Heroes VI-tävlingen avgjord

Medlem

Om jag hade deltagit och vunnit på det sättet som #29 gjorde nu så hade jag gett ifrån mig priset till den som kom tvåa efter denna skandal. Hade inte kunnat se på statyn utan att bli påmind om att man fuskade sig till vinst på en tävling annars.

Kom igen Mattias, it's the right thing to do. Världen behöver lite fler goda gärningar.

Medlem

fyfan, nu blir det arg mobvarning

Medlem

12 och 18 var värdiga vinnare. Grattis!

Medlem

Jag ställde inte upp för jag trodde att den som skulle vinna skulle bidra med något välgjort och snyggt, men jag fick det nu bevisat att det tydligen inte krävs talang för att vinna en talangtävling på FZ. Så länge man hittar den bästa bilden att kopiera och några bra proxyservrar så vinner man.

Jag tror inte FZ kommer göra en omröstning, men tänk på detta nästa gång och låt varje registrerad medlem lägga en röst och att det krävs att man varit medlem innan tävlingen drog igång för att kunna rösta.

Medlem

meh snubben med riddar dräkten var ju mest pimp


signatur

Med konster och knep kan man få en älg *uk i en get

Medlem

Tyvärr var inte 1:a-pristagare en värdigvinnare... Att det bara finns så hemska människor som ställer upp i en tävling får mig att må illa inombords. Hoppas "vinnaren" har mod nog att skriva till fz och avsäga sig vinsten.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Tyvärr var inte 1:a-pristagare en värdigvinnare... Att det bara finns så hemska människor som ställer upp i en tävling får mig att må illa inombords. Hoppas "vinnaren" har mod nog att skriva till fz och avsäga sig vinsten.

Klart han inte är en värdig vinnare. Han har ju fuskat rakt av. Men det som är väldigt förvånande är inte att det finns dom som fuskar, det är att FZ tillåter han att fuska och dessutom låter denna fuskare att vinna hela tävlingen. FZ crew ska skämmas. För att denna värdelösa tävling ska få en någorlunda upprättelse så borde FZ ge 1a pris till han som kom 2a så han egentligen borde vunnit.

FYFAN här annonserar dom en tävling, låter folk lägga sin tid på en tävling så tillåter dom EN JÄVLA FUSKARE ATT VINNA SKITEN .... SKÄÄÄÄMS!!!!!!!!

Medlem

Från djupet av mitt hjärta vill jag säga tack till alla som tyckte att mitt bidrag (#12) var det bästa. Det värmer så oerhört mycket att läsa alla fina kommentarer om hur jag fångat känslan, ger er flashbacks till HoMM III (detta fantastiska spel!) och liknande. Ni anar inte hur mycket det betyder.
Jag fick höra om tävlingen av en vän på twitter samma dag som den skulle avslutas. Jag brukar kika in på FZ då och då (sedan Super PLAY-forumet mergades med FZ) men hade helt missat den.
Av någon anledning fick jag för mig att dra fram mina färger och vara med trots att jag inte målat något på 4-5 år. Jag har sedan nåt år tillbaka försökt hitta tillbaka till den skaparglädjen jag kände för längesen, och kände att ett försök att vara med i en tävling med så fint pris var en bra spark i baken. Jag drog fram akrylfärger och började måla, men tidspressen (det var inte många timmar till deadline när jag väl kom igång) gjorde att jag slarvade, och akryl ska helst få tid på sig att torka mellan lagren osv. Jag hade inte den tiden. Efter en timme gav jag upp min målning, och höll på att ge upp hela grejen.
Men sambon peppade och vattenfärgerna plockades fram efter ett tag. Ett par timmars superstressigt kladdande ledde till bild #12 och med en stor klump i halsen skickade jag in den. Jag trodde faktiskt att ni skulle skratta åt den.

