga om vad som kom först (hönan eller ägget); DRM existerar _enbart_ för att folk piratkopierar. Med tanke på att det kostar lite pengar för varje släppt kopia så är det självklart att utgivare helst hade sluppit använda sig av det.

Innan någon säger att en piratad kopia inte är en såld kopia (det argumentet kommer alltid upp) så vill jag säga: instämmer, men tänk på att vi lever i en värld där supply and demand avgör ekonomin. Det enda sättet för ett företag att beräkna om t ex en uppföljare är ekonomiskt försvarbart är att göra en utredning på hur många som vill ha spelet och då måste de ta med en viss mängd av piraterna som uppenbarligen faktiskt vill spela spelet (annars hade de ju inte dragit hem det). Dvs idioter som "bojkottar" ett spel pga DRM genom att pirata det bojkottar egentligen inte ett dugg, eftersom de visar ett intresse för spelserien.

The witcher 2 kan man väll redan få för 150kr, känns ganska onödigt att planka det...

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

The witcher 2 kan man väll redan få för 150kr, känns ganska onödigt att planka det...

Tycker det var ganska onödigt att planka det när det var fullpris också... 150kr är fortfarande mer än gratis dessutom.

Medlem

Tack, men nej tack. Att köpa en hjullös cykel fastlåst vid en betongpelare är inget som tilltalar mig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv
Skrivet av Saxit:

Förövrigt måste ju folk förstå att det här är inte en fråga om vad som kom först (hönan eller ägget); DRM existerar _enbart_ för att folk piratkopierar. Med tanke på att det kostar lite pengar för varje släppt kopia så är det självklart att utgivare helst hade sluppit använda sig av det.

Snicksnack, DRM existerar till stor del därför att företagen vill ha kontroll över sin IP, de vill veta hur, var och när vi använder deras saker och DRM hjälper dem med detta.

Inaktiv
Skrivet av Blazter:

Det är vi alla i längden som tillslut förlorar på det, inte utvecklarna, då vi tillslut inte får se bra spel längre. Jag själv älskar STALKER-serien och kommer köpa spelet varesig, får jag problem lägger jag in crack.

Det här argumentet har körts ad naseum men likväl så kommer en väldig massa spel åter efter år och många av dem är fokuserade på single player-upplevelse - snacket om att spelen ska sluta tillverkas är bara skitsnack och inget mer.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools, som tar rejält betalt för DLC och har skiten på skivan vid release. BF3 är ett lysande exempel och ändå hyllas det, patetiskt.

Ingen vill ha modtools? Vilken verklighet lever du i egentligen. Nu kanske det inte passar i alla spel, men i ett flertal spel finns det, eller finns intresse. Folk tom modifierar spelfilerna själva för att kunna modda spel i olika utsträckning. Hur stort är inte moddning till tex Elder Scrolls serien? Dragon Age? Även gamla spel moddas, typ Baldurs Gate. Hade det funnits möjlighet att modda tex CoD och Assassins creed har jag ingen tvekan om att folk skulle gjort det.

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Sapiens:

Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:

1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.

2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.

2. Släpp ett demo.

3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.

4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.

5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.

6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.

7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.

+1

Ska det vara skydd MOT piratkopiering? Jo men goddag du.

Nej ifall man ska motverka piratkopieringen så får man se till att använda ett system som World Of Warcraft använder t.ex. Visst finns det många privatservrar, men de är långt ifrån samma som att spela på det lagliga sättet.

Diablo 3 ska ju använda liknande system. Förhoppningsvis... ifall inte Blizzard böjer sig för alla gnälliga spelare där ute. Men det tackar ju piraterna för såklart.

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Arkaith:

Att ni ens orkar grina om DRM.

Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?

Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.

Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.

Folk gnäller så fort de hittar nånting att gnälla på.
Personligen har jag aldrig haft problem med någon typ av DRM, och alla spel har fungerat felfritt.

Skulle det vara så att internet går ner, så får man väl bara låta bli att spela just det spelet som kräver konstant uppkoppling. Men om man läser kommentarerna här på FZ så verkar det vara en fråga om liv och död så fort någonting förändras.

Då verkar ni helt ha missat alla problem som folk haft med den här typen av DRM, föreslår att ni kollar upp fakta innan ni skriver saker som ovan.

