Rage: Recensionen

Testpilot
Rage: Recensionen

Har inte lirat klart RAGE 100% än men jag är rätt säker att jag bara har några få timmar kvar max.

Nu till recensionen:

Det är snyggt , men samtidigt inte. Gubbar och miljöer är jäkligt fina , problemen är dock många då det gäller totalt sjukt kasst buggig grafik.

Jag hade problem i början med att grafiken var brutalt yxig , som att spela ett gammalt spel + att man hade hack och texturer som poppade in.
Efter nån dag fick jag tag i special.config filer och efter det gick spelet mjukt och var snyggt för det mesta , dock drogs det forfarande med en del grafikbuggar.

OK nu till själva spelets innehåll.
Musik = meeh rätt intetsägande , ljuden är annars riktigt bra men ambient ljudet då man är ute i öknen blir snabbt grymt irriterande och HÖÖÖÖÖÖGT!!
Röstskådisar låter precis som de skall , inga klagomål där.

Handlingen är rätt mesig , man får ingen känsla för storyn utan det är mera följa ett enkelt spår framåt utan direkt djup.
Vapnen är brutala och fina , dock rätt sunkigt system med snabbval av 4 vapen och man har de andra på knappar , blir jobbigt på slutet då man vill byta till rätt vapen för rätt situation och 4valet snabbval alltid har prio och vips står man där med sniperbössan i närstrid och hagelbrakaren då man skall skjuta på avstånd osv.

Fiender rör sig kanonbra och naturligt , samma med NPCs som ser bra ut - många miljöer ser skitfina ut o sen BAFF en jättekass yta där det ser fult ut då det är så låg upplösning (trots maxad configfil)

Märkte att spelet är rätt kasst på spawns , man kan köra radiostyrd RC bil och utforska banor , probbet är att fiender spawnas på banan då man kommer till vissa ställen medan RC bilen åker på en tom bana utan fiender , snark!

Tråkigt är också att gubben kan inte klättra och hoppa , fastnar lätt i marken och samma med bilen , kan ta tvärnit mot ett litet gruskorn.
90% av alla dörrar är låsta och går inte att komma igenom , osynliga väggar osv som blockerar banan mm mm .. ni vet vad jag menar.
Halååå det e 2011 , sånt var ute för länge sen!

Men det är bra spel iallafall , det är kul o spela och man vill ju iallafall lira klart det , till skillnad mot Duke Nukem Forever.

Ganska knas att sätter man upp Turrets eller har en vaktrobot så kan man inte återanvända turret utan man skrotar det , vaktrobotarna fastnar lätt i en annan del av banan och när man laddar en ny bana så blir man av med roboten (Snark) , men RC bilarna kan man minsann åka med och plocka upp längre fram om man inte sprängde den (vilket man aldrig gör eftersom inga fiender ändå spawnat ) mitt i en strid startar man ju inte frivilligt en RC bil.

Slutsats:
Godkänt med vissa hack av grafikconfig.
Outnyttjad potential och många små irritations moment , dock stabil & enkelspårig shooter.

#blogg

Medlem
Rage: Recensionen

Min teori om alla låsta dörrar är att de ska släppas dlc'er (vilket är rätt väntat visserligen), frågan är bara hur många för det är ju ett 20-30 tal dörrar som är låsta X(.

ID visar ännu en gång att de "Kings of scripted games".
Speciellt när det gäller fiender, och alla kommer tillbaka på exakt samma ställe om du inte kommit fram till en punkt i storyn som då ska göra "vägen" fri.
Framförallt tänker jag på alla bandit buggies man möter. Det går ju att farma rätt mycket på dem om man vill t.ex. göra Sally's jobb för att maxa ens bilar redan innan du börjar köra dina race.

Jag gillar spelet, och mycket beror på just fiendernas animationer måste jag säga, de ger känsla av ny AI utmaning, men det är för tydligt konsolsjukt när fienderna lutar ut från ett skydd så långt bara för att ha ena FOTEN kvar i skyddet medans hela kroppen syns helt öppet. Det är svårt att sikta med en gamepad men det var lite väl larvigt mycket de luta ut för att skjuta en.

Är på min andra gameplay nu, kör på Nightmare nu (normal första gången) och generellt sett så tål fiender lika mycket/lite men jag har märkt att FLER fiender har dykt upp där det bara var 1-2 st under normal. Speciellt mutanter verkar vara ökat till antal.

Tycker att sidequests kändes ganska få till antalet men det tog mig mer än 20 timmar att klara spelet med alla SQ och minigames och det var väl ungefär vad de lovade.

Turrets kan plockas upp om de inte spenderat någon ammo och sentry bots, om de inte tagit skada. Så fort de tagit minst 1hp så faller de sönder och man verkar få en random del som man byggde dem med.

En liten spoiler, på sätt och vis, angående slutet:

Slutet var nog det sämsta jag sett. Utan att försöka säga vad som händer så kan jag säga att jag förväntade mig mycket mer. Det sista uppdraget baseras på att man infiltrerar Authoritys HQ men Gearheads Vault innan dess var minst dubbelt så svårt om man ser till antal fiender och "pussel". Slutfilmen hintar också för mycket om att: Vi ska göra ett Rage2. Eller iaf minst 20 DLC'er

Även om jag gillar Rage så tycker jag det saknas missions och sidequests för att "mätta" mig. Jag bokstavligen började spela om spelet direkt efter End Credits för att jag ville ha lite mer.

Testpilot

Bra tips på det med uppgraderingar , rätt trött på o köra race för uppgraderingar men man får alltså poäng av dödade fiender också. Gött mos! ska genast röja loss lite!

Edit: assh ingen ide att köra race , jag är ju fasen i deras bas nu så det är bara nån halvtimmes spelande kvar då , precis som jag misstänkte.

Medlem

Jepp, men kan vara bra om du skulle ta och köra om spelet.

Man får, ganska snålt, 10 dollar och 1 ticket per dödad bandit buggy (representeras genom en dödskalle i inventoryt) som man ger till Sally. De kommer oftast 2-3 stycken och t.ex. i "north" i närheten av Dead City ingången så kan man "hoppa" mellan dead city och north wasteland för att de ska re-spawna. Tror till och med att man bara behöver köra fram och tillbaka på motorvägen som leder ovanför den där tokiga doktorn så spawnar de tillbaka igen.
Men speciellt i början när man har rockets på bilen så dör de vanligtvis av en eller två smällar.

1
Skriv svar