Den respons som bilden fick kommer jag aldrig att glömma, ni har verkligen gett mig en boost åt rätt håll. Jag ska försöka plocka fram färgerna lite oftare i fortsättningen (fast inte i nån mer FZ-tävling...)

Jag tycker förstås (speciellt med tanke på att jag kom just tvåa och därför känner mig rejält snuvad på konfekten) att det är oerhört sorgligt hur det blev med röstningen och röstfisket. De två som anklagade mig för att röstfiska kan gå och läsa på min Twitter (samma namn som här) för att se hur stort avstånd jag tar från sådant. Jag twittrade mycket under tiden röstningen pågick, och ni kan se hur jag vägrar berätta vilket bidrag som är mitt och hur jag ett långt tag velar över om jag faktiskt också ska fiska när det stod klart att det var vad vinnaren gjorde. Jag kunde inte svika min tävlingsmoral dock, och det blev inget fiskande ens då. Jag bad istället mina följare att gå in och rösta på den bild de tyckte bäst om.

Istället för att fokusera på att en person var osportslig som fan tänker jag dock hurra över att det fanns jävligt många fler som inte var det. Cred till oss, right?

Jätteglad att se att #8 och #18 stannade på samma antal röster. Hela grejen hade känts ännu värre om någon av dem hade hamnat utanför prispallen pga vinnaren (då hade jag gett den som hamnade utanför mitt pris, på riktigt!).

Jag hoppas att de flesta av de 190 röster som lades på mitt bidrag är genuina "den här var bäst"-röster, men jag såg att minst en person gått in och röstat för att "motrösta" #29. Lite synd, men med tanke på alla fina kommentarer väljer jag att tro att majoriteten av de som röstade på den faktiskt gillade den bilden mest.

Jag gick miste om ett stort prylpris, men jag fick fantastiskt peppande kommentarer och en stor egoboost istället. Tack allihop!

Medlem
Skrivet av OhNoSpyware:

Från djupet av mitt hjärta vill jag säga tack till alla som tyckte att mitt bidrag (#12) var det bästa. Det värmer så oerhört mycket att läsa alla fina kommentarer om hur jag fångat känslan, ger er flashbacks till HoMM III (detta fantastiska spel!) och liknande. Ni anar inte hur mycket det betyder.
Jag fick höra om tävlingen av en vän på twitter samma dag som den skulle avslutas. Jag brukar kika in på FZ då och då (sedan Super PLAY-forumet mergades med FZ) men hade helt missat den.
Av någon anledning fick jag för mig att dra fram mina färger och vara med trots att jag inte målat något på 4-5 år. Jag har sedan nåt år tillbaka försökt hitta tillbaka till den skaparglädjen jag kände för längesen, och kände att ett försök att vara med i en tävling med så fint pris var en bra spark i baken. Jag drog fram akrylfärger och började måla, men tidspressen (det var inte många timmar till deadline när jag väl kom igång) gjorde att jag slarvade, och akryl ska helst få tid på sig att torka mellan lagren osv. Jag hade inte den tiden. Efter en timme gav jag upp min målning, och höll på att ge upp hela grejen.
Men sambon peppade och vattenfärgerna plockades fram efter ett tag. Ett par timmars superstressigt kladdande ledde till bild #12 och med en stor klump i halsen skickade jag in den. Jag trodde faktiskt att ni skulle skratta åt den.

Den respons som bilden fick kommer jag aldrig att glömma, ni har verkligen gett mig en boost åt rätt håll. Jag ska försöka plocka fram färgerna lite oftare i fortsättningen (fast inte i nån mer FZ-tävling...)