AC 2 har haft stora problem, ett tag gick det inte att spela alls, varför? Tja för Ubisofts server som har hand om denna så fina DRM var nere. Så det handlar inte bara om att en själv behöver vara konstant uppkopplad det handlar lika mycket om att man hela tiden måste ha kontakt med deras server, om denna kontakt bryts så kommer även spelet att sluta fungera.

Skrivet av Blazter:

Känns som att det är på mode att klaga på DRM-skydd. Hur många här som klagar har faktiskt haft problem med DRM? Jag har då aldrig haft det och har inte hört att någon i min närhet haft problem. Precis som tidigare sagts, köp spelet och lägg in crack då? Eller använder ni DRM-skyddet som en av andra löjliga anledningar till att "med gott samvete" pirata spelet?

Det är vi alla i längden som tillslut förlorar på det, inte utvecklarna, då vi tillslut inte får se bra spel längre. Jag själv älskar STALKER-serien och kommer köpa spelet varesig, får jag problem lägger jag in crack.

Det roliga med det är att det är minst lika olagligt som att ladda ner, jag hade inte haft några som helst problem med denna DRM om jag lagligen fick dra ner en "bättre" kopia. Jag har problem med den eftersom det handlar om ägande rätt (jag är fullt medveten om att jag inte äger spelen utan bara rätten att spela dom), nästan samtliga spel jag idag äger är spel jag kan spela när jag helst vill och jag behöver inte koppla upp mig mot någon server för att göra det, det enda jag behöver göra är att köra DosBox eller ScummVm.

Men den här typen av DRM handlar i första hand om något annat än piratkopiering, det handlar om att ta kontroll över begagnatmarknaden, det är bara ren och skär BS att den främst skulle handla om piratkopiering.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Stalkers utvecklare är dessutom Ryssar och de vill väl försöka få den Ryska spelmarknaden att bli bättre; i Ryssland är piratkopieringen ungefär lika utbredd som i Kina så det är klart de vill ha DRM på sitt spel.

Och den kommer aldrig gå att stoppa, smarta utvecklare/utgivare skippar således DRM i det landet eftersom detta utan tvekan kommer påverka försäljningen och den knappast kommer stoppa piratkopieringen, snarare gör den raka motsatsen.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Håller med om vissa medan andra känns bara som gamla drömmar som saknar relevans i dagens PC-gaming samhälle.
1. Givet oavsett plattform kan man tycka, men usla spel (Wii Fit, CoD) säljer långt bättre än de som utvecklats med rejäl budget och som är riktigt bra (The Witcher 2 m.fl.).

2. Nope, här har du tyvärr helt fel. Ska de satsa på något är det konsolversionen då den ändå kommer att sälja mycket bättre, och då de alltid kan "uppgradera" PC-versionen vid release, istället för att försöka "banta" till konsol.
Sen säljer ändå konsolportar minst lika bra som de som får dedikerade versioner, helt enkelt inte värt kostnaden.

2. Detta är en mycket, mycket bra sak. Tyvärr släpper de flesta utvecklare inget demo eller satsar på en "beta" istället då spelen är så usla att de självdör kort efter release pga buggar och skit. Day 1 DLC och gratis "collectors edition" använder man ju som kompensation (BF3 m.fl.)

3. Dedikerade servrar och liknande bör finnas på konsol också, att inte kräva det är att välja ett sämre spel oavsett plattform. Sen är det alltid trevligt om PC-seplare får ändra inställningar så deras dyra (billiga?) hårdvara kan användas på bästa sätt.

4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools, som tar rejält betalt för DLC och har skiten på skivan vid release. BF3 är ett lysande exempel och ändå hyllas det, patetiskt.

5. Håller helt med, ingen "horse armour" tack. Tyvärr är det så att många föredrar att "pimpa" sina karaktärer och liknande, och med nöje lägger ut tusentals kronor på hattar i TF2 eller vapenskins i FPS-spel.
Sen är det ju upp till var och en om man stödjer (köper) DLC som är låst på skivan, om man köper expansioner som egentligen var med i spelet men ströks för att säljas senare (SC2 m.fl.).