Jag tycker förstås (speciellt med tanke på att jag kom just tvåa och därför känner mig rejält snuvad på konfekten) att det är oerhört sorgligt hur det blev med röstningen och röstfisket. De två som anklagade mig för att röstfiska kan gå och läsa på min Twitter (samma namn som här) för att se hur stort avstånd jag tar från sådant. Jag twittrade mycket under tiden röstningen pågick, och ni kan se hur jag vägrar berätta vilket bidrag som är mitt och hur jag ett långt tag velar över om jag faktiskt också ska fiska när det stod klart att det var vad vinnaren gjorde. Jag kunde inte svika min tävlingsmoral dock, och det blev inget fiskande ens då. Jag bad istället mina följare att gå in och rösta på den bild de tyckte bäst om.

Istället för att fokusera på att en person var osportslig som fan tänker jag dock hurra över att det fanns jävligt många fler som inte var det. Cred till oss, right?

Jätteglad att se att #8 och #18 stannade på samma antal röster. Hela grejen hade känts ännu värre om någon av dem hade hamnat utanför prispallen pga vinnaren (då hade jag gett den som hamnade utanför mitt pris, på riktigt!).

Jag hoppas att de flesta av de 190 röster som lades på mitt bidrag är genuina "den här var bäst"-röster, men jag såg att minst en person gått in och röstat för att "motrösta" #29. Lite synd, men med tanke på alla fina kommentarer väljer jag att tro att majoriteten av de som röstade på den faktiskt gillade den bilden mest.

Jag gick miste om ett stort prylpris, men jag fick fantastiskt peppande kommentarer och en stor egoboost istället. Tack allihop!

Fan, vi borde skramla ihop en fin slant till damen (du är kvinna, right? Tänkte på din avatar. Annars, sorry.. ) så att h*n kan shoppa prylar och på så sätt kan känna sig som en (större) vinnare..

Jag röstade iaf på din bild för att jag tyckte den var -bäst-, snyggast, allmänt mysig och vacker.

Hur i helvete kunde den skitbilden komma etta? Den är ju både ful och dåligt gjord!

2an förtjänade att vinna .S

Medlem
Skrivet av mondo:

Fan, vi borde skramla ihop en fin slant till damen (du är kvinna, right? Tänkte på din avatar. Annars, sorry.. ) så att h*n kan shoppa prylar och på så sätt kan känna sig som en (större) vinnare..

Jag röstade iaf på din bild för att jag tyckte den var -bäst-, snyggast, allmänt mysig och vacker.

Åh du är ju för söt
Jag är dam/kvinna/tjej eller vad man nu vill kalla det ja

Tack så hemskt mycket!

Medlem

om det inte krävs inlogg för att rösta så är det ju lika illa som när zynga år 2010 nästan vann developer of the year borta på the escapist, genom att fiska röster hos hela horden facebookare.

hur många faktiska medlemmar röstade på 29an?

det skulle vara en intressant poll att se.

hade alla röster lagts av fz'are som varit medlemmar sedan innan tävlingen startade så hade jag nog kunnat acceptera vem som helst som vinnare

Medlem

#12 och #18 förtjänar sina pris. Punkt.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Jag blev förvånad att bild 29 fick flest röster, tycker den ser riktigt usel ut. Det blev ännu tydligare när man fick se skillnaden mellan de två andra riktigt snygga bidragen.

Facebook - är ett sämre "socialt" verktyg för varje dag som går. Denna tävling handla inte längre något om en skicklighet att göra en bra bild, utan att bara snålt fiska fram massa röster.

FZ - otroligt dåligt hanterad tävling, jag antar att ni inte kan backa detta så lär av detta misstag.

Redaktör
Skrivet av Dimuman:

Tycker det är jävligt taskigt mot dom som faktiskt försökte göra en egen bild och inte fuska.. Medn tydligen är det helkt ok enligt Fz crew

Alla hade EXAKT samma förutsättningar när omröstningen började. Även om någon skulle ha snott ett artwork rakt av hade det inte inneburit att det fått fler röster per automatik, snarare tvärtom eftersom det alldeles uppenbart inte uppskattas. Tävlingen handlar om att ragga röster, något som vissa gjorde bättre än andra.