6. Det hade varit trevligt, men PC-spelarna ber ju bevisligen om mer och tyngre DMR.
Alla älskar ju $team som exempel, ett av de grövsta DRM som finns. Inte nog med att du måste ha det installerat för att få spela (blöoatware) och köra skiten, den ska skicka på dig reklam, du måste köpa saker i steam för att få använda grundläggande funktioner (lägga till vänner etc) men det är ok.
Så länge det har ett snyggt interface och sköter datorn och spelandet åt dig så är det bra. DRM är dåligt så länge det bara gör sitt jobb, släng in reklam, vänlista och installationskrav och det är genast ett bra program (sarkasm). Glad att man slipper skiten på konsol, iaf 360, så man har rätt att byta/sälja spel, inte kan bli bannad "just for lols" och förlora alal spel man köpt etc.

7. Gott rykte =/= bra spel.
CoD har ett gott rykte bland casuals, det är ju bra. BF3 säljer bra trots sin uppenbara CoDifiering pga gott rykte, Blizzard kan pumpa ut SC2 med rippat material, usel grafik, ingen AA och gameplay från 90-talet pga gott rykte. De kan ta bort RPG-delen ur Diablo 3 och ändå sälja pga gott rykte.
Valve behöver inte släppa några egna spel utan kan leva gott på andras skapelser tack vare sitt spyware/DRM steam, ett program som de flest ainte ens vet vad det är och vad det gör. Enda utvecklarna där jag kan respektera är CDproject RED (bäst av alla imo) och Mojang då de inte hunnit släppa mer än ett spel.

Det är folk som du som bara drar ner byxorna och tar den hårt där solen inte skiner som fått marknaden att nå dit den är, din vedervärdiga ursäkt för människa.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

1. Givet oavsett plattform kan man tycka, men usla spel (Wii Fit, CoD) säljer långt bättre än de som utvecklats med rejäl budget och som är riktigt bra (The Witcher 2 m.fl.).

Nej, spel som folk känner till säljer bättre än de som är helt okända. Det finns en anledning till att det oftast är saker som syns på tv och liknande säljer som smör, CoD MW hade nog inte sålt i närheten lika bra om inte Activision satsat rejält med pengar på PR.

Skrivet av Grumbledock:

2. Nope, här har du tyvärr helt fel. Ska de satsa på något är det konsolversionen då den ändå kommer att sälja mycket bättre, och då de alltid kan "uppgradera" PC-versionen vid release, istället för att försöka "banta" till konsol.

Pc spelare blir mindre och mindre benägna att köpa spel som är uppenbara direktportar av konsolspel så nej det där kommer knappast öka försäljningen för pc snarare kommer det minska den.

Skrivet av Grumbledock:

3. Sen är det alltid trevligt om PC-seplare får ändra inställningar så deras dyra (billiga?) hårdvara kan användas på bästa sätt.

Självklart vill man köra ett spel med så mycket som möjligt på max, att utvecklare inte har med denna möjlighet är bara skrattretande och ett stort steg tillbaka i utveckling,

Skrivet av Grumbledock:

4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools

Snarare är det dags för dig att vakna. Utan dessa mods hade gamla spel knappast sålt så bra som de gör. Varför tror du att Warcraft 3 har toppat försäljningslistorna flera år efter att spelet kom?

Skrivet av Grumbledock:

6. Det hade varit trevligt, men PC-spelarna ber ju bevisligen om mer och tyngre DMR.
Alla älskar ju $team som exempel, ett av de grövsta DRM som finns.

Steam är den grövsta formen av DRM? Håller verkligen inte med, det är den här typen av DRM som är värst, som kräver att man konstant är uppkopplad eller att man har ett visst antal "aktiveringar".

Skrivet av Grumbledock:

7. Gott rykte =/= bra spel.
CoD har ett gott rykte bland casuals, det är ju bra. BF3 säljer bra trots sin uppenbara CoDifiering pga gott rykte

Återigen, jag kan inte hålla med dig överhuvudtaget om att BF3 är en Cod kopia, det är två helt skilda spel där det ena riktar sig till de som hellre spelar ensamma medan det andra mer är för de som gillar att spela i lag.

Medlem

Bara längtar efter detta, Men som sagt som man har upplevt & läst här, så hoppas man på ett bugg fritt S.t.a.l.k.e.r 2

Medlem

Det är sjukt hur tröga utvecklare är.
Erat jävla DRM kommer inte att stoppa piraterna.
Jag kan inte säga att det är köparna (t ex jag) som blir lidande, då jag inte bryr mig om internetupkoppling, men jag är trött på att man lägger ned så mycket energi på trams.

Inaktiv

Bekommer mig inte så mycket, när har man inte internet liksom? Enda som skulle få mig att tveka var om de tog bort mod-stödet, varför de nu skulle göra det.


signatur

"Remember, if your computer gets fucked, don't go ape shit - just fuckin' fix it"

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Håller med om vissa medan andra känns bara som gamla drömmar som saknar relevans i dagens PC-gaming samhälle.
1. Givet oavsett plattform kan man tycka, men usla spel (Wii Fit, CoD) säljer långt bättre än de som utvecklats med rejäl budget och som är riktigt bra (The Witcher 2 m.fl.).

Jo men alla utvecklare kan inte göra casual wii spel eller har en hord av fanboys sen innan eller en publisher villig att lägga ut hundratals miljoner dollar på marknadsföring. Bland det största problemet jag ser med spelmarknaden är att många utvecklare vill slå sig in på marknader som redan är begränsade och svåra att komma in i. Dem koncentrerar sig mer på hur mycket pengar spel som Cod och WoW generarar istället för att förstå hur dem spelen och spelföretagen blev stora från början.

Kollar man på dem flesta av alla framgångsrika spelutvecklare så ser man att dem blev framgångsrika just för dem har gjort riktigt grymma spel och/eller något relativt unikt som inte gjorts förut. Att senare kunna leva mer på sitt ryckte och tidiga franchises är ju dock inget alla utvecklare kan göra och inget någon kan göra för evigt. Till slut måste man hitta på något nytt eller anpassa sig efter en ny marknad om man inte vill gå under.

Citat:

2. Nope, här har du tyvärr helt fel. Ska de satsa på något är det konsolversionen då den ändå kommer att sälja mycket bättre, och då de alltid kan "uppgradera" PC-versionen vid release, istället för att försöka "banta" till konsol.
Sen säljer ändå konsolportar minst lika bra som de som får dedikerade versioner, helt enkelt inte värt kostnaden.

Glöm inte att majoriteten av alla västerlänska utvecklare har sina rötter i PC spel, så gäller även idag för dem flesta framgångsrika indie företag. Vissa utvecklare som Epic och Infinityward har lyckas etablera sig väl på konsolmarknaden mycket just för att dem utvecklarna redan hade ett försprång då deras rötter låg i att göra simpla underhållande shooters, precis sådana spel som fungerar på väl konsolmarknaden.

Men alla spelutvecklare har inte en sådan bakgrund eller gör spel som oftast säljer bra på konsol. GSC Game World är ett typexempel på en utvecklare som byggt sitt ryckte på att göra FPS spel med större djup och att skapa fantastiska miljöer med otrolig atmosfär, avancerad AI och en spelvärld som kräver lite mer eftertanke från spelaren. Om GSC Game World nu tänker att dem från början måste kompromissa med dessa saker i Stalker 2 för att bättre anpassa spelet efter konsolernas hårdvara, kontroller och spelare riskerar dem inte bara att alienera dem miljontals PC spelare dem redan har, utan även också att förlora en stor del i vad som gjorde deras spel speciella och populära från början.

Dem riskerar att närma sig den redan begränsade casual shooter marknaden och därmed måste slåss med giganter som CoD. Dessutom måste dem då även förlita sig mer på dyr reklam istället för sin egna skapelse och dedikerade fans att marknadsför spelet.

Citat:

4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools, som tar rejält betalt för DLC och har skiten på skivan vid release. BF3 är ett lysande exempel och ändå hyllas det, patetiskt.

Spel som Starcraft 2 och Little Big Planet visar att du har helt fel här. En stor anledning till varför många spelar SC2 är just för alla moddar och custom spel lägen. Dessutom en bra utvecklare ska inte bara leverera det som folk vill ha utan också även saker folk inte visste dem ville ha, det är så man skiljer sig från mängden.

Citat:

6. Det hade varit trevligt, men PC-spelarna ber ju bevisligen om mer och tyngre DMR.
Alla älskar ju $team som exempel, ett av de grövsta DRM som finns. Inte nog med att du måste ha det installerat för att få spela (blöoatware) och köra skiten, den ska skicka på dig reklam, du måste köpa saker i steam för att få använda grundläggande funktioner (lägga till vänner etc) men det är ok.
Så länge det har ett snyggt interface och sköter datorn och spelandet åt dig så är det bra. DRM är dåligt så länge det bara gör sitt jobb, släng in reklam, vänlista och installationskrav och det är genast ett bra program (sarkasm). Glad att man slipper skiten på konsol, iaf 360, så man har rätt att byta/sälja spel, inte kan bli bannad "just for lols" och förlora alal spel man köpt etc.