Skrivet av Dimuman:

Klart han inte är en värdig vinnare. Han har ju fuskat rakt av. [...]

Har du något att styrka fuskanklagelserna med?


signatur
Medlem

Japp, det blir mer och mer likt Aftonbladet här... och då menar jag inte rubriker FZ sätter eller annat FZ-crew gör, allt heder till dem för ett bra jobb.

Det jag menar är alla nerdragekommentarer, som klippt och skuret ur Aftonbladets kommentarer till valfri artikel Kvittar vad man skriver om eller gör, det är alltid några som kan spamma 4-5 sidor gnäll om hur hemskt det är.

När spelföretag skänkte pengar till Japan efter katastrofen gnällde folk på att de inte ska lägga sig i (= bättre att folk dör?), när Blizzard uppfyllde en döende killes önskan att få ett unikt vapen i WoW gnällde folk på att Blizzard istället skulle ha bekostat cancerforskning för all deras vinst istället. Om FZ mer eller mindre lottar ut saker för runt 6000kr så är mer eller mindre Armageddon. Lugna ner er lite nu, det är först nästa år Jorden ska gå under.

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Japp, det blir mer och mer likt Aftonbladet här... och då menar jag inte rubriker FZ sätter eller annat FZ-crew gör, allt heder till dem för ett bra jobb.

Det jag menar är alla nerdragekommentarer, som klippt och skuret ur Aftonbladets kommentarer till valfri artikel Kvittar vad man skriver om eller gör, det är alltid några som kan spamma 4-5 sidor gnäll om hur hemskt det är.

När spelföretag skänkte pengar till Japan efter katastrofen gnällde folk på att de inte ska lägga sig i (= bättre att folk dör?), när Blizzard uppfyllde en döende killes önskan att få ett unikt vapen i WoW gnällde folk på att Blizzard istället skulle ha bekostat cancerforskning för all deras vinst istället. Om FZ mer eller mindre lottar ut saker för runt 6000kr så är mer eller mindre Armageddon. Lugna ner er lite nu, det är först nästa år Jorden ska gå under.

Så när någon fuskar till sig grejer för 6000 kronor ska alla sitta tyst och se på? Utan kritik blir det ingen förbättring till nästa gång.

Redaktör
Skrivet av Adex:

Så när någon fuskar till sig grejer för 6000 kronor ska alla sitta tyst och se på? Utan kritik blir det ingen förbättring till nästa gång.

Det är väldigt mycket snack om fusk och väldigt lite bevis. Bara för att någon påstår något betyder det inte att det är sant. Vinnarbidraget följer tävlingsreglerna till punkt och pricka, och jag har inte sett ett enda konkret bevis på att röstningen gått oschysst till. (Jag har tidigare förklarat att det kan hänga på många samtidiga röster, "cachening", m.m.) Däremot kan jag hålla med om att vi borde ha krävt medlemskap för att få rösta – vi tar med oss den lärdomen till nästa gång.


signatur
Medlem

Wow! Vilket pack sura, högfärdiga, avundsjuka och mobbande människor det finns här.

Vill först och främst säga att jag känner han som gjort bilden mycket väl. Och tro mig, han är en jäkel i Paint.

Och det är det enda han målar i. MSPAINT. Han tog upp bilden på förpackningen i ett fönster på skärmen. Sen ritade han AV den med hjälp av ögonen och musen i Paint i ett fönster bredvid. Inte sträck A-B-C, inte "layer" och inte någon printscreen eller något annan metod anklagarna fått för sig att han gjort. Försök göra det om ni är så mycket bättre.

Röstfiskeriet... . Han la upp bidraget på FB och BD. Skrev att han ställer upp i en tävling och att de som ville, skulle rösta på den. Han sprang inte runt med pistol och hotade folk att rösta på den. De som röstade på den, tyckte att det var bra gjort och att den såg bra ut. Det var nämligen det tävlingen ut på, som admin poängterade.

Proxy-mumbojumot. Jag har ingen aning om vad ni snackar om. Inte han som vann heller. Vi sitter inte, tillskillnad från vissa andra här, bland servrar hela dagarna och pular.

Tycker ni inte att en bild är bra, rösta inte på den. Rösta på en annan eller gör en egen.

Nu vann hans och så är det. Inget fusk. Helt ärligt. Han har lagt ner timmar på den och fick mer röster än de andra. Svälj det och gå vidare, starta inte en lynchnings-mob och släng anklagelser hit och dit, ni som inte tyckte att den var bra.

Om ni ska anklaga någon, se för hvete till att ha bevis och släng inte skit på någon utan bevis. Men först och främst, skaffa er ett liv.

Men, man får tycka vad man vill!
Have a nice day!

Medlem
Skrivet av GREY-task:

Men, man får tycka vad man vill!

Jag vill upprepa lite av det jag sa till Mattias andra vän som skrev i tråden som hör till själva röstningen. Men jag utvecklar det lite eftersom Tompa nu gått ut med precis vad tävlingen handlade om, något de inte gjort när jag skrev det förra svaret:

Det är jävligt hård ton här, många är över gränsen för vad jag skulle tillåta om det var min sajt. Fuskanklagelserna är korkade då ingen har något bevis (och jag tror inte att det fuskades). Många av de som skriker fusk syftar på röstfiskeri som, som du säger, inte egentligen är fusk men KÄNNS så för de som anser att det är god tävlingsmoral att inte fiska röster.
Ni måste förstå att folk blir arga, ledsna och besvikna när någon vinner bara för att denne har vänner på andra sajter.

Det är inte att bryta mot reglerna att länka (då skulle folk länka andras bidrag för att få dem diskade tex). Men det är osportsligt att skriva och länka så som han faktiskt gjorde på dayviews där han rakt ut tiggde röster (och sen kommer in här och påstår att han sagt att de ska rösta på vilken de vill, nånting han INTE gjorde). Det är klart folk klickar in och röstar på hans bidrag för att hjälpa sin buddy, när han RAKT UT ber dem göra PRECIS det och det tar några sekunder. Det handlar inte om att ta sig tid att kolla på andras bidrag och rösta emot sin kompis, det gör väldigt få personer. Det handlar dessutom om konstpolare och fans av just paintskillsen, inte om gamers som är insatta i vad Heroes är.

Mattias har säkerligen jobbat hårt och han har fått många helt vanliga röster också. Folk är bara emot de röster som han fick via sina länkar.

Det är inte regler, det är allmän tävlingshyfs, tävlingsvett och tävlingsmoral. Att be om röster från sina oinsatta fans/vänner som vill hjälpa en att få prylar för 6000 kronor är inte att låta den mest omtyckta bilden vinna, det är att låta den som har flest vänner vinna. Nu var det tydligen det som FZ ville ha, men det visste vi inte i förväg då de påstod att det skulle vara en kreativ tävling där det mest omtyckta bidraget skulle vinna. Hade jag vetat att de från början tyckte att det skulle vara en tävling i röstfiske hade jag inte ställt upp, jag har nämligen inte 200 vänner/fans/konstgrupp-polare att fiska röster från.

De jag personligen är mest besviken på är FZ, som gärna hade fått gå ut med

Skrivet av Tompa:

Tävlingen handlar om att ragga röster

i förväg så jag hade sluppit sitta och hoppas att min bild skulle kunna vinna på nåt vis. Jag tycker nämligen inte om osportsliga tävlingar.

Redaktör

OhNoSpyware: jag vill poängtera att tävlingen även om den hade krävt medlemskap hade handlat om att ragga röster. Förhoppningen var att deltagarna skulle göra det genom att försöka göra så bra projekt som bara möjligt, men jag misstänker att det ändå hade förekommit en eller annan form av röstfiskeri (be polare regga sig och rösta, uppmana de man känner på sajten att rösta, etc.).