Notera att jag skrev drm program som inte begränsar allt för mycket. Spel via steam tex kan man fortfarande köra på vilken dator som helst och köra i offline läge. Reklam som visar att det finns nya spel tillgängliga eller för lägre pris anser jag inte vara speciellt störande, vänlistor är inget måste att använda och installationskrav kan jag leva med så länge man slipper använda fler liknande program. Då steam är helt gratis, man slipper cd-keys, alla spel autopatchas, det finns ofta schysta erbjudande och man får omedelbar tillgång till sina spel anser jag fördelarna överväger nackdelarna.

Största problemet med Steam är väl att det typ bara kan finnas en sådan tjänst då många inklusive mig själv anser att program som Origin drygare till saker och ting. Visst åh ena sidan är det ju bra med konkurrens men åh andra sidan vill man ju helst slippa fler program installerade på datorn för att kunna spela sina spel. GOG.com är väl annars bland det bästa exemplet på hur digital distribution kan gå till som inte kräver ett extra program installerat och hade nog varit ett bättre väg att för EA att gå om dem nu måste ha sin egna digitala distributions tjänst.

Citat:

7. Gott rykte =/= bra spel.
CoD har ett gott rykte bland casuals, det är ju bra. BF3 säljer bra trots sin uppenbara CoDifiering pga gott rykte, Blizzard kan pumpa ut SC2 med rippat material, usel grafik, ingen AA och gameplay från 90-talet pga gott rykte. De kan ta bort RPG-delen ur Diablo 3 och ändå sälja pga gott rykte.
Valve behöver inte släppa några egna spel utan kan leva gott på andras skapelser tack vare sitt spyware/DRM steam, ett program som de flest ainte ens vet vad det är och vad det gör. Enda utvecklarna där jag kan respektera är CDproject RED (bäst av alla imo) och Mojang då de inte hunnit släppa mer än ett spel.

Jag förstår hur du menar men igen långt ifrån alla utvecklare har inte den lyxen av att kunna leva på sina tidiga prestationer och som sagt ett gott ryckte kan försvinna till slut om man inte gör något för att upprätthålla det. Cod tex har blivigt larvigt populärt men precis som så många andra överhypade saker kan dem när som helst dö ut eller ersättas av något annat, speciellt om man mjölkar sin franchise allt för mycket.

Att säga att BF3 kommer sälja bra pga av sin CoDifiering är väl att ta i. Dem flesta som spelade Caspian Border under betan tycker nog BF3 är allt annat än en simpel Cod clone och även fast jag saknade en del funktioner och önskade att dem kunde dra ner på allt level up gimmik crap(som även fanns en del av i BF2) tyckte jag ändå BF3 var ett underhållande spel. Det hade väl varit schyst om Dice hade vågat göra något utöver det vanliga istället för bara en ren uppföljare till BF2/BC2 med bättre teknik och grafik men det dem gjort är ändå ett helt ok spel och jag kommer nog köpa spelet... så länge det inte visar sig att man kommer få samma skit ping i spelet som i BC2 > : (.

Jag förväntar mig ingen större revolution från SC2 men om man kollar på skillnaden mellan ettan och tvåan är det ändå en hel del nya grejer och jag tycker spelet ändå ser rätt ok ut. Vet inte riktigt vad du menar med gamplay från 90-talet, tyvärr är väl det allt för ofta bättre än alternativet om man kollar på spel som Rainbow Six eller hur ytligt Bioshock blev jämfört med System Shock 2. När det gäller RTS genre är det väl ytterst fåtal spel som faktiskt utveckals något dem senaste 10 åren. Supreme Commander är det enda spel jag kan komma på om man inte räknar med den ytliga "RPG" hero mekaniken som intorducerades i Warcraft 3. Visst hade det väl varit coolt med ett SC2 i samma massiva omfattning och kontrolläge som Supcom men då hade väl också allt för många SC fanboys börjat gnälla.

Sen visste jag inte att Diablo hade någon större RPG del att ta bort, ser dem spelen mer som point & klick slasher lir men jag kanske missat något. Har väl heller ingen större koll på hur 3:an kommer skilja sig från tidgare spel men det kan väl knappast finnas allt för mycket som kan dummas ner där ändå.

Tror ärligt talat dem flesta Valve fansen bryr sig mer om spelen dem släppt än steam. Säga vad man vill om företagen man faktum kvarstår att det bästa spelet jag lirat i år är Portal 2 och jag har fortfarande stor tillit för dem (mer än dem flesta andra spelföretag åtminstone). Visst den tilliten har väl rubbats lite efter hur TF2 nu ser ut och att CS GO verkar bara vara CSS 2.0 istället för en vettig uppföljare men så länge dem leverar på det som spelar roll dvs HL3 bryr jag mig inte.

Medlem
Skrivet av Hara:
Skrivet av Grumbledock:

Håller med om vissa medan andra känns bara som gamla drömmar som saknar relevans i dagens PC-gaming samhälle.
1. Givet oavsett plattform kan man tycka, men usla spel (Wii Fit, CoD) säljer långt bättre än de som utvecklats med rejäl budget och som är riktigt bra (The Witcher 2 m.fl.).

2. Nope, här har du tyvärr helt fel. Ska de satsa på något är det konsolversionen då den ändå kommer att sälja mycket bättre, och då de alltid kan "uppgradera" PC-versionen vid release, istället för att försöka "banta" till konsol.
Sen säljer ändå konsolportar minst lika bra som de som får dedikerade versioner, helt enkelt inte värt kostnaden.

2. Detta är en mycket, mycket bra sak. Tyvärr släpper de flesta utvecklare inget demo eller satsar på en "beta" istället då spelen är så usla att de självdör kort efter release pga buggar och skit. Day 1 DLC och gratis "collectors edition" använder man ju som kompensation (BF3 m.fl.)

3. Dedikerade servrar och liknande bör finnas på konsol också, att inte kräva det är att välja ett sämre spel oavsett plattform. Sen är det alltid trevligt om PC-seplare får ändra inställningar så deras dyra (billiga?) hårdvara kan användas på bästa sätt.

4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools, som tar rejält betalt för DLC och har skiten på skivan vid release. BF3 är ett lysande exempel och ändå hyllas det, patetiskt.

5. Håller helt med, ingen "horse armour" tack. Tyvärr är det så att många föredrar att "pimpa" sina karaktärer och liknande, och med nöje lägger ut tusentals kronor på hattar i TF2 eller vapenskins i FPS-spel.
Sen är det ju upp till var och en om man stödjer (köper) DLC som är låst på skivan, om man köper expansioner som egentligen var med i spelet men ströks för att säljas senare (SC2 m.fl.).

6. Det hade varit trevligt, men PC-spelarna ber ju bevisligen om mer och tyngre DMR.
Alla älskar ju $team som exempel, ett av de grövsta DRM som finns. Inte nog med att du måste ha det installerat för att få spela (blöoatware) och köra skiten, den ska skicka på dig reklam, du måste köpa saker i steam för att få använda grundläggande funktioner (lägga till vänner etc) men det är ok.
Så länge det har ett snyggt interface och sköter datorn och spelandet åt dig så är det bra. DRM är dåligt så länge det bara gör sitt jobb, släng in reklam, vänlista och installationskrav och det är genast ett bra program (sarkasm). Glad att man slipper skiten på konsol, iaf 360, så man har rätt att byta/sälja spel, inte kan bli bannad "just for lols" och förlora alal spel man köpt etc.

7. Gott rykte =/= bra spel.
CoD har ett gott rykte bland casuals, det är ju bra. BF3 säljer bra trots sin uppenbara CoDifiering pga gott rykte, Blizzard kan pumpa ut SC2 med rippat material, usel grafik, ingen AA och gameplay från 90-talet pga gott rykte. De kan ta bort RPG-delen ur Diablo 3 och ändå sälja pga gott rykte.
Valve behöver inte släppa några egna spel utan kan leva gott på andras skapelser tack vare sitt spyware/DRM steam, ett program som de flest ainte ens vet vad det är och vad det gör. Enda utvecklarna där jag kan respektera är CDproject RED (bäst av alla imo) och Mojang då de inte hunnit släppa mer än ett spel.

Det är folk som du som bara drar ner byxorna och tar den hårt där solen inte skiner som fått marknaden att nå dit den är, din vedervärdiga ursäkt för människa.