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

OhNoSpyware: jag vill poängtera att tävlingen även om den hade krävt medlemskap hade handlat om att ragga röster.

Det hade fortfarande inte blivit alls samma sak med registreringskrav. Det är ett litet extra hinder som stoppar många från att "orka" slänga iväg en såndär oengagerad röst. Det hade alltså gjort skillnaderna mellan de som fiskar och de som inte gör det lite mindre. Det är ju helt omöjligt att stoppa röstfiske helt och hållet, det förstår jag ju. Jag hade väl hoppats att det inte skulle finnas folk i tävlingen som fiskade så mycket (det var ju uppenbarligen en hel del av oss som vägrade fiska alls).
Typ så.

Medlem
Skrivet av GREY-task:

Och det är det enda han målar i. MSPAINT. Han tog upp bilden på förpackningen i ett fönster på skärmen. Sen ritade han AV den med hjälp av ögonen och musen i Paint i ett fönster bredvid. Inte sträck A-B-C, inte "layer" och inte någon printscreen eller något annan metod anklagarna fått för sig att han gjort. Försök göra det om ni är så mycket bättre.

Jag gjorde exakt samma sak med min bild. Ritade av den i Paint ifrån ett flingpaket jag hade brevid datorn, varför fick jag bara 11 röster?

Medlem
Skrivet av Tompa:

OhNoSpyware: jag vill poängtera att tävlingen även om den hade krävt medlemskap hade handlat om att ragga röster. Förhoppningen var att deltagarna skulle göra det genom att försöka göra så bra projekt som bara möjligt, men jag misstänker att det ändå hade förekommit en eller annan form av röstfiskeri (be polare regga sig och rösta, uppmana de man känner på sajten att rösta, etc.).

Finns det ingen möjlighet att begränsa röstandet till endast personer som varit medlemmar ett tag?

Redaktör
Skrivet av Adex:

Finns det ingen möjlighet att begränsa röstandet till endast personer som varit medlemmar ett tag?

Nej, inte som systemet fungerar nu.

Skrivet av OhNoSpyware:

Det hade fortfarande inte blivit alls samma sak med registreringskrav. Det är ett litet extra hinder som stoppar många från att "orka" slänga iväg en såndär oengagerad röst. Det hade alltså gjort skillnaderna mellan de som fiskar och de som inte gör det lite mindre. Det är ju helt omöjligt att stoppa röstfiske helt och hållet, det förstår jag ju. Jag hade väl hoppats att det inte skulle finnas folk i tävlingen som fiskade så mycket (det var ju uppenbarligen en hel del av oss som vägrade fiska alls). Typ så.

Ja, jag tror som du. Min (något klumpigt uttryckta) är att omröstningar alltid handlar om att locka folket till sig. Sen kan det göras på olika sätt: skickligt hantverk, röstfiske och en mängd metoder mellan dem.


signatur
Skrivet av OhNoSpyware:

...

Du har gjort ett fantastiskt jobb Ina, grattis till vinsten.

Skrivet av Tompa:

Omröstningar handlar alltid om att locka folket till sig. Sen kan det göras på olika sätt: skickligt hantverk, röstfiske och en mängd metoder mellan dem.

Lite tråkigt att läsa, hade hoppats på detta som ett ärligt misstag. Ett kryphål i regelverket bör inte vara en ursäkt för vinnares del och antalet negativt berörda visar väldigt tydligt att något (i våra ögon) gick ruttet till. Om röstfiske nu ska vara ett acceptabelt sätt att vinna så gör ni tyvärr bäst i att undvika talangtävlingar. Antalet ärliga besökare här kan inte jämföras med korsfiske på webbens större forum. En Skyrim-tävling med en speldator i potten blir avgjord med 97658237109 röster på vinnande bidrag föreställande Fredrik Reinfeldt i bikini, hälsningar ifrån 4Chan...

123
Skriv svar