+12000


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jävlar va folk här gnäller, är ni seriösa eller? Är det så jobbigt att behöva ha en internetuppkoppling för att kunna lira? Bor ni mitt ute i skogen med nått jävla 56K-modem eller?
Det är rätt genomskinligt att ni tankar ner spelet och bara tycker det är skitjobbigt att behöva lägga massa tid på att komma förbi skyddet.
Köper ni spelet så kommer ni inte märka av skyddet.

Piratkopiering är ett enormt problem i gamla soviet-länderna, förstår utvecklarna fullt ut när dom gör sådant här.

Medlem

ok all ni som sitter och försvarar DRM...
nej det är kanske inte så många som inte har fast internet , MEN då delar av spelet finns på en streamande server så får spelet en given livslängd.. när den servern stängs då kan du kasta spelet.. du är dessutom helt i klorna på att denne server faktiskt fungerar och har en Latency mot sverige som gör att det faktiskt blir spelbart.. fast ni kanske tror att just lilla sverige är högprioriterat i det sammanhanget...
dessutom har dessa DRM inte ett skit med piratkopiering att göra utan handlar mer om att du inte ska kunna sälja spelet begagnat när du tröttnat på det... piraterna kommer helt enkelt bara att ta ner det streamade materialet och sätta ihop spelet..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jävlar va folk här gnäller, är ni seriösa eller? Är det så jobbigt att behöva ha en internetuppkoppling för att kunna lira? Bor ni mitt ute i skogen med nått jävla 56K-modem eller?
Det är rätt genomskinligt att ni tankar ner spelet och bara tycker det är skitjobbigt att behöva lägga massa tid på att komma förbi skyddet.
Köper ni spelet så kommer ni inte märka av skyddet.

Piratkopiering är ett enormt problem i gamla soviet-länderna, förstår utvecklarna fullt ut när dom gör sådant här.

Hahahaha vilken jävla koll du har! Finns inget som är så enkelt som att ladda hem ett spel, lägg in crack och spela jämfört med:

Installera spelet, installera dittan och dattan hit och dit, försök spela.

Och nej, har inte laddat hem ett spel sen jag började jobba, det är däremot många spel jag borde laddat hem först..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

"Blizzard kan pumpa ut SC2 med rippat material, usel grafik, ingen AA och gameplay från 90-talet pga gott rykte."

Du vet %&@ inget om SC2 eller hur?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Att ni ens orkar grina om DRM.

Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?

Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.

Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.

Tänkte precis skriva samma sak, ett jävla gnäll på drm jämt och ständigt.
Hur många här är de som inte har nån form av lina??
Jag kommer att få torrenta åt en kollega som inte har uppkoppling hemma, själv kommer jag garanterat att köpa.
Är ni snåla och vill få en orsak till att tanka, eller är de en massa horseshit och alla kommer tjacka iaf?

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av FL3JM:

Jävlar va folk här gnäller, är ni seriösa eller? Är det så jobbigt att behöva ha en internetuppkoppling för att kunna lira? Bor ni mitt ute i skogen med nått jävla 56K-modem eller?
Det är rätt genomskinligt att ni tankar ner spelet och bara tycker det är skitjobbigt att behöva lägga massa tid på att komma förbi skyddet.
Köper ni spelet så kommer ni inte märka av skyddet.

Piratkopiering är ett enormt problem i gamla soviet-länderna, förstår utvecklarna fullt ut när dom gör sådant här.

Hahahaha vilken jävla koll du har! Finns inget som är så enkelt som att ladda hem ett spel, lägg in crack och spela jämfört med:

Installera spelet, installera dittan och dattan hit och dit, försök spela.

Och nej, har inte laddat hem ett spel sen jag började jobba, det är däremot många spel jag borde laddat hem först..

Sen ska man jaga ny crack när de släpps en patch...om man inte vill köra opatchat.
Så jävla lätt och problemfritt är de inte att tanka.

Medlem
Skrivet av spett:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av FL3JM:

Jävlar va folk här gnäller, är ni seriösa eller? Är det så jobbigt att behöva ha en internetuppkoppling för att kunna lira? Bor ni mitt ute i skogen med nått jävla 56K-modem eller?
Det är rätt genomskinligt att ni tankar ner spelet och bara tycker det är skitjobbigt att behöva lägga massa tid på att komma förbi skyddet.
Köper ni spelet så kommer ni inte märka av skyddet.

Piratkopiering är ett enormt problem i gamla soviet-länderna, förstår utvecklarna fullt ut när dom gör sådant här.

Hahahaha vilken jävla koll du har! Finns inget som är så enkelt som att ladda hem ett spel, lägg in crack och spela jämfört med:

Installera spelet, installera dittan och dattan hit och dit, försök spela.

Och nej, har inte laddat hem ett spel sen jag började jobba, det är däremot många spel jag borde laddat hem först..

Sen ska man jaga ny crack när de släpps en patch...om man inte vill köra opatchat.
Så jävla lätt och problemfritt är de inte att tanka.

Och allting kommer ut direkt på en stor välkänd sida kallad gamecopyworld.com, inget olagligt. tada


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag vill köpa detta spelet för att jag gillar de som utvecklar det. Dock är jag rädd för att mitt köp kommer uppfattas som ett 'bevis' på att deras DRM-skydd fungerar, när det egentligen svider väldigt för mig. Jag är så pass rädd för det att jag avstår, känns säkrast så.

Medlem
Skrivet av Xue:

Jag vill köpa detta spelet för att jag gillar de som utvecklar det. Dock är jag rädd för att mitt köp kommer uppfattas som ett 'bevis' på att deras DRM-skydd fungerar, när det egentligen svider väldigt för mig. Jag är så pass rädd för det att jag avstår, känns säkrast så.

Varför svider det för dig för att deras DRM skydd fungerar?
Det finns två alternativ:
1) Du betalar för spelet för att stödja utvecklarna och alla andra som spelar det får också betala, då det är DRM skyddat.
2) Du betalar för spelet medan miljoner människor spelar det utan att betala. Du betalar i princip för att alla andra ska kunna spela det gratis. Bara för att folk inte gillar DRM.

Att inte ha DRM är lite som om en biltillverkare skulle tillverka bilar utan stöldskydd och låta alla bilar stå ute olåsta. En del är hederliga och köper fortfarande sin bil medan en stor del bilar försvinner och används utan att man fått en krona för dom.
DRM är nog enda sättet för en tillverkare att få sina pengar så vida spelet inte är gjort för multiplayer (typ Battlefield).

Medlem
Skrivet av FL3JM:
Skrivet av Xue:

Jag vill köpa detta spelet för att jag gillar de som utvecklar det. Dock är jag rädd för att mitt köp kommer uppfattas som ett 'bevis' på att deras DRM-skydd fungerar, när det egentligen svider väldigt för mig. Jag är så pass rädd för det att jag avstår, känns säkrast så.

Varför svider det för dig för att deras DRM skydd fungerar?
Det finns två alternativ:
1) Du betalar för spelet för att stödja utvecklarna och alla andra som spelar det får också betala, då det är DRM skyddat.
2) Du betalar för spelet medan miljoner människor spelar det utan att betala. Du betalar i princip för att alla andra ska kunna spela det gratis. Bara för att folk inte gillar DRM.

Att inte ha DRM är lite som om en biltillverkare skulle tillverka bilar utan stöldskydd och låta alla bilar stå ute olåsta. En del är hederliga och köper fortfarande sin bil medan en stor del bilar försvinner och används utan att man fått en krona för dom.
DRM är nog enda sättet för en tillverkare att få sina pengar så vida spelet inte är gjort för multiplayer (typ Battlefield).

Det svider för mig att spela med DRM skydd, då det ofta skapar problem för mig, inte om DRM skyddet skulle fungera. När ett DRM skydd fungerar bra så ska det inte skapa problem för kunden, det gör det. Det är jag orolig för och det är det som svider.

Jag vill att de ska inse att de gjort så bra spel, och förhoppningsvis kommer att göra ett så bra spel att de inte behöver skydd som drabbar kunden, det kommer att sälja ändå, om inte bättre än när dom har skyddet. För spel blir kopierade och crackade ändå, och kvar blir kunden med ett halvdant skydd.

Det går inte att jämföra ett bilskydd och ett DRM skydd. Det är en fysisk produkt och en virtuell produkt. De är gjorda på olika sätt och säljs på olika sätt.

Min poäng är att nu för tiden känns det som att jag som kund ses som en kriminell som man inte kan lita på.

Medlem

Lycka till med DMR. Har köpa alla Stalker, men om de skall jävlas och krånga tar vi nästa på annat sätt. Älskar Stalker, men hatar trams!

12
Skriv svar